*Löst HEMMA* Bortsprungen Tumba
Någon som har sett vår Morris?
En kastrerad honkatt, som är väldigt skygg av sig, men tycker där emot om att "prata". Lång brunhårig päls med en hel del vita hårstrån i sig. Morris har Maine coon i sig, men har än så länge inte blivit allt för stor, än så länge är hon bara 1,5 år.
Hon försvann den 21/8 från Hålvägen i Tumba.
Vi saknar henne oerhört, och är rädda att hon skall vara skadad då hon fallit ned för ett fönster.
Snälla hör av er om ni sett eller hört henne
mail: zorry666@gmail.com
mobil: 0701186593
Jag länkar till artikeln När ens katt springer bort här. Där får du många bra tips om vad du kan göra för att hitta din katt.
Lycka till!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Katter som ramlar ut genom fönster (o som inte är vana att gå ute) börjar vanligtvis med att följa husfasaden och svänga runt ett hörn. Därefter försöker de hitta ett bra ställe att gömma sig på (någonstans där de kan ligga o trycka). Katten finns sannolikt kvar i husets närhet. Tänk på att det räcker med "tre kirskålsplantor" för att dölja en katt. Ställ ut mat o vatten sent på kvällen (på flera ställen i husets omedelbara närhet) för att få katten att stanna kvar i närområdet. Ställer du ut mat dagtid så äter fåglarna upp den. Leta ffa i skymning/mörker/gryning då katter är som mest aktiva vid dessa tider. Se dig runt "med kattögon" - var finns bra gömställen i husets närhet. Katter vill i det här läget vara skyddade mot faror och kan gömma sig där det är mkt trångt om utrymme! Läs också artikeln som katthemsmatten länkar till. Hur högt ifrån har katten fallit?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack så mycket.
Hon föll ifrån fjärde våningen, men ner till marken så är det väl ungefär 5 våningar. Hon låg inte kvar nedanför när vi var dit och kollade (så fort vi upptäckte att hon var borta), så vi misstänker att hon kommit där ifrån på något sätt. Om hon själv har gått, eller om någon har tagit henne, ja, det vet vi inte.
Har kollat runt huset, i buskarna som är här, men har ännu inte sett henne =/
Har hört att katter börjar "rotera" i luften + hinner tömma urinblåsan vid fall från hög höjd och att de därför många gånger klarar sådant fall bättre än fall från t ex 2-3 våningen. Vet inte om det stämmer, men googlade snabbt på "katt - fall från hög höjd" och kunde läsa om katter som fallit både från 7e och 10e våningen och klarat sig bra. Det betyder: ge inte upp!!! Ut och leta!!! Nu!!! Här gäller det verkligen att göra allt och att göra det Nu!!! Är misse skygg så låna in en kattfälla redan idag. Hör med närmaste katthem/kommunen om du kan få låna/hyra en fälla. Be att få noggranna instruktioner om hur fällan riggas, kolla den försiktigt på avstånd var tredje timme dygnet runt. Dessutom: leta, leta, leta. Prata med grannar, sätt upp lappar etc. Denna misse finns med stor sannolikhet i husets närhet, den behöver bli hittad, och den behöver få komma till veterinär/djursjukhus för kontroll. Kolla buskarna igen och igen och igen. När min misse slet sig så VISSTE jag under en lång period i vilket buskage hon befann sig (hon vågade inte komma fram). Ändå var det näst intill OMÖJLIGT för mig att se henne! Hon var liten, smal och svart och låg och tryckte under en smal mörk trädstam som låg lite vinklad ner mot marken. Det gjorde misse så gott som "osynlig"! Det blir bara svårare om ni låter tiden gå - så gör allt som kan göras redan i dag (och fortsätt tills misse är hittad)! Hoppas-hoppas-hoppas ni hittar henne snabbt och att hon mår bra!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
har funderat på det där med kattfälla, men det är så många katter som går ute här, så det känns som att det är större risk att en annan katt skulle fångas i den =/ Men har pratat med grannar, är ute lite då och då under dagen och kollar på alla tänkbara ställen, och lappar är uppsatta.
Skall gå ner och kolla igen i de taggbuskage som är runt huset, vi har tittat där flera gånger, men tack vare taggarna är det svårt att se hela vägen in.
Tack för all stöttning och alla tips! Det behövs verkligen. Är väldigt nära att ge upp, då ingen har ringt eller någonting sådant. Men det kanske kommer. Hoppas på det.
Jag saknar henne något oerhört.
Ge INTE upp!!! Misse behöver dig mer än någonsin just nu!!!! Det är ditt ansvar att hitta henne - hon kan själv inte ta sig tillbaka till dig (p g a rädsla, trappor etc). Hon lär knappast förflytta sig i dagsljus, då ligger hon och trycker. Leta extra mkt när det skymmer!!!! Leta på gårdarna runt i kring ert hus, gå igenom varenda buske, vartenda utrymme där en katt har möjlighet att ta skydd. Däremot behöver du just nu inte fokusera på sökområden långt ifrån ditt eget bostadsområde (MAX 400 meter ifrån ditt eget hus, men sannolikt finns hon betydligt närmare än så just nu, men ställ ut mat så snart det skymmer annars kommer hon att tvingas börja vandra för att söka mat!!!). Sök systematiskt från husets omedelbara närhet och i allt vidare "cirklar". Lappa varenda brevlåda/trappuppgång. Prata med alla du möter. Hur skygg är hon? Finns det chans att du kan fånga henne utan fälla? Annars får du nog ta risken att fånga även andra katter….?
Anmäl henne också som bortsprungen till polisen, efterlys på katthemmens hemsidor, kontakta veterinärmottagningar/djursjukhus i närheten och hör efter om de fått in henne. Är hon chippad/öronmärkt?
Absolut är det så. Jag kommer inte att ge upp i första taget. Både jag och sambon går ut med jämna mellanrum för att kolla efter henne.
Jag skulle nog kunna fånga henne, då det är mig i familjen som hon helst kommer till. Och speciellt när hon inte fått någon närhet på några dagar (när hon själv väljer), så är det mig hon vill till. Men kommer det folk, så gömmer hon sig gärna och kommer inte fram förens de har gått.
Hon är anmäld försvunnen hos polisen, STHLMs katthem har henne på efterlysningssidan men tyvärr är hon varken chippad eller öronmärkt..
Bra att veta, att en inte behöver leta runt hela tumba till att börja med. Utan fokusera på det som är här runt om kring
Kämpa på:-)! Bra tips på den hör sidan:-)! Jag har letat efter vår katt i 49 dagar, hoppet hoppet ….!! Men som sagt i skymningen är det mycket bra att leta! Ropa högt!! Ställ ut mat, lycka till!!
Tack så mycket!! 49 dagar, hoppas er katt kommer tillbaka snart! Ge inte upp!
Skall ställa ut mat ikväll, i buskarna längs med husfasaden, se om det händer något med det. Spanar ut genom fönstren så fort jag kan, och ger mig ut och letar vid varje chans jag får
Lycka till du med!
#8 Även om du normalt sett skulle kunna fånga in henne med händerna är det högst troligt att hon inte kommer tillåta det efter att dels ha fallit, vilket i sig är traumatiskt, och sedan försökt hålla sig gömd och söka mat.
Jag rekommenderar starkt att du hyr en fälla. Även om alla grannskapets katter kommer att fångas vid något tillfälle är det värt det hela. Fel katt blir ju utsläppt och har dessutom fått i sig den goda, starkt doftande mat du agnat fällan med. Det går ingen nöd på dem m a o. Om du vet vilka katter som går ute kan du ju kontakta deras ägare och förklara situationen och be dem hålla katten inomhus till dess du lyckats fånga din katt.
Uppkatten har lämnat goda råd både här och i trådarna för den bortsprungna katten i Kolmården. Hon har egen erfarenhet av hur väl en katt kan gömma sig även när man vet var den är - nästan totalt osynlig. Läs gärna hennes inlägg i dessa trådar. Goda råd och pep talk.
Håller tummarna för att du snart lyckas!
Om misse dyker upp - jaga henne inte!!!!! Hon måste komma till dig om det så tar många timmar! Var varmt klädd, ha något ätbart med till både dig o misse. Sitt ner och prata lungt med henne. Ha gärna med ett skosnöre el liknande att leka med misse med, det kan underlätta infångandet men det beror förstås på i vilket skick hon är. Det är bråttom att få tag på katten i det här fallet eftersom det finns risk att hon är (allvarligt) skadad. En skygg katt blir ofta ännu skyggare när den är stressad, vilket hon förmodligen är i hög grad just nu (p g a fall, utevistelsen samt ev. skada). Du kan inte låta dagarna gå utan här gäller det att satsa 100% redan nu!!!! Är misse skadad är varenda minut dyrbar! Precis som katthemsmatten måste jag rekommendera fälla i det här fallet.
Har du någon inkallningssignal som du brukar använda t ex när hon ska få mat? Använd den när du söker nu i kväll! Börja söka så snart det skymmer! Sedan gäller det att ha tålamod/inte ge upp!!! Tänk på att misse hör dig bättre än du hör henne! Hon kommer sannolikt inte att komma springande till dig, men har du tur kanske hon svarar dig eller visar sig (eller prasslar i en buske)…? Nej, du behöver inte söka av hela Tumba just nu, de allra flesta katter skulle stanna i husets närhet i det här läget och sedan hålla sig i det omedelbara närområdet den första tiden. Sedan beror det ju lite på hur det ser ut där du bor, om det finns arga katter som jagar nykomlingar, om det finns mat/vatten o s v. Men just nu bör du fokusera på att söka av det omedelbara närområdet + ställa ut mat och vatten där!!! Lyssna också efter katter som "pratar med varandra" nu när det skymmer och kolla vilka missarna är. Stanna ute länge, länge och ropa och vänta på henne!!!! Hon finns någonstans där ute och hon behöver bli hittad fort!!!
# 12 ger dig mycket användbara råd i sitt inlägg. Keep going!
Igår kom hon hem!! Fångad i en kattfälla =)
Keligare än någonsin, men de andra två katterna verkar inte riktigt tycka om henne.. Men det kommer nog!
Vi är i alla fall väldigt lyckliga över att ha henne hemma, och det verkar även hon vara.
Underbart!!!!! Har tänkt mycket på er misse och undrat hur det har gått. Verkar hon OK efter fallet, utevistelsen mm? Det finns ingen härligare känsla än att få tillbaks sin misse igen!!! Nu får ni gosa ordentligt med henne, njuta av att ha henne hemma igen, och sedan när hon vilat ut lite så vore det väl bra att chippa henne IFALL hon skulle ta sig ut igen… (vilket jag tror blir svårt för henne, ni lär vaka som hökar så att något sådant här inte händer igen :-) ). Men chip är alltid en bra "livlina"…. OM det ändå händer….!
Ps. Glöm inte att kontakta polis, katthem mfl så att efterlysningen på misse tas bort + plocka ner alla lappar ni satt upp.
Det är viktigt att bara aktuella efterlysningar finns med på t ex katthemmens hemsidor eftersom det underlättar för den som har hittat en katt och försöker finna ägaren.
Men så härligt! Vilken känsla att fånga RÄTT katt i fällan, drömmer om det:-)!! Som sagt märk henne i fall det skulle hända ngn mer gång. Gosa nu mycket:-)!! Grattis!!
Vad härligt och precis som Uppkatten skriver i inlägg #16: glöm inte att se till att anmäla att hon är upphittad där du efterlyst henne och plocka ned alla lappar du satt upp.
Grattis till en lycklig upplösning!
Skall ringa polisen här och säga att hon är upphittad igen. Men hon verkar må bra efter fallet, inga fysiska skador som syns eller märks. Hon är socialare än vanligt, och pratar mest hela tiden. Söker kontakt med de andra två katterna, men de är lite tillbakadragna mot henne, men det är inte så konstigt. Kattungen har inte träffat henne tidigare, och hon har ändå varit borta i nästan fyra veckor.
En hel del fästingar som skall plockas, och saknar lite hår på ena örat, hennes päls är lite trasslig, men annars verkar hon må bra =)
Känn igenom henne ordentligt. Kolla när hon äter, dricker och går på lådan så att allt ser normalt ut. Vill minnas att t ex käkskador kan förekomma vid fall. Jätteskönt att hon är hemma igen!!! Minns precis hur lycklig och lättad jag var när min egen katt kom till rätta!!!