Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 772 ggr
Roslyn
0

Infångning med spik och snöre

I dag hände en otäck sak när jag skulle fånga in kattungar med spik och snöre ( lotinfälla).

Jag hade 4 ungar inne i buren och den fjärde var lite mätt och satte sig i öppningen. Istället för att gå ut började han dribbla och slita i spiken som satt i hålet. Det var fasansfulla sekunder. Hade jag rest mig snabbt hade det utlöst panik så jag rörde försiktigt på mig så de sprang ut lite makligare. Så min fråga är. Hur undviker jag att denna olycka skulle kunna hända? Det var en lång spik. Usch vad det var läskigt.

[sarasvati]
0

Men hu! Låter som förfärliga sekunder. Kan inte alls detta, men hoppas och tror på råd från kunniga här. Sådana olyckor måste verkligen undvikas.

(Infångades kattungarna då? Heders!)

-NikkiLee-
0

Jag har aldrig varit med om det men ligger inte luckan för tungt på spiken för att en liten , lätt kattunge ska kunna dra ut den? Släpp efter snöret så att det inte blir något trycka på spiken när kattungen drar..tror att snöret som dinglar då blir roligare än en spik. hoppas jag!

Alexej
0

Jag tar inte mer Lotinfälla till kattungar utan en Havahart sedan jag läste nånstans att en kattunge blev av med svansen. Lotinfällor är lite otäcka. Annars går det att sätta en tätningslist eller bara lägga nånting i fällöppningen. Ingen katt kan ändå öppnar luckan sedan.

Vill du fånga med hand kan du ju sätta fast spiken med nånting, tuggummi eller nåt:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus