Nu över 3500 medlemmar!
Igår fick Hittekatter iFokus sin 3500:de medlem. Det blev sicka som blev medlem nummer 3500. Idag har vi fått ytterligare två medlemmar och ligger på 3502 medlemmar!
Även om Hittekatter kan tyckas vara ett smalt ämne engagerar det många! Det tycker vi känns bra!
Vi hälsar både nya och gamla medlemmar välkomna till oss!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
i Sverige behöver vi stärka hemlösa katters status. Ju oftare vi pratar om dessa katter och ju fler som engagerar sig för deras sak desto bättre. Gläds åt att vi nu är så många medlemmar. :-)
#1 Instämmer till 1000%!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jo det är roligt med så många medlemmar, 3.500 är riktigt många!, men saken är att endast runt 120 personer (medlemmar?) deltagit i omröstningen rörande hemlösa katters rätt till liv, varav inte ens "alla" dessa 120 tillskrev hittekatter en sådan rätt … såvida inte "tama" eller kan få plats på katthem (den/de av de ca 120 deltagande i omröstningen som önskade omedelbar avrättning av varje hemlösing räknar jag nog som "skogsväsen" i forumet så det är en annan sak).
Med andra ord, antalet medlemmar kanske inte säger så mycket om engagemanget för "hittekatter"? Tyvärr :-(
#3 Jag tror inte att man ska läsa in alltför mycket i statistiken av en undersökning. Det finns personer, jag medräknad, som av olika anledningar inte är överförtjust i undersökningar i tidningar och på siter.
Själv ramlade jag in här via ett inlägg på Katter.ifokus och har fått upp ögonen för hur katternas situation ser ut här i Sverige. Jag hade dessförinnan ingen aning om hur stort problemet verkligen var. Allt eftersom har jag blivit mer insatt och tog nyligen chansen när vi hade en presentationsövning på jobbet (valfritt ämne 5 min) att välja katters status som ämne. Trots att mina åhörare hade mycket begränsat intresse för katter så fick jag otroligt bra respons och mitt budskap nådde fram.
För några månader sedan såg jag ett inlägg här på forumet om katten Aslan nere hos Ronnebys Hittekatter. Jag vet inte varför just den katten rörde mig så mycket men det var bara att lätta på plånboken lite och stackars parveln såg ut som sju svåra år. När jag sedan läste att det söktes försäkringsfadder mailade jag och blev hans fadder. Det gick dock förvånansvärt snabbt att hitta ett mysigt hem åt honom så nu är jag löpande månadsfadder istället.
Det jag vill säga med detta är att man använder forumet på olika sätt och att era budskap når fram även till oss som är mindre aktiva medlemmar.
Medarbetare - Halloween.ifokus

Ju fler medlemmar som hittar hit, ju bättre når vi ut.
#4 Det glädjer mig att du genom sajten fått ett stort engagemang för hemlösa katter! Jag vet att vi har många som regelbundet läser på Hittekatter iFokus utan att själv skriva här. Det får vi inte glömma bort! Vill tacka dig för att du tagit upp ämnet på ditt arbete! Det är nog det allra viktigaste att vi hjälps åt att informera om hemlösa katter, samt om katters behov.
#4 jättefint tänk
Och tack för en reaktion!
Menade/menar inte att "anmärka" på enskilda "medlemmar" på HiF. Men för att, som brukar påpekas, föra diskussionen på ett mer allmänt plan:
Att delta i, säg, enkäter av typ "sover din katt i din säng" etc är för mig inte helt meningsfullt. Sådana förekommer ju inte heller här på HiF. Men att vara medlem på HiF betyder för mig att delta i djupt väsentliga frågor för "hittekatter". Hit hör frågan om hemlösa katters rätt till liv, skygga eller ej. Och hit hör frågan om TNR. Hit hör att granska och protestera mot relevanta delar av lagstiftningen, att granska och protestera mot relevanta delar av föreslagen framtida lagstiftning där vi har möjlighet att påverka, som slår mot just "hittekatter".
Detta kostar inget alls utom ett klick, för den enskilde medlemmen, oftast. Men kan betyda mycket - det kan betyda allt - i slutänden! (Kan man dessutom delta i diskussionen, med argument, desto bättre. Annars är faktiskt också det rent moraliska stödet värdefullt.)
Alldeles som #6 säger: ju högre vi kan ropa … Men då måste vi ju ropa också. FÖR de hemlösa katterna. Inte överlämna enkätresultat eller diskussionstrådar till avlivningsförespråkare. De är många nog, medlemmar eller inte medlemmar …
Detta är trots allt ett forum. Och förutom att stötta varandra praktiskt och ekonomiskt i det faktiska arbetet med katter, så är enkäter/undersökningar/diskussioner en viktig del.
Så kom igen, alla 3.500? Nya chanser med ny(a) tråd(ar) av Lena nu ser jag … Hittekatter.ifokus behövs, ja! Därför att alla goda krafter för hittekatter behövs. Inte medlemmar i största allmänhet?