En fråga om djurförbud
Jag har en vän som har fått felaktigt djurförbud av just den underbara länsstyrelsen. Om länsstyrelsen kommer och hittar tex katter och det är väldstädat och allt är i sin ordning för djuren vad händer?Jag undrar för min väns skull.
Nu spekulerar jag utan att veta:
Men djurförbud bör rimligen vara som sagt djurförbud. Det är ju inte "kanske" djurförbud.
Sen trist att det är felaktigt, dock är då den rätta vägen att överklaga tills man får rätt. Respekterar man inte djurförbudet så visar det ändå en bristande respekt för lagar och regler och det är sällan förenligt med god djurhållning.
Så oavsett felaktighet eller ej respektera förbudet, börja i rätt ände om man nu vill ha djur igen…..dvs överklaga. Be om nytt beslut, visa upp lokalerna (utan nya djur), få ett godkännande SEN skaffa eventuella nya djur.
/Fridaybrew

böter och omhändertaagnde av djuren riskerar hon ju. Anser hon/han beslutet felaktigt så bör hon/han överklaga till Länsrätten,sen vet jag inte om hon har djurförbud för alla djur, elr förbud för enskilt djurslag? är det för enskilt djurslag så gäller det bara det specifika djurarten . .
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Djurförbud brukar inte delas ut i första taget. Tvärtom vet jag många fall som borde leda till djurförbud, men där djurägaren fått nya chanser gång på gång. Något som lett till att hundratals djur har farit illa och dött. Frågan är vad de grundat sitt beslut på? Vad som varit felaktig grund?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
På vilket sätt anser du/din vän djurförbudet vara felaktigt? Utan den informationen går det knappast att ge någon form av råd. Ofta, inte alltid, anser den som belagts med förbudet att det inte finns någon saklig grund medan mer perifera betraktare kan förstå det. Djurets/djurens bästa måste gå främst och det är inte en fråga om olika syn på städning det handlar om. Det jag tycker är så 'rent att du kan äta från golvet' kan någon annan se som hälsovådligt. Och det är inte bara städat/ostädat myndigheten bedömmer.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Kan bara ansluta mig. Tyvärr delas djurförbud ut alldeles för sällan och jag tycker det är respektlös mot de djuren som fick lida innan det blev djurförbud att skaffa nya djur.
Om din din kompis tycker att det är dags för nya djur ska hon/han göra som Martdat skrev börja med att kontakta länsstyrelsen och kolla om hon/han får djurförbudet upphävt.
Länsstyrelsen delar aldrig ut djurförbud utan anledning.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja,djurförbud delas ut för sällan ang dessa hemlösa katter som man kan läsa om här. Min vän hade varit sjuk en tid och hade inte kraft att då ta hand om sina katter och då slog länsstyrelsen till. Det är självklart om en människa är sjuk inte orkar städa m.m. Min vän har överklagat till förvaltningsrätten men de kopierar varann. Är detta rätt gjort av länsstyrelsen?
Det måste ligga betydligt mer bakom än att din vän inte kunde städa under en tid. Jag tror att LST gjorde helt rätt. För som alla säger så ska det väldigt mycket till för att en person ska få djurförbud.
Vilken länsstyrelse handlar det om?
#6 Var du själv hemma hos din bekant under den perioden och såg hur katterna hade det? Har du sett protokoll från LS besök i samband med omhändertagandet?
Situationen måste har varit mycket mer än lite "ostädad" eftersom det gick så långt att katterna omhändertogs. Att djurförbud dessutom utdelades beror sannolikt på att vanskötseln var så grov att LS/rätten misstänker att djur kan komma att misskötas igen, om hon skaffar nya.
Även om din vän är frisk nu, vad händer om h*n blir sjuk igen?
Har man fått djurförbud så har man förverkat sin chans till att ha djur helt enkelt. Man får klara sig ändå!
Kommer de på att h*n har nya djur så kan de omhändertas med omedelbar verkan. ( Risken är också stor att djuren avlivas eftersom polisen har blivit allt snålare med att härbärgera djur på tex. pensionat under längre tid i väntan på ev. försäljning.) H*n bötfälls och/eller ställs inför rätta igen.
Om din vän känner att den vill engagera sig i djur igen så rekommenderar jag istället att h*n gör det via någon förening för behövande djur. Utan att ta hem några!!
Ring till länsstyrelsen och begär papperna. De är offentliga, då kan du läsa mer.
Det här är en typisk fall där ägaren inte kunde klara städningen längre och som slutade i att katterna blev avlivade.
http://hd.se/astorp/2012/07/05/hade-nio-katter-trots-djurforbud/
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag vet att papperena är offentliga och har läst alla papper från länsstyrelsen och förvaltningsrätten samt min väns egna inlagor och sen hennes advokats. Någonstans på katterifokus eller här hittade jag en man i Luleå som hade 77 katter och 3 hundar. Många katter var döda och inavlade. Han fick inte djurförbud! Dessutom fick han tillbaka 3 katter. Fungerar lagarna olika beroende var man bor?
Men då fick han förbud att hålla fler än 3 kastrerade katter. Så görs ibland beroende på bakgrunden.
#11 Det ena rättfärdigar inte det andra!
Lagarna fungerar inte annorlunda egentligen, men eftersom fallen utreds av olika länsstyrelser, olika tingsrätter osv.,så beroende på vart man bor så kan pålagan också bli olika.
När det inte går att överklaga mer så får man nog helt enkelt finns sig i beslutet. Ett alternativ är också attt avvakta några år, visa att man följt djurförbudet, lägga fram bevis för att man är en mer ordningssam människa och prova att överklaga igen.
#11 Det brukar ofta vara så det går till som i exemplet med mannen i Luleå. Folk har katter som de inte kastrerar och låter dem försöka sig ohämmat. Situationen växer kattägaren ur händerna. Lst rycker till slut ut och "omhändertar katter" och låter sedan vederbörande behålla 2-3 katter. Om ett par år är det samma visa igen. Så kan det få hålla på flera gånger utan att djurförbud utfärdas.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Väldigt trist för min vän som blev av med det stösta intresset, Det finns bara en lagbok.
#15 Om det hade varit din väns största intresse så hade den sett till att katterna blev omskötta och miljön städad , trots att vännen själv inte mådde bra.
Kan man inte själv så får man be någon om hjälp, djuren skall inte behöva bli lidande.
#15 Som sagt svårt att avgöra utan att veta mera om din vän fått djurförbud på felaktig grund. Min erfarenhet är dock att djurförbud inte brukar utfärdas utan att det finns grava skäl. Först utfärdas alltid förelägganden om vad som behöver åtgärdas. Länsstyrelsen kan sedan ingripa och omhänderta djur eller agera på annat sätt om djurägaren inte följt föreläggandena. Djurförbud däremot kommer först i ett senare skede när djurägaren brustit gravt vid flera tillfällen.
Hej! Jag vill förmedla ett svar från en god vän och jurist.
Det är inte bra om det finns djur överhuvudtaget om länsstyrelsen kommer och kontrollerar eftersom det finns ett beslut om djurförbud. Trotsar men detta genom att ändå ha katter är detta mycket negativt för framtida omprövning av djurförbudet.
Däremot är det nu viktigt att få dit länsstyrelsen igen på uppföljande kontroll så snart som möjligt för att låta lst dokumentera allt som åtgärdats av djurägaren som är positivt. Då kan så småningom beslutet om djurförbud omprövas av lst. Är djurförbudet överklagat hela vägen från Förv R till Högsta förvaltningsdomstolen? Viktigt att både ök beslutet samt att kommunicera med lst om allt som åtgärdats för att djurförbudet även ska kunna omprövas direkt efter uppföljande kontroll. Länsstyrelsen lägger stor vikt vid tre begrepp allvar, varaktighet och omfattning då det gäller bedömningen av skötseln av djurhållningen.