Hur vet man om de är hemlösa eller ej?
Finns det något sätt att "veta" (det vill säga: ett kvalificierat antagande) att en katt man ser utomhus är hemlös? Det finns en hel del katter utan halsband här så antingen har vi en mindre koloni någonstans eller så är det helt enkelt utekatter utan halsband - kanske med annan märkning.
Men rent generellt, vad får er att misstänka att en katt är just hemlös? Och vad är första steget efter denna misstanke? När man väl lokaliserat och fångat in en hemlösing kan man ju försäkra sig om det genom att kolla eventuell märkning/chip, men nu menar jag om det finns några tecken på hemlöshet som man kan se innan katten är så pass nära.
Katter som är magra och inte ser välskötta ut är för det mesta hemlösa katter. Är man osäker kan man sätta på ett halsband på katten med lite text. Typ: har katten en ägar`? Ring xxxx
Finns det ett seriöst katthem/förening i din närhet?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1. Det finns en seriös förening, men de har ingen lokal längre och kan inte ta in fler katter pga brist på jourhem.
Senast nu för en kvart sedan såg jag en katt utan halsband ila iväg över en parkering och tillhörande väg. Det dräller verkligen av katter här nu… Lyckligtvis har jag inte sett någon som ser särskilt mager eller ovårdad ut, men just magerhet kan ju vara svårt att se om de inte är väldigt påtagligt undernärda och skraltiga. hm..