Debatt - Lst Skåne vs Tassebo
Här är några debattartiklar som kritiserar Länsstyrelsens agerande i Skåne. Det handlar bland annat om katthemmet Tassebo.
Det pågår nämligen en debatt i ämnet i Kristianstadsbladet.
Drastiskt hot mot Tassebo. 25/7 2012
Tassebo har inget tillstånd. 26/7 2012
Ni har inte skött ert jobb. 28/7 2012
Använd vetenskap för att hjälpa de hemlösa katterna. 17/8 2012
Debattartiklarna kommer av följande artiklar i Kristianstadbladet den 20/7 2012; Tassebo kan tvingas stängas. samt den 23/7 2012 Kattföreståndaren: brister i lokalen snedvrids till misskötsel.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Uppenbarligen heter katthemmet Hildas Tassebo inte enbart Tassebo. Har de varit i drift i 2 år utan något tillstånd?
Enligt artikeln den 28/7:
"Ni skriver att Tassebo ska ha tillstånd och att man ska ansöka om detta innan man startar en verksamhet. Ni var på besök hos Tassebo redan hösten 2010, har ni då inte brustit rejält i ert arbete om ni inte redan då gav klara krav på både ansökan och på att åtgärda de brister ni ansåg att de då hade".
Det verkar med andra ord finnas en del oklarheter mellan Lst och Katthemmet runt detta.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Verkar märkligt.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Inte den "ordning och reda pengar på fredag" som man förväntar sig av en myndighet riktigt! Om det som står i artikeln stämmer vill säga. Andra knepiga uttalande från myndigheten ifråga får mig dock att tro att det nog kan ha brustit informationsmässigt vid första besöket.
Jag menar när man från Lst sida säger sig förkasta TNR utan att ge sig tid att läsa vetenskaplig dokumentation om metoden då tappar de i trovärdighet rärr rejält hos mig.
Fast Lst är en myndighet och myndigheter har regler att rätta sig efter och TNR tillhör inte deras kompetensområde. De har hand om folk som har husdjur.