Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1829 ggr
Isatis
2

Vår lille nykomling

Lille Mösse (10 - 12 veckor gammal?) har flyttat in hos oss. Ingen vill ha honom och många tycker att han är en misslyckad varelse med sina plirande, variga ögon, kliande öron och avsaknad av päls på ryggslutet. Vi vet inte vad som har hänt honom men vi vill ta hand om honom och ge honom möjligheten till ett gott liv. Vi har fått tid på djurkliniken klockan nio i morgon. Håll tummarna för honom så att allt går att bota.

PS. Mösse är vansinnigt söt och go´, han har sovit bredvid mig inatt och spinner så fort jag tar i honom. Är osäker på åldern, han trampar och försöker suga på mina fingrar och kläder. Verkar som att han vill dia.

Lena
2

Är det en moderlös hittekatt du tagit hand om? Beteendet som du beskriver är typsikt för kattungar som blivit av med sin mamma för tidigt. Kattungar behöver vara med sin mamma tills de är minst 12 veckor. Ibland fungerar det naturligtvis inte när det inte finns någon mamma. Då är det bra om kissen kan får vara med någon annan äldre katt.

Jättebra att ni bokat tid hos veterinären! Han behöver nog lite olika typer av behandlingar för sina besvär. Det brukar gå att bota med god effekt den där typen av problem som du nämner. Skulle gissa att han har öronskabb och någon form av kattsnuva. Pälsbesvären skulle kunna vara ohyra eller skabb. Allt går dock att bota.

Vad har kissen för bakgrund?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
0

Som Lena skriver så ska den lille inte vara ensamkatt då kan ni få stora problem med tiden.

Isatis
12

Lille Mösse är inte den ende kissen i familjen. Här finns en gammal hona också samt ett antal "matgäster" (oftast sommarkatter som blir utslängda vid den här tiden). De ungar vi haft tidigare har ju mödrarna skött om så trots många katter under årens lopp har jag inte någon större erfarenhet av så små ensamma som Mösse. De katter som flyttat till oss har ju varit vuxna eller halvvuxna och klarat mycket själva.

Vi tycker inte om att kattungar avlivas bara för att man skall slippa besvär och kostnader. Bättre då att sterilisera och kastrera de vuxna katterna så undviker man bekymmer med ovälkomna ungar.

Varmt tack för goda råd. Hoppas på fortsatt hjälp vad gäller lillkillen.

Katthemsmatten
1

Skönt att det finns fler katter i familjen som kan vara förebilder för Mösse. Litet OT gör ni något mer än matar de katter du benämner som matgäster? Står de i kö för att få hjälp via katthem, kastration för att inte öka problemet osv?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1

#3 Vad bra att ni har en vuxen honkatt med! Då har lillkissen en vuxen katt att lära sig av.

Håller med dig om att det är hemskt när folk avlivar sina katter. Det är ju så mycket bättre att kastrera istället.

Och du är självklart välkommen att fråga så mycket du vill om lillkissen. Det är det vi är till för. :)

Lycka till hos veterinären! Vi vill gärna se bild på Mösse också!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
0

4.

Ett tiotal katter har adopterat oss, de har helt enkelt flyttat in. Några honor har varit dräktiga då de kom, deras bebbar har vi ibland lyckats placera, de övriga har blivit "barn i huset", andra som flyttat in har varit fullvuxna hanar. En av hanarna, Catastrophe, fick vi glädjen att leva med över tjugo år, de övriga har bott här mellan två och femton år. Har tidigare lagt ut en del bilder på Hittekatter iFokus. Bl a på Mormor, Pölsan, Mamman och Mao samt kattebebbar. Nu är alla borta utom gamla Mamman. Några har undersökts på djurkliniken, medicinerats vid behov och kastrerats.

För några år sedan sökte vi hjälp (via den här sajten)att få in en vilsen liten katt men vi lyckades inte. Någon gång har jag kontaktat Djurens vänner, utan framgång, tyvärr. Alla gånger vet jag inte vad jag skall göra, är rädd att kissen tillhör någon som letar efter den, har man förresten rätt att låta kastrera om man inte är "rätt matte och husse"?

Tidigare bodde det ytterligare ett äldre par som också hjälpte katter med mat och värme men de är borta nu. Deras arbete med katterna har betytt mycket.

Skall lägga in en eller ett par bilder på Mösse när han har bott in sig ett tag. Han är så charmig.

Ursäkta det långa, långa inlägget.

Isatis
5

Lille Mösses möte med djurkliniken gick bra, han var inte alltför ledsen. Enligt veterinären är han yngre än vad säljaren sa. Han borde ha fått stanna hos sin mamma ett par veckor till. Efter en noggrann undersökning fick vi veta att han har en mycket smittsam ögoninflammation, som vi börjat behandla med droppar 2 ggr/dag. dessutom har han svår öronskabb, mycket kvalster och små blödningar i öronen. Vi fick hjölp med rengöringen och skall börja med 4 örondroppar i varje öra i 14 dagar samt fortsatt rengöring. Mask i magen med lös, vattnig avföring. Pälsskadan i ryggslutet var svårförståelig, möjlig brännskada. Vi fick hjälp med lämplig mat, som vi tog med oss hem och som Mösse har provsmakat. Just nu sover han, verkar utmattad Nu skall Mösse sitta i karantän i 3 veckor, han får alltså inte träffa gamla Mamman eller någon annan katt. Återbesök om 14 dagar är bokat. I dag flyttar jag in i Mösses kammare så han har sällskap. Undrar om det blir någon sömn i natt…

Isatis
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle ju skicka bilder på Mösse. Här kommer några.

Isatis
5

Nr.2

Isatis
4

Sista bilden för den här gången. Jag hoppas att ni får se en piggare kisse nästa gång.

[Skyggis]
7

#6 - Om du är osäker på om katterna tillhör någon och därför inte vågar göra något mer konkret så kan du sätta upp lappar, annonsera och anmäla katten som upphittad till polisen. Hör ingen av sig tillfaller katten dig efter en inte alltför lång tid. Det behöver inte bli en lång, krånglig procedur, däremot kan det ju bli krångligt om katten plötsligt blir dräktig eller visar upp sår efter slagsmål etc. Så har ni katter som ni matar, skulle jag anmäla dessa till polis m.m och sedan, om ingen saknar och hämtar hem dem - låta kastrera och id-märka etc.

Lycka till med sötaste Mösse som nu får chans att bli frisk hos er.

De som tyckte att han var en misslyckad varelse, det visar bara på vad de själva blir och är som säger något sådant. Fy för dem!

Katthemsmatten
2

Instämmer i Skyggis kommentar. Mösse är helt bedårande. Hoppas han svarar snabbt på behandlingen och kan få ett normalt liv tillsammans med andra katter som hjälper honom 'bli katt' tillsammans med dina omsorger om honom.

Lena
1

Han är ju helt underbara lilla Mösse! Säger som ni andra - den som tycker så illa om en sådan fin kisse måste ha det svårt med sig själv.

Önskar Mösse allt gott och håller tummarna att han svarar på sin behandling! Det värmer i hjärtat att han har fått det så bra.

emjon
2

Oj oj så liten och så mycket besvär han har inte fått en bra start på sitt liv.

Det värmer mitt hjärta att du tog lilla Mösse under dina vingar och nu finns hopp för honom att få ett gott och kärleksfyllt liv.

Förstår inte heller hur man kan vara så känslokall och rata en kisse som är i uppenbar nöd och jag blir både arg och ledsen på sådan brist på empati.

Hoppas nu att behandlingen hjälper snabbt så lille Mösse snart är en pigg och kry liten krabat.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Isatis
0

Nu har pälsen på Mösses rygg börjat växa ut. Han verkar piggare men hans ögon är inte bra ännu, de rinner och varar sig fortfarande. Mösse äter inte särskilt mycket men dricker och kissar ofta. Jag har ju aldrig haft en så liten moderlös kattunge förut och oroar mig för hans stora sömnbehov. Jag tycker att han sover så mycket, hur många timmars sömn är normalt för en kattunge?

Uppkatten
1

Läste någonstans att en vuxen katt sover ca 16 timmar per dygn och en kattunge ännu mer…? Äter han lite är det viktigt att han får extra näringsrikt foder (kattungefoder) + att du har koll på hans vikt. Dra dig inte för att kontakta veterinär om du är orolig för honom!!!! Han verkar ha haft en mkt tuff start på livet! Han är helt bedårande söt!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Isatis
5

Måste visa hur Mösse ser ut nu. Sista veckan har han ätit och druckit riktigt bra. Han är fortfarande "kort i rocken" men växer nog till sig. I söndags var det sista dagen för ögondroppar och på torsdag tar vi bort örondropparna. Då är det också dags för en dos maskmedel samt återbesök hos veterinären. Mösse leker och busar med oss, det är jätteroligt. Hoppas bara att hans karantän kan brytas om en vecka. Här kommer bild nr. 1

Isatis
4

Här är bild nr. 2. Mösse får syn på en fluga i fönstret.

emjon
2

Vad roligt att det gått framåt med lilla Mösse och att han mår bättre nu. Jättefina bilder på honom och visst ser man skillnaden från då och nuGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Isatis
2

En liten allvarlig kisse, något av en filosof, precis som husse.

Katthemsmatten
1

Så fin han ser ut nu. Du gör ett väldigt bra jobb med honom!

Lena
2

Ohh så fint han har utvecklat sig den lilla Mösse! Det var trevliga bilder som du bjuder oss på! Bra jobbat!

Isatis
3

Ja, visst har han utvecklats väl. Vi är väldigt glada att han funnits sig tillrätta hos oss. Måste tacka er som stött, uppmuntrat oss och givit oss goda råd. Utan er kanske det inte gått så bra med lille Mösse. Det känns tryggt då man vet att det finns någon att rådfråga. Tack!

Sidentass
2

#9 Men så fin han är!! Och så söt!:-) Gott, verklgen att veta att han kommit till ett så kärleksfullt hem som ert! Önskar er allt lycka till med det lille goknippet…:-) Två av mina katter förlorade sin mamma då de endast var 2 veckor gamla, därför är dom som din lilla kisse, väldig snuttiga av sig…som andra också skrivit, vanligt betéende när dom skilts från sin mamma för tidigt..

Isatis
5

I dag var Mösse på återbesök hos veterinären. Han skall fortsätta med örondropparna ett par dagar till så han inte drabbas av något bakslag. Höger öra är fortfarande kladdigt. Han fick sin första vaccinationsspruta och det fick honom att protestera med några ynkliga pip. För övrigt är han pigg och fin, "en helt annan katt, stor skillnad sedan första besöket"sa veterinären. Just nu sover han, det har varit en ansträngande dag för honom så han behöver nog ta en tupplur. Vi är så glada att han mår bättre. Vill bara dela vår glädje med er.

Katthemsmatten
0

Tack för uppdateringen, Isatis. Skönt att det går framåt för lille Mösse.