Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1397 ggr
pia-app
0

Länsstyrelsen upptäckt kattkoloni !

Fick samtal från mannen med de många katterna som vi hjälper att han fått brev från Länsstyrelsen om att de vill prata med honom då det kommit klagomål om katterna.

Vi har varit noga med att inte säga var han bor utan bara staden och grannarna kan inte ha besvär av katterna då han bor så ensligt.Så vem som har anmält vet jag inte.

I morse pratade jag med handläggaren på Länsstyrelsen om att vi arbetar med det här och har kastrerat 25 katter samt hämtar två dräktiga honor i dag. Hon lyssnade men var väldigt noga med att man bara får ha 9 katter utan tillstånd och ska man ha tiiistånd så ska vissa saker vara uppfyllda.Sen kunde hon inte säga mer förrän hon pratat med mannen.

Nu undrar jag hur går det till om de säger att katterna ska bort ,hur lång tid får han på sig. Katterna är ju välnärda så det är ju inget akut så. Hur har det varit för er som har haft sådana här ärenden ?

Pia

9Liv

lillmymlan
0

Ringer dig Pia!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
0

Han får väl ansöka om tillstånd. Mår katterna bra, får mat och är kastrerad borde de inte kunna neka tillstånd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

i det enda fall jag vart involverad i så fick ägaren först en uppmaning att minska antalet katter, efter ett par månader jordes uppföljning och då inte antalet katter var nere så beslutades om djurförbud. hur lång tid de väntat innan omhändertagandet vet jag inet då jag kom in i bilden o jobbade heltid med detta ärende och höll regelbundet kontakt med djurskyddshandläggaren. så länge de såg att något hände så stressade de inte. men hadde de inte sett det så hadde omhändertagandet gått ganska fort fick jag uppfattningen om.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sakring]
1

Under förutsättning att ingen av katterna lider akut så är myndigheterna tvunga att kommunicera inna någon åtgärd vidtas. Att utfärda ett djurförbud är inget som sker i handvändning.

brutt
2

Mannen bör fråga Lst vem som anmält. Lst har ju helt klart inte visat intresse för hans kattantal tidigare eller hur? Om mannen hade fått ett föreläggande att låta kastrera katterna sina långt tidigare så hade de naturligtvis aldrig hunnit bli 25 stycken.Nu är de ju kastrerade och ytterligare förökning stoppsatt tack vare er.Mannen får väl söka sedvanligt tillstånd om fler än 9 kommer att bo kvar där under en period.Vi får hoppas och tro att Lst iaf uppskattar att katterna inte hann bli ännu fler tack vare att mannen själv bad om hjälp så de sent om sider blev kastrerade till slut.