Vem som helst kan ha katt !
Besökte en loppis i helgen och dom hade en katt. Den låg på gräsmattan och jag gick fram och klappade den. Ägaren sa att det mest var en utekatt som såg lite skabbig ut och jag vill inte kamma den, den är 18 år.
Jag tittade på katten och pälsen såg torr och spräcklig ut,frågade om det inte var deras katt??? Jo det är vår katt men jag vill inte kamma den.
Jag sa,klart hon skulle kamma katten när det var hon som var ägaren samt att katten kunde få ont i huden om den inte fick pälsen omskött,den var korthårig men ändå…Berättade att jag hjälpte hemlösa katter och då sa hon att den var kastrerad. Jag funderar på att ta en kattborste med mig och åka dit och kamma katten samt fråga var dom har den om vintern ?Vad tycker ni om den här ägaren ???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Stackars kisse! Sådär ska den inte ha det 
Jag tycker absolut att du ska åka dit igen och fråga samt kamma katten. Egentligen är det ägarens ansvar men det är bara bra om du får det gjort
Hoppas att människan får sig en tankeställare!
Mvh Emma

svårt att tycka nått när jag inte vet mer.men 18 åriga katter har ju inte alltid så mycket ork att sköta pälsen. jag har ju pensionärer här 19 och 17 år så jag vet . dock borstar jag ju mina… har han inga tovor så är det inte hela värden kan jag tycka, att hon inte vil lkamma den kan ju va för han hatar bortsra o hon vill ge han lugn o ro hans sissta tid.. däremot kan det ju vara onödigt att låta en massa löst hår sitta kvar så han får spy hårbollar i onödan, nämn det i såfall.,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det finns jättebra spraybalsam att köpa på djuraffärer för att underlätta både för katten och den som ska utföra pälsvården.Inga problem att först spraya på en tovig päls och sedan ta bort tovorna med en så kallad tovkniv som också finns att köpa på välsorterade djuraffärer och kamma igenom pälsen efteråt. ingenting som katten skulle lida av rätt utfört.
Men finns inte viljan att hjälpa katten med pälsvården så går det naturligtvis ändå inte om ingen annan gör det.Du får nog ta tag i den kattens pälsvård.
Jag borstar bara en av mina katter ibland för hon fäller mycket. Och äldre katter får ju lite skabbig päls. Men att fråga vad katten sover på vintern skadar ju inte.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om ägaren tycker det är svårt att sköta pälsen kan man ju alltid erbjuda dem att hjälpa till. Kan tänka mig att vissa helt enkelt inte vet hur de ska göra. Särskilt inte om det blir lite problem med pälsen.
Det låter ju som de har en lite nochalant inställning till sin katt. Frågan är om den inte får komma in över huvud taget? Dock är ju 18 år en bra ålder på katt vilket tyder på att den ändå borde ha blivit bra omskött.
Som ni skriver flera av er blir äldre katter ofta fulare i sin päls. De kan då behöver mer pälsvård. Vissa katter får lättare tovor än andra.
#3 Det var intressanta produkter det där med spraybalsam och tovkniv. Kan du inte berätta vad sprayen heter och hur tovkniven fungerar. Det är alltid bra att lära sig mera om sådan saker.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag ska fråga vidare men fick också den åsikten att dom inte brydde sig så mycket ,men samtidigt har dom ju kastrerat den ????Låter bra det där med spray och tovkniv.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
5.Sprayen heter Antistat Vitamin o Silk spraybalsam en gul flaska med blå etikett köpt på Grizzly.Bruksanvisningen är tydlig och bra man ska spraya extra på tovor och massera in så blir det så mycket lättare att reda ut dem. Spraybalsamet ska inte sköljas ur Tovkniven fungerar på det sättet att den delar en tova i mindre delar och det blir mycket lättare att kamma bort den.Detta speciellt i samband med användnigen av spraybalsamet.
Detangeling spray en annan utrdningsspray finns också på Grizzly men den är inte antistatisk.
Man ska akta sej så man inte sprayar mot kattens ögon eller nos.
Tovkniven är utformad något i stil med en liten rundad kratta och har man inte använt en sådan tidigare ska man fråga i affären när man köper den hur man gör.Det gjorde jag också första gången.Det är lättare att förstå hur man gör när man ser den.
#7 Tack för informationen! Låter som bra produkter det där!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"