Vad kan man hjälpa till med?
Jag hade en diskution med en kompis för ett tag sedan, om vad man göra för de hemlösa katterna egentligen, om man inte kan vara jourhem eller hjälpa till att fånga in dem.
Skänka pengar till olika föreningar osv vet jag redan om, men finns det något mer man kan göra? Hjälpa till som volontär på katthem kanske? Om man hjälper till som volontär på katthem, är det åldersgräns på att man ska vara 18 då? :)
Vi har ingen åldersgräns för volontärer utan har ofta skolelever som gör prao hos oss.
Vad jag tycker är en otrolig hjälp när man tex vet någon som har okastrerade katter och kanske kopiera lite material om hur viktig det är med kastrering.
Häng upp såna papper i skolan eller i affären. Varje kastrerad katt betyder mycket.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, kastrering har jag redan varit på folk om väldigt länge. Finns ingen anledning till att ha okastrerade katter springandes utomhus. Inte inne för den delen heller, om man inte ska bedriva avel.
Bra tips!
Ja att sprida information over huvud taget är jätteviktivt. Det finns så många vanföreställningar om katter, att dom har nio liv, att dom klarar sig ute året runt utan hjälp av människor, att honor måste föda en kull före kastrering, att man inte behöver ID-märka innekatter osv. Att få ut korrekt information betydet väldigt mycket. Mycket negativt som drabbar katter beror på ren okunskap.
Här står det lite mer
http://hittekatter.ifokus.se/articles/4f1c3c9588f47205d7001b78-hur-kan-jag-hjalpa-till
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Här finns ytterligare två artiklar på temat vad man kan göra:
Vad kan just du göra för hittekatterna.
"Även de mycket små insatserna har stor betydelse. Det handlar mera om att vi blir riktigt många som drar vårt lilla strå till stacken. Eller som Röda Korset slogan lyder 'Ingen kan göra allt, men alla kan göra något' ”
"En av de viktigaste uppgifterna är att nå ut till så många människor i landet som möjligt med information om katters behov, situation och vad som åligger en kattägare".
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack Lena, missade visst de artiklarna :)
#6 Det är inte så lätt att hitta gamla artiklar. Särskilt inte när man inte vet om att de finns.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Håller med om att informera är jättebra.. Man kan kanske även ställa upp som kattvakt när någon med en katt åker bort ,ligger på lasarettet o.s.v. Kanske hjälpa till med transporter om man har den möjligheten ???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Katthemmen har olika åldersgränser för volontärer, så hör er för. Sprida information om att hemlösa katter inte klarar sig är en väg att gå. Som någon föreslog: hjälp till att vara kattvakt. Prata med kattägare om vikten att kastrera, id-märka och vaccinera. Det finns bra material här inne som man får använda och du kan säkert också skapa eget material att sätta upp på anslagstavlor i butiker, t ex.
Medarbetare Hittekatter iFokus