Snart går det inte längre !
Sitter här och börjar inse att vi kanske snart får ge upp hela vår kattförening. Pengarna räcker inte till och vi får ta alla de skyggisar som varken Slaka eller Fiahemmet vill befatta sig med.
Den här sommaren har vi tagit hand om så många katter ocn av dom en massa kattungar.Vi har fått bort två kattkolonier snart. Så många har haft dåliga magar med otaliga veterinärbesök ,medicin och specialmat.
Nu ringde ett stödhem som har en hona som hade en mycket svår forlossning där hon först fick 4 ungar och efter över ett dygn 2 till. VI for fram och tillbaka till veterinär då och nu ringde hon och talade om att en unge dött och att det kommer var från slidan på mamma .Så nu sitter jag och väntar på henne så att vi kan åka till veterinär. Självklart på en söndag med jouravgifter. Så nu räcker inte pengarna till .
VI försöker hitta någn i kommunen som vill prata med oss om stöd precis som FIa och Slaka har men lyckas inte få någon intresserad.
Vet att ni andra har det jättetufft också men behövde bara få skriva av mig min frustration till människor som förstår.
Vill ni skänka ett bidrag så tar vi tacksamt emot det såklart. Vi finns på Godkända insamlingar
Pia
9Liv
Det är katastrofalt om ni tvingas lägga ned verksamheten. Hur ska det då gå för alla de katter som övriga föreningar vägrar befatta sig med? Tycker att det är tämligen skandalöst av de övriga som inte ställer upp för de katter som allra mest behöver hjälp!
Medarbetare Hittekatter iFokus

NEJ ni kan inte lägga ner…!! VEM på kommunen ska man prata med??!! Jag kan ställa upp på möte om det skulle behövas, är ganska van "förhandlare"…..??!! Kan man söka bidrag på ngt annat sätt? Insamling av pengar??… Annons i tidningen om att stöd behövs? Få ngn reporter (har själv försökt i Kocka-ärendet) och det är inte lätt MEN media har en enorm genomslagskraft….. Bara några tankar…
Skickar ett bidrag! Hoppas att ni håller ut, ni gör ett fantastiskt jobb!
Tillbaka från veterinären och som tur var så verkade det inte så allvarligt som vi trodde utan vi avvaktar och ser om det var mer vanligt avslag efter förlossningen,antagligen lite mer då det var så tufft och långvarigt. Blir det feber mm så får vi penicillin. Valla var dessuom så snälla att de inte tog jouravgift eftersom vi varit där både fredag och lördag också med olika katter och lagt ut ca 2800 kr under helgen. Egentligen inte så mycket men när inte pengarna finns så……..
#3 Vi har sökt bidrag från fonder ,fått lite från några
Vi trycker upp almanacka för att få in pengar
Vi står på loppis
VI vädjar till medlemmar om en gåva
VI har medlemsträffar där vi tar inträde.har lotterier mm
Det vi ska försöka hinna med nu är att få tag på någon som vill skriva om oss men det är alltid lite svårt för då ska det helst skrivas om Fiahemmet också av någon konstig anledning.
Pia
9Liv
Ett litet tips bara, ni kanske kan fråga i några butiker om ni får ställa en bössa vid kassan? Ni kanske kan berätta om situationen så kanske de förstår och går med på det :)
Lycka till med allt, hoppas det löser sig!
Gott att kattmamma verkat hämta sig något. Skickar också ett bidrag. Fantastiskt jobb ni gör.
Bra idé i #6. Och media som sagt, igen … kan ju göra under i enskilda fall. Men det stora tysta och avgörande slitet med hemlösingar - och skyggisar!, som ni utför, det är svårt. Tack för att ni finns. Hoppas att ni kan hålla ut och att det löser sig!
Det är tufft.
Vi har som tur gratis loppislokal och får många grejer. Och insamlingsbössor och framförallt matlådor.
Men vi skulle också behöver komma ut mer. Tidningen har tröttnad lite men jag försökte få in "Veckans katt", där jag ville maila varje vecka en bild med kort text. Tyvärr fick tidningen en ny chef och det blev inget.
Vi är ganska trötta efter alla katter och kommer inte riktig i gång men vissa dagar är det gratis att stå på torget här och sälja grejer. Min tanke var också att hålla föredrag på pensionärsträffar, där finns ju också pengar eller folk som vill skriva med katthemmet i testamentet.
Det finns folk med pengar som gärna skulle ge lite om de får mer information osv. Jultiden blir också en bra tillfälle att samla in pengar.
Lycka till!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

veckans katt var ju en toppenide, synd att du inte fick ijenom det.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
i en av de butiker jag handlar i så har en kattförening fått lov att ha en stor "box" där man kan lägga i antingen pengar i en liten bössa eller kattmat ..
då jag hade handlat så på vägen ut brukade jag lägga pengar, inte mycket men det jag kunde bidra med..
kanske ni skulle fråga affärer i närheten om ni kan få sätta ut boxar på samma sätt?
U R us
Vi har lådor för kattmat i flera afärer så mat har vi. Det är pengar till veterinär som behövs då vi haft så många sjuka katter under sommaren.
Kan ni inte fråga om ni får ställa ut bössor i butikerna där ni redan är kända? Om du förklarar situationen för butiksinnehavarna så kanske de blir mer välvilligt intställda.
Insamlingsbössor måste alltid kedjas fast nånstans. Vi blev av med en i en affär, nån som fick snabba händer:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ett jättestort tack för det bidrag vi fått ! Nu kunde vi i alla fall betala helgens veterinärräkning och en del av den som kom på posten i dag.
pia-app, har skickat pm till dig
Jobbigt Pia att det är så enomt mycket nödlidande katter och att ni fått så många som varit i behov av dyr veterinärvård. Som andra skriver här vore det förödande om ni inte orkade/kunde fortsätta.
Frågan är om ni kan begränsa er verksamhet under en tid för att komma ikapp både ekonomiskt och energimässigt. Typ ha intagningsstopp. Bättre det än att ni går i väggen helt. Förstår att det är svårt att säga nej, det är nog det värsta av allt i den här branschen. Tyvärr räcker ingen av oss till då det är på tok för många hemlösa katter och får få som jobbar med dessa katter. Därför kommer vi alla till den där punkten när bägaren rinner över.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja vi är väl snart där att bägaren rinner över. Ont om pengar, för många katter, för få stödhem ,enormt mycket administrativt jobb som hopar sig ,för få som arbetar aktivt så det blir en väldigt tung börda på några få. Till detta kommer att man ska sköta ett vanligt heltidsjobb. Fattar att det egentligen inte går men är su frustrerad över att ev behöva ge upp det som jag verkligen vill och som i normala fall ger kraft och ork. Nu känns det som att den berömda väggen kommer närmre och närmre .
Pia
9Liv

är väggen på intågande så måsste du ha intagningsstopp, du hjälper INGEN om du bränner ut dig själv. elr kör din egen ekonomi i botten. kram.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#18 Absolut det är viktigt att slå på bromsen nu! Försök även att hitta någon som är duktig på den administrativa biten. Det skulle bli en bra avlastning. Det behöver inte vara en person som kan så mycket om katter egentligen.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
VI har i princip intagningsstopp just nu men det är ärenden som måste slutföras t ex har vi en månad på oss att avsluta arbetet i kattkolonin i Linköping och då har vi ändå fått uppskov av Länsstyrelsen .Där finns nu tre honor med två ungar var som vi måste få bort därifrån och helst några vuxna katter till. Sen har vi stödhem som ringer och säett ger att de inte kan fortsätta och då är det ju redan våra katter som vi måste hitta nya hem till. I dag skulle vi ha åkt och hälsat på i ett ev stödhem och jag hade redan funderat ut vilken katt hon kunde ta men när vi ringer så har hon tagit hand om en annan katt.Jag tycker att man i alla falla kan meddela det.
Nu har jag satt ut ny annons på Blocket och skickat vädjan till tre tidningar om att de ska göra ett reportage om oss.
Jag skulle jättegärna vilja hitta någon som skötte mer administrativa uppgifter men det är ju inte det lättaste att hitta någon.Men jag vet att det är fler härinne som har det likadant så jag ska inte klaga egentligen.
Nu åker Micke(min man) ut på kattärenden och jag sätter mig med pappershögen och får ju i alla fall hjälp av två små busar på 5 månader .
Tack för att ni bryr er !
Pia
#20 Förstår att det är svårt att veta i vilken ände man ska börja när ärendena hopar sig och tid och pengar tryter. Trisst när jourhemmen backar och presumtiva kattägare tar andra katter utan att meddela.
När det gäller att hitta volontärer som vill arbeta med administrativa uppgifter kan man söka efter sådana via Volontärbyrån. Kanske värt ett försök om ni inte redan gjort det?
Åh tufft..! Ni behövs verkligen!! Ett bidrag kommer i morgon m fällan:-) ! Kanske kan vi hjälpa till att ta om hand om katter på sikt..? Just nu är ordet katt-mjuka katter, katter som busar gosar och allt som har med katt att göra sorg…
Kan varmt rekommendera Volontärbyrån som Lena föreslår!