Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 2025 ggr
Lena
3

Varför har vissa katt?

Citat direkt från verkligheten:

"Eftersom att folk sa att dom ville ha kattungar så behöll vi dom och nu e dom nog 11 veckor. Det är ingen som svarar eller hör av sig angående de så ser de ganska mörkt ut för deras del tyvärr så e de ingen som hämtar dom innan söndag så försvinner dom"

Vad trött och ledsen jag blir över människors dumhet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Emma--]
2

Är väl inte andra människor som ska styra om man behåller kattungar eller ej. Vill man ha kattungar planerar man, och räknar med att behålla de som inte får nya hem. Dessa "älskade" kattungar finns i världen pga dessa människor, och nu ska dom "försvinna" för att ingen vill ha dom? :(

Alexej
2

Folk fattar inte att det finns för många katter redan, vi behöver fler kastrerade katter. Katthemmen svämmar över av alla oönskade kattungar. Och inte ens alla kattungar kan man hjälpa. Så många som kommer att dö nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
1

Men herre min jeh så less man blir..har man en okastrerad hona så får man väl baske mej ta sitt ansvar för konsekvenserna!!

Lena
2

Ibland känns det tröstlöst. Fortfarande år 2012 begriper inte folk att man bör kastrera sin/sina katter. Vi lever ju trots allt i ett modernt land där så gott som alla är både skriv- och läskunniga.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2

I just det här fallet tänker vederbörande ta livet av fyra kattungar inför - som det verkar - en semesterresa. Tyvärr inte särskilt ovanligt så här års. Och om sådant folk lyckas hitta hem är det först till kvarn som gäller. Ingen koll alls om hemmet är lämpligt eller ej bara de blir av med katterna. Den onda cirkeln fortsätter sedan….

Katthemsmatten
1

Undrar i mitt stilla sinne vad som sker med mamma katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
0

#6 Ja det undrar jag med!

Selma99
5

Det är så sorgligt….men ack så vanligt. Har aldrig förstått mig på hur många djurägare tänker. I min värld är mina husdjur min familj. Jag byter varken ut dem eller mina barn. Jag är uppfostrad så och uppfostrar mina barn i samma anda. Jag tror att det är oerhört viktigt att vi vuxna lär ut till barn och ungdomar om djurens värde och rätt till liv.

kattassen
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så förfärligt ledsamt att man inte tog sitt ansvar och kastrerade honan innan. Blir förtvivlad när man samtidigt försöker hjälpa exempelvis de här två ungarna som lever på en byggarbetsplats just nu. Dom har inte ens tak över huvudetGråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Solitaire
7

Ja du Lena, människors enfald övergår ibland ens livligaste fantasi.

Jag har ett annat exempel i min egen närhet: ägarna till en hästgård har flera okastrerade honkatter som tillåts föröka sig ohejdat år efter år. Trots att ägarna fått hjälp att kastrera sin egen hankatt, samt hjälp på många andra sätt med katterna, och bedyrat att de ska låta kastrera de båda honkatterna, händer ingenting. Nu springer åtta förvildade kattungar, skygga och ohanterliga, omkring i stallet.

Man blir så frustrerad och arg. Hur j***a svårt kan det vara att åka till veterinären och göra ingreppet en gång för alla? Det här handlar om folk som har gott om tid, och som borde ha pengar med tanke på alla inackorderingar de tar emot. Men att kosta på sina katter kastrerring för någon tusenlapp eller så är tydligen för mycket att begära.