Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 5357 ggr
Tissetassarna
2

Västerkatten, Arbetet & Utvecklingen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att inte blanda in Offtopic ämnen i våra andra trådar så finns här den tråd som handlar om vårat arbete och utveckling, är ni därför intresserade av att veta er om oss eller följa vårat arbete så följ denna tråden, här kan ni ställa frågor om allt möjligt som rör vårat arbete.

Det som vi inte tollererar här är:

• Personangrepp
  • Trackaserier
  • Hot
  • mobbing
  • Smutskastning

Vi hoppas att ni kan respektera detta

Om alla tänkte lika hur skulle världen se ut då?

Tissetassarna
4

En hälsning från Våra minsta!

Katthemsmatten
1

Så söta! Det är spännande att följa ditt arbete med katterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tissetassarna
4

Just nu så sitter jag och fixar iordning sista biten för måndagens västerkattalog, medans disken ligger i blöt och om exakt 4 minuter skall jag ner till tvättstugan.

Som vanligt är dagen fullspäckad med saker att göra.

Det skall även handlas mat för den hundralapp som finnskvar denna månaden. Bingolottot får vi skippa denna söndag som annars är den ända fasta rutin som denna familjen har. impulsiva liv vi lever! 

Fint väder är det också och Farbrodern till våran yngsta ville så gärna ta kort på barnen i slottskogen med djur och natur. Får se om detta hinns med.

Helene ligger inne på infektionsavdelningen på östra sjukhuset efter att blivit biten av Lucifer som hade en kraftig infektion i kroppen, hon har legat ett dygn nu och har iallfall minst 2 kvar som jag förstod det. Kanske skulle man baka ett par muffins och ta sej dit i dagarna? Mina jourhem är en del av Västerkattens familj och jag har en nära relation med allihop! 

Ikväll så skall satan hämtas för att åka till veterinären imorgon och då hoppas vi även att Maria fått en katt till i fällan från slakthusområdet gärna hannen så att han inte drar vidare för att honorna tar slut. Isåfall så skall även denna katt till veterinären imorgon.

Sambon sliter håret just nu med 14 katter hemma, undra vad han säger när 15:e kommer ikväll….

Planerna för kommande vecka är stora och rynkar redan nu på ögonbrynen när jag skall försöka få ihop allt:

Måndag: Satan och slakthuskatt till vet
Tisdag: Midori och Oden till Vet
Onsdag: Semlan och Mysan till Vet
Torsdag: Mystery och Lucifer till Vet
Fredag: Tussi och Tussan till Vet

stora suckar då störta problemet är kostnaderna, alla dessa katter men vad gör man inte för att kunna ge dom en chans!

Lena
2

Det var ett digert program! Viktigt mitt i all nöd är att vara rädd om sig själv och sin energi. Hoppas det ordnar sig både med tiden och det ekonomiska!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
1

Infångningsförsök sker ikväll som överenskommet. Hoppas på fångstFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tissetassarna
1

Härligt att höra, vi hoppas på både Ask och Embla! 
(Valde att döpa Alfa hanen Ask istället för Tor och honan till Embla då Ask och Embla var den första mannen och kvinnan i nordisk mytologi, där alla katter från området fått sitt namn från)

Då Kvällen snart är här och mina båda pojkar fått lite av sin mamma under dagen så skall jag försöka mej på attt hämta Satan imorgon istället så jag är hemma om Kissarna skulle komma in och komma hit!

kattassen
1

#6 Ask och Embla låter strålande. Hoppas vi bara på att få in de båda. I fredagskväll syntes den semilånghåriga med vitt bröst. Såg lite mullig ut måste jag säga. Det är nog hög tid att få in vederbörande om det är honan.

Vi satsar på det - håll tummarna!

Tissetassarna
2

Ja såg den mullig ut kan det ju vara tovor men är det en hona skulle jag gissa högdräktig. Nanna är näst intill redo att vandra fritt i lägenheten och saga får panik om hon inte får göra det de stunder hon inte diar så vårat sovrum är redo för en förlossning till om 1-2 veckor då sagas är lite större. 

Vi söker febrilt efter hem till både Nanna och Freja nu dock för att kunna ha ytterligare en dräktig hona här! Cissi och ungar flyttar ju om 3-4 veckor. hade varit skönt om Nanna och Freja också flyttat då, vi har ju även två "temporära" katter här hemma som är under vårdbehandling som inte var tänkta här från början. Trotts detta har vi fortfarande 2 lediga rum ;)

Ska ordna iordning Ett av rummen för våra kompisar fårn slakthuset alldeles strax, sen så blir det bingolotto ikväll trotts allt! Håller tummarna för miljonen så jag kan hjälpa fler kissar!  

Har fortfarande in kläckt nyheten om att det kommer fler katter hit till Robin, blir liksom inte läge för det… hmm får ta tag i det aldeles innan vi går ner till affären igen … Flört

Största sonen har i två dagar nu sprungit runt med svettband från Royal Canin som har kattöron… han Mjauar och leker att han är en av mammas katter. Han har även lärt sej att det inte finns några dumma katter, bara rädda katter som man måste vara försiktig med för det är dumt att skrämmas.

Tissetassarna
2

#4 ja du Lena att vara rädd om sej själv är inget jag är duktig på men är ju bara 24 år så håller nog ett tag till, jag lever ju för mina två barn och katterna, det är att hjälpa dom som ger mej livskraft och glädje!

Från Djur och barn får man den renaste tacksamhet och kärlek!

Katthemsmatten
3

Thereze, vilken fantastisk kattambassadör du uppfostrat! Inga katter är farliga, de är bara rädda. I love!!!!

Tissetassarna
2

Embla kom in idag!

Hon är troligtvis dräktig, jag gissar på ca 6-7 veckor om man tyder tecknen. Imorgon skall hon på ultraljud och då hoppas vi få en åldersuppskattning så vi kanske kan få rett ut mer i genetiken.

Vi gissar på att hon är mamma till Freja och Iduss, men kan hon då vara syster till Saga Oden och Nanna som bara är runt året? Kanske är hon mamma till allihop?
Spännande detta.

Vi håller ögonen öppna efter hannen som funnits i området, vi hoppas att han inte sticker direkt efter att honorna  blivit tagna!

kattassen
1

Nanna, Freja och nu Embla fångades in i samma "hål". Oden, Saga, Atla och Iduss tog vi in från en annan del av fastigheten. Dock har väl allesammans hållit ihop under i husgrunden och runt omkring där nere.

Skönt att vi tagit in 7 stycken och satt stopp för att minst lika många skulle behöva födas i denna miljö.

Nu skall vi kartlägga fortsättningen och se om där finns fler eller om det var sistan. Inte säkert att där varit 2 senaste veckan. Kan mycket väl vara denna lilla tös som vi sett och tyckt vara helbrun. (Det är hon nämligen på ryggen;-)

Tissetassarna
1

Man kan tro att karma kanske är något man skulle ha det bra med när man ägnar sitt liv och sin tid åt att rädda våra fyrbeta men idag så har detta icke varit fallet!
Stressade imorse med barnen, väckaklockan satt på 07:30 och sedan var det bara upp med barnen, fixa mackor, fixa välling, borsta tänder, klä på kläder vilka fortfarande ligger osorterade i tvättkorgarna egfter gårdagens tvätt.

Lasta en transportbur på vagnen med vackra damen Embla och ut i blåsten med två pojkar och en katt.
Största sonen envisas fortfarande med kattöronen på huvudet, någon fas han kommit in i?

Tar oss iallafall till frölunda torg och tittar på klockan, inser att vi kommer missa bussen, ringet till veterinären… Det gjorde absolut ingenting då veterinären inte hade lucka för UL förren kl 10:30 ändå (grundtanken var ju kastrering å då skulle hon lämnats vid 9, men vi ville ha UL först)

Något mer avslappnad så tar vi oss till Subway där svärfadern jobbar och tar en latte, vilket inte hade hunnits med på morgonen.
Efter beställningen sätter vi oss vid bordet där vi även lämnat vagnen. Tänkte då ringa sambon och kolla om han ev kunde köra oss….. MEN HITTAR INTE MOBILEN!

Efter nogrann koll i väska och vagn så tillkallas vakterna. Dom går igenom övervakningen och vi inser då att mobilen blivit stulen ur väskan när jag stått i kassan!

Första tanken var " hur fasen ska jag nu få tag i alla jourhem, blivade ägare, veterinär mm".

Sambon som är guldvärd spärrade mobilen och fixade direkt med polis anmälan och anmälan till försäkrningsbolaget.

vi tog oss iallafall i tid till veterinären och Embla var super duktig.
Barnen väntade tålmodigt utanför när jag fick vara med och hjälpa till med röntgen och UL på våran lilla dam, Och visst är hon dräktig!
någonstans mellan 28-39 dagar gången och utifrån osäkerheten så kommer vi låta henne fäljfölja dräktigheten.

(röntgen visade inga klara sklett men antydan till det, och fosterblåsorna var så stora att det var efter 4 veckan. UL visade tydliga fosterblåsor men då fostren är mitt i utvecklingsfasen så är det svårt att sätta en exakt dag på hur långt gången hon är)

Vi kommer göra ytterligare ändringar framöver när det gäller kastreringar, allt beroende på situation till situation. Det skall bli så smidigt som möjligt för katten!
Är fostren livsnadsdugliga dvs efter dag 40, skall de bara kastreras bort i undantagsfall.
Är fostren mellan 30-40 dagar skall det ses till honans tillstånd och socialakompetens innan besut om kastrering tas.
Är det under dag 30 skall det alltid kastreras om inte speciella omständigheter finns.

Idag kommer nya nummret av västerkattalogen ut så håll ögonen öppna!

Josefa
2

Vad menar du med att fostren är livsdugliga efter dag 40? Kattungar som är födda innan dag 55 i dräktigheten överlever inte.

Tissetassarna
0

Skelett och organ är då utvecklade,

Josefa
3

De är utvecklade men inte färdigutvecklade, och gör inte ungarna livsdugliga om de inte får näringen via navelsträngen.

Tissetassarna
0

jag jobbar i nära kontakt med våra veterinärer och följer deras informaion och råd så mycket som möjligt. Det är utifrån det som vi skapat vårat abetssätt och det är så vi kommer arbeta.
Om dom säger att katterna kallas Livsdugliga efter dag 40 så går vi på den informationen och skapar våra rutiner utifrån det.

Josefa
4

Ett embyo på 2 dagar är också livsdugligt, om det befinner sig i sin rätta miljö. Ett foster på 40 dagar finns det inte en chans att hålla vid liv om det skulle födas. Inte ens om man skulle lägga det i en kuvös och sticka en massa nålar i det. Finns inga så tunna nålar så att man skulle kunna sticka dem i de tunna blodkärlen. Varken lungorna eller mag/tarmsystemet är så pass utvecklat att det skulle överleva utanför livmodern.

Fagddu
0

#18 Hon sa inte att hon skulle ta ut dem. Hon sa att hon inte skulle abortera dem eftersom de anses livsdugliga vid den åldern!

Josefa
2

#19 Jo, men som jag skrev i #18 så är även ett 2 dagars embryo livsdugligt. Men båda det och 40-dagarsfostret dör utanför livmodern.

Tissetassarna
0

Dagens katter till veterinären blevinte som planerat, sitter hemma med känningar om halsfluss???
Halvt handikappad känner jag mej också utan telefon och sambon jobbar.
Så vad skall göras idag?
just nu sitter jag och uppdaterar hemsidan som skall få en enklare sammanställning samt att vi skall få in mer information.

Ändringar i hemsidan:
Startsidan skall nu bestå av bloggen igen.
Kategoriseringen av katterna är näst intill borta (undantag med akutkatterna)
Solskenskatter och efterlysningar finns nu som underkattegorier i menyn.
Kastrering och Avlivning kommer få en egen sida för att förtydliga vårat arbetsätt.
Sida över ekonomisk redovisning kommer också ligga uppe idag, (hoppas jag)

Nya Mejl skall skickas ut till de nya annonserna på blocket idag med, Information om hemlöshet, kastrering katt status mm.
kommer även lägga ut en kopia på hemsidans blogg.

Ikväll skall stora sonen lämnas hos sin pappa sen så skall midori och Lucifer hämtas för veterinärbesök imorgon. Vi håller tummarna för Lucifer som inte alls verkar var apå bättringsvägen =/

Midori skall förhoppningsvis adopteras imorgon!

kattassen
4

#22 Om ni behöver en "second opinon" för Lucifer tycker jag du skall kontakta Johan Glimåker. Vi hamnade ju där med Johnny och han kunde konstatera saker som vår vanliga vet inte hade observerat. Mycket bra priser också - i synnerhet för hemlösa katter. (Katthemsrabatt)

Tissetassarna
1

dom klämde in oss på en akut tid och vi är på väg in nu

Tissetassarna
1

Hemkommen från Vet, Lucifer var rejält utorkad och beteer sej apatiskt, han blev uppvätskad och vi gjorde blodprov på honom. Allt såg bra ut förutom att han har en kronisk infektion, han har troligtvis gått med den här luftvägsinfektionen en längre tid och är nu slutkörd av den.
han verkar också må dåligt av antibiotikan så vi kan inte fortsätta på den då han inte äter.

Han får nu en pasta för att stimmulera tarmfloran samt I/d foder jourhemmet får tvångs mata honom om han inte äter själv. Veterinären skall ringa till jourhemmet imorgpn och göra en återkoppling, vilket vi också kommer göra!

2435 kr gick dagen utflykt på

Tissetassarna
1

Idag har Midori Kastrerats, blivit ID märkt och vaccinerats.
Midori har även blivit Adopterad idag HURRAAA! och är en helt annan katt nu än när hon kom till västerkatten, underbara jourhem <3!

Min sambos Moster kom hit igår med 2 stora säckar med oöppnade och oanväända tupperware artiklar. En hel del åkte upp i våra egna skåp samt en del saker som var användbara med katterna. alla katter har nu istället för matskålar, varsin tupperware burk med mat som kommer ställas fram specefika tider med den mat som just den katten skall ha.
Vi använder oss av Hills, sienaceplan foder för:

Kattungar (Xena, Ajax, Freja, Saga, Embla)
Light (svea)
Neutred cat (Nanna)
Feline ( Mystery, Champis, Cissi, Sessan)

Ska bli intressant att se hur det går med att lära katterna att äta ur rätt skål. Mina egna katter går det super med då dom lyssnar enkelt på en vanligt "Nej Svea" eller "Nej Champis" .

Näst intill en full säck med Tupperware artiklar finns kvar och kommer auktioneras ut eller liknande inom kort =)

En ny säng ram har vi även fått vilket som skall upp, men SUCK så var den för stor för vårat nuvarande rum så det blir att byta rum med barnen.
Helgens projekt!

Imorgon skall Tussi och tussan hämtas från sitt jourhem då hon åker bort en längre tid. Ovisst om vart katterna skall ta vägen nu men till veterinären skall dom iallafall på fredag!

Katthemsmatten
0

Grattis Medori! Lycka till i ditt nya hem

Tissetassarna
2

Den otroligt vackra och nyfikna Nanna imponerar verkligen på oss alla här hemma! Denna katt som varit med om så mycket i sitt korta liv.

Skadad i slagsmål så illa att hon förlorat en del av sin svans, sönder rivna bakben och mobbad av de andra katerna i kollonin så fångades hon in.

Panikslagen som hon var hos veterinären så gick det inte att få henne ordentligt sövd. Hon kom sedan hem till oss och fick sitta instängd i karantän ensam och rädd, imatad antibiotika började hon sakta känna sej tryggare med oss människor.

Efter 10 dagar fick hon återigen ta ett besök till veterinären där hon fick lovordom hur fin och trygg hon hade blivit. en kastrering gjordes i tron om att hon inte var dräktig längre än max 2-3 veckor. Det visade sej dock vara annorlunda och hon förlorade sin lilla bebis som egentligen skulle fått leva.

När hon kom hem igen var hon glad att få komma tillbaka till sin syster som uppenbarligen hade saknat henne och plötsligt var inte Nanna ensam längre.

Hon fick vara med sin familj, Freja, Saga och sagas ungar som hon vakar över så fort Saga inte är på plats.

Hon tog dock små steg bakåt och började gömma sej för människor igen, hon kissade utanför lådan och var arg på oss!

Hon åt inte ordentligt och vi fick börja med små steg igen, jag fick ta kontakt och klappade henne mjukt och matade henne i mitt knä.

Nu litar Nanna på människor igen, hon har börjat röra sej fritt i hemmet och är kompis med de andra katterna, hon sitter just nu med huvudet högt och Tittar med stora kloka och kärleksfulla ögon på mej och ser allmänt trygg  ut!

Hon trycker huvudet mot handen vid beröring och älskar att bli kliad bakom örat.

Aldrig kan man tro att denna underbara kärleksfulla katt har varit annat än lycklig, aldrig kan man tro att hon har levt hårt.

Trotts hennesärrade kropp så har denna tjejen ett otroligt hjärta och jag hoppas innerligt att hon en dag får ett hem som kan se henne för den hon är.

En överlevare och kämpe med hjärta av rent guld!

Tissetassarna
0

Lucifer kom in och hade sår, mängder av fästingar och en luftvägsinfektion.
Han blev kastrerad, IDmärkt och vaccinerad samt fick ögondroppar och antibiotika.

Tyvärr blev han sjuk av antibiotikan och slutade äta, dricka och tvätta sej.
Han blev uttorkad och fick åka in till veterinären akut för blodprover och dropp.

Blodvärderna visade på att han gått med "kronisk" infektion i kroppen och en av anledningarna till att han är så slö.
Lucifer fick sluta med antibiotikan och har nu fått fokusera på att börja äta och dricka igen innan annan antbiotika sätts in för att försöka få bukt med infektionen.

Nu har dock Lucifer rymt!
I förra veckan så tog jourmatten ut Luficer i en bur och ställde han i skuggan för att han skulle få luft, efter en stund började han skaka och försöka välta buren, jourmatte försökte då öppna buren lite och lugna honom…..

Lucifer bet jourmatte rakt igenom fingret och sedan flög han på benet och satte sej fast. När han väl släppte så rusade han därifrån med jourmatte springades efter som lyckades jaga ifrån han från den stora vägen…

Jag finner personligen inga ord för denna handling då vi har tydligt i våra regler gällande jourfamiljer att katten INTE får vistas ute under jourhemstiden.

Lappar finss upp, polisanmälan är gjord och grannar har sett lucifer men inte lyckats få tag i honom.

han äter troligtvis vid jourhemmets hus på kvällarna och vi kommer försöka sätta en fälla med vakt där i dagarna.

Räkningarna finns kvar och så fort han kommer in så ska han till veterinären igen!

Tissetassarna
1

Ursäktar för inaktivitet, strular med mycket i privatlivet nu då min sambo vill separera på grund av all tid jag lägger på katterna. Har även haft mina båda söner denna helgen, och inte riktigt haft någonstans att sova, min mobil har blivit stulen och en ny katt på rymmen, inte bästa veckan om man säger så men efter regn kommer solsken?

Katthemsmatten
0

Stackars dig, Thereze! Beundrar din uthållighet, speciellt som du verkar göra precis allt ensam. Hoppas Lucas kan fångas in snart igen. Idiotiskt handlande av jourhemmet. Men så går det när man inte förstår hur förvildade katter fungerar och inte heller vill lyssna och ta till sig av de råd och instruktioner man får.

Krullsvans
0

Tänker på dig! <3

Blir dock orolig för dig. Du hjälper inga katter alls om du går in i den berömda väggen. :-( Ditt fantastiska engagemang ska ju hålla länge framöver.

Tissetassarna
0

På senaste tiden har det bara varit käppar i hjulet för västerkatten, utan donationerna som jag är helt otroligt tacksam för och rörd utav så hade jag nog kollapsat på plats!

min sambo är sängliggandes i hjärnskakning och jag sitter med magsjuk och febrig kille på 1 år som har tänder på g.
Vi har haft kalas i två helger nu på grund av våran stora familj så delade vi upp sonens ettårskalas.

Många har ringt och bett om hjälp med omplaceringskatter men min mobil är inte fixad ännu så har massa nummer nerskrivna på olika lappar som lätt kommer bort mellan kattlådestädning damsugning och blöjbyten.

Många jourhem på semester just nu och önskar bara att jag hade haft lokal körkot och bil så att jag hade kunnat ta in alla katter som behövde!

Lucas har blivit sjuk, Spikey behöver opereras, Lucifer är sjuk och på rymmen (jourfamiljen försökte få in han på egen hand och skrämde bort han ännu längre) Fortfarande inget om Elvis som varit borta i 3 månader.

Och på allt detta så var länsstyrelsen här och ville att vi skulle byta kattnät på balkongen, vi tog ner det gamla samma kväll och skulle sätta upp det nya på morgonen, min äldste son (4½år) går upp på morgonen och ska öppna balkongdörren eftersom det va så varmt och när jag sedan går upp och upptäcker detta så saknas två katter, varav en vi såg ute samma dag, så nu matas det ute och när det blir lugnare i hemmet så skall fälla tas hit och fånga in båda två (ta i trä)

martdat
1

ta lite tid med din familj med thereze.  du måsste tänka på dig själv med. kram

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tissetassarna
0

SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS!

Är i behov av akut hjälp med transport av en katt från kungälv till djurkliniken i kungsbacka AKUT!!! Lucas ligger och gnyr av smärta, han spyr och har svårigheter att andas och det rinner blod från hans urinvägar!!

SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS! SOS!

Tissetassarna
0

Olyckorna fortsätter.

Embla födde den 10:e Juni 3 st ungar som inte levde.
Nu har jag suttit nätterna långa med att försöka hålla hennes humör uppe medans vi letar adoptivbebisar åt henne.

Om inga hittas ikväll så kommer medecin ges till henne för att motverka mjölkproduktionen och under tiden så gör jag det jag kan för att motverka mjölkstockning på våran lilla tjej.

Tussi ska förhoppningsvis imorgon in på urinprov då återigen blivit sämmre och en magkatarr inte är orsaken denna gång.

Tissetassarna
0

Kan påpeka att embla inte vill äta eller dricka och är väldigt deprimerad. och jag just nu får hjälpa henne både med plsvård och matning samt städa upp avföring då hon inte alls är på humör eller orkar bry sej om lådan.

Josefa
0

Har ni kollat så att alla ungar och alla moderkakor har kommit ut?

Hade ni inte någon mer mamma med ungar som hon skulle kunna hjälpa med ungarna?

kattassen
2

När kan du kastrera Embla? Vad säger veterinären - borde man inte kunna göra det ganska omgående om inte mjölken kommit igång?

Tissetassarna
0

Sagas ungar är så stora att dom knappt diar längre, domo kanske gör det på morgon och kväll men på dagarna är det bara mat som gäller.

Mjölk finns det gott om hos Embla tyvärr. Kastrering har jag inte pratat om med vet i nuläget då jag hoppas på att vi kan få hjälpa ungar i nöd, men finns inget till imrogon så kommer jag självklart ställa den frågan isamband med att tabletterna skrivs ut

kattassen
2

#40 Jo fast är det inte bättre att försöka kastrera mamma katt om det går istället för att ta in fler katter? Jag menar att du kanske inte behöver söka med ljus och lykta om det går att kastrera istället.

Jag vet att du vill hjälpa men nu måste du sätta fokus på att hålla antalet katter nere framöver väl?

Josefa
6

Honan kan få medicin för att mjölken ska avta.

Är det inte bättre att ni koncentrerar er på de katterna som ni redan har i er vård? Fler katter = ännu mer skulder + ännu mer arbete + ännu mer stress.

Förstår helt ärligt inte varför ni inte ville skicka ner honan till de moderlösa ungarna nere i Skåne som Kattjouren sökte mamma till. Jag antar ju att honan ändå kommer att få flytta förr eller senare.

[sarasvati]
0

#42 Men så fint om både katthonan och moderlösa kattungar kan få hjälp!! Varför inte till Skåne då? Liten ledsen Embla med gott om mjölk. Låter helt rätt! Hoppas!

(Vet ju inte ett skvatt om dessa fall eller resonemangen bakom, så undrar bara här. Varför inte?)

DESSUTOM ÄR DET YTTERLIGARE ETT FALL AV EGEN TRÅD, OM KATTEN EMBLA!

Tissetassarna
2

Anledningen att vi inte ville flytta embla är för att hon bor här med sina systrar eller ungar, vi vet ju inte hur genetiken är men vi vet att det är släkt, hon har även varit den som varit skyggast av dom och precis börjat känna sej trygg med mej.

Skulle en flytt bli av hade detta kunnat resultera i mer stress och dessutom möjlkstocking eller tilloch med att produktionen kunde ha slutat precis så som det kan bli med människor vid för mycket stress.

Ungarna i skåne blev det inget med på grund av att dom hittade en hona i grannbyn som nyss fått en kull.

Vi vill självklart hjälpa om det funnits möjlighet. I detta fall handlade det ju om att få Embla att må bättre psykiskt och lättare fysiskt och när det handlar om välmåendet hos en katt som vi tagit in så känner jag personligen att antalet inte spelar någon roll.
Nu har vi ju inte fått tag på några ungar och därav så kommer vi imorgon få medecin utskrivet för embla så att produktionen slutar. Vi kommer då även kastrera henne.

Egen tråd är påväg upp för alla våra katter, så Emblas kommer inom kort.

Roslyn
1

Jag tycker det var ett bra beslut av dig Thereze att inte skicka iväg Embla. Är hon skygg låter det väl inte som någon lysande ide . Hoppas på att hon mår bättre efter medicin och kastrering samt fortsatt extravård och omsorg.

[sarasvati]
4

#45 OK. Kände som sagt i #43 inte till fallen och bakgrunderna kring. Bara vad jag läser här = en svårt deprimerad kattmamma med döda ungar, födda 10/6, med god mjölkproduktion, och omtalad här först kvällen 12/6; samt moderlösa kattungar i Skåne, omtalade här samma datum. Uppenbarligen missat det mesta! (Var resonerar ni då? Facebook?)

Väldigt bra om Embla kan få en chans att må bättre efter adekvat omvårdnad f o m förhoppningsvis 13 juni efter att ha mått dåligt efter dödfödda ungar den 10 juni. Önskar all lycka till!

#44 Håller med om att välmåendet hos en katt som ni tagit in är nummer ett. Låter som en god personlig insikt.

Josefa
3

#44 Men samtidigt annonserade ni efter fosterungar till Embla. Risken finns ju att Embla inte hade tagit ungarna till sig, skygg och deprimerad som hon är. Skulle då ungarna skjutsats tillbaka igen? Eller ni hade tänkt flaskmata? Fast du själv är så uppstressad av allt arbete.

Sen är det nog en aning optimistiskt tänkt om ni tror att ni kommer att kunna hitta ett hem som är villig att ta både Embla och hennes syskon/ungar, så med största sannolikhet så kommer de att få skiljas på ändå.

Tissetassarna
3

OM det inte hade funkat med Embla så har vi ju även Saga som också har gott om mjölk trotts att hennes små inte diar så mycket längre.
Om detta inte heller skulle funka, vilket man inte vet innan man testat vilket är fallet för alla ammor?? så hade jag självklart fått ta mitt ansvar och flaskmatat…

Anledningen till att jag vill ha Embla med sina syskon är för socialicerings syfte inte att dom senare ska bo ihop i slutändan.
Freja, Nanna och Saga är alla Sociala och framme hela tiden. Nanna tyr sej till dem och b lir nyfiknare själv.

kattassen
5

Nja att köra såna småttingar långa vägar är ju ingen bra lösning heller så det var väl bra att de fick en mamma på närmare håll.

Jag förstår att TS ville ge Embla en chans att få ut sina hormoner på rätt sätt, men nu är det inga options tycker jag. Lugnt och fint - kastrera henne och låta henne få växa upp själv också. Hon är ju bara en ungkatt själv.

Söta Embla med yviga svansen Kyss(som jag fångade vid SlakthusetFlört)

Tissetassarna
0

vårdfonden kontaktad, väntar nu på att ekonomiansvarige på blå stjärnan ska kontakta mej å se om vi kan få betala in en del i taget eftersom det blvit svårt att få tag på resten av pengarna.

Vi ska även jaga försäkrignar på våra missar idag.

Att göra:

• Spikey ska få tandoperation

• Mystery ska kastreras, vaccineras och idmärkas

• Satan skall vaccineras och chippas för att adopteras ut.

• Embla har tillsyn varje timma dag tid och var 3:e timma natt tid. Hon får även medecinering mot mjälkproduktionen.

• Saga skall få byta foder då något är enormt fel då bajset luktar ut i svalen så fort hon är på toa, något tips?

• Mysan och Pysen skall in för vaccination och Missy skall kastreras idmärkas och vaccineras.

• Alice skall chippas och vaccineras

• Tussi skall ta urinprov, chippas och vaccineras om proverna visa att han är ok. (misstänker ev diabetes)

• Lucifer skall fångas in, fälla finns nu hos jourhem

• Tussan och Elvis skall lokaliseras

• 2 hemlösa kattungar skall till veterinär för chippning och besikting då en är ev halvdöv och problem med synen. vaccination görs först när katterna är så friska att det bedöms ok att vaccineras, dessa hålls i karantärn hos jourfamilj än så länge.

• 2 katter som finns upphittares vård, är i snabbt behov av nytt hem och skall även dom till veterinär för vaccination och chipmärkning.

• Skygg hona med ungar finns i Tuve, hon har bott på upphittares altan, men nu flyttat på ungarna, har dock haft svårt med att få kontakt med upphittare, ungarna skall vara ca 4v gammla.
    Upphittare är gammal och kan inte ta hand om det själv, vi söker därför hjälp för honom och katterna.

Detta bör ske inom 1 veckas tid.

kattassen
12

#50 Thereze!!

Lova att INTE ta dig an nya ärenden som listan ser ut just nu. Beta av detta först!

Jag menar allvar

Tissetassarna
1

Mysan oden pysen missy har nu fått veterinärtid på tisdag.

En kvinna i borås hörde av sej till mej och undreade om Embla kunde ta hennes dotters kattungar som är 4 dagar gamla.
Mamman till ungarna har ingen mjölk samt stöter bort ungarna. dom har klämt på denne och försökt mjölka men det är helt torrt.

Kattungarna är i uselt skick då dom inte fått mat på 4 dagar eftersom dotterna är upptagen med jobb.

Hon vill köra katterna till oss i em.

För mej låter det omöjligt att katterna äns lever om dom inte fått mat, om katterna år i gott skick och uppenbarligen fått mat så har dom troligtvis ljugit om honan och bara velat göra sej av med kattungarna. Isåfall så bryter detta mot lagar om 12v regeln och vi kommer då anmäla familjen.

Men om ungarna nu är i så dåligt skick dom säger så får vi bara hålla tummarna att med rätt omvårdnad att dom överlever!

Katthemsmatten
2

Se för katten till att du får betalt för att ta hand om dessa kattungar! Du kommer ha kostnader för vaccinering och id-märkning plus gud vet hur många andra utgifter.

Har honans ägare försökt ge dem napp? Vad har de gjort annat än 'klämt'? Låter inte så troligt att de ens är vid medvetande efter 4 dygn utan mjölk. Kattungar i den åldern ska nappas i princip varje timme!!

Tissetassarna
0

som jag förstått det s´vill dom inte betala för att vi tar dom, då får dom hellre dö som jag upfattade det efter vårat samtal.

Tissetassarna
1

har pratat med dom igen, nu är det 4 ungar kvar. vi har kommit överens om en viss summa per katt och att vi skickar faktura med ett netto datum till familjen.

Josefa
2

Men varför tar ni inte kattmamman också? Iaf så länge som ungarna behöver henne.

Katthemsmatten
2

Se till att få betalt kontant. Det här är ett typiskt fall av människor som vet att spela på dina känslosträngar. Dessvärre har jag med åren blivit så desillusionerad och luttrad att jag inte litar på folk som har mage att mellan raderna låta förstå att 'då får katten dö/bli utslängd'.

Håller f ö med Josefa om att ta mamman också.

Tissetassarna
0

dom ville inte lämna ifrån sej kattmamman,

nu har dom precis ringt och sagt att mamman börjat dia och att dom inte kommer hit iallfall!

kattassen
0

Oki har du fått någon respons på Tussan-lapparna?

Vi kan åka och leta ikväll med fälla om så behövs?

Ring Suz i såfall (jag åker iväg nu och måste stänga telefonen ett par timmar)

Tissetassarna
0

ni får grna åka å kolla, själv är jag hemma med hög feber och förkylning

kattassen
0

#60 Vilka adresser ligger närmast tillhands? Ert hus känner vi till. Du sa något om Musikvägen är det i närheten?

Tissetassarna
0

Fiolgatan, Musikvägen, Mandolin (där vet vi finns massor av hemlösa katter),hade även kollat klarinettgatan allt detta är 10-15 min gångväg till mej

Katthemsmatten
1

Krya på dig, Thereze!

Sabbekatt
0

Instämmer med #63.

Tissetassarna
3

Tack tack =) Kan meddela att kvibergskatterna åter igen har gjort en hjälte insatts för västerkatten och tussan är nu hemma!

Josefa
0

Super!! Hur är det med henne?

Tissetassarna
1

Tussan mår bra, hungrig och lite nosstött från fällan men annars i bra skick!

Katthemsmatten
7

Vila nu och gläd dig åt att Tussan är inne. Släpp tankarna på alla katter du inte kan hjälpa. Ingen kan hjälpa alla och du gör mer än de flesta. Nu hoppas jag att vi alla här kan hjälpa dig att betala dina veterinärräkningar och att du och din sambo sätter er ned och gör en affärsplan, hur krasst det än låter, över hur ni ska få ert fantastiska initiativ att hjälpa hemlösa katter att fungera praktiskt och ekonomiskt. Det gäller att ha ett varmt hjärta och en iskall hjärna för att få ekvationen att gå ihop. Du har det i dig! Du måste bara våga säga 'nej' ibland.

Tissetassarna
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tissetassarna
2

Förra veckan fick oden, missy, mystique (mysan) komma till vet. Idag fick Mystery ta Tussans tid då hon hade slutat äta och va allmänt slö.
Blodprov blev taget men visade inget. Hon fick även sin vaccination och idmärkning när vi ändp va i farten. Imorgon skall dock Tussan in och få sin kastrering, ID och vaccination.

Alice och ev spikey skall få komma in i veckan och hoppas även få möjlighet att ta in satan som nu fått vänta länge på sin chippning!

Camillhe
3

Det här gör mig lite upprörd:

"1:a Maj Vi rensar upp blocket! Vi lägger upp det i 3 ansvars områden där det behövs volontär för varje område. Göteborg/Mölndal - Ale/Kungälv -Övriga kommuner utanför Göteborg - Då ringer man till: Ägare som säljer vuxna katter som inte är kastrerade: Talar om vikten av kastrering för katt och rekoemderar Djurklinikerna.se som veterinär, där vi även ger dom 100kr rabatt. ¨ Ägare som säljer katter under 800kr: uppmana ägare att först och främst sälja katten för högre pris ca 800-1000 kr för att höja kattens status och minska risken för sommarkatter. (på detta sätt kontrollerar vi även marknaden och får ingen konkurens med privatägare) Om ägare inte vill höja priset för att katten ska iväg akut eller annat så spara namn och telefon nummer, emaila info till Thereze så försöker hon istället få katten inom västerkattens ägo." **Vasterkatten.com
*Jag försöker skriva konstruktivt nu men det är inte min starka sida. Men ni går på knäna ekonomiskt, ni har stora problem med de katter ni redan har. Varför ska ni ta på er fler? Varför vill du "rensa Blocket" när du/ni inte har resurser till de katterna ni redan har i er ägo*? Jag tycker verkligen att ni borde ha intagningsstopp tills ni har rett ut de katterna och rymlingarna ni har inne.
**

Tissetassarna
1

Projekt blocket är nerlagt vilket informerats om på våran facebooksida. Det är aldrig upptaget på Hittis eftersom det gäller omplaceringskatter.
Vi har intagningsstopp vilket jag sagt i trådarna här på hittis.
Rdegeringen på hemsidan är nere därav inga ändrignar gjorda där

Camillhe
1

Ok, men det är ju jättebra :)

[sarasvati]
1

#70 Oh imorgon (dvs idag 26 juni) ska Tussan - katten som föll från balkong på 4:e våningen och var försvunnen i 17 dgr - alltså få sin kastrering, ID och vaccination. Det låter fint. Kan hon få ro efter kastrering? Var finns hon? Och/Men. I tråden "INNE. Katt på rymmen. TUSSAN …" (kan tyvärr inte klistra in) skriver du att Tussan visade sig vara 3 veckor dräktig, den 18 juni. Har jag missuppfattat allting? Eller är det några problem här?

Hoppas på det allra bästa.

Tissetassarna
0

Tussans kastrering har fått skjutas upp ytterligare då ett mer akut fall kom oss i händerna imorse.

Josefa
2

Tror att någon vill vänta med att kastrera, så att kisse blir för långt gången.

kattassen
0

#77 Du har fel. Detta var akut!

Tissetassarna
0

absolut inte!!!
kastrering är det allra bästa för Tussan, men idag fick vi ett akutfall som inte kunde vänta och därför fick det bli på Tussans tid imorse.

Tissetassarna
1

De som är intresserade av varför Tussans kastrering blev inställd bör läsa denna tråden, http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4fea251d88f472239502c593-mattias-det-lilla-miraklet?discussions-1

Detta är vad dagen har gått till här på västerkatten!

Tissetassarna
1

tilly och zita har idag fått vård hos veterinär, jourfamiljen betalade själva för deras kostnad. Dom är nu chippade och vaccinerade och har fått utskrivet antibiotika då ögonsalvan inte helt hjälpte mot infektionen

Jourfamiljen själva tog katterna till veterinär och bokade tiden! <3

Tussan kommer till veterinär på måndag.

Tissetassarna
1

Hej!

Det är jag som är Thereze, grundaren och drivkraften bakom Västerkatten.
Jag är 24 år(född 87) och tvåbransmamma samt förlovad med min sambo Robin.
Förr så jobbade jag som produktionspersonal på Signal Andersson charkuteri AB men är nu Föräldraledig.

Som många av er vet har västerkatten inte funnits så länge, vi blev registrerade i feberuari 2012 och har under våran tid som verksamhet har vi haft 72 katter i våran vård, detta är i genomsnitt 144 katter på ett år. vilket är lite mer än 1 katt var tredje dag.

Det kanske inte låter som en sådan höga siffra, men då får du se till kapaciteten som vi har.
I nuläget har vi:

4 jourhem
1 förmedlare
+ 4 volontärer för blandat arbete.

Västerkatten är därför en väldigt liten verksamhet som ändå har dessa siffror!

Kända Katthem som har en mycket större samt mer erfaren verksamhet placerar ut ca 400 katter per år! De har dessutom ett riktigt katthem vilket vi inte har utan arbetar utifrån vårat egna hem och med jourfamiljer.

Vilket jämnförelsevis låter som en bra väldigt siffra.

Västerkatten är ett registrerat företag som har skapat ett nära sammarbete med Djurklinikerna.se som fungerar som våra veterinärer.
Vi har även ett mindre sammarbete med Djurensvärld, Zoo center på frölunda torg.

Med hjälp av billig veterinärvård och annonsplatser i nordens största köpcenter så kan vi hjälpa många och nå ut till en stor mängd av människor.

Grundtanken med västerkatten är att vi en dag ska kunna öppna ett riktigt katthem men för detta så kräver det fler sponsorer, en större utsträckning och flera medlemmar.
Medlemskap hos västerkatten är något som kommer komma igång i slutet av sommaren. mer än så presenterar jag inte riktigt än!

Västerkatten har även 2 grossister, Gibbons och Peewee. vilka vi så småningom kommer börja sälja saker ifrån för att få en böttre ekonomisk bas.

På senaste tiden så har vi haft en hel del katter som varit i behov av specialvård.
Nanna (djupa sår och avkapad svans)
Mystery (varböld och blodprov)
Lucifer (luftvägsinfektion, blodprov, dropp)
Lucas (akut urinförgiftning och stopp i urinvägarna)
Embla ( ultraljud, röntgen och kejsarsnitt)
Saga (ultraljud)
Tussi (blodprov)
Tigris (ögoninfektion)
Semlan (ögoninfektion)
Pysen (ögoninfektion)

detta är några av de katter som fått special hjälp.

Tack vare detta är nu våra fickor länsade och många fina människor har bidragit i kampen om att vi ska få fortsätta våran verksamhet!

Är du intresserad av att hjäälpa oss i våran verksamhet och bidra till att vi kan uppnå vårat mål med katthem så finns det alltid något för alla som vill hjälpa till.

Du kanske har någon dold talang??
Du kanske har ett stort nätverk??
Du kanske har en plats i ditt hem??
Du kanske har en slant över varje månad??
Du kanske har ett kreativt tänkande??
Du kanske har en bil och lite tid över ibland??

Det finns garanterat något för alla så om du vill hjälpa till skicka iväg ett mejl till mej och berätta lite om dej själv!
Thereze@vasterkatten.com

kattassen
3

#81 Hur gick det för Tussan idag?

Tissetassarna
1

tussan mår bra och var inte dräktig =)

[sarasvati]
0

Puss till Tussan som "mår bra"! - hon är kastrerad nu antar jag att #84 betyder?

Var finns Tussan nu? Hemma hos dig Tissetassarna? Bara nyfiken. Det angår mig väl egentligen inte… Skäms

Tissetassarna
3

Ja hon är kastrerad, idmärkt och vaccinerad, hon är kelen och pigg och just nu är hon hos mej, då jourhemmet inte varit kontaktbart under helgen och början av veckan.

kattassen
0

#86 Härligt att höra! Fint att hon inte var dräktig heller - det kanske inte fanns någon tillräcklig snygging i omgivningarna när hon var ute. Kräsen liten tjejFlört.

Lycka till med Tussan!

Tissetassarna
0

Vädligt tråkiga nyheter, nu har provsvaren på Mystique kommit in och hon har Clamydia samt herpes.

När vi såg symptomen på Mystique så kom hon genast i eget rum, dagen efter syntes även ögonsvullnad hos bianca och det har forsatt med ena kattungen efter den andra här hemma.
De vuxna r inte påverkade men källan till utbrottet kan antingen vara Missy eller slakthuskissarna.

Dessa sjukdommar kan ju ligga latent en långtid och sedan bryta ut vid stress eller liknande, kattungar som har sämmre immunfösvar vid övergångsåldern( från diande till foder) blir infektionskännsligare och kan på grund utav detta även få en aktiv sjukdom.

Vem som är källan kommer vi aldrig veta då denna sjukdom skall kollas via ögonsvabb i aktivt stadie de första 10 dagarna efter smittan, och de vuxna visar som sagt inga symptom, därav kan vi inte heller veta vilka katter som har herpes vilket inte är botbart och vilka som är fria från detta.

Alla katter i våran vård kommer behandlas med antibiotika (med undantag Messi, Melissa och Milton som sitter i karantärn) och inte kunna flytta till hem där det finns en katt som inte är fullt och ordentligt vaccinerad.

En helvaccinerad katt kan bära på viruset men även skyddas mot utbrott dock inte helt, utan det finns alltid en liten chans till att det kan bli aktivt ändå.

Vi kan inte heller ta in nya katter eller behålla våra egna om vi vill fortsätta med att hjälpa hemlösingarna, först när alla katter är flyttade och allt ordentligt städat mm så kan vi ta in och hjälpa igen.

Det är inte säkert att vi kommer göra detta dock då det knns otroligt svårt att adoptera bort de katter som tillhör familjen på riktigt!
Detta kommer kräva en hel del tänkande men meddelar självklart när vårat beslut är fattat!

Tissetassarna
3

Frumans byrå har nu alsutit sej i sammarbete med Västerkatten, vi kommer få ett eget bord i butiken där vi ska kunna sälja saker för katternas räkning.

Tex
Dessa söta servetthållare.

Kolla mer på våran FB: http://www.facebook.com/Vasterkatten

Lena
2

Ja det var söta grejjer det där! Helt i min smak!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2

Kul! Hoppas Västerkatten får ett lika välbehövligt som välförtjänt tillskott i kassan nu.

Tissetassarna
0

Vi har kört igång en auktion för västerkattens kastreringar!

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50045f5dd4ebea1ec1006921-auktion-i-forman-till-vasterkattens-kastreringar?discussions-1

Allt i sammarbete med Frumans byrå som även kommer börja sälja små saker i förmån till västerkatten, hantverk som inredningsdekor och smycken!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.