Stödhem åt dräktig skyggis
Hej gamla, kära vänner!
Jag har blivit stödhem åt en dräktig honkatt som är en smula skygg. Tänkte att det kunde vara en intressant upplevelse, har inte haft hand om en katt som har fött hemma hos mig innan. Så jag har ju heller ingen erfarenhet. Kommer få en massa stöd från dem som placerade katten hos mig (angelica i ffk) och folk hon känner osv. Jag har redan börjat läsa en massa på internet och jag kommer läsa en massa här på iFokus. Men jag tänkte att jag ville ha en tråd om detta här på iFokus, för att kunna ställa specifika frågor och lägga upp bilder osv.
Är väldigt orolig för hur det ska gå med en skyggis att föda inne och om det blir komplikationer osv… Tur att hittekatter i fokus är smockfull med erfarna människor!
Hon ser ut som på bilden, fast man ser inte så bra. Vacker och inte jätterädd för människor om man håller sig några meter bort. Tydligen har hon nosat på händer osv när folk matat henne. Sadie har de döpt henne till.
Önska oss lycka till! :)
/Johanna
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Här är en bättre bild på henne. Hon ligger och flämtar/andas snabbt. Vad kan det betyda? Idag har hon inte ätit något heller, och inte varit på toa än. Igår åt hon blötmat.

Men så fin hon är, och så bra att hon får vara hos dej och föda sina små inne i tryggheten, om hon ligger o andas snabbt och flämtar kan det vara så att födsloarbetet redan är igång..håller tummarna för att allt ska gå fint!
Gör iordning en födslolåda och ställ under bordet. Se till så att den är ordentligt täckt och att hon får vara ifred.
Lycka till för dig och Sadie:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Uppdatera gärna hur det gått.lycka till

Idag ringde min inneboende och sa att en katt hade fötts. Han kom in i köket och såg att katten satt på en stol och en unge låg på golvet. Han blev såklart orolig men lät katten vara för att inte störa henne.
Nästa gång han gick in var mamman och ungen i födslolådan (som jag satte in samma dag som hon kom). Drygt en timme senare var nästa unge född. När jag och min pojkvän kom hem ca elva var ytterligare en kattunge född. Jag tror bara de är tre. Har tittat lite på dem nu när mamman tog en liten paus från ammandet och satt på stolarna. Men de ligger ju i en sån knasig hög och ålar runt och piper. Så det är svårt att säga hur många de är.
Lyckades ta bild på den lilla familjen med min kamera, stativ och fjärrutlösare då det är väldigt mörkt i hörnet under bordet och jag ville såklart inte använda blixt.
Hoppas att inte ungen fick skador om det är så att mamman satt på stolen och födde ungen ner på golvet. Men alla tre (?) rör sig så den är inte död i alla fall.
Omöjligt att veta sånna saker om alla moderkakor kommit ut osv, eftersom vi ska lämna dem ifred så mycket. Hon får helt enkelt klara det mesta själv… Men hon verkar må bra iaf. Hoppas ingen unge är kvar i magen utan att få komma ut. Läste lite om det. Kunde vara så att det går ett dygn för att mamman vilar lite mellan födslarna, men kan också vara så att något är fel.
Ser ut som 4 tycker jag. Men jag håller tummarna för att allt fortsätter gå bra och att ungarna alla blir friska och glada katter. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det blir nog bra:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hon hade bajsat på en matta, så jag satte toalådan på mattan och lade bajset i lådan. Vilket fungerade så nu är där både mer bajs och kiss där det ska vara. Duktiga Sadie. :) vet inte riktigt var hon kissat, säkert på mattan också. Men det är ändå en matta jag hittat så det gör inget. :P

En bild på rumsavdelaren också, så att de ska få lite mer privacy. ^^ De bor i hörnet i mitten av bilden.
Spännande! Mammorna brukar klara av det jättebra själva. Moderkakorna äter de upp. Så därför brukar men inte se dem om man inte är med när de föder. När det handlar om en skyggis är det bästa att hålla sig i bakgrunden och bara ingripa om det är något som går galet. Annars kan man stressa dem i onöden. Allt verkar ju vara fina fisken i det här fallet.
Jättefin mamma! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vad underbart att det gick bra:)

Ungarna idag!
Skulle behöva tips på hur man kan göra för att byta filt i lådan. Den har ju inte blivit bytt sen hon födde, ville inte störa direkt efter. Men det måste ju vara rent. Ska jag ha en annan låda, flytta på denna lite, ställa den nya lådan med ren filt i på det gamla stället och hoppas på att hon flyttar ungarna dit själv? Vill inte gärna flytta på ungarna med rädsla för att hon ska bli förbannad på mig, känns onödigt.
Någon som har något knep?

Missemamman smaskar nöjt i sig blötmat för kattungar.
Tack för att du ville hjälpa Sadie och hoppas verkligen hon ska trivas med din andra katt så småningom så hon får stanna för gott = )
En liten rättelse bara är att jag är förmedlare i KKS = )
Småttingarna ser också väldigt fina ut och hoppas det ska fortsätta gå bra med alla.
MVH Angelica
Du behöver inte byta utan låt det vara som det är så att hon känner sig trygg där.
Skulle inte heller byta än fast det luktar kanske en del i värmen nu. Men gör det sedan när mamman äter.
Som andra redan skrivit är det nog bäst att låta lådan vara ett tag till. Mamma katt brukar hålla rent. Måste man städa upp är det bäst att bara ta det värsta för att inte hemtama lukter ska försvinna.
Jättefina bebbar!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har alltid bytt när förlossningen är över. Underlaget blir ju vått och kladdigt. Jag har klyft ut lakanen med ungarna, lagt i en filt och lagt i ungarna igen.

Jag har gjort så att jag lyft ut kattungarna med underlag och allt ur lådan. Bytt rent och lagt nytt i lådan och sen snabbt lagt tillbaka kattungarna. Allt medans mamma-katt naturligtvis blivit mutad med någonting jättemumsigt lite längre bort.
Det är faktiskt ingen som blivit sur för det. Kanske tvärtom, skönt att få rent och mjukt under tassarna.

Jag bytade innan jag hade fått svar från er. Det gick jättebra. :) Nu luktar det inte lika illa i köket ^^

Fem dagar gamla! :) De verkar ha vuxit lite. Undrar när de kommer öppna ögonen. Läste i en bok att det kan variera väldigt mycket.

Tjatigt, jag vet! Ska vänta några dagar med nästa bild. :P
Ögonen öppnas när ungarna är ca: 10 dgr.
Man kan inte titta sig mätt på söta kissebebisar! Men jag är ärligt nyfiken på hur de små liven kommer se ut som större, nog för att de är söta nu, men de ser ju ut att få riktigt vackra teckningar och de syns som bäst på stora fina missar!
Hon ser så lugn ut, deras mamma, hur skygg är hon nu?
Stor eloge för att du tar hand om den lilla familjen!

Oh, inte många dagar kvar då!!!
Hon väser ibland om vi kommer nära, och då handlar det alltså om en meter nära. Min inneboende kunde klappa henne lite på nosen en dag. Vi har inte velat tränga henne så mycket med tänka på ungarna.
Jag är också riktigt spänd på deras teckning. Ska bli kul.

Åh, lite långhåriga! Så fint! :D Om de får så spännande teckning som det verkar som att de får lär det bli lättare att omplacera dem. De sticker ut lite mer då än om de är en klassisk svart katt med vita tecken, även om de är fantastiskt vackra!
#23 En riktig hög med goingar till bebbar som du frestar oss med här! :) På de små nosarna! Samt mamman med förståss!

Ojojoj… vilken stor mage!!! Ja, hoppas verkligen ett stödhem dyker upp! :(

Mamman avmaskades dagen efter att ungarna föddes. När ska första avmaskningen av ungarna ske? Antar att det är den där pastan på B som gäller?
Har kunnat klappa henne lite med en sån där leksaksvippa. Igår nöjde jag mig att låta henne nosa på den flera gånger.
Hon är inte hos kattungarna varje gång jag går in och kollar. Oftast är hon under bordet på en stol. Men ungarna verkar må bra, de kravlar lite och piper ibland men är mest lugna och stilla. Mamman äter mycket. Massvis. :P Numera får jag fylla på många gånger om dagen, så mycket åt hon inte när hon kom hit.
Ge mamman Royal Canin babycat 34. Det är även ett foder som brukar vara lätt att ge ungarna när det är dags för invänjning av fast föda. När ungarna är ca: 4-5 veckor är det dags för introduktion av riktig mat. Blöt då upp den med rikligt varmt vatten, brukar vara mycket populärt.
Ungarna bör avmaskas första gången vid 3-4 veckors ålder och då med Banminth. Mamman behöver säkert avmaskas en gång till och då är Milbemax enklast, liten engångstablett med köttsmak, lätt att gömma me lite köttfärs.
Ungarna ska avmaskas första gången når de är 2-3 veckor gamla. Det tar 3 veckor för spolmasklarverna, som de blir smittade av via mjölken, att bli könsmogna och lägga egna ägg. Så smartast är att avmaska innan de blir könsmogna. Sen ska de avmaskas varannan till var tredje vecka, eftersom de fortsätter att bli smittade via modersmjölken.

Idag öppnade de ögonen! :) Såå fina de är.

Och idag fick jag klappa mamman medans hon åt blötmat! :D
Bild från igår:
Vad härligt att se. Misstänkte att klappar vid matning inte skulle vara långt bort.
Vilket jobb du gör = )
#37 Underbara små gosetroll!
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151009207948123&set=o.166431303386491&type=1&theater
högdräktiga Samira är nu också infångad och på väg till sitt stödhem där Samira får stanna permanent om hon trivs.

bra jobbat!
#40 Så bra!
#40 Gratulerar!!
Medarbetare Hittekatter iFokus

Idag såg jag dem leka för första gången. Så fruktansvärt gulligt när de slog varandra på huvudet med utsträckta tassar. ^^
Nu är de 16 dagar, och jag antar att det är dags för deras första avmaskning. Har köpt axilur i flytande form som de då ska få tre dagar i rad, och Milbemax åt mamman.
Stämmer det, att de bör avmaskas nu?
Men varför axilur? Bättre med Banminth för de små tissarna väl? Det andra är ett skitmedel anser jag! :/
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Axilur är onödigt starkt för småkissar som är födda inomhus. De kan bara ha spolmask, och det tar Banminth. Det ges också bara en dag/omgång. Och smakar inte så fruktansvärt illa som Axilur gör.
#45 & #46 Håller med vad gäller Axilur. Det är större risker om man ger det till kattungar då det är onödigt starkt. Axilur ska bita både på spol- och bandmask, men det är bara spolmask som så små kattungar har. Banmith är mildare och har hög säkerhetsmarginal om man skulle ge för mycket av misstag.
Har hört om kattungar som dött efter att de fått Axilur. Skulle själv inte vågat använda det om jag hade haft kattungar.

oj… på apoteket menade de att det var Axilur jag skulle ha. och eftersom jag ska väga dem med köksvåg så kommer dosen bli rätt…
Hmm.. ska gå till apoteket och berätta detta för dem.
#48 Jo jag vet Apoteken brukar rekomendera Axilur. De är dock i regel inte experter på katter. Läser man bara om preparatet ser det fint ut. Det går naturligtvis att använda Axilur. Men det är varken det bästa eller effektivaste till kattungar. När det bara är spolmask som man vill åt är det alltid bättre att använda det som är artspecifikt än det som är bredspecifikt. Särskilt när detta även är skonsamare för katten. Banmith tar bara spolmask men gör det med sving.

Då blir det till att köpa Banmith dårå :) Jag litar på er här!
#50 Det är nog ingen dum idé! Lycka till med avmaskningen!
Vilket jobb du gör 
Riktigt söta små kissekattungar^^
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)