Hemlös katt/ Upphittad i Härryda
Imorse fick jag höra talas om en kattunge som uppehållit sig vid mina barns skola i Hällingsjö i några dagar.
Så jag traskade dit med lite mat i fickan för att titta på katten. Det var inte en kattunge som var där utan en väldigt mager stor hankatt.
Då det i mina ögon är oförlåtligt att bara strunta i en katt som så uppembart inte har ett hem eller hittar hem, så fick den lilla stora pojken följa med hem.
Man kan räkna varenda benknota i kroppen på honom och vi har plockat över 20 st fästingar idag. Tror att han har öronskabb i ena örat också. Hur lätt smittar det till våra egna katter?
Mitt problem och som jag vill ha hjälp med nu är att jag inte vet vart jag skall vända mig, han behöver ju besöka veterinär samt hitta ett hem.
Jag kan inte ta hand honom en längre tid själv då jag har huset fullt plus att min hankatt inte tål andra hanar. Särskilt inte okastrerade som den hemlösa/bortsprungna är.
Än så länge har jag bara ringt polisen och försökt med Göteborgs djurskyddsförening men de hade stängt för kvällen.
Tacksam för råd! =)

åh lille vän, tur att du hjälper honom, öronskabb smittar, så behandla honom innan du låter han träffa dina egna, kolla efter chip bör ju göras och det kan du göra gratis hoss en veterinär, sätta upp lappar i området och en anons på blocket hadde jag försökt med i fall han har en ägare och har kommmit bort.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag har kollat alla annonser på de kattsidor som jag känner till i närheten, vilket är gbg:s katthjälp, djurens samarittjänst, blocket och djurens djurskyddsförening i Mölnlycke.
Har försökt ringa sistnämnda idag utan framgång.
Jag har tyvärr inte råd att ta honom till veterinär denna månaden då jag studerar och i Maj är studielånet bara på hälften av det normala beloppet. Som tur är har jag iaf. alltid ett förråd av Milbemax och Frontline så den behandlingen har han fått.
Jag har som tur är aldrig haft en katt med öronskabb men behöver inte veterinär skriva ut medlet?
Sen har jag också ca en timmes resväg till närmsta betrodda veterinär så tiden för att kolla chip just nu finns inte.
Finns det fler kattföreningar i Härryda området eller i och omkring Göteborg som kan hjälpa till, om inte med plats så ekonomiskt?
Jag kan själv stå kastration senare när han är i bättre skick och min första lön för sommaren kommit. Vilket leder mig till en fråga till. När kan man kastrera katter som man tagit hand om?
Hur har ni gjort, väntat på att en ägare skall höra av sig eller kastrerat direkt?

Hej Hairballs!
Jag skickar dig ett pm
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Har du lagt in annons + kollat om katten finns med på Kattpolisen i Fokus?

Annons är inlagd på Kattpolisen, blocket och göteborgs katthjälp.
Har även anmält katten till polisen men det fanns ingen efterlysning på katten där.
Veterinären måste skriva ut ett skabbmedel, Stronghold. Något annat funkar inte. Frontline är inte mot skabb. Köp hem A/D blötmat som är enormt bra för magra kissar och är dessutom otroligt gott tycker alla katter.

Underbara kattassen kommer att hjälpa honom till veterinär 
Just nu känns det som det viktigaste, sen om det finns en ägare eller inte kommer Popcorn, som mina barn döpte honom till, iaf bli "fixad"

kolla bara id innan du kastrerar , man kan kastrera tidigt 12 veckor gör endel, bara katten har hälsan o bra vikt för övrigt, så är han mager så bör han nog äta upp sig lite först, lycka till med popcorn nu, :)
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det är en vuxen katt så åldern är inget problem.
Det var personal och barnen vid skolan dit han sökt sig som trodde det var en kattunge då han var så tunn. Så vikten kanske kan vara ett problem men bara på 1,5 dygn verkar han blivit lite mindre benig. Tror det kan varit vätskebrist också då han drack väldigt mycket när han fick komma in.
Mina flickor som går på den skolan där Popcorn uppehöll sig berättade att lärare matat honom men jag tror de har missat att ge honom vatten.
Jag vet att man skall undvika mjölk men är det okej att ge grädde för att fetta på honom? Jag har hört olika…

Det som kan hända är att han är laktosintolerant och får diarré, men nuförtiden är det ju lätt att hitta latktosfria mjölkproduker :)