Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 1584 ggr
Sagolika
0

Avlivning som hot, bu eller...

Skogkatt behöver

hem akut

Sagolika undrar om någon här kan hjälpa denna katt. Treårig fertil grårandig skogishane, ej stamtavla (rumsren) söker omgående nytt hem då ägaren pga tidsbrist och bristande intresse genast vill ha bort den och annars avlivar den på söndag den 17 juni.

Katten finns i Knislinge utanför Kristianstad. Om någon kan ta hand om katten, ring genast till Linda (som försöker rädda kattens liv) på 0763-066220 (hon har ej dator, så ring)

Tråd bytte snabbt skepnad till avlivning…

som ett hot för att se till att katter får ett nytta hem, istället för att ta sitt ansvar som djurägare. Så diskussionen handlade allt mindre om den stackars katten som sökte hem, och blev angående avlivning.

Skapade en ny tråd som heter "Skogkatt söker hem". Förvirringen är numera total hos alla, så att döpa om trådar gör jag inte igen :-). /Vanessa

anebit
0

Vad trött jag blir på alla dessa avlivningshot!

Varför skaffar folk djur egentligen när dom inte förstår att det är en familjemedlem som måste tas om hand i 15 - 20 år…..

Om jag kunde trolla fram nya hem åt katterna som är avlivningshotade eller hemlösa så skulle jag göra det……

Hoppas verkligen att det är någon som vill ta hand om denna skogishane……………………….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vanessa
0

Önskar att jag kunde, men det är så många som ska avlivas att vi skulle bli kattsamlare om vi skulle rädda alla. Gå gärna ut på Blocket, Eniro, www.katter.nu, med mera.

Eftersom den inte har en stamtavla så kan den inte räknas som renrasig även om den är det. Hde den varit det, så kan de vända sig tillbaka till uppfödaren som brukar omplacera katter de sålt. Så kolla med uppfödaren av kissen. Gå även in på de andra sajterna här. Kanske någon kan vara ett tillfälligt hem för honom, så att det ges mer tid för att hitta hem.

Eftersom de är beredda på att avliva kissen, fråga om de kan använda pengarna till kastrering och vaccinering. För utan stamtavla ska den inte avlas på, och då måste det kommande hemmet kastrera den. Bättre att det är färdigt innan.

Sätt upp lappar med bilder i butikerna runt om i området med bild och lite fakta om hur kissen är. Lycka till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sagolika
0

Ja, man blir verkligen trött! Jag fattar inte att man kan tröttna på sin katt. Mina huskatter är 14 och 18 år och de är underbara. Man har ju ansvar för sin katt hela deras liv. Kan man inte behålla dem måste man ju anstränga sig för att omplacera dem till goda hem.
Tänk att folk inte kan ta ansvar för sina djur. Varför ska de jämt lassa över problemet på andra? 

Eftersom det inte finns tillräckligt med bra hem är det kanske lika bra att man nästa gång folk hotar med avlivning om man inte tar katten inom en viss tid, svarar att ja, gör du det. Det är visserligen hemskt, men då den väl är avlivad slipper den valsa runt i flera hem och lider inte mer. Obligatorisk kastrering och idmärkning MÅSTE införas.

Alwyn
0

kan va bra å veta om katten går ute eller e innekatt åxå.

miranda1
0

Ska man verkligen reagera på alla dessa avlivningshot? Det ger fel signal tycker jag, typ "hota med avlivning då kommer katthemsfolket som tar hand om katten."  

Förtjänar inte våra katter i katthem och seriösa ägare som måste omplacera sin katt en chans innan dom som hotar med avlivning?

vanessa
0

Personligen så känner jag att för varje avlivningshotad katt som räddas av ett katthem, försvinner en plats för en riktig hemlös katt tyvärr. Så det är svårt att hjälpa alla, hur gärna man än vill. Vill inte att de ska avlias, men hur ska man få plats med alla som behöver hjälp. Snyft, det går inte. Skriker tyst nu, för jag vill inte skrämma min familj. Och sedan, varför slängs så många katter ut så att de blir hemlösa. Suck. Nu ska jag sluta att hetsa upp mig. /Vanessa

Alwyn
0

Jag håller med, men jag hatar att se folk avliva katter hur som helst för de gör ju det. Vet inte hur man ska göra annars.

Faxlin
0

Det värsta tycker jag nog inte är om de avlivar dem. Usch nu kommer jag få f*n här. Men så känner jag. en katt som avlivas lider inte. det är tragiskt men den lider inte.
Det som skrämmer mig mest och det som gör mig mest beklämd är att de som hotar med avlivning för att de inte orkar leta ett seriöst hem på ett bra sätt till sin katt.
Vem törs lita på att de avlivar. Jag ser framför mig hur de kastas ut i kylan från en bil, eller stoppas in i en pappersinsamlingsconteiner eller ja liksnande saker.
Att de inte ens tar sitt sista ansvar.
För vem kan räkna med att de kan ta det ansvaret när de inte kan ta ansvar över ett djur de har skaffat. Att inte ta ansvaret att låta det djuret leva med en i 0 år. Vad gör att de då tar ansvaret att avliva?
Det, det skrämmer mig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

anebit
0

Jag håller med dig Åsa.  Jag vill absolut inte att katter skall avlivas i onödan, det är det värsta jag vet men det du räknar upp är 7 ggr värre………………

Vem törs lita på att de avlivar. Jag ser framför mig hur de kastas ut i kylan från en bil, eller stoppas in i en pappersinsamlingsconteiner eller ja liknande saker

Eller binds i skogen eller sparkas till döds eller blir vådaskjuten , kamphundsleksak m.m. listan kan bli lång…..

Faxlin
0

#9: Hatar all onöd avlivning av djur. Friska djur ska få leva, men de ska få leva bra.

ville bara påpeka det så att ingen får för sig att jag sitter och önskar att folk avlivar sina djur. För så är det inte.

Men jag är allvarligt rädd att alla dessa avlivningshotade missar och andra djur sedan kommer hittas (om de har tur) av snälla människor som tar dem till ett hem då de helt plötsligt är hittekatter. Så har de lyckas producera 20 vilt levande katter under tiden de levt vildkattsliv. ja om de överlever vill säga.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Han kan få komma till mitt stall om han vill. Stackars killen. Be honom ta bussen. ;-)
Nej, men skämt och sdo. Jag bor helt fel i landet, jag känner det. Antingen ska jag bo mer söderut eller mer norrut. Här gör jag för sjutton ingen nytta i alla fall. *morrar lite över mig själv*

Audiatur et altera pars

miranda1
0

Då ska alltså en kisse på katthem vänta ännu längre på ett nytt hem (vilket innebär att en katt som går hemlös just nu ska vänta ännu längre till att få komma in) för att man istället väljer ta över en dum kattägarens ansvar?

På tal om att ge fel signal….

Faxlin
0

#12: Jag tror inte att man ska se det så svart och vitt. Tyvärr. de hittekatter vi alla jobbar för att rädda har offtast bott os liknande människor. Tänk om man kunnat rädda dem innan de hamnade på gatan, innan de förökade sig. Skulle inte det hjälpa?

Visst det ger fel signaler. Men självklart ska alla djur få hjälp. Jag kan inte känna att dessa katter som riskerar att bli dumpade är mindre värda än de som blivit dumpade.

Om den här katten dyker upp halvt ihjälslagen i någons sopberg en dag om ett halvår. Sjuk skadad och i stort behov av veterinärhjälp och x antal operationer.
skulle det inte kännas rätt visset att veta att vi hade kunnat förhindra det?
Om den här katten blir pappa till sjutton kullar med ungar som kommer födas ute till i vinter och våren, och vi märkte det. Skulle det inte kännas hemskt att veta att vi hade kunnat förhindra det?

Jag tror inte på att livet är svart eller vitt. jag är övertygad om att det finns massor med gråzooner och att man måste jobba överallt.

Audiatur et altera pars

miranda1
0

Men självklart ska alla djur få hjälp, skriver du Åsa.

Sanningen är att det finns många gånger fler djur (katter i det är fallet) än att det finns goda hem. Värför då inte stöda dom som jobbar för dessa djur genom att ta hand om en katt från t ex katthem? Ju fler katter som bor på katthem som blir omplacerade desto fler hemlösa kan plockas in. Även den katten som får vänta på en plats på katthem löper risk att bli  "halvt ihjälslagen i någons sopberg en dag om ett halvår . Sjuk skadad och i stort behov av veterinärhjälp och x antal operationer." som Åsa skriver. 
Man hjälper faktiskt två djur, genom att skaffa katt från t ex katthem, dessutom ger man ett signal att man inte faller för oseriösa djurägarens mordhotstrategier. Vi behöver inte känna oss ansvariga för deras agerande.

Vill man förebygga att oönskade kattungar föds är höjningen av kattens status den enda lösning, inte att falla för avlivningshot.

Tycker jag Flört

Faxlin
0

Ja kanske tur att inte alla tycker lika i allt. för det är nog svårt att säga vad som är rätt eller fel.
Det finns en poäng med ditt sätt att tänka med. ;-)

Audiatur et altera pars

vanessa
0

Som jag känner så går det inte att "gå på" vartenda avlivningshot som kommer. När folk ringer till oss och säger det, så ger vi råd om hur de ska göra för att hitta ett hem till den. Alla ställen de kan annonsera, hur de ska annonsera, allt med lappar i butker, hur katten ska vara när den säljs (vaccinerad, kastrerad, avmaskad, id), att den ska säljas för ett pris och så vidare. Samt att de kan sätta in katten på en pensionat om de absolut inte kan behålla den inne. För allt för många väljer avlivning som en enkel utväg, men tänker inte på att de kan sätta in kissen på kattpensionat - för det kostar!

För jag känner att katthemsfolket inte kan rädda alla avlivningshotade katter, för då kan vi inte alls rädda de som är utkastade, skadade, hatade, utsvultna och som producerar kolonier. Allt för många katthem (ingen här inräknad) arbetar efter omplaceringsprincipen istället för att ta hand om de osynliga som verkligen behöver snabb hjälp.

Vissa prioriteringar som katthem bör följa i mina ögon:
1. hemlös dräktig hona. 2. Kattungar som är hemlösa. 3 Skadade hemlösa katter. 4. Hemlösa katter överlag. 5. Katter från dödsbon. 0. Katter från polis, djurskyddsinspektörer, veterinärer som bakas in här och där. För om de hjälper katter, så ska vi hjälpa dem för sitt engagemang.

Sedan, i mån av plats kan man hjälpa övriga katter. Men det går inte att rädda alla katter, hur man än trollar. Det går inte heller att titta i en kristall och se vad som de planerar att göra med katten om man inte faller för deras avlivningshot.

Så känner jag för det mesta och avlivninghot annonser vägrar jag att se. Hårt kanske, men det går inte som sagt inte att rädda varenda katt hur gärna man än vill. /Vanessa

miranda1
0

exakt Vanessa!

/Miranda

Lena
0

Usch vad ledsamt det är med alla dessa avlivningshot. Precis som ni skriver är det helt galet den här trenden där kattägare mer eller mindre på rutin använder sig av avlivningshot för att få andra att ta över deras eget ansvar att omplacera katten. Även om man tycker det är så fel det bara kan bli att en frisk katt avlivas är det ju omöjligt att ta sig ann alla dessa katter. Då skulle vi var och en här på sajten sitta med 100 talet katter . Och det går ju faktiskt inte. Detsamma gäller katthemmen. Inga hemlösa katter skulle få en chans och folks ansvarskänsla skulle minska istället för att öka. Situationen skulle förvärras istället för att förbättras. Andra metoder måste till för att komma vidare.

• Förbud mot avlivning av friska sällskapsdjur.
  • Lag för kastrering och ID-märkning.
  • Starkare krav på annonserna när det gäller husdjur till salu.
  • Fler informationskampanjer om vikten av att kastrera, ID-märka, vaccinera, Försäkra, ta bra betalt för katter vid omplacering etc.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Åsa, du får inte på moppe av mig i alla fall. Du resonerar helt rätt i mina ögon. Som sagt, avlivning ÄR inte något att förorda, men när alla dörrar är stängda och då menar jag verkligen ALLA så är det den minst dåliga utvägen. Jag vill inte ens använda ordet lösning, för det är det inte. Men som Lena sa, vi här alla kan ju inte ta oss an 100 katter var,och vi kommer ändå bara att se dumpningar ändå. Så på lång sikt, så ser jag TNR metoden som bra. OK, vår generation kanske inte får se något synbart resultat, men kanske nästnästa?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alwyn
0

vad långt ni skriver Åsa å Vanessa…inte vågar jag läsa det heller för jag vill inte att katter ska avlivas  :o(

miranda1
0

ingen vill att katter avlivas, vi diskuterar bara om man hela tiden väljer att ta över ansvaret av idiotiska ägare som hotar med avlivning, hur det påverkar katthemverksamheten….

Alwyn
0

ja det e klart…hoppas ni kommer på en lösning.

vanessa
0

Den enda lösningen som finns är det som Lena skriver under #18. Men detta har inget med skogiskatten att göra som Sagolika bad om hjälp för.

Utan det handlar om att det alltid ges avlivnings som hot för att folk ska hjälpa till. Men det går inte att hjälpa alla. Om man räknar med att det finns över 100 000 hemlösa katter, så ska man då  lägga på alla avlivningshotade katter också, så blir det alldeles för mycket för alla katthem och katträddade.

Det går helt enkelt inte, om man inte bygger kattzoo så man kan stoppa in alla hemlösa, då TNR katter, samt alla avlningshotade. Folk måste ta ansvar för djuren de skaffar sig. /Vanessa

miranda1
0

precis Vanessa! Och för att man inte kan hjälpa alla tycker jag att man ska välja bort dom som hotar med avlivning och istället ta hand om en katt från katthem eller en seriös ägare/uppfödare.

/Miranda

Faxlin
0

#24: Fast jag har ju plats att hjälpa till exempel. Att ta hit katter tills vi hittar bra hem. Så då kan man väl hjälpa? Inget katthem är intresserad tydligen då jag "bara" har mina i stallet.
det är tydligt att stallkatter är lägre stående katter än andra och har det tusen gånger sämre än de som springer lösa på gatorna. Så då kan jag passa på att hjälpa avlivningshotade katter istället. Så har jag i alla fall räddat några.

Audiatur et altera pars

Lena
0

#25 Det är naturligtvis inte fel om du kan hjälpa utsatta katter. Det är mera attityden hos dessa kattägare som vi behöver komma åt, vilket är ett långsiktigt arbete. Just den här stilen att inte ta sitt ansvar.

Att vara stallkatt är som jag ser det ett prima liv för en katt när de får den omsorg som de får hos dig.

#23 Den här tråden utvecklade sig från att handla om en specifik katts öde till att bli en principdiskussion. Egentligen skulle vi ha startat en ny tråd där vi tog upp principdiskussionen om det här med avlivningshot i annonser. Ska försöka starta en.

#0 Ber om ursäkt sagolika att vi skenade iväg och stal tråden på det här sättet.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MorganP
0

#25, vet att KKS har katter som passar ypperligt som stallkatter, ev ett ärende med katter där de måste vara borta senast den 27:e denna månad.

miranda1
0

#25 Göteborgs katthjälp har också många katter som gärna vill bli stallkatt!!!

Alexej
0

Minst 2 av mina är vedbodskatter, frivilligt! Kommer bara in för att äta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Faxlin
0

Okej, jag som kanske hakat upp mig på tidigare bemötande angående stallkatters status. Det gör mig bara så ledsen när folk inte förstår att bara för att man är allergisk och inte kan ha annat än kattungar inne i bostaden så betyder det inte att man inte älskar och tar hand om sina stallkatter på samma sätt. Visst jag kan inte utan astmaanfall sitta och gosa med mina missar framför tvn på kvällen. Men jag kan gosa kortare stunder med dem ute.
Stallkatterna hos mig käkar RC. Just nu RC kitten för att ena honan bar borta och vart i dåligt skick. Hon kom tillbakja tovig och smal. Men nu är hon klippt, ser för hemsk ut, men hon är på väg åt rätt håll i alla fall.
Och hon får sin dos med ömhet och omvårdnad som många innekatter saknar.
Allt beror på ägaren, inte hur de bor.

Och ja, så spånar jag iväg igen. Sorry ;-)
Skönt att höra att stallkatts inställningen har ändrats lite i alla fall. Jag vill gärna hjälpa. Men tyvärr kan jag inte göra annat än att erbjuda mig som akuthem för kattungar som behöver extra omvårdnad. Och så sådan som kan må bra av att vara i ett stall.

Audiatur et altera pars

Lena
0

#30 Det är en enkelriktad inställning om man förkastar  stallkatter helt och hållet. Som #26, 28 & 29 skriver mår många katter tom bättre i ett stall än de skulle gjort inomhus. Katter är ju i högsta grad individer med olika behov och preferenser. Alla katter är inte knäkatter.

Som du så klokt skriver Åsa så beror det på ägaren inte hur de bor.

Jag kan dock tänka mig att många tänker på stallkatter utifrån de kattkolonier som finns i många lagårdar, som ingen sköter om. Gamla stammen lagårdskatter eller vad man ska kalla dem. Okastrerade som får leva på råttor och en skål mjölk då och då.

//Lena

Alexej
0

Stallkatter kan ha det bättre än en del innekatter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Verkligen, stallkatter som bor i bra stall med rätt ägare bor i ett himmelrike för kissar. Speciellt gällande de katter som är åt det skyggare hållet. Så även vi önskar att vi hade stall som stod i kö för att få stallkatter från oss. Så oroa dig inte, Åsa. Kan man så ska man rädda katter, men för katthem så blir det en svår sits att falla för ägare som inte tar ansvar för hela kattens liv. /Vanessa

Faxlin
0

#33: Ja men självklart förstår jag det. Katthemmen måste ta de som är hittekjatter i första hand. Och så ska det vara. Nu tänkte jag mer allmänt, det är inte konstigt at vanliga Svenssons blir blödig och öppnar sitt hem för ett djur som har avlivningen hängande ölver sig. När till och med vi som kämpar mot det jämt gör det.
Men självklart ska ett katthem spara sina platser åt de som verkligen har behovet; Hittekatterna.

Audiatur et altera pars

AnneN
0

Någon som vet hur det går för katten??? Hade det inte vart för att jag bor så långt ifrån så hade jag nog kunnat ta hand om han.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

miranda1
0

#35 vill inte vara otrevlig, men detta är precis vad jag menar: man kan ta hand om en katt som är avlivningshotad men man bor för långt bort. Varför då inte ta hand om en katt som bor i katthem nära dig?

Dom som hotar med avlivingar har lättare att hitta hem till katten än katthem…

Undrar bara….Oskyldig

AnneN
0

#36 jag vet inte vart det finns nått katthem här i närheten

_**/Mvh Anne

anebit
0

Hej Biobio här har du länkar till ett katthem och en kattförening som har sina katter i jourhem än så länge….. du kanske hittar en katt där att ta hand om  och då  får en ny hemlös en chans att komma in till en jourmatte.

www.hittekattenpitea.se

http://www.kattinorr.se

Alwyn
0

Biobio ville nog ha en skogis. Många tror att långhåriga inte finns på katthem…

storAnnette
0

#37 Men så roligt,du bor ju i Luleå precis som jag gör!

Det finns gott om katter som behöver hem,både tillfälligt och permanent.Kan du tänka dig att hjälpa en förvildad katt?Vi har minst två som vistas vid Korvgubben (vid Coop arena) som inte går att fånga förrän de har nånstans att ta vägen,sen finns det flera andra förvildade katter som Xena känner till.

Vill du ha en egen katt så kan jag verkligen rekommendera Hittekatten i Piteå www.hittekattenpitea.se ,där finns 41 katter som måste få nya hem före nyår annars avlivas de av kommunen.

Måns behöver eget hem snart också (tråden grå tillgiven katthane).På Kattakutens hemsida www.kattinorr.se finns fler…du kan välja och vraka.

AnneN
0

Vet inte hur det skulle gå att ta in en förvildad katt hos oss då vi har 2 st katter och en hund. Men jag ska absolut kika på katthemmen.

_**/Mvh Anne

Alwyn
0

Katthem har många tama katter åxå Biobio

storAnnette
0

#41 Jag kanske skrev slarvigt.På Hittekatten i Piteå är alla katter tama och friska.Kattakuten har också tama katter som behöver hem.

Jag frågade om förvildade,skygga katter därför att det finns flera som behöver hjälp.Tror det bara är bra om man har tama katter hemma,de lär av varann.

AnneN
0

Hmmm… Dom förvildade katterna hur gamla är dom ungefär? Och är dom kort eller långhåriga?

Orsaken till att vi vill ha en långhårig katt är att min sambo promt vill ha långhårig och jag har 2 korthåriga.

_**/Mvh Anne

storAnnette
0

#44 Bild på en av katterna vid Korvgubben.

storAnnette
0

Den andra katten vid Korvgubben.

storAnnette
0

En annan bild som är Xenas,kontakta Xena för mer info.

storAnnette
0

Hoppas det gick bra,Xena,att jag lagt in din bild.Vill visa att det finns många fina katter både långhåriga och korthåriga som behöver hjälp och/eller nya hem!

Den bilden är så gudomligt läcker tycker jag!

Simson
0

#47 De skrattar åt oss!! Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

AnneN
0

Så otroligt vackra! Hade det bara vart upp till mej så hade jag utan att tveka kunnat ta in en men min sambo är lite skeptisk som vanligt.

_**/Mvh Anne

karins
0

#47 Vad roligt dom ser ut att haSkrattande   Så fina långhåriga kisar…söta!

MorganP
0

om vi går tillbaka till ruta zero! Sagolika, hur går det? Eller har jag missat ngt?

vanessa
0

Ja, jag undrar också hur det gått med kissen, Sagolika. Denna tråd spårade ur, men har inget med den stackars katten du försöker rädda livet på. /Vanessa

karins
0

Ja egentligen vad var det denna tråd handlade om? När jag nu läser vad alla skrivit. känns det som en salig röra!

Erika91
0

Ja du Karin det blev lite annan diskussion, fast man lär sig alltid nått nytt av en diskussion :) Fast an int eär inblandad :)
Men som jag fatta av denna tråd så skulle denna inte handla om skogskatten som söker hem utan vad man kan göra för att förebygga avlivningshot..en annan tråd skulle startas för diskussionen för skogskatten som söker hem…eller har jag fel?
Men eftersom alla frågar här hur det gått så frågar jag med: Hur har det gått med katten Sagolika?

Sagolika
0

Har fått ett SMS från tjejen som bad oss om hjälp med katten och hon har satt den i ett stödhem igår, så det verkar ju ha löst sig för den. Skönt!

anebit
0

Glad

vanessa
0

Tack, Sagolika. Var rädd att vi hade skrämt bort dig helt från oss på Hittekatter när diskussionen spårade ut totalt från huvudämnet.

Karin, all började med ett upprop för att rädda en skogishane, men då den spårade ur så tänkte jag förvandla tråden till det nya ämnet och låta skogishanen få en alldeles egen tråd under rubriken "Skogkatt behöver hem akut". Sedan om det var rätt eller fel av mig, det vet jag inte, men får försöka utvecklas som Medarbetare :-). /Vanessa

Hawknestgrove
0

virr…….Fundersam Dvs jag hänger inte med……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

#50 Du får bearbeta din sambo!

Om ni vill göra en insats men tvekar borde det vara perfekt att bli stödhem,ett sätt att prova på att ha fler katter.Du kan anmäla dig på www.kattinorr.se

AnneN
0

Joidå jag håller på å bearbetar han för fullt.

_**/Mvh Anne