Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 529 ggr
Uppkatten
3

Att sätta upp resp. ta ner lappar

Vi pratar ofta om vikten av att lappa när misse sprungit bort, och om vikten av att designa om och förnya lapparna så att folk förstår att misse fortfarande är borta.

Men vad som slagit mig är hur dåliga folk är på att ta ner lappar sedan misse kommit åter. Det gäller både när man "lappat" digitalt på olika hemsidor och när man lappat live.

För självklart är det lika viktigt att "ta ner" lappar när de inte är aktuella längre som det en gång var att "sätta upp" dem!!!

Om efterlysningssidorna och upphittatsidorna på nätet endast omfattade katter som ännu inte hittat hem så skulle det också underlätta för de som söker efter sin misse. Vi talar här om hundratals (kanske tusentals?) efterlysningar, varav en del inte är uppdaterade sedan t ex 2009.

Är det någon som någon gång har kollat hur många av de här annonserna som är inaktuella?! För hittar man en misse så är det en djungel av aktuella och inaktuella(?) efterlysningsannonser att söka igenom!!!

När det gäller lappar i bostadsområden så har jag ett dagsfärskt exempel: såg en liten obetydlig lapp utan foto och avrivningsremsor på en lyktstolpe på väg till affären. Försvunnen kattunge 5 månader, och så en kort beskrivning av misse + datum. Lappen såg alldeles nyuppsatt ut - det har regnat massor här de senaste dagarna/veckorna men det syntes inte alls på lappen.

Omedelbart slog det mig att en lapp om upphittad kattunge med ungefär samma färg suttit på en lyktstolpe i grannområdet i ca 14 dagar. Självklart skrev jag av tfn nr från de båda områdena, och ringde kattägaren och frågade om kattungen ännu var saknad.

Det var den inte, men visst var det samma katt det gällde. Jag bad ägaren att plocka ner lapparna och jodå, den lapp de själva hade satt upp skulle de ta ner, men den andra lappen (om upphittad misse) tyckte han först inte var deras ansvar(!).

Allmänheten skulle alltså fortsätta leta efter misses ägare trots att misse redan var hemma igen?!

Viktigt, tycker jag, att vi i trådar om efterlysta katter här på sajten tar upp vikten av att även plocka ner inaktuella lappar!

Den här missen var chippad - vilket upphittaren tydligen inte kände till när h*n skrev sin lapp.

Hur når man ut till allmänheten med info om att katter numer kan vara chippade? Märker att folk inte alltid känner till det.

Fram för mer chip-info alltså och fler uppmaningar här på sajten om att ta ner inaktuella lappar (både digitalt och i bostadsområden!). Det underlättar för alla som söker efter sin misse/misses ägare!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.