Botkyrka, Upphittad katt
Hej!
Vi har hittat en otroligt fin katt, ej öronmärkt eller kastrerad, i Hallunda (norsborg) som helt klart var helt utom sig av hunger och desperat efter kontakt.
Vi tog med honom (vi gissar på att det är en han, vi är inga experter!) hem, så han kan få en chans att hitta sina riktiga ägare.
Som tur är så är vi redo att ta hand om katten om ägaren inte hittas eller inte vill ha katten.. Men vi är tyvärr också två fattiga studenter som inte har råd att gå till vetrinären
Så om du bor i runt om Botkyrka (stockholm) och har tappat bort din katt, snälla skriv en beskrivning här i tråden!
Ta med katten till veterinär för kontroll av huruvida katten är chippad eller inte. Har katten ett chip finns i bästa fall en ägare registrerad och katten kan snabbt få komma hem till matte/husse igen. Kolla också på katthemmens hemsidor under efterlysningar om misse är anmäld försvunnen. Kontakta också polisen och anmäl katten som upphittad. BRA att ni har tagit hand om misse!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ps. Tänk på att misse kan komma från annan ort/del av landet. Det är inte helt ovanligt att katter kliver in i bil/transport/lastbil och ger sig ut på egna äventyr… De kan också vandra mkt långt…. Hoppas, hoppas, hoppas det finns ett chip och att det finns en registrerad ägare!!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja vi försöker få kontakt med polisen för att läsa av eventuellt chip och anmäla katten, men det är lättare sagt än gjort har vi märkt! Ingen svarar, blir omkopplade och även bortkopplade.
Att ta katten till en veterinär och kolla chip känns sådär, för då kommer vi och veterinären vilja ge katten en full check up, något vi inte har råd med, men vi hoppas på att få hjälp med det av släktingar i framtiden.
Men som tur är verkar katten må prima nu efter några dagars kärlek och logi, dock lite uttråkad för vi har inte så mycket hyllor eller annat roligt att hoppa runt på.
Kolla även på Kattpolisen i Fokus och lägg upp där.
På Facebook finns även "Vi längtar hem".
Att endast kolla om katten är chipmärkt kostar ingenting hos veterinär.
Ni får väl helt enkelt berätta för veterinären hur det ligger till med katten och ekonomiskt och tillsammans besluta om det finns något som är NÖDVÄNDIGT att kolla upp just nu och vad som kan vänta. Vård som är nödvändig kan man ju inte undanhålla misse, då får man skramla ihop pengar bland släkt och vänner och förhandla fram ett lägre pris hos veterinären :-) Har ni anledning att tro att misse inte mår bra? D v s finns synbara skador el. liknande?
(lägger detta inlägg även här)
Håller tummarna, men misstänker att Norsborg ligger för långt bort
http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/503655d188f47262d700018e-tumba-bortsprungen-honkatt
http://www.katthemmet.nu/ aktuellt/efterlysningar/2012/3/11/baltis-harpsundsvagen-hogdalen.aspx
Kan ni kolla om det är min kisse. Sista han var borta så hade han gått ganska långt
#6 Ja det känns jobbigt att inte kunna ta kissen till veterinären direkt som vi hade planerat, men min pojkväns mamma åkte utomlands och allt var bara otroligt dåligt timat! Men jag visste inte att det gick och förhandla med veterinären, det är bra att veta.
Men katten är nu pigg, glad och kelig, kanske lite olydig bara! Lite nysningar då och då., men annars verkar katten må väldigt bra.
#7 Åh när jag läste Tumba så trodde jag att det fanns en chans, men tyvärr är det inte din vackra kisse ):
#8 Din länk verkar inte funka! Kan du pröva igen
Men vi ska fösöka få tag i polisen idag igen, om det inte går så åker vi till veterinären och kollar chipet. Måste man ringa veterinärer i förväg? hur vet man vilka som är bra..
=(
Men det var värt ett försök i alla fall. Hoppas du hittar ägaren.
Och jag är tacksam att det finns folk som du (och ni andra) som lägger ut annonser om upphittade katter!
Har du nån bild på kissen?
~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka
Eftersom det är en raskatt så skulle det kännas bättre om folk beskrev istället, man vet aldrig vad människor tänker göra ):
#12 Är det en någorlunda ung raskatt med stamtavla så är den id-märkt med chip. Du kan väl skriva vad du tror att det är för ras iallafall?
Sajtvärd Katter iFokus
Det är antagligen en devon rex.
Kollat ev. chip ännu? Anmält misse som upphittad hos polisen? Viktigt att misse kommer hem få fort som möjligt! Foto underlättar för oss andra att kunna hjälpa till o leta bland de mängder av listor på efterlysta katter som finns här på nätet. Självklart lämnar ni inte ut katten utan att ha identifierat misse via chip eller att ägaren kan uppvisa foto på katten! På Föreningen Djurhjälpens hemsida (o andra sidor) finns en efterlysning på katten Turbo. Kan det vara katten ni hittat? Gå in o titta!
Efterlysning som enl #15 finns även på kattpolisen.ifokus. Se tråden "Örby Gråvit cornish rex försvunnen…" Hoppas! :-)
Samma katt finns också här på Hittekatter i fokus. Gå in under +15 i spalten i vänsterkanten, klicka på bortsprungna/upphittade katter. Scrolla ner till 2012-08-02 Bortsprungen cornish rex, med signaturen she-it.

Lägger helt enkelt in en bild på efterlysta Turbo här. OBS att det inte är jag som efterlyser katten.
Tack ser att Marga redan har hjälpt mig här! Tack så mycket för att du la in bilden på Turbo!
Och tack också Sarasvati!
Och Uppkatten!
# Nej det är inte turbo, tyvärr. Redan sett den annonsen!
Kollat chip/anmält till polisen? Kan finnas en förtvivlad matte/husse som letar!
Ok. :(
Men jag håller med alla att det är väldigt angeläget att du kollar upp chipmärkning så snart som möjligt!
En raskatt har nästan ALLTID en ägare som just är förtvivlad. Det borde ju inte vara skillnad på "katt och katt" men tyvärr skaffar ju människor huskatter lite mer slarvigt och bryr sig inte i alla fall så mycket om den försvinner - det är nästan aldrig läget med en raskatt och det är därför det sällan finns såna på katthemmen, för det finns alltid en ägare någonstans som letar.
Obs nu att jag inte skrev att den som har huskatt inte bryr sig lika mycket, självklart inte, men det finns fler ansvarslösa kattägare inom den gruppen.
Jag känner Amandakylen och försöker att hjälpa henne med att finna ägaren.
Det är en antagligen Devon rex, inte en Cornish. (alla drag som finns att läsa om på nätet stämmer in)
Kan säga att Polisen inte har tagit emot att vi hittat en katt, utan vi blir endast vidarebefodrade eller urkopplade. Dåligt.
Vi vill få tag i Polisen innan vi bara trampar in med en stressad katt och kanske får vänta jättelänge. alt. hemskickade.
Jag har sökt på massa olika sidor efter någon som saknar denna katt, jag har även lagt ut flera Tweets på Twitter där jag hoppas att någon ska trilla över den. Lappar har satts upp. En annons har lagts ut här. Länkat på olika sidor på facebook osv…
Det där med att ägaren ska visa bild på katten, låter bra. Ska ge det som förslag till Amanda! Så kanske vi kan posta en bild här. Man vill j u inte att någon ska luras och stjäla katten…
Men varför i all sin dar tar ni inte kontakt med närmaste veterinärmottagning och får chip kollat där??????!!!!!
"Antagligen en devon rex" skriver Amandakylen i #14, är det säkert konstaterat nu att det är en devon rex, och inte en cornish eller annan ras?
Prova förresten att mejla er anmälan till polisen! Kan fungera bättre!
Nej, menade självklart antagligen en Devon. Stämmer så in på alla beskrivningar och bilder man kan finna på nätet.
Försöker lösa hur man ska ta sig till varesig vetrinär eller polis utan varken tillgång till bur eller bil för tillfället.
Tyvärr kan vi itne göra ALLT vi gör så gott vi kan. Så snabbt vi kan.
Jag bor inte ens i samma stad som amanda, men hjälper henne så mycket jag kan härifrån.
update!!! fick precis veta att de precis fått tag i en bur och skjuts för att se om katten har chip. så nu får vi väl se vad som händer.
Men - är det den katt som är på bild på Fb? Det ser ju inte ut som en Devon rex alls…
Va? Det finns ingen bild på nätet på den katten. Det är inte på Facebook vi samlat information? Vet itne alls vilken bild du menar. Men nu är de åtminstone på väg med katten, som sagt.
Nej förlåt jag såg fel. Såg att Amanda Kylén annonserade på http://www.facebook.com/pages/BortsprungnaUpphittade-katter-Stockholm/120333614667466 denna sida och såg en bild på en grå katt under, men det var inte samma anonns. Ber om ursäkt!
Bra att det är på gång!
Nu håller vi tummarna allihop!!!
Måste säga att ni är lite väl hetsiga här på forumet, som jag förklarade tidigare så är både jag och min pojkvän studenter, mina föräldrar bor i inte i stockholm, vi har ingen bil eller pengar undanstoppade. Den enda som kunnat hjälpa oss är min killes mamma, som är utomlands som sagt.
Jag sa också att vi försökte få tag i polis och komma iväg, men eftersom ovanstående saker och annat jag nämnt i tråden så är det inte "bara att dra iväg och kolla chipet"
Jag och min kille försöker göra något bra här, och om det inte vore för oss så skulle nog katten fortfarande vara ute, och eftersom katten mått bra så har vi inte sett detta som något akut utan något vi ska ordna så snart vi kunde.
Vi fick i alla fall tag i en bur, vi åkte buss till polisen, och det som hände var att inget chip hittades, vilket förstås antagligen är tråkigt för ägaren. Men vi måste erkänna att vi blev lite (läs mycket för min del) glada, för vi har fullständigt förälskat oss i kissen!
Men nu ligger en anmälan hos polisen, och annonsen här och på några andra ställen, så det kan ju fortfarande lösa sig!
Jag lägger upp en bild, ni får gärna kolla runt, och det är underbart att det finns människor som er som tar er tiden!
Katten har också en mörk rand över ryggraden som tonas ut i mörkbrun. Hans tassar är nästan kolsvarta på undersidan.
#35 Ja, det där ser ut att vara en renrasig Devon Rex. För att kunna få lockig päls har katten ärvt det anlaget från båda föräldrarna.
Katten är dock troligen oregistrerad (dvs saknar stamtavla) eftersom den inte är id-märkt. Möjligen kan den ha registrerats för så länge sedan och vara så gammal att id-märkning inte var nödvändig då. Ibland kan även id-chippet ramla ut när katten är nychippad utan att ägaren märker det. Det hände min Moltas när han var kattunge. Som tur var hittade uppfödaren chippet på golvet…
Jag tycker att ni ska hålla ögonen öppna efter efterlysningar i närområdet och på nätet och även sätta in en egen annons på t.ex. Stockholms katthems hemsida (under Upphittade katter) och på Blocket (under Efterlysningar).
Eftersom katten har ett så speciellt utseende kan det räcka att skriva Devon Rex upphittad, men en bild skadar inte heller så slipper folk höra av sig i onödan. Den rätta ägaren har med all sannolikhet bilder eller andra dokument som bevis på att katten är hans eller hennes.
Sajtvärd Katter iFokus
Jättebra att ni varit hos polisen med misse!
En fundering: den som kollade misse för att läsa av ev. chip - scannade han/hon av "hela" misse eller bara "lokalt" i nacken? Tänker på att man ibland har hört om chip som "vandrat"…?
Har ägnat en bra stund åt att kolla runt på nätet men precis som ni hittar jag heller ingen matte/husse just nu… men det finns ju dessvärre spaltkilometrar med annonser om försvunna katter… svårt att orka/kunna leta igenom alla… kan ju ha varit borta länge… eller bara några dagar så att matte/husse inte hunnit så långt i sitt letande…
Vet ni om det är en hona eller hane? Någon uppfattning om ålder (ung/gammal)?
Bra att ni kan ta hand om sötnosen så länge!
Jag ska helt klart hålla ögonen öppna efter både uppsatta lappar och i vår lokaltidning. Men om jag ska lägga upp efterlysningen/hålla ögonen öppna på alla kattsidor lär jag få sitta vid datorn non stop. Om man googlar runt så brukar även iFokus komma upp längst upp och tydligast, så vi får ju hoppas att kattägaren vet hur man använder google. Men ska lägga upp på stockholms katthem också!
Ja han scannade av hela kissen!
Ja precis.. vi träffade även på katten bredvid ett industriområde/bauhaus så katten lär ju ha gått en bit! Antagligen därför mina lappar inte nappar.
Om jag ska gissa vilt så skulle jag säga att det är en han på ungefär 1-2 år. Men jag har aldrig träffat en devon rex förut, har liksom inget att jämföra med, men mer ung än gammal skulle jag tro!
#39 Om han hittades i närheten av ett industriområde kan han ha liftat med en lastbil och höra hemma väldigt långt därifrån. För att nå ut till hela landet är en annons på Blockets efterlysningar ett effektivt sätt.
Sajtvärd Katter iFokus
Kollat runt lite på nätet i dag med efter bortsprungna devon rexar, hittar ingen som verkar vara samma, men det finns en sida som hetter "devon rex i fokus", där tror jag att det skulle kunna vara vettigt att berätta att man har hittat misse + lägga ut foto, kanske känner någon igen honom, om inte annat så sprids informationen vidare i "devon-kretsar" och det tror jag kan vara bra.
Bra om ni kan hjäpa TS hålla utkik på sidor över efterlysningar. Det finns många sidor och är man fler går det lättare.
Håller tummarna för att kissens ägare verkligen är aktiv i sitt sökande, då lär det bli en lycklig återförening.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Gissar att misse längtar efter sina människor så självklart får vi försöka hålla utkik! Missar är ju helt utlämnade till oss människor sådana här gånger, det är bara vi som kan hjälpa dem att komma hem igen…
amadakylen, underbart att ni tagit in och tar väl hand om katten! Stort tack till er med stora hjärtan (tror jag även katten säger) 
Det är nog en till åren äldre devon rex då, som inte id-märkts - eftersom även mångåriga ägare tenderar anse att innekatter inte "behöver" märkas?
Vad trodde veterinären om ålder?
Nog hålls det utkik. Ngn har lagt in efterlysning på kattforum.se också nu, under Hittekattsakuten. Inte ett endast svar. Det är egendomligt. Det gäller ju en raskatt …
Fin misse! Ser ut att må bra hos dig/er. Det är huvudsaken i nuläget.
Toppen att ni är så aktiva att hjälpa till. Kvällens ros till er!
Kan det vara så att matte/husse inte hör till "datorgenerationen"? Har själv många något äldre bekanta som har svårt att söka/annonsera på nätet… Därför vore det nog bra om katten fanns som "upphittad" på åtminstone de största katthemmens hemsidor också, t ex Stockholms katthem. Tror det är ett av de första ställena som en ovan datoranvändare ändå skulle försöka kolla på.
Hur är det med polisanmälan - om en anmälan om upphittad katt görs (lokalt) i Stockholm - når det då ut även till andra polidistrikt i landet (tänker på ifall misse har rest långt)?
Vill ni ha hjälp att lägga in annonser på t ex katthemmens hemsidor, hör av er till mig, jag är hemma o förkyld i dag så jag hinner lätt! Önskar så att den här gammelpojken (?) får komma hem till sina människor!!!
#47 Dessvärre finns det inte något nationellt register när det gäller hittegods efter vad jag hört. (Katter är bisarrt nog hittegods.)
Svekatt arbetar f.n. med att ta fram ett nationellt register där man ska kunna söka på t ex 'svart katt' och få fram både efterlysta och upphittade katter för att på så sätt öka chansen för en matchning. Vi ser med spänning fram emot det färdiga resultatet som jag tror att när det blir känt kommer att bli ett av de första ställena man efterlyser och annonserar om katter på och där man vet att man ska söka.
#48 Då är det extra viktigt att annonsera "högt och lågt" när det gäller upphittade/bortsprungna katter, eftersom missar - till skillnad från annat hittegods - har en tendens att kunna ge sig iväg ut på egna äventyr… Och dessutom kan åka långt… Läste nyligen om en misse som åkt till Gotland på egen tass…
Har ni kontaktat Nordiska Rexringen? rexringen.nu De kan lägga ut en efterlysning på forumet.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Tog själv hand om en upphittad cornish för ett bra tag sen och försökte med alla medel i världen att hitta ägarna. Som tur är löste det sig efter några veckor, då ägaren hittade en av alla mina annonser. Katten varken registrerad eller märkt.
Så ge inte upp! Jag har själv en devon och de är oerhört måna om sällskap. Det är alltid bäst, om katten får komma hem till sig igen, även om man gärna vill behålla den.
Ska hålla utkik!
Lycka till!
På NORDISKA REXRINGEN hittar man register till devon-uppfödare i Sverige. Ni kan kontakta dem.
De har ju lite koll på egna kullar och även andra uppfödares katter.
Kommer att vara hemma även i morgon och kan även då hjälpa till att lägga ut annons om upphittad katt på katthemmens hemsidor om ni har svårt att hinna med. Hör av er isåfall! Vet hur lycklig min egen katt blev när hon fick komma hem, för att inte tala om hur överlycklig hennes kattkompis blev! Att jag samtidigt blev världens lyckligaste matte behöver jag väl knappast skriva… :-)
Hej ja du får gärna hjälpa, plocka en bild bara, la upp i fotoalbumet.
Nej vi har inte varit hos vetrinären som sagt, då vi gärna vill vänta på att min killes mamma ska komma hem först.
Jag tänker inte kontakta hela världen, herregud ni är så hetsiga ni ger mig ångest av alla förslag.
Jag tänker inte ge upp, men jag tänker inte göra ALLT som går att göra samtidigt. Ägarna lär ju finnas kvar lika mycket som katten kommer finnas kvar. Jag förstår faktiskt att det absolut oftast är bäst om katten kommer hem, men någonstans måste det ändå finnas en gräns där ägarna faktiskt måste göra det dom kan också. Om dom skulle kolla på internet skulle dom garanterat hitta denna tråden eller den på kattpolisen, förutsett att dom kan googla. Om dom inte kan det och går in direkt på stockholm katthem kommer det ju snart ligga uppe där med. Om dom inte alls kan det här med internet så har jag satt upp lappar, ska sätta upp igen dock, dom verkar vara borta nu. Sen ska ju jag alltid hålla ögonen öppna om lappar eller annonser i tidningen.
Jag pluggar distans så jag försöker vara en bra lekkompis så ofta jag hinner, har fått en del battlewounds! Har fått höra hela mitt liv att jag är som en katt i sinnet, så tror jag duger för tillfället.
Hej! Jag tror inte att någon vill ge dig ångest Amanda, ta det inte så, alla vill bara hjälpa misse - precis som du! Och erfarenheten är nog den att man ökar misses chans att hitta hem om man söker aktivt tidigt (både från ägarens och upphittarens håll). Därefter finns risk att ägaren ger upp av olika anledningar (tror att misse blivit överkörd, tagen av räven o s v).
Jag håller verkligen med dig om att ägaren har ett väldigt stort ansvar att söka efter sin misse, men det kan finnas flera orsaker till att ägaren inte söker aktivt över nätet. Många som är lite äldre vet helt enkelt inte hur man söker (effektivt) över nätet (jag ser det dagligen i min egen bekantskapskrets!). Man kanske inte ens kommer på tanken att ens gammelgubbe kan ha klivit ombord på grannens släp och åkt iväg på egen tass. Istället ägnar man timmar/dagar åt att leta och lappa hemomkring, medans misse kanske befinner sig många mil därifrån… Misse kan ju ha åkt mkt långt! Många söker nog snarare igenom buskar/längs vägar/i förråd, bodar mm i tidigt skede.
Många tar också kontakt med polisen och anmäler misse som försvunnen, men om misse befinner sig många mil bort så är anmälan inte till ngn nytta om det inte finns ngt register som omfattar hela landet. Annons i lokaltidningen fungerar ju också dåligt om misse har åkt långt…
Men vi hjälps åt att leta, var och en efter sin tid, ork och förmåga och så håller vi tummarna! Ju fler ställen som annons finns på desto större är chansen att någon som känner igen misse får syn på honom.
Du duger säkert mer än utmärkt för misse för tillfället! :-)
Det finns en uppfödare i Norsborg, kolla med henne
Maj Vestling-Telefon: 08-531 799 39
Norsborg
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Lite intressant, den här uppfödaren skriver nämligen på sin hemsida att hon saknar dator (kan i o för sig vara gammal uppgift?) och att man därför lättast når henne över telefon. Vill du ringa uppfödaren Amanda annars kan jag göra det?
Kollade på karta, den här uppfödaren verkar bo bara någon kilometer från stället där katten hittades (om jag förstått allt rätt: uppgifter/kartan mm). Om inte annat kan hon ha goda kunskaper om devon-katter i omgivningen. En av hennes missar skulle ju absolut ha kunnat lifta den här biten för egen tass…
Är det inte väldigt konstigt att en ägare, varesig man kan/har tillgång till dator, inte tar hjälp av någon?
Jag menar, har man en vän, ett barn, ett syskon, kusiner etc… NÅGON lär ju finnas kan man ju tycka.. som kan hjälpa en att leta/lägga upp en egen annons. Det har ju ändå gått flera dagar.
Har googlat om och om igen på saker och ting. Hittar ingen devon som ser ut som denna som saknas.
Tycker det låter orimligt att en uppfödare inte skulle chippa sina djur eller lägga upp annonser överallt. Har man en hemsida vet man åtminstone vem man ska ta hjälp av.. Men det skadar ju inte att fråga.
Visst verkar det märkligt, men även sådant som verkar märkligt kan ibland ha rimliga förklaringar. Det är ju lätt gjort att ringa och prata med den aktuella personen, och jag gör gärna det eftersom jag ändå är hemma o har gott om tid i morgon, om inte Amanda gärna vill ringa själv förstås. Kanske inte alls är uppfödarens katt. Men min erfarenhet är ändå att det här med internet ligger väääääääldigt långt bort för många lite äldre människor. Man "sätter lapp på Konsum och frågar grannarna" "som man alltid har gjort". Därmed inte sagt att det behöver vara så i det här fallet!
Menar bara väl o tänker alltid mest på katten och dess familj.
Den lite äldre raskatt jag hittade, som inte var registrerad, antogs helt enkelt ha råkat ut för något. Ägarna kontaktade inte ens polisen.
Man blir alltid glad, när någon tar hand om en katt så här men man har inte rätt att kalla ett upphittat djur för sitt eget, eftersom det är stöld. En devon rex kostar ca 7000 i inköp, om den är liten.
Men har man polisanmält upphittandet och inte via annonsering och annat lyckats hitta några ägare, så kan man be polisen om ett ägarintyg. Då är katten er.
Menar bara väl o tänker alltid mest på katten och dess familj.
Den lite äldre raskatt jag hittade, som inte var registrerad, antogs helt enkelt ha råkat ut för något. Ägarna kontaktade inte ens polisen.
Man blir alltid glad, när någon tar hand om en katt så här men man har inte rätt att kalla ett upphittat djur för sitt eget, eftersom det är stöld. En devon rex kostar ca 7000 i inköp, om den är liten.
Men har man polisanmält upphittandet och inte via annonsering och annat lyckats hitta några ägare, så kan man be polisen om ett ägarintyg. Då är katten er.
Har kontaktat den aktuella uppfödaren per tfn under fm. Bara tfn svarare på, men jag hoppas hon ringer tillbaka så vi får veta om hon känner till misse eller inte.
#62 Har jag sagt att jag tycker katten är lagligt min eller? Sagt flera gånger att jag kommer aldrig sluta leta och kolla. Och nu är ordet stöld med i bilden?
Kan vi hålla oss till ärendet? Herregud. Tänker inte ens svara på resten, från och med nu svarar jag bara på det som faktiskt för oss framåt i letandet.
Vad bra att du ringde, tror jag prövar själv lite senare också om hon inte hinner svara dig.
Amanda, jag lägger ut här på en gång om hon ringer tillbaka. Kan ju vara så att hon jobbar eller nå´t och har svårt att ta samtal/ringa tillbaka innan kvällen.
Jag har precis hittat sidan i min jakt efter vår katt Diesel som försvann från hemmet i Rönninge den 14/8 (har fokuserat på lappar hittilss). Ser bilden och tycker att det ser precis ut som Diesel. Han har precis ett sådant lite "chip i örat som det är på bilden. Jag har bilder (inte tagna på så nära håll som den du har lagt upp, men hacket framgår) på Diesel samt att han fick ett dränage i vänster framben förra hösten så där finns ett litet ärr som kännetecken. men det är i så fall en kastrerad hankatt. Kan det vara han?
Hur får vi kontakt?
Tråkigt att du tar åt dig. Jag menade inte att anklaga någon. Tyckte bara det kan vara bra att veta vad som gäller, om man i förlängningen är intresserad av att behålla ett hittekatt. Och du verkar ju ha blivit helt förälskad, efter vad jag läste häruppe.
Lycka till med allt hur det än blir!
#66 Amanda är regelbundet inne här på sidan, du kan PM:a henne dina privata kontaktuppgifter. Den upphittade katten är också anmäld upphittad hos polisen som måste ha tel nr etc till Amanda.
Som jag skrev tidigare har vi letat, satt upp lappar och så på Konsum och massor runt om i Rönninge/Salem, pratat m grannar och letat i garage, förråd mm (inser att jag nog är äldre än jag trodde, min man blev av med en katt när han var liten och vi har liksom inte insett hur mycket det finns på nätet numer, då var det ju bara lappar och prata med grannar som gällde). Har fått ett par "napp" då folk trott att de sett en katt som ser ut som honom men vi då har vi inte hittat honom, så idag började jag fundera på vad man ska göra mer - och fick tips att anmäla honom saknad till polisen, vilket jag samt att jag har pratat med Animalen, Södertälje Katthem (och det var de som tipsade om att söka på nätet också). Diesel är en 11 år gammal katt (men han ser helt klar mycket yngre ut!), och utan chip! Jag har även köpepapper mm som visar att han är vår. Så nu hoppas jag bara att det verkligen är han. Vågar inte berätta för barnen att vi kasnke har hittat honom, besvikelsen blir för stor om det är fel
Håller tummarna och kan inte fokusera på nåt vettigt just nu - väntar bara på att höra av dig
#66 Om du klickar på texten "amandakylen" över hennes inlägg så kommer du till en sida där du kan kontakta henne (PMa henne). Där finns också hennes fotoalbum med fler foton av misse. Bra om du eller Amanda hör av er här i tråden sedan så vi vet om misse hittat hem eller inte.
#69 Jag håller tummarna för er! Fick du inte någon respons från polisen när du efterlyste Diesel? Upphittandet är ju också anmält dit och även om katten är omärkt har han ju ett tydligt signalement…
Sajtvärd Katter iFokus
Ja då verkar det löst! De kommer ikväll och hämtar katten Diesel.
Tråkigt för mig, sitter här med gråten i halsen. Men underbart för kissen och familjen, och det är ju det detta handlade om från första början.
Nu känner jag mig sugen på att plocka upp en katt från ett katthem hah..
Amanda, du har varit fantastisk som tog hand om den här lilla killen så han får komma hem! Att bry sig om på det sättet som du har gjort är det inte många som gör. Underbart för en äldre katt att få återvända hem! Och vem vet - familjen kanske vill ha dig som semestermatte framöver :-) (hoppas!). Har du fått mersmak på lite kattsällskap hemma kanske du kan vara jourhem t ex, till ngn hemlös misse, tills den dagen det känns dags att skaffa egen misse. Det finns ett stort behov av jourhem till hemlösa missar! Pussa sötnosen nu och känn att du har gjort ett bra jobb! Jag kontaktar de katthem jag har varit i kontakt med så de tar bort upphittat-annonsen, men avvaktar tills jag vet helt säkert att det är Diesel (bekräfta gärna här senare i kväll!). Uppfödaren hörde aldrig av sig, kanske blev hon nedringd av folk härifrån sajten som ville hjälpa till???? :-)
Så har Diesel kommit hem. Tack snälla Amanda för att du tagit så väl hand om Diesel! Och ja,#71 visst är det märkligt, men varken då jag "efterlyste" honom via 11414 eller då jag pratade med polisen i Södertälje kunde de se att det fanns en upphittad katt med rätt signalement. Jag ska kolla med dem imorgon när jag ringer och "avanmäler" hur sökningarna sker, om det är ett och samma register eller…
Här hemma har vi nu satt id märkning & chipning överst på att göra listan - även om Diesel är 11 år redan så vill jag aldrig vara med om det här igen.
Och Diesel har fått en toppen semester/helgmatte!!

Härligt att misse hittat hem! Då "avannonserar" jag på de hemsidor jag kontaktat. Sedan är vi nog många som är nyfikna på hur herrn tog sig till Bauhaus och varför du inte fick napp via polisen. Hör gärna av dig o berätta!
#74 grattis till fina missen tillbaka. Ja id-märkning. Elementärt. Sprid gärna i bekantskapskretsen också, om där finns katter. BRA att kolla med polisen igen också. Det måste bli ngn ändring här. Polisanmälningar verkar "aldrig" fungera. (Katten är alltså kastrerad?)
amandakylen, tusen tack!! Så fint att du finns och bryr dig. Det är sådana människor vi behöver. Gråter med dig. Och vilka glada katter DU kommer att hjälpa i framtiden :-) Kram.
Underbart med ett lyckligt slut! Bra jobbat Amanda och tack till övriga som engagerat sig, kanske framförallt till Uppkatten.