Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 5225 ggr
Roslyn
1

Hur stor springa öppet fönster.

Hej!

I morgon kommer Sofia till mig. Hon är utefödd och fortfarande ganska skygg. I värmen/bastun som är härinne i rummet undrar jag över glipan som fönstret är öppet. Öppet och fastbundet så ca 1cm glipa. Har funkat på de övriga kissarna men Sofia är liten mycket mindre än de andra.

Sitter fast som berget och hon får inte ner en tass där heller. Vad tror ni? Alternativet är värmeslag.

martdat
0

svårt att säga när man inte ser fönstret, en katt komme ju inte ut på en cm, men frågan är om hon kan pilla upp fönstretr? har sett en katt ta tag med hela frambenet o vrida upp såna där fönster som man själv får vrida handtraget  för att få upp. jag har en liten anordning med en kabinhake heter det nog som jag sätter fast i en ögla. .  finns så många olika fönster sorter ,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
0

Man kan aldrig vara nog försiktig när det gäller katter som inte är vana att vara inne. de kan vara riktiga mästare på att bryta sig ut. 1 cm springa verkar ju säkert, bara det inte går att bända upp fönstret i överkanten.

Det går annars att säkra fönstren med nät. Vet att Eva Katthem i Skara brukar sälja sådant när i metervara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Vad har du för fönstermått?

Jag har ett nätfönster över som inte längre passar i våra nya fönster.

Mått 122x64 cm Fungerar till kopplade fönster. Man sätter i och krokar fast i de vanliga fönsterhakarna.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

#3 Det var rejäla grejer det där!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
0

Eller så blir det som med mina f.d utekatter, en utefödd den andre utslängd i 6-årsåldern och hemlös 8 år: går inte i närheten av fönsterglipan :-) De är glada att slippa det hårda livet ute. Självklart lämnar jag ändå inte dörrar och fönster öppna så de kan falla ut.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
0

#4 Hehe nej det är faktiskt inte alls tungt. En lite träram som jag fäst plastnät på. Fungerar mycket bra till gammeldags kopplade fönster. Vi hade två men jag tror det ena försvann när vi bytte fönstrena.

Tissetassarna
0

Vet att det va någon som hade en nät dörr, kan det varit Roslynn? hade uppskattat en hemma hos mej just nu

Roslyn
0

Maria tack men fel mått.  Glipan kan hon inte bända upp. Risken som jag ser det är att hon skulle trycka med tassen och fastna. Kanske får vara stängt ändå = (

Thereze! Nätdörren tropr jag finns hos Kosta ( ett jourhem till Stinas ungar). Vet ej säkert om hon har kvar den. Funkade jättebra i samma stil som Marias fönster . Man hakade på den istället för annan dörr.

Mvh Anette

kattassen
0

#7 De är inte svåra att bygga ihop. Näten är köpta på rulle hos Blomsterlandet.Flört

kattassen
0

Nu har vi betydligt svårare att säkra fönstren när vi bytt till vridfönster. Den nöten (att lösa nätandet) har jag att jobba på just nu…

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
1

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sehvrin
0

#3 Hur fäster man det i fönstret? Antar att man knyter där man i vanliga fall stänger med hakar, men hur gör man mot gångjärnen till?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kattassen
0

#13 Du öppnar fönstret vidöppet och "ersätter" fönstret med nätramen. Fönsterkrokarna sätter haspar man som man skulle stänga fönstret. Mina två band på andra sidan är till för att dra åt sig fönstret och jag satte även två småkrokar som jag fäste banden i för maximal stabilitet.

#12 Tyvärr verkar denna lösning bara finnas för en mindre öppning. Vi har två lägen på fönstret. 1 dm (vilket funkar bra utan nät eller skydd) och fullt vågrätt läge utåt och det är där nätningsskyddet kommer in i bilden. Då blir det en väldigt stor öppning.

kattassen
0

Här var en käck lösning även för balkongdörrar

http://www.elitfonster.se/Documents/Produktblad/Produktblad_Myggnat.pdf

Roslyn
1

Nu är hon härKyss

Jag har löst det med att ha balkongdörren öppen en springa så det kommer in luft. Hat bundit ihop 2 kompostgaller på vartann. Har bara öppet och vädrar när jag är hos Sofia. Nästa steg får bli att näta in balkongen.

Klart varmt i rummet men inte outhärdligt.

Alexej
0

Vi säljer kattnät om du behöver…Kolla annonsen i min signatur.