Bortsprungen katt i Kolmården Norrköping!
Vår lilla fina honkatt, svart vit och brun är borta! Hon har vitt bröst och mage. Hon är väldigt liten för sin ålder, 3 år i augusti. Hon är chippmärkt men har inget halsband. Kan nog vara skygg. Vi såg henne sist hos oss på Strandvägen i Kolmården den 3:e juli. Vi är mycket oroliga och sakner henne mycket! Kan hon ha blivit instängd någonstans av misstag? Hon är anmäld till polisen. Har du sett henne eller har några tips? Vänlligen ring när som helst 070-6995259
Hej!
En fråga är katten kastrerad. Har ni lappat i området det är väldigt bra att göra och det ska vara många lappar, Anslagstavlor, affärer och massor med lappar runt där ni bor.
Normalt om katten är innekatt och rymmer så brukar den återfinnas i en radie om 100-200 meter kan vara bra att tänka på. Kruxet är om hon är okastererad då kan hon tyvärr vandra för att finna en hane.
Det finns en hel del tips när katten försvinner, kommer säkert en hel del tips här vartefter.
Jag förstår din oro!!
//M-H
Jag lägger in länken till artikeln När ens katt springer bort här. Där hittar du många bra tips på vad du bör göra.
Jättebra att hon är ID-märkt samt att ni anmält försvinnandet hos polisen. Det är vanligare än man kan tro att katter blir instängda av misstag i garge, bodar, skjul, uthus och liknande. Risken kan vara extra stor nu i semestertider att hon blivit inlåst där någon sedan åkt på semester. Finkamma terrrängen för att upptäcka ställen där hon skulle kunna blivit inlåst. Sätt upp lappar i området. Lägg även lappar i folks brevlådor. Glöm inte hittelön det brukar aktivera barn och ungdomar som ofta är bra observatörer.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Åh nu har det gått snart 4 veckor… Saknaden är olidlig liksom ovissheten….!! Vi har sett räv flera gånger i veckan i vårt område och även på vår tomt:-(! Hua vi är mycket oroliga att hon har fallit offer för räv…. Hursomhelst så letar jag varje kväll och ropar och frågar runt… Men inget resultat, spårlöst borta.!
En kastrerad honkatt brukar inte vilja gå så långt från hemmet. Någon kanske har tagit in henne, eller så kan hon ha åkt iväg på någon lastbil eller liknande. Är hon okastrerad vill hon nog ha ett större revir…
Anmäl till kringliggande katthem och sätt in en annons i lokaltidningen, om det inte redan är gjort.
Tur att hon är chipmärkt! Är hon registrerad hos SKK (DjurID)? Ni har väl anmält att uppgifterna ska synas för allmänheten? Där bör man också anmäla att katten är försvunnen, så syns det i registret när en upphittare kollar. Registrera henne även hos Sverak, vilket är gratis.
Stöt gärna på hos polisen ibland. De lär inte själva ta kontakt.
Förstår er oro!!
Tack för tipsen:-)! Vi försöker hålla uppe "hoppet"! Är annars själv " hundmänniska" så jag har nog lite svårt att förstå att katter i bland bara springer iväg.. ?!…
Och om vi någonsin mer skaffar en katt så kommer det att bli med gps sändare! Nu håller vi alla tummar:-)! Barnen gråter även i kväll…!!
Usch va hemskt. Har ni ringt till Fia-hemmet? Vi kollar alltid chip märkning på katter som lämnas in men om nu er katt inte skulle vara registrerad så hittas ingen ägere som ni förstår. Hoppas kissen kommer till rätta. Ge inte upp hoppet då katter ibland hittas långt efter att de försvunnit. Håller tummarna för att kissen hittar hem igen.
Tack för svar, har ringt till Fiahemmet och nio liv. Hon är Chippad utomlands då vi bodde tidigare utomlands. Så nej hon är inte "reggad" i Sverige med mig som ägare. Dock meddel jag Fiahemmet detta och även polisen. Får ta och ringa Skk på måndag och anmäla uppgifterna… Kan ju vara så att hon hittas ngn annanstans också och få är det ju bra med ägar-registret. Hoppet hoppet… Sköldpaddsfärgad liten hona kom hem!!!!
Det är inte så vanligt att katter faller offer för rävar. Det brukar mest vara skadade eller på annat sätt nedsatta katter som rävar lyckas ta. Helt säker kan man förståss inte vara.
Något som är desto vanligare är att katter blir inlåsta av misstag (som jag skriver om i #2). Fokusera därför mycket på det. Glöm inte det där med lappar och hittelön. Om ni redan satt lappar tidigare - förnya dessa. Annons i tidningen kan också vara bra.
Som andra skriver gäller det att inte ge upp. Det har hänt förr att katter kommit tillbaka efter mycket lång tid. Rekordet jag känner till är 9 år. Artikel om Muffin som kom hem efter 9 år.
Artikel om Mamma Grå som var på rymmen i 3 år.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack! Nya lappar ska "tillverkas" !
#10 Håller tummarna!
En liten fråga-jag har lite sporadiskt satt ut mat i ett annat hus på glas glasverandan, den är alltid borta.. En tidig morgon och vid ett annat tillfälle såg jag en svart mkt skygg katt på tomten..?! Den verkar så skygg att den nästan vore hemlös? Det är helt omöjligt att komma närme än 5 meter i från den… Till min fråga- ska jag fortsätta ställa ut mat eller gör detta bara att en annan katt kommer hit och äter ? Vår katt har aldrig fått sin mat på den verandan…..
#12 Om du kan tänka dig att jobba vidare med att katten fångas in - blir omplacerad tycker jag du bör fortsätta att mata den. Däremot bör man aldrig börja mata om man sedan inte tänker göra något mera än just mata.
Men kan den "hålla" revir så att våran lilla katt inte vågar komma tillbaka? Kan det hjälpa vår katt att ställa ut mat eller om hon skulle komma tillbaka så söker hon upp oss i alla fall? Jag kan tänka mig att hjälpa den svarta katten men vill ju självklart för och främst hitta / få tillbaka vår lilla flicka!
#14 Risken finns givetvis. Det brukar dock mest vara gentemot fertila hankatter som en annan hankatt håller revir.
Jag bor visserligen i Åby, men skall be bekanta hålla utkik som bor närmare till. Min chef har nyss köpt hus på Strandvägen så jag skall nämna det för honom också. Visst går väl järnvägen alldeles intill? Man vill ju inte tro att det kan vara så, men ett span längs spåret kan ju också vara en idé… 
Tack! Jag har varit längs spåret…utan att se ngt. Vägen är ju också tyvärr väldigt farlig…..Jag har inte lappat så långt bort som i Åby så lite span där är jätteuppskattat:-)! Läste i Ica affären Krokek om en också hade en bortsprungen katt….. Nu håller jag tummarna och försöker trösta barnen…..
Klart ni ska hålla hoppet uppe! Det är många katter som ger sig ut på promenader den här tiden på året.
Ta kontakt med veterinärerna i Krokek och klinikerna inne i stan också, om du inte redan gjort det. Har hon blivit påkörd eller upphittad så kan hon mycket väl ha kommit in till någon av dom.
Antar att du lappat i Hantverksbyn också, men prata gärna med personalen på ställena också ifall de hört/sett någonting.
Håller tummar och tår och spanar vidare! 
Tack igen, bor vid Porsgata och har lappat här i kring. Finns det ngn vet kvar i Krokek? Känner inte till några andra vet, men jag hoppas att vet kollar med polisen eller? Katthemmen har jag ringt till…. Hua ovissheten är urjobbig…..!…:-(!
Det finns tyvärr en risk att veterinären inte kollar med polisen. Eftersom ingen ägare (ännu) finns registrerad i några svenska ID-register så kan de tro att det är ett "hopplöst fall". Tycker helt klart att det är värt ett försök iaf. Finns ju flera kliniker inne i Norrköping att ringa till.
Har för mig att veterinären i krokek höll till på Sjöviksvägen i en villa, men de kanske har stängt?
Ja i Krokek på den adressen har de tyvärr stängt… Jag kollar med några andra vet på måndag. Ska också ringa till Polisen igen och kolla. Det känns tungt och ledsamt….Tack för omtanke:-)
Du skriver att du letat på kvällen. Av erfarenhet vet jag att det oftare är efter 23 man kan börja se små skygga individer än tidigare på dygnet. Även om du arbetar, försök sova några timmar.tidig kväll för att orka vara vaken och aktiv i ditt sökande riktigt sen kväll och fram emot morgontimmarna när det är tyst och stilla ute. Kan du hyra fälla som du agnar med starkt doftande mat (makrill, tonfisk, grillad kyckling osv)? Lycka till!!!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vi får fortsätta att hoppas helt enkelt! Man ska inte ge upp!
Porsgata känner jag till ganska väl. Har bott i Norrköping tidigare. Det är oerhört vackert där!
Tack alla, i natt får det bli kattjakt! Tänk om hon gömmer sig för oss på vår tomt? Ngn med erfarenhet av det? I glada stunder tänker jag att hon njuter av naturen här och kommer tillbaka:-)
Hon är sannolikt inte så många hundra meter hemifrån. Håller tummarna för att hon snart är hemma igen.
Följetong katta borta…. Skk reggad idag, polisen inget nytt, djursjukhus inget nytt…. Att leta känns som nål i höstack….håller tummarna, kom hem lilla busiga katt!
Lappa, lappa och lappa igen. Ring polisen igen och även katthem. Och som sagt långa nätter utomhus. Finns inte mycket annat att göra om man vill ha en chans att hitta sin misse. (För hon lär ju inte ringa på dörren av sig själv, men det har du ju redan räknat ut.
)
#26 Jobbigt det där med ovissheten! Glöm inte det där med bodar, skjul och liknande. Det har varit förklaringen bakom flera katters försvinnande att de blivit instängda av misstag. Ingen tror att det kan var så men det faktiskt vanligare än man tror.
Krokeksveterinärerna håller visst till här i Åby nu för tiden. Jag har bokat en tid för att vaccinera en av vovvarna på torsdag och kan nämna din kisse då, om du inte redan varit i kontakt med dom?
Tack gärna:-)! Vi diskuterade huruvida de låg kvar på Sjöviksvägen i Krokek:-) Nu har jag lappat vidare och även sökt upp ett tips, som tyvärr inte var rätt katt… Hoppet finns ännu men oron för Rävarna här ute är också stor:-(!…..
Ja, jag förstår att det måste kännas jättejobbigt! Bra att ni fått ordning på ägarregistreringen nu så ni lättare kan hittas om någon finner henne. Jag tar upp det med Anders på torsdag!
En bild här i tråden kanske skulle kunna vara idé också. Sköldpaddsfärgade katter kan ju skilja sig rätt mycket ifrån varandra så det kan vara bra att ha något att jämföra med.
Tack snälla, ska försöka ladda upp bild:-)!
Åh hur lyckas man med det…? Sitter på I phonen här, kanske måste vara från datorn?
Finns annons på Blocket, kika där :-)?! Mycket vita partier och huvudet liksom halva svart och halva brunt. Liten med mkt litet huvud. Tack på förhand!
Öppnar tråden-mannen i huset trött, hans fru är uppe på nätterna och liten bebis kan bara somna om med mamma…. Känner mig själv väldigt trött, sliten av nattvak i flera bemärkelser….:-( hoppet finns men lågan är svag, blir rörd av de katter man läser av här på sidan , som återfinns efter lång tid…… Som jag sagt-GPS sändare…!!
Veterinären i Åby visste tyvärr inget, men lovade att hålla öron och ögon öppna lite extra!
Tack snälla!
Fortsätter att hålla tummarna! Vet hur det känns förlorade själv en katt en gång som försvann och aldrig kom tillbaka. Det var 20 år sedan nu man jag slutar aldrig att tänka på våran Sabina.
Fortsätter att leta….. Har satt in annons i tidningen, en kvinna hörde av sig och sa att hon kanske hade sett henne:-)! Hoppet hoppet, ikväll/ natt blir det utflykt där hon kanske sågs….
Ge inte upp! Vi fick nyss höra om en misse som återfanns efter ett par månader. Många lappar och långa utenätter gör underverk. Håller tummarna :-)
Tyvärr inte vår katt… Man blir glad när man läser solskenshistorier:-)! Tack för uppmuntran!
Fortsätt, fortsätt. Nästa, eller nästa, eller nästa gång är det din katt.
I kväll blir det inget letande- det regnar häftigt och alla fina katter är gömda… Mina tårar rinner också.. så ledsen att lilla fina busiga katten inte är här hos oss!!
Åh dumma sommar-väder, inte bra för kattletare…. Har fått ett till tips på att hon kanske befunnit sig i ett visst område…. Bra med folk som vill hjälpa till! Snart är semestern slut…. Älskade lilla katt kan du inte komma hem om du lever?!!
#44 Vi får hoppas att tipset kan leda er vidare i sökandet och att det kan ge resultat! Förstår att det är tufft det här!
Tyvärr fel katt… Nu har jag en fråga till er- hur länge tror ni att andra katter( hanar) känner lukten av vår lilla hona? För några dagar sedan vaknade jag av hankatts-vrål i trädgården… Honan är borta sedan nästan 5 veckor…?! Eller kan hon finnas någonstans i närheten….???!!
Iofs kan nog.doften sitta i länge men chansen är stor att hon inte är så långt bort. Dags att följa hanen?
Ja det får bli så i natt, ngn har ju ätit i det andra huset där jag ställt ut mat, tyvärr så har jag dålig uppsikt över ingången och det enda jag sett är en annan katt….. Maten är dock inte kvar på morgonen…… Finns det katter som liksom håller sig i närheten av sin familj men som inte vill göra sig tillkänna?… Åh jag blir inte klok på detta…. Lever hon, finns hon typ nära oss, är hon hos ngn annan.. Ja ni förstår!
Det är inte ovanligt. De är ofta för skärrade för att våga sig fram. Kontakta ett katthem för att försöka få hyra en fälla. Chansen att få in en rädd katt utan fälla är mindre än med en.
I kväll blir det ett försök med web- kamera. Satt och tittade ut över det andra lilla huset just och ser den söta svart/vita grann- hanen. Han sitter och väntar på vår kattflicka… Han mjauar och undrar kanske vart hon är? Tänk om katter kunde prata…..
Så starka reaktioner tror jag inte hanen skulle ha över lukter som är flera veckor gamla. Katter har god lukt förvisso och kan känná lukter både på långt håll och länge.
Var er honkatt kastrerad? Om hon är kastrerad brukar inte fertila hankatter vara så intresserade. Det är när katter löper som de blir så där galna.
Hon är inte kastrerad. När jag har varit och letat efter henne så pratade jag med ägarna till grann- katt hanen. Han är tydligen inte heller kastrerad. Maten var uppäten efter 4.15 i natt men innan jag vaknade. I natt vid span såg jag inte ngn katt……
#52 Risken finns att hon kan ha fött ungar utomhus någon stanns. Att det är det som håller henne borta. Man kan nämligen aldrig veta när en katt är okastrerad. Det ökar alltid risken att de springer bort.
Hoppas ni kasterar henne när (som vi hoppas) hon kommer tillbaka. Det borde även grannen göra. Kastrering är A & O i sammanhanget.
Nytt tips ska följas upp-de har kanske sett henne och ska försöka fånga in henne…. Har ni hört talas om katt och råtta lek, suck jättejobbig lek som i dagsläget inte uppskattas… Mannen i huset tycker att frun har blivit "lite manisk" i sitt letande…..Det stämmer nog väl! Självklart ska hon kastreras om hon återfinns, denna sajt har gjort mig till en bättre "kattmänniska"!
#54 Jättebra att kastreing finns med i planerna! Det gör oss glada och nöjda!
Vi får hoppas på det nya tipset! Låter ju förhoppningsfullt!
Tipset var 2 km hemifrån, var där och ropade och lockade också men ingen katt… Hur långt kan katter gå på ett dygn? Finns möjligheten att hon har varit där och emellan kommer hem och äter typ 5 på morgonen och sedan beger sig i väg igen….??!!
Följetong nr … I natt skulle jag kolla VEM som äter på verandan, bestämde mig för att ställa klockan och kolla dvs vara uppe mellan 03.00- 06.00… När jag kommer straxt före 03.00 så är maten borta… ÅH det är som om katten som äter vet att jag ska komma och titta….??!! Försöket med web kamera fungerade tyvärr inte då det är för mörkt. Suck katt och råtta lek fortsätter….-:(!!
#57 Det finns något som heter Åtelkamera som fungerar även i mörker. Kallas även viltkamera. Inte så billiga att köpa. Frågan är om du kunde få låna av någon som har en sådan? Jägare brukar använda dem. Men även dem som jobbar med kattkolonier.
Länk till sida om Åtelkameror.
Länk till test Åtelkameror.
Brukar katter bry sig om lampsken etc? Om inte så kan ni ju prova med att ha tänkt ytterbelysningen under natten eller en ficklampa eller liknande
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tack, ska försöka ha ett svagt sken, det känns så konstigt bara att tro att vår gulliga lilla katt skulle undvika mig…..??!!
Om de är eller har varit skygga tidigare kan de gå tillbaka och bli mer skygga om något har hänt dem. Så frågan är om hon kan ha råkat ut för något utomhus som påverkat henne? Om det nu är hon som finns runt er trädgård vill säga. Det vet vi ju inte med all säkerhet ännu.
Det har du rätt i, något kan absolut ha hänt… Hon kan tex. trott att Räven är snäll eftersom hon inte var rädd för hundar…. Att bli jagad av fertila hannar kanske också är skrämmande… Stackars liten, i natt måste jag se VEM som är här……!!
Det finns tyvärr mycket faror därute. Man vet aldrig hur de kommer att reagera på sådana saker. Det är också vanligt att katter som är tama inomhus blir annorlunda utomhus. Men det brukar mest gälla innekatter som inte är vana att gå ut själva. Om jag förstår det rätt är eran kisse van att vara utomhus.
Ja hon var rel van att gå ut, men har varit inne mkt också…. Man kan ju tro att om de var rädda så söker de sig till matte och tryggheten inne…. ?! Men det kan ju faktiskt också vara en annan katt och hon är fortfarande spårlöst borta….-:(!!!!
När min Nheo smet ut när han var mindre hemme hos mina föräldrar så såg jag honom flera gånger, men han var så rädd att han inte ens hade tid att ta reda på vem jag egentligen var (Han kännde mig även då väldigt väl och följde efter mig precis överallt). Jag satt ute på verandan hela natten med en laserpenna. Tycker inte om att använda dem som leksaker, men katter vågar oftast leka/jaga innan de vågar komma fram och kela. Runt 3-4 dök han äntligen upp och jag kunde få in honom.
//Ambrose
Hej! Min svarta misse slet sig och var borta 3 dygn förra sommaren (hon var då knappt 1 år gammal och hade tidigare varit skygg). Lärdomar: Viktigt att ställa ut mat sent på kvällen - annars tar fåglarna den. Viktigt att leta i skymning/mörker och gryning - då rör sig katter mycket! Jag kunde i någon utsträckning ha span från balkongen/fönstret. För att kunna se vem som åt ur matkoppen lade jag ut ett vitt badlakan under matkoppen. Det luktade "hemma" för missen och underlättade VÄLDIGT MYCKET när det gällde att se katten i mörkret! Jag hade också stor nytta av min andra katt som - när missen väl dök upp - sprang ut på balkongen och ropade på sin kompis. På så sätt blev missen kvar nedanför balkongen! Missen blev väldigt glad över att återse mig och kompisen, men jag fick vänta i säkert en timme och börja leka med henne ute i mörkret innan jag fick förtroendet att ta upp henne i famnen. (Fick syn på henne vid 23-tiden, i juli månad, och hon kunde fångas in först efter midnatt). Satt uppe o spanade hela nätterna, var ute många ggr/natt ibland hela natten o väntade på henne. På dagar rör sig missar lite - då kan man passa på och försöka sova (om man kan…). Men det känns verkligen som att leta efter nålen i höstacken! Det är hemskt! Hade även fälla gillrad som jag kollade var tredje timme dygnet runt. Är världens lyckligaste matte som har henne hemma hos mig igen!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för tips :-)! Skönt att få tillbaka sina älsklingar! Sitter nu katt-vakt. Har tidigare bara erfarenhet av båt-vakt…..! Båda innefattar dock nätter… Missen går in på en glasveranda i ett annat hus, så OM jag bara lyckas se när missen smiter in…. kanske jag kan hinna fram och stänga dörren… det är planen…?! Det kan ju vara vilken katt som helst, men hoppet hoppet finns att skulle kunna vara vår lilla flicka:-)!
Nä nu blir jag tokig! Av-vek från passet i typ 5 min då minstingen vaknade till. Tror ni inte att maten var borta när jag kom tillbaka…. Det är ju helt otroligt!!! Det kanske är så att FÄLLA är mitt sista hopp för att fånga DEN som är på vår tomt och äter maten på verandan!!! För inte är det ngn "kattkoloni" utan här pratar vi om EN slug, snabb, beräknande, "kamouflerad", riskbenägen, troligen liten, KATT.
Minns att jag såg skymten av svart katt vid ngt tillfälle under mina vaknätter. Rusade förstås ner på gården på studs, men då var svarta katten som uppslukad av jorden… Det går fort! MEN katter går ofta samma runda varje natt, ofta vid ungefär samma tid (enl. van "kattspanare"). Självklart kan de avvika från vanliga rundan/tiden men den här regelbundenheten gör att det ändå är värt att sitta på span där och vid den tid då katten dykt upp tidigare!!! Jag fick också rådet att inte "springa efter misse och försöka fånga" utan att sätta mig ner och locka och sitta kvar tills misse kom till mig (kan ta timmar, klä på dig ordentligt!). Men självklart vore det bra med en stängd verandadörr… ut mot friheten…. :-) Fundering: går det inte att sitta på glasverandan en natt och bara sitta tyst och stilla där på golvet i något hörn? Då kanske du åtminstone kan få SE om det är rätt katt? Annars är nog fälla på matningsstället en bra idé. Låna/hyr från katthem eller kommunen + be att de visar hur du laddar den. Fällan måste sedan kollas var tredje timme ca (=det råd jag fick från katthemmet när jag lånade en).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för tips:-)! Tänkte också att om det var vår katt så kanske det är "samma tid" som gäller men det här är allt från 22.30 till 05.00 tiden…? Verkar inte alls regelbundet. Verandan är ganska liten så det är kanske svårt att sitta där obemärkt? Sedan har vi ju det lilla "problemet" att vi har en bebis som vaknar på nätterna och vill ha sin lilla mamma då:-)! Då måste jag pausa ett kort tag(hände igår) Vad är rådet med matning? Jag menar om det är en annan katt som äter här betyder det att vår katt inte vågar komma hit eller kanske är det olika katter olika nätter…..??!! Följetång…. Hoppet…..
Kom att tänka på ytterligare ett råd jag fick som du kanske kan ha nytta av. "Se till så att katten alltid har en väg tillbaka hem". D v s att det är bra om man kan t ex låta en dörr (som katten är van att gå in igenom) stå öppen hemma så att katten självmant kan slinka in. Fungerar ju ibland, beroende på hur man bor. Man vill ju inte att främmande två-beningar börjar slinka in… Men är det din misse som äter på glasverandan kanske man kan flytta matkoppen någon/några meter närmare hennes eget hus varje natt + sedan ha dörr öppen (när matkoppen är så nära att misse kan se dörren)?? Eller prova att låta dörren stå öppen någon sen kväll/tidig morgon bara ändå??? Det kanske är läskigare med folk som vill fånga en, än att själv slinka in i ett hus där man har haft det bra?
Ang. matning så tycker jag att du ska fortsätta mata tills du har sett katten! Är det er katt och du slutar mata finns annars risk att katten lämnar närområdet! Det vill man undvika! Jag fick rådet att ställa ut mat på flera ställen. Kanske kan du komplettera med en matskål utanför ert hus som du har lätt att ha uppsikt över (+öppen dörr?)? Angående oregelbundna tider så kan det vara så att katten går samma runda (på ett ungefär) men flera varv, eller så har den tagit en liten extra sväng någon kväll? Kanske såg ngt spännande? Jag skulle satsa på att sitta på span vid de tider som du uppfattar att katten oftast har varit där. Har det flyttat in ngn ny dominant katt i området som kan ha tagit över reviret?
Stackars lilla misse… Hon är ju så liten.. Vi har flera hus och nu bor vi i ett annat på tomten, som vi oftast gör, fast när hon försvann bodde vi i "hennes hus" men nu slår det mig att kanske har hon glömt bort det?!! Åh stackars stackars liten!!!! Ställer ut mat vid hennes hus i natt!! Har också tänkt låna fälla! Har sett en svart stor mkt skygg katt här, tänker att det är en friare men hon kanske är rädd för honom? Inte är det lätt det här…..!! Efter detta behöver jag semester:-)!!
41 dagar utan missen…….
Nu blev jag ledsen igen och kände att jag ville skriva lite kort om missens bakgrund:-) den är faktiskt väldigt gullig för den som vill läsa: för mig blir det som terapi! Vi bodde utomlands och en mkt kall, mörk och regnig december dag så knackar min man på husets ytterdörr: han pekar nedåt på marken och där sitter en liten blöt stackars kisse… Den hade följt med honom hela vägen från spårvagnen, det var en bit.. Hela vägen så försöker min man mana katten i väg, han sick sackar på vägen, går snabbt och säger till missen-,gå hem…. ( tilläggas bör att mannen inte VAR ngn jätte entusiast över katter vid den tidpunkten) Det var inte jag heller iof… Så till den sena kvällen… Vad gör vi? Katten är mkt ynklig och svag/känns inte frisk…? Vi bestämmer oss för att direkt nästa morgon åka till Vet. Tilläggs bör att detta är i ett land där vi inte pratade språket så jag fixade med en väninna att komma med översätta. Lilla missen uppskattades till 4 mån, mkt liten pga undernäring…. Inte omskött enl vet. Född utomhus. Lilla missen blev sedan jättesjuk och var tvungen att ligga inlagd med antibiotika dropp… Livet var mkt skört, vet gav inte mkt hopp… Lyckligvis så svarade hon på droppet och vi fick hem henne. Lappar sattes upp, vet frågades även polis (människor i det här landet har inte så god djurhållning alltid) vet hade aldrig varit med om att en hittekatt bekostats så mkt..! De liksom skakade på huvudet till lilla missen och sa på dålig engelska: you lucky cat…! Efter tiden gick så blev det ännu en dyr behandling pga av annan infektion….Vi hade fått tycke för denna lilla krabat som var liten som en kattunge men nu runt 5 mån. Familjen beslöt sig för att behålla henne:-)! Nu var det brått däremot, rabies vaccination fixades och även eu-pass och alla papper för vi skulle flytta hem. På flyget flög den lilla missen:-)! Ja det är drygt 2 år sedan….
Oj vilken bakgrund! Hon har en del i bagaget lillmissen. Och det här med flera hus var ju inte heller helt lätt. Har själv inte så stor erfarenhet av andra katter som kliver in på reviret - har dock en bekant vars katt reagerade på det. Men den katten valde att inte vilja gå ut alls, började kissa inne mm. D v s den valde inte att fly området, utan tydde sig mer till hemmet. Bebisen då, kan katter reagera på bebis i familjen tror du? Eller på att det har varit flera olika omställningar + jobbig start i livet? Jag skulle nog satsa på att låna fälla om jag var du. Hon har varit ute så pass länge nu. Jag håller tummarna för att allt går bra! Och ja - man behöver semester när misse varit ute på rymmen! Man blir helt slut!
Tack för tröstande ord! Visst har hon mkt tufft i bagaget….. Tänker på det och också på att hon kanske tyckte att bebisen blev för mkt….?! Vad vet man? De andra barnen tänker fina tankar-att hon har hittat en farfar i skogen som ger henne grädde…. Samtidigt så gråter de sig sömns… På torsdag kommer en fälla sättas upp… I natt blir det PET detektiv igen…..!!
Och det som jag också tänker på är att hon var så tillfreds och nöjd och glad och tillgiven innan hon försvann… Hon kanske sa-:hej då till oss? *snyft*……..!!!
Tack MSH för att du lät oss få ta del av din berättelse om er älskade lilla katt. Inte svårt att förstå att hon intagit en särskild plats i ert hjärta. Håll hoppet uppe. Kolla så att efterlysningslappar är uppsatta och låt dem vara försedda med avrivningsremsor med ert telnr så allmänheten lätt kan ringa om man ser eller hör något.Åker de ner eller blir oläsliga så upp med nya. Hittelön kan få människor att hålla extra uppsikt. Har ni haft inne någon annons i lokaltidningen? Lappar i brevlådor är bra. Flera katter har kommit tillrätta just genom en sådan lapp. Jag har en av dem.
Det är alltid roligt att höra om när katter hittar hem:-)! Nyss har jag "fångat" grannens svart/vita misse på glasverandan…-:(!!! Jodå, på SÖK-fronten så har nya lappar satts upp, de gamla är kollade och kvar, tre annonser i lokaltidningen, blocket annons…. Ja hoppet tryter lite för varje dag, men tills motsatsen är bevisad så…? Det som är tufft är ovissheten, som alla säger, som jag nu VERKLIGEN förstår! Det är också tufft med alla tankar på dumma scenarion, instängd till döds, uppäten av räven, påkörd av bil, påkörd av tåg…. Nä nu får hankatten komma ut, oj vad förvånad han blev när jag kom och stängde dörren när han håll på att rota runt och nosa och kolla där… Han åt inget. Godnatt kära kattvänner, nu ska jag sova lite!
Kan misse ha åkt iväg med släp/hantverkare/flyttbil eller motsvarande? Det är ju inte helt ovanligt att missar kliver ombord och ger sig iväg på egna äventyr. Läste nyligen om en katt som åkt till Gotland på egen hand…! Som tur var så var hen chippad och registrerad så matte kunde så småningom hämta hem sin misse igen.
Ja visst har tanken slagit mig, det är många som bygger nya hus/renoverar hus här….. Det är också väldigt många bodar…. Jag ringde på en upphittad annons om en katt i södra Sverige, det stämde med teckningen på vår, dock så sa kvinnan att vet hade sagt att den var ca 7 mån.., inte kan väl vet ta så "fel" jamenar visst är hon liten men har ju tänder etc som en fullvuxen katt….?
#82 När det gäller ålder brukar det vara svårt att säga säkert när katten väl har ömsat tänder etc. Äldre katter går det lättare att bedöma med tanke på olika åldertecken som kommer efter viss ålder. Om er katt är liten till växten kan det säkert ha misstolkas. Stämmer utseendet och allt annat i övrigt kan det vara värt att forska vidare tycker jag. Som andra skrivit händer det att katt följer med olika transporter av misstag.
#75 Intressant att du berättar för oss om kissens bakgrund! :)
Hon sa också att den inte var chippad, utomlands så satte de chippet på -"left side of the neck", är det samma i Sverige?! Tänkte på om de inte kollade där….?!
#84 Om jag inte har fel är det samma regler i alla länder. Den som läser av chippet bör dock gå runt med avläsaren över katten, eftersom det kan flytta på sig ibland.
Det känns lite som ett lång skott… Kvinnan med den upphittade katten tycker nog också, som många andra vid det här laget, att jag har blivit lite tokig…..
Ibland lönar det sig att vara lite tokig :-) Och tro mig - du är inte ensam! Mina grannar ansåg med all säkerhet samma sak om mig när jag gick "dygnet runt" och kallade på min misse med hennes "inkallningssignal" sedan hon slitit sig. Men vad jag tänkte på: er katt har ju en mycket speciell bakgrundshistoria och du har barn som jobbar på att hantera situationen genom att uppfinna "en farfar i skogen som matar misse med grädde". Sådant griper tag i folk! Du tror inte att du kan få hjälp av någon lokaltidning som kan skriva en kort artikel om hur misse överlevde mot alla odds som liten och fick flytta med er till Sverige och hur hon nu försvunnit o s v? Har själv läst artiklar i vår lokaltidning om t ex hundar som försvunnit p g a nyårssmällare och själv hållt ögonen lite extra på span efter att ha läst sådana artiklar. Det skulle kanske kunna vara värt ett försök? Eftersom hon har varit borta så pass länge? Betona att det är "en speciell katt", ledsna barn och att misse varit borta mkt länge, och håll tummarna för att det finns någon (kattälskande) journalist som nappar…! Bild + efterlysning till samtliga katthem i landet kanske också är idé? Ge inte upp! Någonstans finns hon!
Nämen tala om omen- när jag läser förslaget om lokaltidningsreportage så kommer det just då en journalist från NT-Norrköpings Tidningar!! De ställer frågor om Sandviken, ett område en bit i från oss… Jag berättar om min historia och de sa att de kanske skulle höra av sig…?! Vem vet.. Fortsättning följer…
#88 Det var väl nästan lite övernaturlig touch över detta! Så bra ändå!
Lite OT: Sandviken känner jag till. Arbetade och bodde på Bråviksgården en gång för 100 år sedan. Det fanns en tjänstebostad där nämligen. Ett äldreboende som låg granne med kyrkan.
Det var roligt att höra Lena:-)! Vi var på utflykt med barnen till Sandviken för att ära glass och ta lite kaffe, sitter och läser här då reportern kom.. Jag blev SÅ paff att jag nästan inte fann mig… Hoppas hoppas att jag "sålde" historien….!
:-) En fundering till. OM det är er misse som äter på altanen, kan man då göra altanen mer attraktiv för henne så hon väljer att stanna där lite längre stunder? = större chans att se henne. Tänkte så här: min svarta kattpojke som jag hade tidigare var född i ett stall, och trots att han flyttade därifrån mkt tidigt i livet älskade han smutsiga stallkläder mm. Gosade in sig i dem och sov på dem. Min grå-vita kattpojke älskade att gosa in sig i allt som var nytvättat. Väl använda sovplagg kunde också vara attraktiva. Mina nuvarande kattflickor bråkar ständigt om vem som ska få sova i den ena transportburen. Finns det nå´t sån´t här som du kan "bädda" med på altanen och som hon kan bli intresserad av och som kan få henne att stanna en stund extra där? Kan hon vara ute och ha fått ungar? Kan man isåfall göra en attraktiv "barnkammare" på altanen? Någonstans dit "varje kattmamma skulle vilja flytta sina ungar"? Jag vet att jag bara spånar nu, men det gäller ju att "dra i de halmstrån som finns". Spännande det där med reportern! Jag håller tummarna!
Jag kommer inte på ngt sådär super triggande speciellt för henne, skulle vara en stökig klädhög från barnen..-:) hon gillar chips också:-) det där med ungar har jag också funderat på….? I går så tyckte jag att jag såg ngt ljust kattöra som hon har under poolträdäcket? fast det kan också mycket väl vara så att jag börjar se i syne….?! Tänkte på den "infångade" svart vita katten i morse…det var ju inte grann katten…. och varför var han så nosig och rotade runt på altanen i stället för att äta? Kanske har hon varit där?
Nä nu har jag "inrett" altanen med ett bebis mys hörn:-)bebisens ena ligginsats fick det bli, hon gillade alltid bebisens saker; vagn, spjälsäng etc. Hoppet hoppet…….kan man leva på det?…… !
OCH hur går det på letar-fronten; jo tack bra… nya lappar uppsatta idag; barnen undrar? Hur kan lapparna ge oss vår katt tillbaka? Jag tror att hon är död? Ja som mor är det inte lätta frågor att svara på…..
Mysteriet tätnar, vem ligger i bebisinsatsen, (ja det fick bli hela barnvagnen faktiskt:-)) utan att äta av maten…??
#95 Har ni sett spår av att någon legat i bebisinsatsen? Börjar bli lite som en thriller det här!
Ja, det är spår av att ngn legat där…. Thriller varning absolut…!! Fö NT artikel om Sandviken idag;!
#97 Ja det blir olidligt spännande det här! Hoppas varje gång tråden har uppdaterats att få läsa om att ni hittat henne igen.
Ska se om det står i NT's nätbilaga. Men det har inte skrivit om er försvunna kisse?
Nä, det gällde Sandviken. Jag har mailat till reportern, (numret fanns i tidningen:)) om att jag har en mkt spännande historia:-)! Håller tummarna för att hon nappar. Lilla missen är fortfarande spårlöst borta…:-(
OM det är er lillmisse som varit i vagnen så tror jag det kan vara bra att "uppdatera" med "färsk familjelukt" inför kvällen (lukter som misse gillar). Kanske är jag helt ute och cyklar, men intuitivt känns det som att man bör göra så. Har hon gillat bebisens lukt extra mkt så lägg ut de kläder bebisen haft under dagen i vagnen? Sedan kan vi bara hoppas på att det är rätt misse som hittat dit! Jag fortsätter hålla tummarna!
Tack snälla:-)! Vagnen ska fyllas med bebiskläder :-) Jag ska väl fortsätta att sätta ut mat där också? Hoppet hoppet….
Självklart ska mat ut på samma sätt och samma ställe som tidigare! Tanken var att försöka få misse att stanna kvar längre på altanen så du har större chanser att se vilken/vilka missar som brukar komma dit och äta etc.
Okey:-)! Sammanfattning av dagen; bebiskläder i barnvagn, nytt "stöta på mail till reporter" skickat. Tonfisk på verandan:-) ! fixat med en ståltråd till dörren så att den står "fast" på glänt, sådär lagom för misse. Huset med verandan kan nämnas är mycket gammalt och charmigt, fina gamla englas-fönster, pärlspont samt trägolv, lite sådär snett och vint, falurött och litet, nog borde det tilltala en liten katt?
Jo en sak till; skickat ett sms till, till kvinnan i Malmö som hittat en sköldpadda med mkt vitt(7 mån enl vet) (långskottet om ni minns?) hon svarade inte denna gång heller, hon tror på allvar att jag blivit tokig…!
Läser först nu denna långa tråd, men har kanske inte lusläst allt. Ber om ursäkt för ev luckor i förståelsen. För förstår eg inte alls. Den försvunna honkatten är alltså 3 år gammal och okastrerad? Men det är väl klart att en fertil hona har stuckit iväg under löp då, och att hon är dräktig nu? Eller att hon, om hon varit fertil utekatt redan tidigare (inte fått klart hur det ligger till med den saken), stuckit ut (märkt ngr sådana tendenser?), blivit dräktig, fött ungar, samt eventuellt blivit dräktig på nytt? Tre år i augusti. Då har hon varit fertil ett bra tag. Hur har detta hanterats tidigare?
#94 vet inte hur gamla barnen är, men börja med - som mor - att tala om att en ansvarig kattägare kastrerar sin katt … och att matte/husse har gjort fel där. Och att det inte ska upprepas. Det finns ju ingen farbror i skogen med grädde, det finns bara matte/husse. Eller inte.
Det är faktiskt KATTEN det är synd om här. Ingen thriller. Utan en tragedi, för katten.
Hoppas förstås att alla infångningsförsök bär frukt.
#105 Den här kattägaren har förstått att misse borde varit kastrerad etc. Tyvärr kan man inte backa det som redan skett. Det enda man kan göra är att lära av sina misstag + försöka göra vad man kan för att hitta misse (+ev. ungar) nu när det har gått på tok. Och det gör den här kattägaren och då finns det ingen anledning att "skriva henne på näsan". Bättre att försöka ge stöd och hjälp, eller hur? Kom med konstruktiva råd istället som hon kan använda sig av i den situation som föreligger precis NU. "Farfar i skogen" har barnen uppfunnit själva och den bilden behöver barnen säkert få ha - det är (små) barns sätt att försöka göra tillvaron hanterlig och trygg!
Att börja diskutera kastration med barnen just nu och att man själva gjort fel hjälper inte barnen alls just nu. Däremot om misse hittas och när man då kastrerar misse kan man berätta för barnen på ett "barnanpassat sätt" varför man kastrerar och om fördelarna med kastration. Självklart tycker vi alla synd om katten, men det är också synd om de som förlorat sin misse. Att det här är kattägare som bryr sig har de visat på många sätt: genom att rädda misse till livet när hon var liten, genom ihärdigt sökande just nu etc. Sedan är vi inte alltid "perfekta" som människor och vi gör misstag! Men så länge vi tar sådana här misstag på allvar och lär av dem så tycker jag vi ska få stöd - inte dömas! Den här kattägaren kommer säkert i sin tur att bidra med sina erfarenheter och på så sätt påverka andra kattägare i framtiden till att kastrera. Och på så sätt hjälpa andra katter/familjer!
Jag drog mig länge för att börja diskutera på den här sidan p g a den "råa"/dömande ton som ofta används här. Samtidigt finns mkt kunskap MEN kunskap ska användas på ett positivt och konstruktivt sätt. Inte för att markera sin egen duktighet och andras brister! Speciellt inte när något skett som inte går att backa! Jag förstår att många här är trötta på och förtvivlade över problemet med hemlösa/förrymda/dumpade/upphittade katter MEN det viktiga är inte att sitta här och döma kattägare som gjort misstag - utan att få med dessa kattägare i kampen för en bättre katthållning! Ju fler vi blir desto mer kan vi göra! Och det handlar verkligen om att hjälpas åt!
En del - till synes trygga katter - väljer att fly hemmet och föder sina ungar ute. En del skygga katter flyttar in hos en vilt främmande familj för att föda sina ungar inne. Vad vet vi egentligen om det här? Vad styr? Och hur hanterar honan situationen sedan? Hur stor är t ex sannolikheten att honan kommer hem igen med ungar som hon fött ute? Är själv uppväxt på landet = många grannar med okastrerade katthonor. Minns inte att ngn av katterna flydde hemmet för att föda ungar ute? Självklart annorlunda för dumpade och vilsna katter! Vad har vi för kunskaper/erfarenheter? Vad tror vi om missen i denna länk? Hur kan hon förväntas bete sig om hon blivit dräktig/fått ungar? Kommer hon hem tids nog eller är hon ev. vilse och startar kattkoloni?
Uppkatten, ditt inlägg 106 är så bra skrivet!! Dagens ros till dig för ditt lugna och pedagogiska sätt att förklara saken.
Dessvärre har Sarasvati, i mitt tycke, som vanligt valt att kritisera istället för att vara konstruktiv i sitt inlägg. Här har vi en ägare som till fullo insett sitt misstag och som verkligen lägger ned tid och energi på att försöka få tillbaka sin katt och som dessutom kommer att se till att katten blir kastrerad. Varför då vara så rå i tonen?
Nu har jag fått skriva om bakgrunden till historien till tidningen; de skulle titta på materialet och ev återkomma. Jag skrev också att de gärna kunde lyfta upp sommarkatts-problematiken såhär efter semestrarna. Så nu håller jag tummarna!
Tack för fina ord, " uppkatten" dina inlägg värmer:-)! Tack också "katthemsmatten" för många tips. Jag har blivit en bättre kattmänniska med hjälp av er! Någon har i natt också legat i barnvagnen, det syns tydligt, smuts samt några katthår…
Jag undrar om inte någon form av kamera, web- eller åtelkamera, skulle kunna vara bra för att dokumentera vem det är som hittat ett härligt hotell på din veranda. Hör efter med grannar och vänner om någon kan låna ut om du inte har en egen kamera.
Håller tummarna för att det är din misse som sover på verandan.
#106 Mycket bra skrivet! Det är precis så min tanke var när jag startade denna sajt! Att vi sksa stödja och hjälpa varandra! Ingen idé att grämas över det som varit fel utan istället jobba för en bättre framtid.
Tack Lena, det var därför jag hittade hit.
#108 Tack! :-)
#112 Den här sajten behövs och är viktig! Vi får alla försöka hjälpas åt att hitta en god ton i inläggen och försöka betona vikten av konstruktiva inlägg!
#113 MSH, kanske bra också om du får med i en ev. tidningsartikel att du nu insett vikten av att kastrera katter och vill uppmana andra kattägare till kastrering innan det är försent. Då slipper du i bästa fall syrliga kommentarer från en del läsare… Beror ju på lite vad du skrivit i övrigt och vad en ev. journalist väljer att göra av det. Vi vet ju faktiskt inte om kastrering skulle ha hjälpt i det här fallet, misse kan ha klivit in i en bil, blivit överkörd, blivit tagen av rovfågel eller motsvarande. Men kastrering har många fördelar och exempelvis p-piller fungerar sällan tillräckligt bra när det gäller katter. Kastrering förhindrar bl a oönskad dräktighet, oönskade ungar och får katthonan att hålla sig närmare hemmet. (Dock har jag stött på även kastrerade honor med ett mycket stort revir!). Kommer du att sätta upp fälla? Jättespännande om man kunde få veta vilken eller vilka missar som sover i vagnen! Jag fortsätter att hålla tummarna!
#107 Ja vad styr egentligen? Hormoner hos katten styr i alla fall en hel del när katter, så även dräktiga honor, försvinner. Och när reviret inte räcker till, när de okastrerade bråkar och ökar i mängd, kan en underlägsen individ jagas bort från sin plats och sitt hem. Ibland räcker det att en enda revirstark katt utmanar en annan katt för att den inte ska våga komma tillbaka. Den kan vilja men inte kunna. Mycket styr, men inte alltid förstår man vad. Men katter försvinner lätt och ofta, det är tragiskt faktum. Hormoner, rovdjur, människan, olyckor av olika slag och andra saker höjda i dunkel.. u name it.. det finns så mycket.
Lycka till med att finna er kisse MSH. Ska hålla tummarna!
Tack, jag har bara gett en kort bakrundsbild av lilla missen, ville få reportern att fatta intresse…! lyfter gärna både problematiken med okastrerade katter och hemlösa katter OM bara reportern ville göra en intervju…..(*morr*)!! Jag har tänkt låna fälla och se? Revirstark var hon nog inte… Ska också göra "nya" lappar med en kanske bättre bild?!
Kan du skicka bild på misse till kvinnan i Malmö? Då kanske hon är mer benägen att svara? Själv skulle jag nog prova med fälla på matningsstället nu. Obs inga filtar eller annat gosigt i fällan, i fällan får det enbart finnas ett litet "fat" (som inte stör fällans funktion) med väldoftande mat (t ex tonfisk) - ingen mat utanför fällan! Täck gärna över fällan lite (dock inte så att funktionen påverkas!). OM din katt går i fällan - öppna INTE fällan utomhus! Bär in fällan i ett stängt rum med neddragna persienner (el motsvarande) innan fällan öppnas. Se till så att luckan inte går upp när du förflyttar fällan! OM katten går i fällan och det finns tecken på att katten har ungar utomhus så måste du nog räkna med att släppa ut misse till ungarna igen… (men se efter att hon verkar må bra först!). Be också kattägare runt omkring att hålla sina katter inne om du provar fälla (om det är möjligt) så att deras katter inte hamnar i fällan i onödan (kan vara mkt stressande för vissa katter). Tänk på att din katt kan bete sig mkt annorlunda i det här läget än vad du är van vid (vara skyggare/mer stressad osv)!!!!
Nu har jag varit sådär superjobbig igen, (ja ni kan tänka er typ telefon försäljare..)? Ringde på ett "gammalt" tips ca 2 km från oss, som kunde stämma…. ?! Har smsat dem och frågat om de sett henne igen, men inte fått ngt svar… (självklart har jag varit i det området och ropat) Nu när jag ringde så berättade jag igen om henne och att vi fortfarande saknar henne etc etc. då säger mannen-det är nog henne vi har sett, även i lördags…. Jag bad dem nu VÄNLIGT att ringa mig direkt nästa gång som den katten dyker upp så kommer jag direkt! Vet att jag frågade tidigare men långt brukar katter röra sig på ett dygn? Vad jag är ute efter lite är hur "stort" område som hon troligen befinner sig i? Kan det vara så att hon är hemma hos oss emellan också eller?? Alltså OM det är våran misse-hoppet hoppet ja ni vet nog alla vid det här laget att jag levt med det hela sommaren; (bra för figuren om inte annat:- Nu håller jag en extra tumme för att dessa människor med katt själva! gör sitt yttersta och mega-spanar efter kissen:-)! För övrigt så kan jag berätta att misse eller missen (som jag kallar henne här) egentligen heter KOCKA, ((uttalas typ Kotska)) och betyder KATT på Tjeckiska:-)!
Att en okastrerad hona rör sig 2 km bort tycker jag låter fullt rimligt! Hade själv en kastrerad grannkatt-hona som hade mkt stort revir!!!
Enligt Agrias hemsida kan okastrerade hankatter ha revir som är flera mil! En okastrerad hane sägs ha 3-4 ggr så stort revir som en okastrerad honkatt.
Hade kattflickan däremot varit kastrerad och ovan att vara ute (t ex kommit ut av misstag) + haft mat tillgänglig nära hemmet hade sökområdet sannolikt inte varit större än ca 400 meter i varje riktning.
Tycker det här är ett "hett" tips! Sätt upp massor av lappar i det aktuella området + lägg lappar i folks brevlådor + prata med alla du möter i området!!!! Här har du något att ta tag i!
Hoppas - hoppas - hoppas!
Tack snälla! Jag har lappat sedan sist de ringde:-)! Kan iof lappa ännu mer :-)! Vad det gäller revir så förstår jag "storleken" har läst på om det, men undrar liksom om det innebär att de kommer tillbaka till sitt hem? förstår du frågan bättre? Det bottnar i att tänk om jag matar andra katter på bår tomt och vår misse inte vågar sig fram/tillbaka….? Nya lappar görs!!!
Finns säkert en liten risk att du matar andra katter så att din katt inte vågar sig fram, men OM det är din katt du matar och du slutar att ställa ut mat så kan hon lämna närområdet helt = det blir ytterligare svårare att hitta henne. D v s "hur man än gör så riskerar man att det kan bli fel"…
En katt med stort revir brukar ju normalt mellanlanda hemma då och då, men för en okastrerad hane kan det t ex gå några dygn mellan besöken där hemma.
Du tror inte att en fälla skulle kunna ge dig mer information om vem/vilka som besöker altanen och - i bästa fall - förkorta tiden som ni får leva i ovisshet?
Om misse blivit bortjagad av andra katter låter det väl f ö helt rimligt att hon skulle kunna hålla till ett par kilometer hemifrån?
Jag skulle lägga massor av lappar med foton i folks brevlådor i det området + prata med folk som är ute i trädgårdar etc! Blev väldigt väl bemött när jag gjorde så då min kattflicka slitit sig och försvunnit in i villaomårdet här intill.
Ett helt år senare mötte jag folk som kände igen mig och som frågade hur det hade gått! :-)
På så sätt fick jag också mkt information om vilka andra katter som rörde sig i området och hur "stämningen" var katterna emellan.
Man kan också ifrågasätta om inte eventuella revirstarka katter skulle finnas kvar i området där hemma även om du slutade mata? Kanske bor i närheten?
MSH, så goda råd du fått av Uppkatten. Själv kan jag inte nog betona vikten av att lägga lappar i brevlådor. Jag har själv här hemma en katt som försvann i samband med veterinärbesök och som efter cirka 1 månad under vintern hittades tack vare just en lapp i en brevlåda. När du sätter upp efterlysningslappar glöm inte att förse dem med avrivningsremsor med ditt mobilnr. Jag har skrivit om detta tidigare i #79. Det gäller att underlätta för allmänheten så de tar kontakt.
Tack så mycket båda:-)! Jag har inte haft avrivningslappar…Det är lite "svårlappat" här hos oss, inga anslagstavlor eller dyl. Jag spikar upp lappar på trälyktstolpar:-)…Men du har rätt i att avrivningslappar annars är jättebra:-)! Jag har också lappat i brevlådor och folk frågar mig vad jag håller på med?.. Det där med lite galen ni vet….?! Nu måste jag skynda att lappa lådorna i det specifika området, där hon kanske uppehåller sig:-)……
#106 En rå eller dömande ton har jag märkt föga av här på HiF. Det skulle vara av, som #108 säger, Sarasvati då, " som vanligt" ;-)
#107 bra! ja vad tror vi om missen i denna länk? Hur kan hon tänkas bete sig? Finns anledning anta att dräktig vid flykt?, eller vad? Hur har det fungerat och hanterats tidigare?, fått kullar utomhus tidigare t ex?; eller löp?; vad hände då? Jag frågar i #105. Vi behöver veta för att kunna hjälpa katten. Inga svar fr TS. Det är inte konstruktivt.
Visst handlar det om att hjälpas åt. Men inte med enbart lullull. Tyckte ngn behövde ryta till och ruska om här. Det har hjälpt. Större skärpa och medvetenhet i inläggen - om den specifika problematik som verkar finnas här. Det är konstruktivt.
#123 bra där, med avrivningslappar … Men så det var det där med ev dräktighet och ev ungar. Har Kocka fått ungar tidigare? Löpt? Hur har det fungerat och hanterats då? Svar på det kan kanske kan ge tips till konstruktiva råd i dagsläget?
Bakrund Kocka-Hon har aldrig fått ungar, löpt väldigt lite, (någon/ några gånger?) p-piller. Ska kastreras! I natt kom ett HETT tips, är det inte TYPISKT att jag inte är hemma just då …. !!!!!Varit hemma hela sommaren…Blir galen!! Nåväl damen i fråga hade sett en katt väldigt lik henne natten innan och även vaknat på tidig morgon av att hon mjau- skrikit. Hon var väldigt skygg och verkade mycket rädd…. Åh jag blir så orolig, stackars henne. Jag skev tidigare att hon kan nog vara lite skygg på "inkallning" inför andra, men jag bad damen sätta ut lite mat, och titta till henne lite närme… I natt är det jag som PARKERAR mig vid hennes tomt…. Frågan är om jag kan kalla/locka in henne? Saknar henne massor och blir väl alldeles "tokig" om jag skulle få se att det är hon…. Ta det lungt matte…..!!
Kattspanaren jag hade kontakt med satt ofta i sin bil och spanade när det gällde SKYGGA katter. Men självklart ska du locka på henne om du ser henne!!! Har hon någon inkallningssignal som du brukar använda när du vill ha in henne/erbjuder henne mat? I så fall: använd den!!! Prata mjukt o försiktigt med henne. Sjung/gnola om du inte kommer på något att säga. JAGA HENNE INTE! Hon ska komma till dig - inte du till henne! Ha med ngt skosnöre eller liknande så du kan leka lite med henne om hon närmar sig - det kan underlätta infångandet!!! Och torrfoder/godis förstås som du erbjuder henne ur handen!!! Sitt lugnt och stilla. Räkna med att det kan ta timmar. Klä dig varmt och ha med ngt ätbart till dig själv! Inga otäcka ringsignaler på mobilen!
Var rädd om dig om det börjar ringa främmande män (-niskor) som säger sig ha hittat din katt och som vill att du ska komma och hämta. Det finns "tokar" i samhället… Åk inte ensam om du känner dig det minsta osäker. Ge skenet av att din man/sambo sitter i bilen utanför och väntar om ni inte kan åka dit båda två. (Tips jag fick från erfaren kattspanare).
Var inte rädd för att verka "galen" eller för vad andra ska tycka! De flesta som själva haft djur förstår dig helt o fullt! Fast börjar det dyka upp män i vita rockar som talar om tvångsintagning får du börja dra öronen åt dig :-) !!!
Man får ha lite fantasi när man sätter upp lappar. Själv använde jag häftkuddar, tejp, häftpistol - allt som kunde fästa på olika material.
Har du kontakt med någon som har fälla? Är det här rätt katt så bör du sätta ut fälla i det området omgående (sedan du sett misse/fått bekräftat att det är hon) om du inte kan fånga henne!
Tack igen:-)! Har kontakt med en kvinna som har fälla, hoppas det går att låna den, annars får det bli katthemmet som jag vet har en. Jag parkerar mig som sagt i detta område i natt, tack för tips om man i bil ! Tonfisk, torrfoder, metallljud m sked, snöre, vår ena nyckelknippa!, varma kläder, laserpennan från äldsta dottern, ficklampa!! Det här borde gå bra!
Skriv på lapparna hur många dagar katten varit borta, samt att en snarlik skygg katt har varit synlig i det aktuella området nu i dagarna.
Tänk på att det räcker med "tre kirskåls-plantor" för att en katt ska kunna gömma sig… Det behövs många ögon som spanar.
Kommunen brukar ha fällor att låna/hyra ut. Ring och kolla! Ring också katthemmet redan nu så det finns en beredskap. Se till att du får noggranna instruktioner ang. hur fällan fungerar/laddas.
Fälla Norrköping någon? Kan hämtas tidigast i kväll, ska användas för infångande av egen katt, i natt och ev. i morgon natt…! Sista försöket kom igen nu lilla Kocka om det är du ?, barnen längtar efter dig!!!!
Snälla kvinnan med tipset i går! hade givit lilla katten mat två gånger i natt, makrill i tomatsås, jo jag tackar:-)!!katten är mycket hungrig och vill gärna "prata" med henne, men hon får inte komma nära! Jag har skickat ett mms med bild på våran och hon tycker att det är likt…?! Vi skulle höras i kväll och jag är "taggad"…. Fälla eller inte…?!!!!!
Försök få tag i en fälla. Ett 'matspår' (pyttesmå bitar av något gott) som startar en liten bit ifrån själva fällan, en bit en bit in och sedan 'skatten' en stor matbit längst in så hon säkert får fällan att slå igen. Håller tummarna för att det är din katt och att hon går i fällan i natt/kväll. Täck fällan, åtminstone den bortre delen, med t ex en filt så hon inte får panik utan känner sig dold. Brukar fungera på skyggisar.
#130 Tror du kvinnan kan göra en bana av mat in i huset hennes? Lite mat med mellanrum som leder in i huset, uthus eller annat bra ställe där hon kan stänga in katten. Ett snöre om dörrens handtag, eller annat som gör att hon kan dra igen dörren när hon väl är inne. Då det är omöjligt att stänga till dörren genom att gå fram och göra det. Då lär hon springa all sin väg.
Lycka till. Eloge till dig som inte ger upp och gör allt efter konstens alla regler. Hoppas att det är er lilla missa. Men i allt detta har du funderat på vad ni ska göra med denna kisse om det visar sig att det inte är er? Så hon inte blir kvarlämnad åt sitt öde tänker jag. 
Jag har tänkt mycket på det, det känns mer som en" bonus" om det verkligen är vår katt:-)! Jag kommer att behålla den lilla i fällan för att sedan ta hand om henne och lämna till ett katthem! Denna lilla kisse verkar ju hemlös eller i alla fall bortsprungen så den måste tas om hand om och finna sin ägare:-)!!!
Fälla hyrd ,hinner hämta i kväll sedan senare riggas, tänk om detta leder mig till vår katt, jag vågar faktiskt inte hoppas så mkt eftersom jag vet att jag då kommer att bli besviken…! Man får "glädjas" åt att en lite misse kommer att få hjälp:-)!!!!
Har nu läst din tråd och misstag har vi nog alla gjort någon gång. Det som är bra är att man lär sig av dem och blir på sätt en mycket bättre kattägare.
Du har fått så många fina och bra råd och du älskar din kisse det märks verkligen på allt du tar till dig och gör för att hitta henne igen.
Hoppas verkligen att du nu får belöning i fällan och det är rätt kisse det handar om.
Vi håller alla tummar och tassar för er och hoppas på glädjande besked i tråden efter kommande natt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Att katten pratar med "okänd" är ett mkt gott tecken!
Förmodligen behöver missen i det läget TID för att våga ta nästa steg och låta sig klappas etc. Man kan alltså behöva sitta en hel natt (el längre) med sin katt för att den ska våga låta sig klappas/fångas/bäras en sådan här gång! Så se till att även ha transportbur med o nära tillhands ifall katten skulle låta sig fångas av dig! + något att spänna runt buren under en ev. resa hem med missen så att buren absolut inte går upp av misstag! Spänn remmar på flera håll runt buren.
Ställ absolut ut fälla på lämplig plats tycker jag. Men håller sig katten långt ifrån fällan och är helt ointresserad av den (och det ÄR din katt) så prova också att locka på henne. Tänk på att du aldrig kan stressa in en katt i fällan och att du aldrig kan stressa en katt att komma till dig. Det måste få ta tid!
Jag hade fälla på en plats på gården men upptäckte min misse på en annan plats (ca 60 meter därifrån). Jag sprang ner på gården, närmade mig henne mkt försiktigt, pratade/lockade, lät henne komma till mig (sista 50 meterna ca). Hon kom fram och nosade på mina fingrar men jag fick inte röra/klappa. Efter en timme och en stunds lek med grässtrån tillsammans kunde jag klappa/dra henne intill mig/fånga/lyfta in. Då hade hon varit på rymmen i 3 dygn. Din katt har varit ute betydligt längre!
Öppna absolut inte fällan utomhus om du fångat en katt i den som du tänker ta med hem! Inte ens om katten är jättestressad och "beter sig som en vildkatt".Tyck inte synd om den just då! Se till att luckan INTE går upp när fälla förflyttas! Flytta INTE över katten till transportbur utomhus! I det här läget får du inte tänka på misse som din "lilla söta rara tama misse", inte förrän hon är inomhus i säkerhet (och även då kan hon bete sig annorlunda mot vad du är van vid). Tänk också på att hon utseendemässigt kan ha förändrats en del av att ha vistats ute länge.
Så fälla och massor av lugn och tålamod nu! Låt det ta den tid som behövs! Väldoftande mat längst in i fällan! Bra om du har en medhjälpare någonstans i närheten som kan assistera vid behov! Exempelvis om du behöver hjälp med något. Satsa på skymningen! Fällan måste kollas var tredje timme!
Hoppas hoppas hoppas! Och jag håller med - den här missen som setts verkar hur som helst vara i behov av hjälp!
Tack för tips:-)! Kör både m fälla och lite lock, vill ju gärna se vilken misse det är…:-)! Min tidigare "kom i håg lista" är med plus en fälla vid sidan om. När fällan " demonstrerades" ryckte jag till…. Hua vilken gjej… Nu väntar vi på skymning!
Jaa, för oss som inte är vana vid fällor känns det ju lite "hårt" med fälla, men fällor är ofta nödvändiga och till stor hjälp när missar har varit ute länge! Trösta dig med att det är mkt värre för katten att bli kvar ute. Och det handlar ju om en relativt kort stund som katten är i fällan, men visst kan de bli rejält stressade (de kan reagera mkt olika som jag förstått det). Bli inte förskräckt om din katt t ex flyr från dig när du lockar på den (om det visar sig vara rätt katt), katter kan alltså vara mkt förvirrade och stressade i sådana här situationer (enligt vad man sagt mig) och reagera "konstigt". Det är därför som man ofta satsar på fälla i första hand.
Tänker på er i natt och håller tummarna!
Tänk även på att det kan ta tid innan kissen går i fällan. Därför är det viktigt att även mata utanför så att kissen blir van vid fällan. Sen flyttar man maten längre och längre in i fällan och slutligen på plattan som gör att fällans slår igen. Men sen finns det en och annan som går direkt in vilket vi hoppas denna gör.
Om möjligt är droptrap bäst att använda om man vet vilken tid katten är där och äter. För då ställer man bara maten däri och väntar. Många katter har inte problem med denna typen av fällor men ser dessa andra som lite otäcka.
Hur som lycka till och hoppas du får in denna kisse oavsett. Låter toppen att du tänker ta ansvar för missen om det nu visar sig att den inte är din!
Kära kattvänner: Jag har ställt maten framför plattan är det korrekt? Filt över slutet på fällen.
Framför plattan i bemärkelsen mot nätet eller där plattan börjar? Kissen ska ställa sig på plattan för att den ska utlösa så maten ska stå så långt mot nätet som du bara kan ställa skålen. Använd gärna om du har något som luktar väldigt starkt. Kyckling, tonfisk eller sardiner.
Gör en snitslad bana utanför och fram till skålen på plattan. Men lägg inte för mycket då kisse kan äta sig mätt på det du lägger ut då. Utan en kula med kanske 5cm mellanrum.
Mot nätet dvs längst in? Tänkte att misse måste komma långt in?
Då har du gjort alldeles rätt. Hållar tummarna att det går bra.
För att vara helt säker på att fällan är korrekt riggad kan du trycka på plattan och se hur känslig den är samt om den slår igen när du gör det.
Ställde dit en burk med makrill i tomatsås :-)! Från snälla tanten , denna katt har ju fått det två dagar i rad…..
Som jag skrev innan kan det ta tid innan en kisse går in i fällan. Ibland kan det ta flera dagar. Bra om tanten inte matat idag så kissen är riktigt hungrig. 
Och häll ut lite makrill utanför så kissen sniffar och äter sig in så att säga.
Jag kollade när jag hyrde den, sa till dem att misse är lätt, runt 3 kg så vi testade och den tjejen sa att jag då skulle dra ut sprinten så långt som möjligt… allt för att fällan ska bli så känslig som möjligt… Ja nu håller jag tummarna!
Låter bra. Men det är alltid bra att testa när man riggat den för att vara på den säkra sidan. Jag testar alltid även om jag riggar fällor väldigt ofta. Ibland kan något ha hänt i transporten eller annat. Men det ska säkert gå bra. Är det en Lotin fälla?
Japp det är Lotin. Snälla kvinnan såg lite förskräckt ut… Oj, Ja, ops den fångas levande då ja… ?!.. LEVANDE sa Bull:-)!
Ja den ser ju läskig ut. Den fällan är bra. Lycka till och hoppas kisse går in.
Hoppas på rätt katt och att den snart är hemma!
Glöm inte täcka över fällan med någon filt så blir katten lugnare när den sitter inuti den. Att testrigga den ett par ggr innan den slutriggas är alltid bra, även för oss vana vid fällor, håller med! Trögheten kan behöva regleras - man behöver kolla hur lätt den glider ur öppningen.
Testade den, fungerade toppen:-)! Väntar på "fångst"!
Underbart! Hoppas på fångst, och att en misse i nöd får hjälp, oavsett. Håller tummar för Kocka. Det kan ta tid förstås men det vet du ju.
Ingen fångst i natt…:-( Ska Fällan tas bort på dagen? Har inte frågat snälla kvinnan om hon har "pratat" m ngn katt. Jag såg en svart som jag skrämde bort innan den kom till fällan. Efter en grundligare intervju m kvinnan så har jag ändå ett stort hopp att det är vår misse:-)! Hoppas bara hon kommer tillbaka till den här tomten!
Det gick tyvärr inte att ropa som en galning( det är ju jag) för snälla kvinnan sover jätte lätt och det är varmt så hon har öppet fönster….Kag skulle kunna byta ut barnens historia om en- farbror i skogen som ger henne grädde, till en snäll kvinna med hus mot skogen! som ger henne makrill i tomatsås, två dagar i följd. Hon "pratar" med katten och ger en detalj rik beskrivning… frågan kvarstår ändå? är det Kocka?!
Jag blev också glad att höra att denna katt såg rel fräsch ut. Dock väldigt smal, men det brukar jag iof få höra om henne,-åh så liten åh så smal… Teckningen stämmer, ny i området… "Ja vad vet man, vad är en bal på slottet"…..
Jag fick inget råd om att ta bort fällan dagtid när det gällde min katt som sprungit bort. Däremot att fällan måste kontrolleras var tredje timme när den var riggad och att maten inte fick stå och bli dålig i fällan (måste bytas ut då o då). Men säkert finns det andra här på sajten som har använt fälla oftare och som kan ge tips om hur de brukar göra. Fortsätt mata på altanen, fortsätt lägga lappar i brevlådor i det aktuella området o prata med folk där (fler kan ha sett och matat misse!), fortsätt med fälla, fortsätt mata även på den tomten (men bra om misse inte blir alltför mätt utan kan tänkas vara fortsatt intresserad av maten i fällan, här matar man för att hålla kvar henne i området/bli van vid fällan så hon inte vandrar vidare). Ha tålamod!!!! Den kattkoloni som mina missar kommer ifrån bestod av 40-talet katter. Där jobbade man ca 1 år med att fånga in katterna med hjälp av fällor… men självklart hade man inte fällor ute hela tiden då. Men det kan alltså ta tid att fånga katter (även sådana katter man vill ha in fort t ex pga skada/dräktighet). När lägger sig tanten och när vaknar hon? Kanske kan du få gå där och ropa lite innan hon lägger sig och efter att hon vaknat? Tänk också på att katter hör bättre än människor, kan löna sig att gå runt och locka lite tyst och försiktigt med? Eftersom tanten fått kontakt med katten så kan du väl förse henne med lite mat som hon kan mata med om hon träffar på katten igen? Makrill är gott men täcker inte kattens näringsbehov, vore bra med ett helfoder också ifall det skulle ta ett tag att få tag på misse? Håller förstås tummarna för att du får napp SNART!!!! Men lappar i brevlådor och att prata med folk i området skulle jag satsa på under dagen! Det är helg och förmodligen en hel del folk som jobbar i sina trädgårdar?! Just "fotarbetet" är väldigt viktigt när man letar efter sin katt!!!Tänk om katten har någon stabil "matare" i området?! Du kan också få veta om det t ex flyttat in ngn familj med liknande katt i området nyligen. Näe, galen är du inte. Tvärtom väldigt klok! Jättebra för barnen att få se en sådan ansvarstagande mamma! Men jag gissar att du börjar bli sliten…? Det är en bra bantningskur att leta katt…
Jag ropade försiktigt hela natten till och från.. Vad jag syftade till var att det inte går att tokskrika..-:) När jag testade fällan så kom kvinnan ut och frågade, vem sitter i fällan? Härligt att ha en supporter på plats:-)! Tack alla här på sidan också, bidrar med så många tips och support, ni är guld värda:-)!!!! Fällan är på under dagen också. Ska vi sätta ut mat utanför fällan också? Trodde att det bara skulle matas i fällan?! Sliten ja… sådär lagom….
Det är bra om fällan kan stå kvar där, då vänjer sig katten vid att den är där.Har man inte tid eller ork att vakta fällan varje natt kan man låta den stå öppen-men inte riggad så att den slår igen om en katt går in-och ställa in maten där.
Det kan hända att andra katter går in i fällan och äter men katten man vill fånga kan finnas i närheten och ser att andra katter går ut och in i fällan.Då kan katten lära sig att fällan inte är farlig.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Misse kan vara rädd för fällan i början, och vi vill behålla henne hos tanten. Blir misse alltför hungrig finns risk att hon ger sig iväg för att leta mat hellre än går in i fällan… Därför kan det nog vara bra med lite mat i närheten, dock inte så att hon kan äta sig mätt på den. Ha dock den mest väldoftande, attraktiva maten i fällan! Någon som har annan erfarenhet??? Här handlar det ju både om att få misse att stanna kvar i området och om att få in misse i fällan… Säkert inte helt fel heller om tanten matar misse lite om de träffas och att de "bygger kontakt"? Ställ också ut vatten - en del vilsna katter är väldigt törstiga (egen erfarenhet).
Fällan kommer att vara riggad, har ju bara tillgång till den ett kort tag så……
Som Majvi skriver bör fällan stå kvar så att katten vänjer sig. Skygga och svårfångade katter brukar man få vänja vid fällan under en lite längre period så att man matar i fällan utan att den är riggad. Först när katten går in i fällan och äter obehindrat riggar man dem. I det här fallet är det förhoppningsvis lättare. Men låt fällan stå kvar!
Okey, tack för tips, ger kvinnan kattmat som hon kan ge lite av i närheten av fällan. Jag placerade fällan där hon matat och sett henne. Ska också be henne fortsätta prata om misse kommer:-). Båda verkar ha gillat det:-)! Nya lappar i brevlådor idag.
I och med att tiden är begränsad med fällan så kommersen vara riggad hela tiden, hoppas att hon vågar in i alla fall…?!
Dygnet har nu fått 3 timmars indelning. På verandan så var det en katt som jag nästan höll på att fånga igår, tyvärr han jag inte se den, men den var troligtvis svart, vår lilla hona med så mycket vitt ser man så bra, fast det är mörkt….. Katten rotade runt..? Men åt inget… Konstigt beteende tycker jag…?!
#165 Intressant lukt kanske? Se om ni hittar någon ledtråd där katten gick och rotade!
#165 Det räcker att vittja fällor med 6 timmars mellanrum enligt djurskyddslagen. Så tre timmar är för tätt och kan göra så att kissen inte vågar sig fram. Då risken finns att man stör den.
Är tanten hemma dagti och kan spana från sitt fönster vore det det bästa. Att hon dagtid kikar till fällan med 6 timmars mellanrum eller oftare genom fönster och har möjlighet att se om maten försvinner och kan fylla på?
Matningen ska ske i närheten av fällan. Gärna direkt utanför ingången så att man ser att kisse äter och vänjer sig vid fällan. Äter inte kisse får man flytta ut den en bit till att börja med. Har man bara mat ända in så är risken att kissen inte vågar sig in innan den är van och kan då söka sig vidare vilket du inte vill. Sen flyttar man in matskålen (om man märker att kissen äter) ett snäpp till och så vidare tills den är ända inne och sen är det ju klappat och klart att kisse går i fällan.
Tänk bara på att fåglar har en tendens att äta upp kattmat dagtid. Så bäst är att vänja missen vid att mat serveras kvällstid.
Jag fick rådet att kolla fällan var tredje timme av mkt erfaren kattfångare från ett av Sveriges största katthem. Var sjätte timme innebär att annan katt kan bli sittandes och blockerar fällan (om den fångas in) i flera timmar, samt att det kan vara stressande att sitta instängd länge. Däremot håller jag helt med om att man ska störa så lite som möjligt, genom att titta från långt håll om så är möjligt! Det finns ingen anledning att själv kretsa omkring nära fällan om det går att avgöra på håll om fällan har stängts igen eller inte. Självklart jättebra om tanten kan hålla span på dagtid från fönster eller liknande! Kan sex timmar vara den gräns som anges som ett minimum av tillsyn (för att det inte skall anses som t ex "bristande tillsyn av djuret")???? Eller är det verkligen en rekommendation menar du att man ska kolla så sällan?
Det stämmer, jag fick rekommendationen att kolla med 2-3 timmars mellanrum som # 168 av humana själ. Misse visar sig bara sen kvällstid/nattetid så mat ing dagtid är inte aktuellt. Jag gjorde nog själv felet att jag kanske satt för mycket i närheten …?!
Man kan sitta i en bil i närheten.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
På dagtid enligt schema har kvinnan lovat hålla span… Hon verkar lika "taggad" som oss att fånga den aktuella missen, kom nyss med tips på "gömställen" för katter… så gullig! Själv blir det bara långt i från span hädanefter och en liten runda för "inkallning"…..! Ska också be kvinnan att inte vara ute så mycket på den sena kvällen eftersom det kanske hindrar misse. Tycker nästan lite synd om henne att hon hamnat mitt i den här dramatiken, vi får hoppas att hon tycker att det är lite spännande och lite kul med något nytt..:-)!
Fälla fråga igen: ska maten vara på ett litet fat? Jag ställde in själva burken makrill? Var rädd att tallrik eller skål kanske kommer i kläm och då förhindrar fällan att slå igen?…
#172 Spelar nog ingen roll vad du lägger maten i bara det inte stör fällans funktioner. Öppna fat - låga burkar kan vara en fördel med tanke på lukten. Desto mer lukten av maten kommer till sin rätt desto mer lockande blir det att gå in i fällan.
Vet inte om fällor kan skilja sig åt, men de båda fällor jag fick låna kunde man inte ha en normalstor matkopp eller ett kaffefat i utan att det riskerade att störa fällans funktion. Ägarinnan hade med sig som två små "burk-lock" i tunn plast som hon brukade använda. Viktigt att katten inte riskerar att skära sig på vassa kanter tänker jag om man sätter in själva makrillburken. Kolla i kylen/skafferiet om du kan ha ngt lämpligt lock eller motsvarande som du kan använda! Precis som Lena skriver så ska det inte vara höga kanter på "matfatet". Och det ska vara litet! (Du får lassa på med mat på höjden istället). Jag hoppas också att tanten tycker det här är bra och lite spännande trots allt. Ge henne lite choklad eller något annat trevligt för att hon hjälper till och var vänlig och ödmjuk och be lite fint om ursäkt för att du "stör" så hjälper hon dig nog ett tag till ska du se :-) . Berätta också att du får stöd och råd från många kunniga på området så hon förstår att du inte själv har "hittat på hur man fångar vilsekomna katter". Att sitta i en bil i närheten som majvi skrev är ett bra tips. Lite varmare också! Man blir väldigt frusen fram på småtimmarna….!
Av humana själ skulle jag sitta vid fällan dygnet runt. Kan man kolla oftare från håll så är det ju självklart bättre. Bara man är helt säker på att man inte stör katten. Det är ju som sagt inte alltid man har möjlighet att kolla fällorna med kortare intervaller. Men vad jag har hört ska man inte låta det gå mer än sex timmar mellan kollen.
Sökte upp vad som står i författningen och klistrar in det här. Var längre tid emellan som dem verkar tycka är okej. Blev lite förvånad då jag hört sex timmar enligt jordbruksverket tidigare och att det var så mycket mer som är okej.
13 § [Minimimått för kattfälla]
Följande mått är minimimått invändigt för kattfälla i meter. Kattfällan ska ha regelbunden tillsyn minst morgon och kväll med högst 12 timmars mellanrum och vittjas omedelbart vid påträffad fångst.(11)
Längd
0,5
Bredd
0,3
Höjd
0,35
Beror lite på vilken av Lotinfällorna du har där. http://www.lotin.se/Fallor/default.asp Katt, Grävling, räv eller annan. Vad jag kan se på deras hemsida tycker jag att det finns ett utrymme längst framför plattan. Och då bör du kunna ställa en skål med mat som inte stör om katten trampar på plattan oavsett storlek. Annars kan man ta en skål som sitter i transportburar och hänga på gallret istället. Då lär den inte störa oavsett.
12 timmar låter länge! Det innebär ju att "fel" katt kan sitta i fällan och blockera för den katt som man egentligen vill fånga in i hela 12 timmar… = lite slöseri med tid om man har fälla en begränsad tid + inte OK mot katten i fällan tycker jag. Då får man verkligen hoppas att fällan inte står i sol och att det är en tålmodig katt man fångat… Näe, kolla du försiktigt på avstånd var tredje timme om du har möjlighet.
Håller med att 12 timmar är väldigt länge. Men jag tror det handlar mer om man inte har möjlighet att kolla fällan så ofta och att det inte är "skadligt" för katten att sitta så länge. Dock gillar jag inte att Lotinfällor lämnas utan koll över huvud taget då katterna skadas mer i dem än i en vanlig träfälla. Detta dels på att det är galler runt om och att det sitter en vajer mitt i som dem kan skada sig allvarlig på. Använder man en träfälla så är det bara galler längst fram och dem kan inte hoppa runt lika mycket i en sådan fälla som i en Lotin.
Är det vanligt att katter skadas i fällor? Typ av skador? Har man sett skillnader mellan olika fällor? Själv fick jag låna 2 fällor av äldre modell när jag skulle fånga in katt på rymmen, känner inte till Lotin-fällan. Gissar att fällor som innebär stora risker för katterna inte får säljas/användas, eller…?
Nu ligger det två högar med mat på två plastfat:-) Hoppas på god fångst!
Lovar att hålla tummarna t o m i sömnen!
Lotinfällor kan skada tassar, nos och vajern kan skada ytterligare. Men de är inte livshotande men onödiga. Träfällor är bäst enligt mitt tycke. Eller droptrap. Jag har sett skillnader mellan Lotin och träfälla. Sen vet jag inte om de är många som använder sig av Lotin. Jag själv väljer trä om den ska stå obevakad o inte kollas ofta.
Tack:-)!
Ingen misse i Lotin…:-( maten utanför inte äten av heller…. Regn gör det svårt att jaga katter….! När vi hyrde fällan på katthemmet så blev båda tjejerna "lyriska" över alla fina katter..,de smekte missarna fint och gosade med dem ! Yngsta dottern ville så gärna att vi skulle köpa en… äldsta dottern vill arbeta på katthemmet!! Tanken på en till (ny) katt får läggas åt sidan, vi har kanske en katt som lever därute….?! Frågan är bara HUR vi ska fånga henne? Damen är kvar på landet en vecka till och jag har nog fått henne på "vår sida", vi kämpar ihop!!! Vi måste också lämna vårt landställe för skolan börjar…. Sammanfattning sommaren: Sådär väder Katt försvunnen Letande katt……. Mamma som skulle behöva semester….
Katter brukar "ligga lågt" när det regnar. (= ännu hungrigare när regnet slutar). Bor ni långt ifrån lantstället? På något sätt måste ni ju få med er misse tillbaka!!! Kan någon i familjen stanna kvar och leta? Svårt med tanke på bebisen förstås. Kan någon äldre släkting hjälpa till? Kan närmaste katthem eller någon volontär på katthemmet ta över? Skulle kunna motiveras med att ni inte vet om det är er katt eller annan katt ni försöker fånga, och att katten hur som helst verkar vara i stort behov av hjälp. Är det er katt får ni erbjuda er att betala för hjälpen förstås (pengar som kommer andra behövande missar till godo!)!
Har lappar i brevlådor/samtal med boende i området gett något? Kan du rycka ut med kort varsel från ditt ordinarie boende om någon hör av sig? För självklart kan misse inte lämnas åt sitt öde… och än värre blir det om även tanten som matat försvinner… Neej, det här måste ordnas på något sätt!
Kan tanten mata under veckan och nytt infångningsförsök göras med fälla fre-lö-sö som kommer?
Att skaffa en katt till just nu är nog inte alls bra, precis som du skriver. Låt säga att misse kommer tillbaka om 2 månader, och så bor det en ny katt hemma som hon kanske inte alls trivs med. Det vore inte rätt mot henne.
Någonstans finns er katt och hon behöver hittas! Därefter kan man fundera över ev. tillökning i familjen.
Försök hitta en lösning: någon måste mata och ta ansvar för att misse fångas in. Hon klarar sig inte på egen hand (någon längre tid).
Som tur är så har vi snälla grannar och släkt en bit bort…som kan hjälpa oss!! Självklart ska jag försöka ordna något bra, ska prata med katthemmet också:-)! och kommunen? Det SVÅRA är bara att veta exakt vad alla ska göra och hur… Jag och flickorna lappade i massor av brevlådor i området igår, har inte gett något hittills… Tänkte att jag också ska prata med grannen till kvinnan, kanske bor de permanent? Jag har också ringt upp till familjen med ett tidigare tips, de som har katt och förklarat situationen, de ska göra allt från sin sida för att hjälpa oss…-) !!! FAST ändå, det känns fruktansvärt hemskt att lämna landet utan misse:-( Jag har tom bestämt att stanna ytterligare två dagar själv för att göra det sista med Lotin…?
Finns det någon volontär här i tråden som vill hjälpa oss? Det gäller området Kolmården i Norrköping…. Självklart så utgår ersättning om det är vår misse:-)!
Underbart!!!!! Önskar att jag själv bodde närmare och kunde hjälpa, men jag bor tyvärr mkt långt ifrån. Fortsätt att hålla kontakt här så kan vi försöka hjälpas åt att fundera även framöver, om du vill förstås! Det känns ofta bra att få bolla tankar och funderingar med andra. Kan vara idé att prata med kommunen kanske, det är väl så att deras "skyddsjägare" (eller vad det heter) ibland tillkallas för att skjuta "vilda" katter, då kan det vara bra att de vet om att det finns en efterlysning på den här katten (om den skulle dyka upp någonstans). Du får försöka göra en lista på vad som kan/behöver göras och sedan en lista på vem som kanske kan göra vad. Så du har något att utgå ifrån. Men ikväll lär misse vara hungrig efter en regnig natt - så hoppas, hoppas, hoppas att hon dyker upp! Åtminstone så du får se henne!
Och det andra "spåret" 7 mån (enl vet) katten i Malmö?, känns som jag skrev tidigare som ett "långskott" men är det inte konstigt att den kvinnan inte svarar på mitt mms, (med bild på vår misse) ? Tack för det tipset liksom alla andra tips! hade redan skickat till henne, hade bara glömt att skriva svaret här på tråden…
Fortsätter gärna att skriva i tråden, om ni inte misstycker? Det är ett bra sätt för mig att bearbeta misses försvinnande och samtidigt så blir jag en klokare kattmänniska:-)! Har stor erfarenhet av hund, uppfödning, utställning, lydnad, spår…-DET hade inte varit dumt nu, haft en hund som kunde SPÅRA katter;!!
Bor ni långt bort från Kolmården permanent? När flyttar ni tillbaka? Vi får hoppas det är rätt katt som finns vid damens hus. Att det hela får sin lösning innan ni far tillbaka.
Självklart får du skriva här hur mycket du vill!
Jag har förlängt sommaren flera gånger….. Nu senast i natt när det inte blev ngn fångst.. Mannen super förstående och vill också få en lösning, tack o lov:-) ! Vi bor i Stockholm, en resa på runt 1,5 timmar. Jag är dock beredd att rycka ut vid tips, upphittande etc. dessutom så är vi här på helgerna:-)! Funderar på Lotin, om den ev kan hyras lite längre..? Då skulle jag kunna ta över på fredag igen..? Hmmm… Först två dagar till… sedan får jag upprätta en ny ev räddningsplan…?!
MSH skriv så mycket du vill och behöver i tråden. Du behöver allt stöd just nu. Har jag uppfattat det rätt så har du även tips från någon ca 2 km därifrån. Har du haft någon kontakt med dem de senaste dagarna och är det människor som bor där permanent?
Det är människor sim bor permanent:-)! De är i samma område sim kvinnan bor i:-). Så båda de tipsen är heta. Dock så har den familjen sett henne kortare och har inte gett mat, de kan inte heller ge en så detaljrik beskrivning som kvinnan kan. Tack för support och stöd:/)!
#26 Är registreringen i SKK klar nu, så att det syns på hemsidan var katten hör hemma och att den är anmäld försvunnen?
Hoppas verkligen du hittar kisse snart!
Jag har reggat i SKK, dock så har jag inte haft möjlighet att godkänna uppgifterna så till vida att de syns för alla?! Kan man göra det med IPhonen? Hon är anmäld saknad hos dem också. European Shorthair med chipnr.
Vi kan nog hjälpa till med fälla i alla falla vissa dagar för vi behöver den lite själva också.
Hör av dig till mig på 0730 202852
Pia Appelberg
9 Liv Östergötland
Om du inte kan få hyra/låna just den fällan du har nu så kanske det finns andra fällor att hyra/låna? Kolla t ex med kommunen. Nu har du ju också möjlighet att kolla med katthemmen i och kring Stockholm om de har ngn fälla att hyra/låna ut över helgerna framöver. Se bara till att få ordentliga instruktioner för varje fälla! Sedan är det självklart bäst att använda en o samma fälla om det går så att katten vänjer sig vid den, men man får göra så gott man kan i det här läget! Viktigt att hon matas på bestämda platser o tider (+ när hon dyker upp) så att hon hålls kvar i området även om du inte kan ha fälla på plats alltid. Förse boende i området med kattmat!
#196 Man måste tydligen fylla i en ny blankett:
Vill du ändra ditt val senare fyller du i och skickar in blanketten ”Ändring av personuppgifter – Katt”, se länken till höger.
Visserligen kan en upphittare få kontaktuppgifterna från SKK på deras telefontider eller från polisen, men det är ju enklare att få dem direkt.
De ska finnas en blankett man kan fylla i och skicka in att man godkänner att uppgifterna finns med. Du kan även pröva med att ringa. De har telefontid från kl. 10:00.

Vi har en nätrulle på plats ibland en tid innan när vi ska fånga katter. Vi hoppas att katten ska vänja sig vid att äta i något som liknar en fälla. Den på bilden har jag gjort rund men man kan ju forma nätet lite så det liknar en fälla lite mer. Pappskivan ligger där för att en sån har vi i fällan för att förlänga plattan. Den ligger en bit in i fällan så att katten ska vara inne innan den trampar på pappskivan. Och vi droppar något som luktar gott för en katt, t ex tonfisk i olja, en bit från fällan så doftspåret går in i fällan men det gör du kanske redan.
Kanske en nätrulle kan vara något dom dagarna du inte har tillgång till fälla.
Håller tummarna att din kisse snart är hemma igen.
#197, tack Pia:-)! Jag återkommer om jag behöver fälla:-)!
PUH, mannen kom hem efter löpar-rundan, -det ligger ngt platt på vägen… det är i rätt färg.. ÅH han såg sådär riktigt ledsen ut, både för fallet att det var vår döda katt och för att han tycker jag lägger ner så mycket tid o energi på sökandet.. När vi kommer fram så efter noggrann besiktning så ser vi att det är en ekorre. Hoppet kära vänner finns än:-)!
#203 Synd om korren, men bra att det inte var eran kisse iaf! Nu får vi hoppas vidare!
I Lotinfällan är det meningen att katten ska trampa på ett visst ställe för att fällan ska slå igen.Ibland har jag sett katter gå in och ut ur fällan utan att lösa ut den. Ibland har jag då satt dit en lite högre plastburk för att katten får käma lite för att få maten och kanske glömmer var den sätter tassarna.
Jag har vid ett tillfälle satt en högre burk på steget där katten ska trampa och för att katten skulle komma åt maten var den tvungen att sätta framtassarna på steget och fällan utlöstes.Doften kan kännas mindre från höga burkar men man kan alltid hälla t.ex. lite tonfiskspad bredvid.
Jag tycker att det är bra att vara vid fällan för att se hur katten beter sig.Går katten in och ut ur fällan kan man försöka lista ut hur man ska göra för att få katten att trampa på rätt ställe.Det kan vara bra att mosa maten så att inte katten snabbt går in tar en bit makrill och går ut.Det är större chans att katten trampar på steget om den är kvar längre tid i fällan
Lotin fällan min vän..?! I dag blev jag förskräckt när jag kom… Fällan var utlöst….dock ingen fångst… Blåsten hade väl gjort att den löstes ut… För övrigt noterar jag att NÅGON varit i vagnen på dagtid…?!
Ibland försöker katten få tag på maten utan att gå in i fällan.De sticker in tassarna genom gallret och kan knuffa till fällan så den slår igen.
När jag hade två fällor i köket (origgade!) var min andra katt väldigt intresserad av att undersöka dem! Klättrade på dem, nosade, strök sig. Tror de luktade spännande!
Aha, vi får hoppas att den här katten inte är för rädd för att gå in bara?!! Kvinnan berättade just att en granne troligen hade sett katten tidigare idag.. VARFÖR "får" inte jag se katten..:-(! Fortsättning följer….
KOM igen Lotin (min nyvunne vän!) förutom kvinnan som tar bevakningspass över Lotin också:-)!
Nu är jag besviken, ingen katt i fällan… Kan inte heller köra nattpass då jag och bebis är själva. Så egentligen borde jag vara lite utvilad och.. men inte… Teori: Katten har bytt ställe? Katten vägrar gå in i fällan? Det har hänt katten något? ……
Att en granne till kvinnan troligen har sett katten under det senaste dygnet är väldigt positivt! Det indikerar ju att katten finns kvar i området, precis som man önskar. TÅLAMOD är det viktigaste att "ha med sig" menade kattfångaren jag hade kontakt med förra sommaren. Sedan förstår jag att det är extra bökigt eftersom det är på lantstället, du har bebis o s v. Jag hoppas att du kan få mer svar på lapparna! Vore också intressant om du kunde prata med fler i området. Hur gör du med fällan nu? Sena kvällspass och tidiga morgonpass eller? Det är ju ffa i gryning och skymning som katter är extra aktiva.
Fällan är riggad hela tiden, jag bevakar den tillsammans med kvinnan. Maten utanför är orörd också …. Idag ska jag intervjua den grannen som kvinnan pratade om igår om vad de såg och var….? Lapparna i lådorna har inte gett något konkret, däremot så känns det som om folk snart verkar "veta" att en katt är borta och en familjs kamp! Träffade på en helt främmande person i går som sa; åh är det NI som saknar katten….?! Visst finns det många svårigheter som du skriver.
Kvinnan är verkligen snäll, hon skickade nu sms med info om att den grannen sett en annan katt, de fick se en bild från henne (som jag skickat) Så ja, tålamod… och hopp!! Känns lite tungt och kvarstår problematiken att katten inte har setts sedan i torsdags natt….?! Hos kvinnan då….
Vet du om katten är duktig på att jaga och klarar av att skaffa en del mat själv? Hur står fällan? En fälla mitt på en gräsplan är ju t ex säkert mer läskig för en katt än en fälla som t ex står längs en uthusfasad, intill ett buskage eller liknande. Är det inte "helt självklart" för misse att gå ute så är katten ofta benägen att följa t ex husfasader, staket, skogskanten o s v. BRA att folk börjar bli medvetna om att misse saknas!!! Då har du kommit en bit på väg!!! Nu gäller det att få folk att förstå att misse är fortsatt borta och inspirera dem till att hjälpa till o spana! :-)
Jag trodde inte misse var så bra på att jaga, har tex aldrig sett henne lämna/visa upp möss? Hon jagade mest typ fjärilar, bin..(i alla fall vad vi såg) Fast innan hon försvann så hörde jag världens skrik från granntomten…-då kommer misse med en STOR fågel i munnen?!! Jag bara häpnade .. Fällan står vi husfadaden vid hennes bod, väldigt nära där hon matat och runt den bod hon sett misse, tänkte som du skev att den skulle stå nära något annat…..för att ge lite trygghet och smälta in…
Så frågan är kära kattvänner: ska jag försöka ha fälla kvar hos damen eller ska jag prova på vår tomt? Vår tomt är ganska stor och har många hus…. som jag har funderat tidigare på om misse kanske håller sig gömd hos oss….?! Kvinnan är bara på plats denna vecka?/alternativt har misse rört sig vidare..? Något som kanske är positivt i fallet är att kvinnans gata är närmare vår gata, än familjen med katts tips, (som också är tidigare) i tiden…. Ingen har sett ngn katt efter span i dag…:-(!
Någon föreslog tidigare en drop trap.
http://www.youtube.com/watch?v=3SydX7jnox8
Jag tycker att de ser relativt enkla ut tycker jag, eventuellt skulle du kunna bygga en egen och ha fälla på båda ställen? Dessutom så hade du inte haft några restriktioner med en egen fälla, men det gäller ju såklart att bygga den rätt.
//Ambrose
Om katten varit synlig på kvinnans tomt tycker jag inte ni ska byta ställe för fällan. Det mest ideala vore naturligtvis som ni kunde ha fällor på båda ställena. Men det är ju inte alltid möjligt.
Förstod inte riktigt hur det låg till med grannen till kvinnan - var det en helt annan katt hon hade sett?
Japp det var en helt annan katt som de såg! Tyvärr!!! Har just nu varit mitt i dramatiken med ett tips, de med katt som ringt tidigare; nu ringde de igen:KATTEN är under ett av våra hus, detta händer när vi är ute och cyklar….. Dottern och jag trampar på fort hemåt, tar bilen till området och ser katten: FEL katt…:-(! Katten är långhårig, har två färger, och mkt speciell teckning i ansiktet. Är ganska stor. Jag ringer dock direkt till en annan kvinna i Kolmården som saknar sin katt, hon kommer direkt dit, katten är ganska lik men inte hennes…. Dottern är nöjd under hela tiden för den här familjen har kattungar. Hon vill köpa men jag säger nej och vi pratar om varför- vi kanske har en katt därute….?!!!! Jag i informerar dock familjen om vikten av kastrering…!!!! Fällan får stå kvar hos kvinnan i natt!
Jag tycker också att du ska låta fällan stå kvar där misse sågs senast och där hon vet att det kan finnas mat att få. Kan du få tag på dubbla fällor och ha en hemma också så vore det ju ännu bättre!!! Däremot skulle jag inte sätta igång och bygga egen fälla - då ska man verkligen veta vad man gör innan man börjar bygga så ingen misse riskerar att fara illa i onödan! Låter som att du har placerat fällan på bra plats! Att misse börjat fånga fågel innebär att hon vissa dygn kan vara mätt (efter att ha fixat mat själv). Har hon haft god fångst på egen hand kanske hon ligger lite lågt med matsöket under ngt dygn framåt. Så håll ut! Fortsätt mata där tanten sett missen och där missen vet att det kan finnas mat att hämta! Fortsätt prata med människor i trakten! Nu håller vi tummarna inför kvällen/natten!!!
#220 finns det ngn risk att katten under huset är samma katt som tanten med makrillen har sett?
Jag tror faktiskt inte det, helt säker kan man ju såklart inte vara… MEN kvinnan med makrillen är mycket detaljrik och noggrann i sina observationer så jag har svårt att tro att hon skulle ta SÅ fel, detta var som sagt en långhårig ganska stor katt….. Lotin får stå kvar ett tag till, gick bra för Katthemmet, jag tänkte då ha den oladdad när jag är borta några dagar, kanske misse kommer och börjar äta där;sedan laddar jag den igen! Nä nu tycker jag och dottern att vi är värda lite framgång….! Håll alla tummar att vi får åtminstone se ngn katt:-)!!!!! Helst FÅNGA!!!
Många goda råd och fin stöttning härinne och du själv som kämpar på, härlig läsning. Väntar på den lyckliga upplösningen som man hela tiden så starkt önskar ska komma!
Mat utanför er där hon försvann, regelbundet varje kväll.. och fälla på plats där du fått bra tips, det hade jag kört på. Får du tag i en fälla till som kan placeras vid ert hus hade det varit toppen.
Och ja.. fortsätt prata med folk, lappa, annonsera, locka.. lycka till!
I kväll var vi ute på span, bebis, dotter och jag. Dottern var taggad med sin laserlampa;, så söt! Hon sa också att man aldrig ska ge upp: Ja här kära vänner är det livets skola. Bra idag var i alla fall också att flera människor fått en bild av lillmissen; flera människor som ska hålla utkik… Hoppet, hoppet mina vänner, det känns svårt att leva på nu, (47 dagar borta)!!
I morse satt en annan katt i fällan, den fräste och var arg! All mat var borta utanför och inuti, det var mycket mat! Katten sprang ut fort fort! Det var ändå lite "skönt" att se att fällan fungerar…! Någon liten misse som tillhör oss saknas fortfarande!!!
Att man fångar fel katt får man räkna med. Ibland t o m samma misse många gånger för den tycker att maten är god och att det kan vara värt att sitta instängd ett tag……….
Håller tummarna för att du snart får rätt fångst! Håll ut och fortsätt med lappandet, pratandet och letandet - det har dykt upp katter som varit borta mycket längre än 48 dagar.
Tack! Jag håller ut…:-)! Jag ska göra flera lappar i Stockholm tänkte jag… Nu sker det bara matning av kvinnan, Lotin är ställd i öppet läge, ej riggad.
Kolla bara så att missar som hamnar i fällan ser ut att må bra innan du släpper ut dem. Men det gissar jag att du redan gör :-) Glöm inte att ta ner och ersätta lappar som börjar se gamla och slitna ut. Det är viktigt att lapparna förnyas och ändras lite så att folk förstår att missen fortfarande är borta!
Tack för tips:-)! Det ska bli en helt ny lappomgång tänker jag:-)! Har bara fångat denna katten i morse, jag kollade noga på den att den var okey; han var bara arg och tjock….!
Hon kan ju vara instängd någonstans.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/katten-sally-overlevde-mot-alla-odds
#231 Tack för länken. Av det lär vi oss att man faktiskt ska tjata på grannarna att de noga kollar uthus, bodar, källare osv. Man ska inte vara för 'blyg' och om någon undrar om man är riktigt klok så har vi nu fått ett bra exempel att referera till.
#230 Bra att du kollade och att katten bara var 'arg och tjock' 
#230 Nu vet du att du kan fånga missar, att fällan verkar stå på ett bra ställe och att maten är god enligt en tjockis-katt, måste väl ändå kännas lite bra för självförtroendet…? :-)
Klart misse var arg - han hade säkert helt andra planer för natten! :-)
Som Katthemsmatten skriver: var inte rädd för att "tjata" eller för att verka "knäpp". Jag fick utan problem söka igenom varenda trädgård här hemma i närområdet + att man öppnade upp garage, uthus mm samt själva kom med förslag på ställen där misse kunde ha slunkit in. De flesta sa dessutom att jag gärna fick komma tillbaka och leta i trädgården/garaget/uthuset/under trappan o s v igen. Folk tar sån´t här bra bara man berättar på ett trevligt sätt varför man kommer och kollar med de som bor i huset att det är OK att leta på deras mark. Ingen av de här personerna känner mig, möjligen kan någon ha känt igen mig till utseende.
Instängd kan den mycket väl ha blivit. Tackar också för eskils länk.
Så berätta för dina grannar runtom om hur kär katten är dig och att du gärna själv vill få söka noga, noga och ropa med din röst hos dina grannar efter katten. På kvällstid eller tidig morgon när det är tyst i omgivningarna.. glöm inte berätta om att det finns hittelön, så kan det ta extra fart på andras letande också..
Inte alls ovanligt att katter blir instängda tyvärr.
Fortsätt kämpa på, det ger resultat! Kram
Kämpar på! Snälla damen fick Choklad idag; hon tackade men ville att vi skulle äta den tillsammans när misse var återfunnen …… man blir alldeles rörd… Jag är faktiskt lite nöjd att det funkade med fällan, katten med magen hamnade där 06.30 åt all mat och kom ut. Kvinnan skrev i ett sms att hon är nu helt säker på att det inte var denna misse som hon matat och sett tidigare:-)! så det var också skönt att höra! Kvinnan bad mig också läsa NT, för det var tydligen i Norrköping som historien om Sally utspelades…. ojojoj stackars katt så länge… instängd…..:-(! För Kockas del så tror jag faktiskt inte att hon är instängd nu, kan ju ha varit det och blivit rädd…??!! Återstår frågan var är hon/varför kommer hon inte tillbaka till kvinnan med så god mat…?!
Det där med katter som blir instängda av misstag är faktiskt mycket vanligare än vad man kan tro. Minns ett fall med en honkatt som blev instängd två gånger. Båda gångerna ville inte ägaren tro att det kunde vara så när jag tog det på tal. Men det visade sig att det var precis vad som hänt. Så har även varit fallit flera andra gånger.
Har ni systematiskt gått runt och inventerat allt vad bodar, garage, uthus, pumphus och liknande heter i området? Man kan även be grannar att ta sig en extra titt. OBS! Om katten blivit skrämd kan den ligga och trycka när man öppnar dörren och därför inte synas.
Håller med Lena om att ni ska ta upp med alla grannar och även skriva att de ska kolla sina förråd och uthus noga.
I helgen hade vi fångat in en katt som i väntan på kastration skulle bo i en bur (en stor) i en liten lada. Självklart lyckades han i alla fall pressa sig ut. Vi visste att det inte fanns någon väg ut ur ladan för katten men det tog ändå en hel dag innan vi hittade den. Är de rädda så sitter de knäpptyst och intryckta någonstans så man kan inte bara gå in och locka på katten.
Tycker att det kan vara ganska troligt att den är instängd för annars borde den ha varit framme och ätit av maten utanför fällan i alla fall. Man kan ha ut lite mjöl på golvet om man tror att den är i något hus eller förråd för då ser man om den har varit framme när man gått. OM det är något förråd som verkar troligt så ha ut mjöl och lägg fram lite mat och gå sen och kolla om det är någon som varit framme.
Håller tummarna.
Håller också med Lena i #237.
SÅ viktigt att verkligen undersöka och utesluta. Är katten utmattad kanske den inte heller jamar eller dyker upp med en gång i sitt instängda utrymme - utan det kan krävas en del ihärdigt letande.
Undersök och uteslut där hon kan ha blivit instängd och kombinera med fortsatt matande där hon försvann..
Att hon följt efter en okastrerad hane är en trolig förklaring till att hon är borta, så grannar med okastrerade katter kan (förutom att kastrera sina katter givetvis) ju hålla ögonen öppna extra mycket efter Kocka om hon lockats iväg till deras marker.
Ja om det nu var hon som var hos kvinnan, så är hon troligtvis inte kvar där… en vecka har gått utan hon har ätit av hennes mat eller syns till….?! Finns anledning att tro att hon inte hittar hem? ca 2 km ?, kan hon inte komma hem?, fått ungar…? eller skadat sig? eller uppehåller hon sig fortfarande någonstans med någon? är hon död? SVÅRA frågor ….!!
Fått ungar kan vara ett skäl för henne att hålla sig hemifrån, men då brukar honorna vara aktiva för att få mat och det har hon ju haft möjlighet till hos kvinnan på regelbunden basis.
Inte hittar hem, tror nog mer att hon i så fall kanske inte vågar ta sig hem av någon anledning.
Kanske uppehåller hon sig med någon. Alla varianter är möjliga. Fortsätt leta. Tipset om mjöl på golv i bodar tycker jag lät bra. Var besvärlig och be att själv få leta, inte bara locka och hoppas att hon kommer fram. Katter är ju fenomenala på att ligga och trycka så man inte ser dem. En av mina egna har jag 'tappat bort' i mitt sovrum. Letade och letade i alla skåp utan resultat. Efter någon timme tröttnade han väl på att ligga i linneskåpet och började trycka på dörren för att komma ut. Det ljudet gjorde att jag hittade honom, så nu vet jag var han försvinner 'spårlöst'.
Hmm, det är väldigt många bodar här…har varit runt och frågat men får ta nya turer… Kanske är det ngn annan som matar henne..? Ovissheten folk det är det värsta…….
Jag kan bara hålla med Lena och andra. Det gäller nu att utesluta att lilla söta Kocka är instängd någonstans. Lägg ansträngningarna just nu på detta och känn inte att du besvärar dina grannar eller andra i området. Jag tror säkert de förstår din situation. Fortsätt ha fällan riggad.
Fällan får jag rigga när jag kommer tillbaka, vill inte låta kvinnan behöva ta ensamt ansvar för den….!
Menar ni alla att hon blivit instängd i så fall efter kvinnan sett henne? dvs kanske på väg mot hemåt hållet? För ja mina vänner, bodar…bodar….detta måste vara Sveriges bod-tätaste område….:-(!!
Kvinnan har gått och ropat på henne och även försökt prata med henne; så snäll! men iget resultat….
Jag har nu gjort en bättre affisch-annons med hjälp av pappsen; samt även uppdaterat Blocket-annonsen.
Det vore ju underbart med något lite tips….(om Kocka menar jag):-)!
Jag måste återigen tacka er alla för så mycket tips på att SÖKA efter katt som jag har fått! Jag hoppas verkligen nu att det ger utdelning! Lilla söta Kocka, tänk om……..
Jag har mailat till ägaren, detta skulle dock innebära att hon tagit sig från Kolmården till Stockholm..?! Vem vet…
Inte omöjligt. Min bekants katt, som bor en bit från Borås, försvann och hittades i Stockholm några dagar senare. Tack vare att den var id-märkt, fick ägaren tillbaka sin katt. Den hade åkt dit med en lastbil, över 40 mil.
www.upphittat.se/view.asp?id=7676 En katt i Norrköping
Tack, jag har haft mailkontakt med upphittaren och det var tyvärr fel katt:-(! Jag tyckte också att det "lät" bra annars….!
Men apropå lång-skott nog är det väl konstigt att kvinnan i Malmö inte hör av sig….?! (7 mån enl vet)).
Kan du inte ringa henne igen och höra om hon fått bilden du skickat? Säg att du är osäker på om den kommit fram, att du haft problem med mobilen eller liknande. Spelar ingen roll om hon tycker du är tjatig/"konstig" - för sannolikt (?) kommer ni ändå inte att ha mkt med varandra att göra resten av livet??? Så egentligen - vad har du att förlora? Sedan vet jag att man kan KÄNNA sig jobbig :-) men det får man stå ut med ibland?!!! Alternativ 2: Kan hon ha annonserat om misse med bild någonstans????????
Kanske klura lite mera med hjälp av bakgrunden här?
Är det Kockas första sommar på sommarstället i Kolmården? Och/eller är det så att hon försvann strax efter att ni kommit till sommarstället i Kolmården denna sommar? Hur länge hade ni varit där? Är Kocka utekatt även vid ordinarie boplatsen i Sthlm?
Tänker med mina frågor att hon kan ha blivit bortskrämd på ngt vis (el stuckit av annat skäl, se nedan), och om omgivningarna är relativt obekanta, och hon är utekatt äv i Sthlm, så kan hon dels faktiskt inte hitta "hem" (till sommarstället), dels faktiskt försöka ta sig till Sthlm.
Vad gäller p-pillren som hon gått på. Ngr missar strax innan hon försvann? P-piller hindrar ju löp, men inte dräktighet - så om hon börjat löpa så kan hon ha stuckit för att söka hanne … om ingen miss med p-piller vid den tiden, så har hon ju inte stuckit för att söka hanne.
Omständigheter kring försvinnandet? Sågs hon senast hemmavid (dag/natt?), eller "vid" Strandvägen (som sägs någonstans). Okastrerade hannar som visat intresse?
Hur brukade Kocka röra sig på sommarbostället. Ser att hon fångat fågel på grannes gård. Hur är det med bodar och förråd. Har hon ngr favoritplatser?
Absolut söka igenom alla tänkbara instängdhetsplatser! Har också erfarenhet av katt som försvunnit så, inte givit sig till känna förrän efter flera sökningar. Hon jamade till sist ynkligt i natten, instängd i en gårdskällare som redan hade undersökts.
Lycka till! Håller tummar, som vanligt.
Tack, du har så rätt! jag ringer henne i morgon… Nu måste jag dra I ALLA halmstrån……!!!
Kanske kan din sambo ringa Malmö med kompletterande frågor utan att uppge att det rör samma katt som du ringt om? Känns inte så kul förstås, men vad gör man om hon inte svarar dig….? Gissar att man genom en noggrann beskrivning av katten (ha ett foto till hands!) kan få omedelbart svar om det verkar kunna röra sig om "rätt" katt eller inte. Sambon behöver ju inte precis börja med att uppge att han söker en ngt äldre katt (än 7 mån). Kanske har ni fler kort än det som du skickat över, så din sambo kan skicka över ett annat kort? Det är ju viktigt för er även att kunna "avsluta" och släppa "spår" så ni kan lägga er energi på "rätt" saker. Personligen skulle jag inte gilla att "behöva" låta ngn annan ringa "för min räkning", men har kvinnan uppgett att hon hittat en katt så måste ni har rätt att få tillräcklig info för att kunna avgöra om det är er katt eller inte. Jag skulle även överväga att ringa polisen för att fråga hur jag ska göra i ett fall som detta. Vet att många här har dåliga erfarenheter av kombinationen katt - polis, men varför inte prova. Vad har man egentligen att förlora?! Vi vet att katter kan resa långt på egen hand och att katters ålder är mkt svårbedömd! Jag tror man får dra i vartenda halmstrå….!
#253 Våra inlägg "går om varandra" :-)
Börja med att ringa och säga att du haft problem med mobilen tycker jag. Funkar det inte - ta sambon till hjälp!
Någon liten Kocka var inte i Malmö, kvinnan var kort i telefonen och sa; nej det är inte den katten, er har mer brunt i ansiktet. -Okey tack då vet vi…….
Snälla kvinnan hade matat i natt också och i morse var det ingen kattmat kvar…. Hoppas att det var Kocka och ingen annan tjock hungrig liten katt….?!!!!!
Synd att det inte var någon liten Kocka som dykt upp i Malmö, men bra att du kan släppa det spåret nu och inte behöver fundera kring det spåret längre. Bra jobbat! Nu håller vi tummarna för att tanten matat "rätt" katt och inga glada tjockisar som bor i trakten :-) Blir det nytt försök med fälla till helgen?
Tack:-)! Ja det blir nytt försök m fälla till helgen; !
OM nu maten försvinner under natten så får ni försöka vaka hela natten så att ni i första hand får se vilken katt det är som kommer och äter. Självklart ska fällan vara laddad men även om inte katten går in i fällan så måste ni ju försöka få syn på den.
Om det är ett väldigt bodtätt område är det ännu större sannolikhet att hon blivit instängd i en av dem. Vill inte skrämma dig på något sätt men ändå göra mitt yttersta för att du utesluter möjligheten att katten blivit instängd. Det är som sagt vanligt att så sker. Är det många sommarstugor i området? I så fall kan hon ha blivit instängd hos någon som sedan åkt därifrån och därför inte blivit upptäckt.
Så ännu en gång glöm inte bort att undersöka denna möjlihget!
GLÄDJAS med andra; två kvinnor i Kolmården som hade bortsprungna katter har fått sina åter;-)! Båda fina katter kom hem:-)! Lycka!!! Jag får försöka vara vid fällan fast inte för nära för att kolla in vilken/vilka katter som är där….??!! Fortsättning följer…………
#262 Vi får hoppas att även Kocka kommer tillbaka! Det gäller att inte ge upp hoppet som sagt!
På grund av att denna diskussions tråd har blivit så enormt lång har en ny tråd startats. Länk till den nya tråden!
Låser därför den här tråden.
Instämmer igen med Lena #261.
Är det inte alls värt att klura lite granna enl #252 tycker du? (Glöm bort för ens stund att "Sarasvati" är en "stygging". Det gäller din katt.)
Då jag skrev mitt första inlägg i frågan visste vi inte att det gällde ett sommarboende. Det förändrar bilden en del.
Kan vara viktigt att veta om Kocka var familjär med miljön vid sommarboendet el inte? Var och hur (exakt) hon försvann eller senast sågs? Allt för att försöka spåra. Det finns ingen sådana information i tråden. Och hur ligger det till med p-pillren? Det tar ett tag att föda efter konception så om Kocka enligt ägare sannolikt inte var dräktig redan vid försvinnandet så har hon knappast fött ungar ännu (dock självklart dräktig vid det här laget - om inte instängd fr början).
Bra ny Blocketannons TS, med helkroppsbild. Viktigt, eftersom iakttagare sällan får inzoomad närbild av katters ansikten. Och med angivande i annonsen att hon möjligen är dräktig. Katter ser speciella ut då - här en liten mager, med ryggraden som spjut och stora utstickande påsar på båda sidor om lägre magen. Helt annorlunda än en "tjock" katt. Men vissa kanske kan uppfatta det som "tjock". Så bra att ange.
Håller fortsatt alla tummar för Kocka!