Katthem söker jourhem/stödhem
Nu är det fullt på de flesta katthemmen, och sommaren har knappt startat. Därför tänkte jag att vi som är så bra på Hittekatter iFokus kanske kan slå våra påsar ihop så att säga. Så jag söker folk som vill bli stödhem/jourhem/akuthem eller vad vi nu kallar det.
Nu när det är sommar, så minskar adoptionerna en massa på grund av semestrar med mera. Vilket är glädjande att det inte blir sommarkatter av våra katter. Men de får inte heller hem denna säsong. Så varenda tass som vi vill rädda, har svårt att få plats.
Fundera lite och om du har frågor eller funderingar ställ dem här eller hos på det katthem som du vill hälpa. Ibland kan vi även matcha katt efter vad du önskar. Till exempel dräktig hona, skadad katt eller annat.
Veterinärvård står katthemmen för med allt från vaccineringar till annat. Vi på Djurhjälpen vill inte att katten ska gå ut, så du måste göra det hela rymningssäkert. Nätad balkong om de får går ut där, nätade fönster om de hålls öppna, och dörrar stängda.
Vi på Djurhjälpen i Vaxholm, Stockholm behöver tillfälliga hem för kissarna, anmäl er gärna här eller på pm så kontaktar jag er www.djurhjalpen.nu.
Akutgruppen i Stockholm vill ha akuthem: http://www.akutgruppen.com/.
Göteborgs katthjälp behöver det också http://www.goteborgskatthjalp.com/.
KKS behöver alltid det http://www.kks.nu/.
Fler katthem finns under länkar här, men ni på katthem kan även lägga in länkar och information här.
Så hjälp till att hjälpa rädda de skadade, hungriga och hemlösa katter som finns i Sverige. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Så bra,det här kanske borde klistras och synas jämt?
Jag kan tyvärr inte ställa upp mer än jag redan gör förutom med att ständigt hålla öron och ögon öppna.Så fort jag hör ordet "katt" (eller annat som har en naturlig koppling till katter och/eller hjälparbete) nånstans då försöker jag vinna den människan till någon hittekatt,ibland kan man fråga direkt ibland får man vänta in lämpligt tillfälle.Ibland vet jag intuitivt att det är bäst att ta det lugnt och "fjäska in sig" först…jag har ett par sådana under bearbetning,det är personer jag inte direkt känner utan såna som jobbar i affärer jag ofta besöker.

Tyvärr så går det inte att klistra på detta forum, så vi får köra med de klassiska puttningarna. Men även du kan söka tillfällig hem här, eller hur? För du gör ett kanonarbete, även om du inte tillhör ett katthem direkt. /Vanessa

Jag har nämnt för någon att trycka just på detta när nästa säsong av hitta hem kommer, visst sorgliga historier som blir lyckliga är alltid trevligt. Tänk dock på om man i slutet av varje program tryckte på detta med att
" I Sverige finns enligt beräkningar över 100 000 hemlösa katter, utöver alla de som skaffat katt utan att tänka 20 år framåt i livet vilka kontaktar kattföreningarna direkt eller indirekt via landets veterinärstationer (eller själva avlivar sina familjemedlemmar…)
Har du utrymme, oavsett slott med många rum eller ledigt rum i hyresrätt där du kan ta in katt som stödkatt så gör det, tveka inte!
Tvekar du, Varför? Som stödhem äger du inte katten, du har en familjemedlem du kan behålla enligt överenskommet men annars en mellanlandning mellan fd ägare och kommande permanenta ägare, SAMT bara om du tvekar att bli stödhem, du räddade katten från att bli stucken av en spruta för avlivning. Just denna katt som skulle avlivas hade fobi både mot sprutor samt veterinärer…"
Jaja, jag svamlar men kanske det kan användas till ngt :-)

Tack Vanessa för inlägget och Morgan: jättebra skrivit!
Puss till er bägge två! 
/Miranda

Du svamlar inte Morgan, ska träffa Hitta hem nästa vecka med Love Tasslös, ska ta upp det. Om inte jag får hjärnsläpp vill säga. Okej, inte allt, med delar av det. /Vanessa

kanske kan man dessutom ta två kattmammor istället för en, speciellt i de fall där de varit kompisar… jag själv hade inte tänkt i de banorna innan mina två mammisar kom….nu hade det ju varit rätt svårt kanske att sära mamma + rätt unge på mina eftersom de hittades tillsammans med gemensam vårdnad… tiden får utvisa om den andra mer skygga får en egen unge eller om en av de fyra är hennes.. hon var nämligen betydligt smalare än sin kompis…
kan säga att det känns underbart i hjärtat att kunna hjälpa dessa fina katter till att få ett liv de förtjänar…så du som funderar eller vet någon som skulle passa som akuthem… tveka inte….du behövs verkligen..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Tack Vanessa för denna post, vi drunknar just nu…../ Sonya akutgruppen

Ivory, nu var du väl cynisk antar jag? Man kan inte mer än försöka. Så ni som funderar på att bli jourhem. Fundera bara en stund till och slå sedan till :-). /Vanessa
Jag vill så gärna hjälpa till, men bor i Arvika i Värmland :-/

Det finns säkert katthem däruppe också. Kolla bland länkarna. /Vanessa

den dagen mina egna människoungar flyttar så ska jag inom lämplig tid låta deras rum vara till akutmissar… nu är barnen bara 15 o 17 men dom borde väl flytta en dag?…känns så himla bra just nu med att ha låtit mitt eget sovrum öppnas för två kattfamiljer…..speciellt idag när det regnat och varit uschligt ute… så skönt sen när jag ser att det finns hopp för den skygga mamman….den känslan går inte att beskriva….tänk alla ni goa, snälla människor… finns det möjlighet för er att på något sätt kunna hjälpa till?… hoppas hoppas det…. fråga på om allt ni funderar o undrar över…. jag lovar att det är värt ALLT att kunna ställa upp om man har den möjligheten….
katthem borde väl kunna finnas i Arvikatrakten åxå?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#9 Arvika ligger ganska nära Karlstad…. Kolla här: http://www.djurskyddetkarlstad.se/sidor/akuthem.htm