Insamling akuta fall 9liv
Har fått tillstånd av Lena att starta den här insamlingen
Just nu har vi det tufft i föreningen. Många oförutsedda veterinärkostnader och alldeles för lite pengar. Mycket ont i magen ocn grubblande på nätterna.
Två av våra katter (8 månader)från kolonin i Åtvidaberg blev hastigt sjuka med en veckas mellanrum efter kastration. Det visade sig att de båda hade hjärtfel (som veterinärerna inte kunde upptäcka först vid undersökning) och båda blev akut sjuka och det gick inte att rädda dom så de fick somna in.
Sen finns det två bröder till dessa katter där vi gjort ultraljud på den ena och ska göra på den andra . Den första kissen var helt ok.
Vi har inte fått räkningen än från den ena veterinären men det ligger på ca 3000 kr ,sen var det akut till Valla djursjukhus för undersökning och avlivning ca 1000kr samt undersökning hos en annan veterinär för ca 2000 kr .
Nästa fall är katten Texas ,en stor helsvart hittekattskille på 7 kg med inrullad nedre ögonkant. Han har haft jätteont och fått ett sår på hornhinnan. Veterinären gav oss ett snällt pris på 2500 kr för att sy ner kanten men sen visade det sig att det var besvärligare än väntat så han gjorde en större operation men för samma pris. Så nu blir förhoppningsvis Texas bra i sina ögon och kommer att bli adopterad av sitt stödhem.
Men allt det här på en gång förutom de vanliga kastreringarna och vaccineringarna gör att det blir stora problem.
Så vill du skänka en slant till dessa katters vård så får du gärna sätta in det på vårt bg 430-7823 märk insättningen akuta fall
Pia
9 Liv
Putt
Puttar upp insamlingen för norrköpingskissarna.

Putt från Linköping också!
En liten summa är överförd. Lycka till med alla kissarna!
Medarbetare Hittekatter iFokus
putt
Ja det är en tuff bransch det här med så många katter i nöd som dessutom behöver plåstras om hos veterinären. Så bra ändå att veterinären gav så bra pris när operationen belv svårare än beräknat.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ville bara berätta att katten Texas ögon har blivit så bra och han har varit jätteduktig med sin tratt och ögonsalva. Han kommer dessutom att få stanna i sitt stödhem för gott.
Vi har kastrerat ytterligare 4 katter från kattkolonin i Linköping.
I helgen startar vi försöken att få in de fem katterna i Katrineholm och sen ska de kastreras och vaccineras.
Pia
Ska kolla alla utgifter i helgen så återkommer jag med en redovisning av dessa.
Underbar nyhet så här inför helgen! Du är så duktig Texas och grattis till både dig och ditt stödhem som haft turen att hitta varandra. 
Härlig läsning att Texas får stanna permanet i sitt hem! Även skönt att höra att han varit så duktig under behandlingen!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej
Här kommer en redovisning av en del av de utgifter vi haft för våra katter.
16/2 Undersökning Texas 477:-
17/2 Texas ögonoperation. 1935:-
22/2 Sylvester behandling cirkulationssvikt samt avlivning 2820:-
23/2 Gaius Undersökning 477:-
25/2 Gaius undersökning cirkulationssvikt, avlivning,kremering samt akutavgift 1880:-
Pratade med Texas (numera Nalles)stödmatte i går och nu är stygnen borta runt ögonen och han är så fin och mår bra.
Vi har gjort ultraljud av hjärtat på ena brorsan till Gaius och Sylvester och det var bra. Ska göra det på den andra brorsan också inom kort.
Pia
9Liv
Vill också tacka för de bidrag som kommit in
100 kr och 200 kr
Kan vi inte hjälpa till med en tia var? Gånger 100 givare blir i alla fall en tusenlapp som märks i 9Livs kassa men knappast i våra plånböcker. Om vi sedan kan göra om övningen för ytterligare 5 eller 10 projekt varje månad så gör vi en enorm skillnad och det märks bara *litet* i våra plånböcker men för missarna blir skillnaden gigantisk!
Puttar för den här tråden. Jag ska skicka in ett litet bidrag
Redovisning
26/3 Kastration,vaccinering,märkning av 2 katter hos Djurdoktorn 950 kr
28/3 Gåva 100kr
4/8 Akutbesök Valla djursjukhus 1895 kr
17/4 Kastration,märkning vaccinering av 7 katter hos Djurdoktorn 4150 kr
Pia
9Liv Östergötland
#14 Tack Pia för Redovisningen! :)
3/4 gåva 200 Kr
4/4 gåva 100 kr
Tack!
Litet bidrag driver stort lass - när många deltar. Hoppas ni är många som kan skicka en tia eller två. Mer behövs inte om/när vi är många. Tror inte någon av oss har pengar men en tia per månad klarar ganska många av oss. Bara en tia :-)
7/5 gåva 2029 kr
Tack så jättemycket !
17/4 kastrering,vacc,märkn hona 700 kr
kastrering ,vacc,märkning hane 450 kr
8/5 Gåva 500 kr
14/5 Gåva 1000 kr
14/5 Gåva 800 kr
Tack!!!!!
8/5 Kastrering,märkning vacc hona 700 kr
Kastrering märkn,vacc hane 450 kr
Väntar på veträkningar för de senaste kastrationerna. Ev är det vetbesök i morgon då 3 av katterna från senaste kolonin är mycket dåliga i magen och vi inte får stopp på det.
På måndag är det ultraljud av Ozzys hjärta (två av hans bröder dog av hjärtfel). Håll tummarna att allt är ok.
Pia
9Liv
Här kommer en ny redovisning
Vi ligger efter med kastrationer vacc och märkningar då vår veterinär helt plötsligt höjde priserna med över 50% så nu håller vi på med att leta efter andra veterinärer . Så det kommer att bli en stor klumpsumma varefter.
Gåvor
15/5 300 kr
17/5 1900 kr
19/5 700 kr
30/5 100 kr
Tack så jättemycket
Vet kostnader:
20/4 Undersökning förstörda öron av skabb 580 kr
1/6 Akut sjuk katt kräkningar ,diarré 1098 kr
17/4 Katration,vacc,märkn3 hanar 1350 kr
17/4 Kastratipn ,vacc,märkn 4honor 2800 kr
Väldigt många av båda kattkoloniernas katter är mycket dåliga i magen och det är svårt att komma tillrätta med så där blir det också extra kostnader med medicin och specialmat.
Snart ska vi vaccinera alla 20 kattungar vi har också.
Men tack så jättemycket för er hjälp.det betyder oerhört mycket !
Pia
9Liv
Tack för redovisningen! Visset att veterinären höjda priset med 50% helt plötsligt. Det tycker jag är skamligt! Hoppas ni hittar någon med bättre priser! Hade inte Östgötakatten en bra överenskommelse med en veterinär? Hör med dem!
Här kommer fakturorna till de kostnader vi tagit upp ovan. Har inte tänkt på att de ska skannas in och visas. Har försökt reda ut det här med skanningen och alla papper, Hoppas att det duger och sen ska jag se till att det kommer vid varje redovisning. Hoppas att ni förstår att jag är inte ute efter att luras utan tiden räcker bara inte till och det känns som att allt är på britsningsgränsen.
Jag vet att det är slarvigt av mig men en sådan här i och för sig liten sak att ordna till fick mig att börja storgråta då det blev ytterligare en sak som skulle göras. Just nu är det bara så mycket och vi är så några ! Vet att ni andra har det så här också så det är bara att ta nya tag.
Sen kommer det en massa rutor här nu också med fakturor för jag vet inte hur man ska få till allt på ett ställe.
Pia
9Liv
Såg att jag i förvirringen har skrivit om katterna 17/4 två gånger.
Nu har vi hittat en ny veterinär som ger oss överkomliga priser. Så nu sätter vi igång med en massa kastreringar av främst alla honor vi fått in samt vacineringar av de kattungar som är stora nog. Kastrerade två honor i veckan och två nästa vecka samt vacc av ca 15 katter.
Sen nästa sak som nästan gör att man bara bryter ihop. Gusten,föreningens olycksbarn kan inte stödja på ena benet och är jättesvullen om ena baktassen. Gömmer sig i garderoben. Självklart är det lördag så att det blir extra dyrt men han måste till vet.
Gusten hittades för ett år sedan i bedrövligt skick med rävskabb bl a. Vi fick bukt med det hela och nu är han jättefin om än alldeles för tjock. (vi bantar).
Men Gusten är speciell, han har en halv svans och något är lite vajsing så han känner inte när han kissar jämt så det blir en hel del pölar att torka upp. Sen är han en lynnig men så charmig katt så han kelar så gärna men man måste kolla hela tiden så man ser när det är dags att bita i stället och då biter han hårt. Han är inte lätt att placera någonstans så vi (min man och jag)har väl börjat inse att han nog får stanna hos oss som permanent stödkatt även om våra andra katter tycker att han är lite väl kaxig men då vi inte kommit så långt än i planerna att ta över honom så är han tyvärr inte försäkrad än. Så nu är det så jobbigt då vi i föreningen inte vet hur vi ska få ihop pengar till Gustens veterinärbesök.
Vill ni stötta oss med ett bidrag så är vi så tacksamma.
Återkommer med rapport om vad som är felet med benet.
Tur i oturen, Gusten hade fått ett bett i ena baktassen så det var ett rejält sår med mycket var. Så nu är det tratt,penicillin och smärtstillande som gäller.Kostnaden blev "bara"2400 kr. Känns inte som en katastrof i alla fall.
Gusten är nu riktigt pigg igen och kan gå på sin tass. Vi bråttas morgon och kväll när medicinen ska in men annars går det bra.
Två honor kastrerades i tisdags och 7 ungar vaccinerades ,en hona chippades och alla behandlades för skabb. Detta gick på 4690 kr.
Härligt med Gusten och skönt med kastreringarna och vaccinationer. Behandlar ni missarna med stronghold när de har skabb, eller hur gör man med småttingar som har fått eländet? :(
Trevlig midsommar och bra jobbat!
Kram
Malin
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Jättebra att Gusten blivit bättre! En charmig grabb det där! även bra att ni fått en veterinär med bättre priser.
Bästa behandlingen mot öronskabb brukar vara den veterinären ger. Brukar räcka med en behandling. Stronghold kan vara lite si och så även fast det är lätt att ge.
#46 Hur söt får man bli? Underbar kisse!
Lägger ut fler bilder i morgon . Hamnade på Valla djursjukhus då en av kattungarna i Linköping blivit väldigt dålig med diarré ,viktnedgång och matvägran. Den blev uppvätskad och har fått med canikur och snällmat hem så får vi avvakta till i morgon. Håll tummarna !
#48 Oj vad jobbigt! Håller tummarna att han återhämtar sig!
Varit på Valla i dag också och den har fått mer vätska , Var lite lite piggare i dag.
20120619 Kastrering av två honor med vacc och märkning 1600 kr
Vacc av 8 katter 1960 kr
Beh av öronskabb 10 katter 640 kr
Medicin för skabb 150 kr
Märkn 1 kat 340 kr
Summa: 4690 kr
Den här veterinären i Östergötland ville inte skylta med sitt namn och priser (kanske är känsligt ) så jag var tvungen att lägga över namnet.Hoppas att det går bra ändå
Redovisning av gåvor:
31/5 100 kr
12/6 200 kr
14/6 100 kr
Som ni ser har vi haft massor av akuta utgifter på sista tiden och på em ska vi åka till vet igen med lille kattungen som fortfarande inte vill äta och med en annan katt med ont i magen. Vill ni bidra med en slant så är vi jättetacksamma.
Det kommer ett litet bidrag i slutet av veckan. Hoppas att kattungen kommer på bättre tankar och börjar äta snart, lille vännen.
Tack för redovisningarna med kvitton! Hoppas lillkissen börjar äta igen!
Är lillkisse ordentligt avmaskad. Jag har varit med om kattungar som varit så fulla av mask att de kräktes upp allt de försökte äta, och var mycket svaga pga det. Efter avmaskning kräktes de upp så mycket mask, så man inte kan förstå att de fick plats i en lilla kroppen. Några timmar efter behandlingen åt de utan problem.
Jo han är avmaskad ordentligt. I dag när vi var hos vet behövde han inte vätskas upp i alla fall och hade gått upp litegrann. Det värsta är att vi inte får honom att äta själv.
Lite mer redovisningar och uppdatering.
Isidor lillkissen kämpade stödmatte med så nu är han pigg och kry igen och flyttar till sitt nya hem i dag.
Sen kom nästa bakslag. De 6 ungar och mamma som jag har hand om blev sjuka och självklart när vi var borta på semester. Det var diarré,matvägran och till följd av det viktnedgång och uttorkning. De andra i styrelsen kämpade på här hemma hos mig men det hjälpte inte och en unge dog dagen innan jag kom hem. Sen har jag fortsatt att kämpa med dom och matat och vätskat dygnet runt i nästan två veckor och har en blivit bättre så har någon annan blivit sämre. Men nu,törs knappt skriva det i två dagar har de inte haft diarré ,är pigga och äter och leker. Tackar den veterinär som återigen hjälpte mig med kattungar och som kör lite okonventionella metoder som fungerar. Hon var tyvärr också på semester när allt det här hände annars hade vi nog fått stopp på det tidigare.
På måndag ska vi kontakta henne igen för att höra om vi kan behandla alla katterna från kolonin i Linköping där vi hämtade 12 katter och 12 ungar på samma sätt för de¨är dåliga i magen allihop och det har inte gått att få ordning på det.
Så det har gått åt en massa pengar på veterinärbesök och sen på specialmat och medicin.
Vill ni skänka en gåva så är vi jättetacksamma !
De veterinärutgifter vi haft är följande (scannar in fakturorna under em )
26/6 Juno undersökning diarré och avförningsprov spec mat 1402 kr
27/6 Koll Isidor (kattungen) och undersökn Nisse för diarré,mat 1423 kr
29/6 Isidor undersökning,medicin mat 782 kr
2/7 Undersökning kattunge diarré kräkning ,dropp,jour 1677
3/7 kastrering 2 honor 1600 kr
3/7 vacc 3 ungar 245 kr
4/7 undersökning kattungar diarré,mat med 1583 kr
5/7 Ultraljud hjärtaJuno, samt mat till ungar 832 kr
Gåvor:
2/7 100 kr
Pia
9Liv Östergötland
#62 Vilken otur ni haft! Typiskt att sådant händer när man är på semester! Vi får hoppas att tillfrisknandet forsätter för kattungarna!
Ser att det är två trådar om insamling för 9Liv just nu. Det bästa är att bara ha en åt gången.
Nu lyckas jag inte med att få in nästa faktura. Försöker igen om en stund
Vi har ju haft en jättetuff sommar med väldigt många kattungar ,just nu 26 st och 4 till på ingång oh en mamma som är högdräktig oh som nog får om högst någon vecka. Flera av ungarna har varit och är mycket dåliga i magen så det har gått massor av pengar till medicin och skonkost förutom veterinärbesök. Vi ligger som sagt ganska risigt till ekonomiskt just nu.
Positivt är att många av våra katter fått hem och de flesta av kattungarna också.
23/7 Juno återb diarré 947
24/7 Tofflan koll av sår 490
30/7 Svartvitis koll av spänd buk 846
31/7 Koll av 3 ungar från koloni 962
13/8 Molly akut dålig 1205
Fler fakturor kommer
Vi väntar på flera fakturor från den veterinär som kastrerar och vaccinerar våra katter.
Men stackars alla missar; jag ska titta på er hemsida och bidrag kommer:-)! Vänl Marie