Katt hittad i HÄSSELBY
För några dagar sedan såg jag en liten svart katt som åt sopor i spöregnet i hässelby strand.
Köpte lite mat och den som den glufsade i sig. Efter det har jag sett den varannan dag och gett den mat varje gång. Den är alltid väldigt hungrig. Antingen är det en ung katt eller en liten (!) vuxen.
Den är helt svart förutom en klick vitt på halsen/bröstet.
Är det någon som saknar sin katt eller känner någon som saknar en sådan katt?
Och också…..vad i hela världen gör jag nu? Imorgon går jag och sätter upp lappar och ringer polisen.
Är det bäst om jag väntar på svar eller ska jag försöka fånga in den?
Kolla om den finns efterlyst på Kattpolisen i Fokus och på katthemmmens hemsidor t.e.x. Stockholms Katthem.
Jag igen…vet inte hur man gör när man ändrar sina inlägg.
Tack Issa för tipset. Jag har kollat Stockholms katthem men ingen som ser ut som den jag hittat. Ska kolla vidare på andra katthem imorgon.
Katten har helt säkert en ägare eller har i alla fall haft det, för den kom fram till mig igår och satt nära mig och åt även om jag inte fick klappa. Den är rädd men samtidigt nyfiken.
Har du Facebook finns även grupperna: Vi längtar hem och Efterlysta djur.
Om du har möjlighet vore det bra om kissen blev infångad under tiden du letar vidare efter ett ägaren. Rsiken är alltid stor att det händer den något eller att den försvinner.
i artikeln. Har du hittat en katt? hittar du tips och råd vad man bör göra i en stådan här situation.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lägger in ännu en länk med tips:
Hej!
Är det en hankatt? jag saknar ju fortfarande min Sotis, kastrerad hankatt, svart med lite vit under hakan och på måge, han är chippad. går det att ta en bild av katten?
mvh Ina
Sotisina: Jag har kollat på de två bilder på Sotis som finns i dina inlägg och det ser inte ut som katten jag har matat.
Bilder kommer så fort jag sett lilla kissen igen så kan du jämföra själv. Jag vågade tyvärr inte ta upp kameran förra gången för jag satt på min väska när den smög sig fram.
Jag ska ut och leta ikväll igen.
Var och kollade idag men såg inget. Däremot upptäckte jag vad jag anar kommer bli ett problem…. 
Någon går och drar ner lapparna jag har satt upp. Inte alla, men alla som sitter där det syns bra. Det konstiga är att de låtit andra lappar på samma ställe sitta kvar. 
Har någon prövat att sätta halsband på en katt där man skiver ett litet meddelande till ägaren om det finns någon?
(ifall katten faktiskt HAR en ägare och bara kommer till stationen av någon annan anledning)
Tror ni katten kommer tillbaka dit jag sett den om jag prövar att sätta halsband på den?

Ja, det är en bra idé, att sätta på halsband. Vi gjorde det på en katt i Lund, fast det gav dock inte resultat.
Prova att klappa den först, så att inte första kontakten med dig blir obehaglig. Så skulle i alla fall jag göra. Men om den är hungrig så kommer den tillbaka oavsett om det var lite jobbigt eller ej, tror jag…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag vet precis vilken du menar, den och en till svart katt var jämt i min förra port. Jag e rätt säker på att ägaren bodde våningen under mig då jag sett en person släppa ut den från sin lägenhet. Sedan kan man ju verkligen diskutera huruvida personen tar hand om sin katt.
#10:
Så kanske den här katten har en ägare då. Fridborg, när jag lyckats klämma en bild på katten kan inte du kolla om det är samma katt som du sett?
Jag tänker ändå försöka med halsband när jag får ett bra tillfälle så jag kan se om jag får tag på ägaren.
Halsband på en liten utegående katt som kanske inte är färdigväxt är riskabelt, då kan halsbandet bli en strypsnara om inte katten går att få tag på sen. Jag har fått in en handfull katter genom åren där halsband har orsakat stort lidande. Klickhalsband på en vuxen katt fungerar bättre, de växer inte fast i skinnet som halsbanden kan göra på en växande individ och de ska inte fastna i saker utan att klicka upp sig.
#12:
Bra tanke!
Tror du att ett halsband med säkerhetsspänne skulle funka? Typ ett som det nedan:
http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=volymc_product_info&products_id=13801
Med sitt säkerhetsspänne ser det lovande ut 
Jag ska testa att dra lite i det i affären så jag ser hur lätt det lossnar för säkerhets skull! 
Om det är den katten så är den fullvuxen, detta var 1,5 år sedan
Nu har jag sett den igen och den här gången tog jag bilder (även om det inte blir så tydliga bilder när man fotar en svart katt i en svart natt med en dålig kamera).
Kanske är jag paranoid men jag tyckte den verkade mindre rädd den här gången. Den var snabbare fram än de tidigare gångerna, men fortfarande inte klappa. Dock kunde jag titta på den idag medan den åt utan att den backade.
Ögonen verkar inte vara skadade eller variga och inte heller öronen. Pälsen är blank och fin förutom på ett ställe där det såg ut som att det hade fastnat frön eller något.
Den verkade så himla hungrig så jag hällde upp mat tills den inte ville ha mer. Efteråt när jag räknade hur mycket mat det blev så ångrar jag mig lite (285 gram)…hoppas det inte blir en chock för kattmagen. Det är ju helt otroligt mycket mat, särskilt med tanke på att katten är så liten i kroppen. Tyckte inte den såg smal ut heller utan lagom, men lite svårt att se.
Inte samma katt, den jag såg hade mycket mindre vitt på bröstet. Vid mig var det alltså 2 svarta katter som sprang runt utan halsband och en jag känner vars svarta katt (utan vitt bröst) sprang bort, det betyder 4 svarta katter i Hässelby strand utan hem :/ Det finns en mindre katt med en knyck på svansen också som jag tror är hemlös.
Usch, stackars katterna. Fast just den här är det inte helt usch om, för den verkar må rätt bra. Väldigt opraktiskt bara att den inte höll huvudet still så jag kunde ha fått något foto där jag ser om den är tatuerad i öronen.
Tack för hjälpen, Fridborg!
Ingenting nytt händer. Jag går dit och matar och katten har börjat känna igen mig. Han/hon är försiktig. Jag får sitta nära så länge jag inte försöker klappa. Katten är lika hungrig varenda gång.
Idén med halsbandet (som någon gav mig) var en väldigt bra idé. Jag har gått runt med halsbandet i väskan tillsammans med maten men jag inser nu efter några dagar att det aldrig kommer gå. Jag får aldrig chansen. Så fort jag rör på mig backar katten flera steg.
Så nu har jag tappat tålamodet lite och orkar inte gå där och leta varenda kväll och behöva se på när kissen (som annars verkar må hur bra som helst) vräker i sig maten jag ger.
Så jag tänker fånga in henne/honom och fortsätta leta efter ägaren. Men då vet jag iaf att katten mår bra under tiden.
Känns nästan lite skönt att ha tagit beslutet. Det värsta som kan hända är ju att katten har en ägare som den faktiskt går hem till ibland..och då lär de ju sakna den när jag tar hem den…. :S
…….som Lena rådde om redan förra veckan, glömde jag skriva!
Bra idé att ta in katten och låta den vila och äta upp sig, medan du letar efter ägaren!
Är det avkollat på Kattpiolien i Fokus om något finns där?
På Facebook finns Vi längtar hem och Saknade djur.
Har kollat både kattpolisen i fokus och vi längtar hem och saknade djur, som du tipsade om förut. Hittade inget om denna katt fast jag gick långt bak. Får pröva att lägga ut annons själv, hade hoppats att veta lite mer om den innan bara. Vet inte ens om det är en tjej eller kille nu, eller om tatuering eller id-märkning eller någonting. 
Alltså min mamma känner ett par som bor precis vid tunnelbanan som har en himla massa katter/utekatter. Länge sen jag pratade med dem men jag kan höra om de råkar ha en svart i sin ägo.
Har du sett om den är hjulbent bak? Det finns lappar i Grimsta där någon saknar sin svarta katt med gula ögon.
Mvh Jenny
#29:
Det får du gärna göra om du får möjlighet. Kanske man har tur och det är någon av deras katter.
#30:
Den är inte hjulbent. Paret som satte upp den annonsen har tyvärr redan varit och kollat på den här katten. Det gjorde de redan första gången jag hittade den. :-( De hade annonserat överallt så det var svårt att missa. Men det var tyvärr inte deras kisse.
Idag tog jag med en bur när jag skulle ge mat och fick en reaktion jag verkligen inte räknat med. Jag har underbedömt hur rädd kissen faktiskt är. Jag tänkte att det är väl inte så farligt för den har ju faktiskt suttit precis bredvid mig och ätit, och till och med slickat på fingrarna.
Men när jag satte ner buren idag (inte ens nära katten) fräste h*n som bara den och sprang iväg. H*n kom väääldigt försiktigt fram sen och åt precis bredvid buren; jag gav upp tanken om att försöka se om hon skulle gå in i den och ställe burken framför öppningen istället för i.
Men ikväll var hon verkligen rädd och nervös så länge buren var framme. När jag ställde undan den kom hon fram igen…..
Att fånga in den här katten kommer bli mycket svårare än jag trodde. Om någon har några tips och tricks tar jag Tacksamt emot dem!
Kanske jag bara skulle ta med mig buren nu varje mattillfälle och se om h*n vänjer sig…
Finns det något annat sätt att få buren att verka mindre hotfull?
Att långsamt vänja henne vid att buren finns där är bra. Det kan ta lång tid att få henne att känna sig komfortabel, men som alltid med mer eller mindre skygga katter är det tålamod, tålamod och åter tålamod som gäller.
När hon verkar mindre rädd när hon äter vid buren kan du försöka med att lägga litet mat i buren för att se om hon öht sträcker in halsen för att ta den. När hon väl gör det kan du ställa maten en liten bit in i buren och sedan ännu längre in. Ev. kan du försöka hyra fälla hos något katthem. Det kan vara svårt att få in en katt i en transportbur och hinna stänga luckan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Så en uppdatering. Både bra och dåliga nyheter:
verkar som att jag hittat ägaren. men hon kan av olika anledningar inte ta hem katten igen. men den har iaf varit saknad.
jag har fått råd och hjälp från så många att jag blir helt tårögd. det är fantastiskt hur många som är beredda att hjälpa en kisse eller någon som försöker hjälpa en kisse.
Katten är, med hjälp av kattälskare!, infångad och är hos mig nu. Den trivs hur bra som helst förutom att jag är här för det är så väldigt läskigt. men det är bara en tidsfråga. här är en bild på en mycket mer nöjd katt. jag bor ju inte enormt men nu är den iaf varm och mätt och har leksaker.
så får jag se vad som händer senare, men nu är den iaf inne om någon funderat på hur det har gått. 
Åh så bra att du kunde ta in katten 
hur tänkte du göra nu? leta nytt hem?
den verkar trivas hos dig:) bra jobbat!!!
Bravo TS! Du har räddat en liten fegis från en kall, våt och regnig höst. Dagens rosfång till dig 
Medarbetare Hittekatter iFokus
tacktack *sätter rosorna i vatten*
vi får se om jag letar nytt hem eller inte. än så länge är hon ju inte min att sälja om det skulle vara så. måste vänta tills polisens upphittade-kattertid går ut. enda sättet att korta den är ju om ägaren meddelar de att hon inte kan ta den. och hon och jag kan aldrig vara 100% säkra att det är hennes eftersom den inte var märkt…
antingen får hon bo här eller så ska jag se om någon annan vill ge henne ett hem, men jag tänker i alla fall inte kasta ut henne.
och visst verkar den nöjd? superlätt att göra den här katten nöjd. den är så livsglad
Härligt att du lyckades få in katten och att den kan få stanna hos dig!