Hemlösa katter på Linero
Hej!
Det var vansinnigt länge sedan jag var aktiv på hittekatter senast. Har mått väldigt dåligt, gör det fortfarande, så jag har inte haft ork att göra ett skit med nåt. Exempelvis är "kattens talan" nedlagt, det blev för mycket för en person att göra. Typiskt mig att ha stora planer men för lite ork att genomföra det.
Dock ska jag flytta i början av januari, till området Linero i Lund. Jag har många vänner där, och en av dem berättade om att han hade haft besök av 3 katter som låg på hans soffa på hans uteplats en gång. Och han har sett många katter vandra omkring där.
Givetvis finns det ett gäng hemlösa katter på Linero precis som överallt annars. Eftersom jag kommer bo där, på bottenvåningen, så kommer det vara smidigt för mig att sköta ett litet TNRprojekt där.
Dock vill jag inte vara ensamt ansvarig för allt, utan jag vill vara medlem i en organisation som håller på med sånt här, och som kan tänka sig att ta sig an Linero med mig som aktiv.
Jag har burar, fällor, viss erfarenhet, många vänner som jag kommer kunna övertyga att vara stödhem under korta perioder och lite pengar. Det jag inte har är tryggheten att vara en del av en förening, resten av pengarna, bil eller körkort.
Så om det är någon här som är med i en organisation som sysslar med hemlösa katter, och som kan tänka sig att ta upp frågan i sin förening, så skulle jag bli evigt tacksam!
/Johanna Hoogendoorn Hennum
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Trevligt att se dig här Hennum! Tråkigt att du inte mått så bra! Hoppas det har börjat vända nu! :)
Det låter som en bra idé att du kan tänka dig vara med och driva ett TNR projekt! Men som du skriver behöver man vara flera som hjälps åt frö att det inte ska bli för tungt. Hoppa du kan komma i kontakt med flera likasinnade i Lund!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
När jag sökte efter Kattstödet i Lund hittade jag följande notis skriven den 3/11 i år på FaceBook:
Kattstödets medel har fördelats lika mellan Katthjälpen i Malmö och Rädda katten för att på så sätt säkerställa att skänkta medel kommer katter i nöd till godo.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag misstänkte att det var något sånt. Nu finns det ju Kattstödets Vänner, men jag vet inte vilka det är som håller det.
Jag hoppas lite på att FFK kan tänka sig att ta sig an Linero. De sysslar ju mycket med tnr och jag har snackat mycket med dem tidigare.
Annars känns ju KKS som ett naturligt alternativ, de har ju verksamhet på många olika platser, är redan spridda utöver en specifik stad.
Men det är klart att en organisation tvekar inför att ta sig an ett område till, speciellt när man inte vet hur stor kolonin är.
Ska nog göra som man gjort på många andra ställen, försöka samarbeta med hyresvärden och de som jobbar där. Det är mycket research som krävs först. Och det är nog bra om jag kan börja med att ställa krav på polis/hyresvärd/de som matar först, för att poängtera att det är deras ansvar men att jag och föreningen jag är med i kan tänka sig att hjälpa till.
#3 Du kan alltid få goda råd och material via Göteborgs Katthjälp. De är ledande i Sverige när det gäller TNR.

jag mailade ffk, och de svarade mig idag. Jag kommer bli medlem i FFK och tillsammans med en annan som är med i FFK starta en undergrupp för Linero. och så ska vi hitta en till i lund som kan tänka sig att gå med.
:D Toppen!
#5 Så bra att det går framåt i detta ärende! Det ser ju förhoppningsfullt ut! :)

Har fått veta av en kompis att hon kommer kunna ställa upp på olika sätt. Och jag har hört av personen som ville starta undergruppen med mig, och så har jag kontakt med en kvinna i Lund som brukar hjälpa FFK.
Har snackat lite med mina vänner på Linero, och flera har nämnt olika katter de har sett, varav några är försvunna. Känns sorgligt.
#7 Katters liv är dessvärre väldigt utsatt när de lever ute på sådana ställen. Bra ändå att ni lyckats mobilisera er. Det ger ju gott hopp inför framtiden. Ni frå försöka böra med att kartlägga katterna och sedan hitta en plats där ni kan börja mata dem, för att sedan fånga in när ni är reda för det steget.

På en fest så berättade en kompis på Linero om en kvinna som matar ett stort gäng katter där. Hon skulle visa mig var kvinnan bor sen, när jag flyttat dit, så kan man snacka med henne. Finns säkert fler personer som matar, det är ändå ett ganska stort område.
Ska träffa kvinnan som var intresserad av att starta gruppen tillsammans med mig i början av januari, efter flytten.
Någon som har tips på vad jag ska säga när jag tar kontakt med polis/hyresvärd/djurskyddsombud?

Vår första infångade katt ska snart adopteras till sitt stödhem :)
#10 Såg att ni har en Facebook sida nu: Föreningen Förvildade Katter Linero.

Japp, den får man gärna gilla om man finns på facebook och känner för det ^^