hålla koll på allt (katthem)
Vi håller på med lite utvärdering av vårt arbete med Tigerharen och försöker hitta sätt att enklare hålla reda på allt. Det blir ju en hel del information med djurärenden, jourhem, intresseanmälningar osv och eftersom vi som är aktiva jobbar från olika orter kan vi inte ha allt samlat i tex en dator eller i pärmar. Därför är jag nyfiken på hur ni andra gör?
Jag håller just nu på att testa och göra en egen anpassad version av dotProject för att se om det fungerar som ett bra sätt att samla allt. Det verkar hittills som att det kan bli hur bra som helst om de andra som ska använda det inte tycker det är för krångligt. Det blir lite av en "djurhemsöversättning" av hela programmet så får jag det att funka bra delar jag gärna med mig sen.
Var in och kollade och det verkar vara en lätt och tillgänglig programvara att använda. Ska bli intressant och se vad du gör med den *L*
Lycka till
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Smart! Någon form av användarvänlig databas på internet måste ju vara det bästa. Följer med stort intresse den fortsatta utvecklingen av detta!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja. Och gratis måste det nästan vara så det här verkar som det bästa alternativet, alla kommersiella motsvarigheter jag hittat kostar uppåt 20000 så det är ju inte aktuellt.
Jag har lite problem med hur man ska kunna sortera tex jourhem som kan ta emot flera olika sorters djur. Men det verkar vara en av de få saker man måste in och rota i själva koden för, och det hoppas jag nån ska kunna hjälpa mig med för jag är inte så haj på php. Resten jag vill anpassa funkar mer eller mindre med att bara "översätta" de olika kategorierna och det var iaf enkelt:)

Bra att du tar upp det Radisa!
Jag har använt ett gratis databaseprogram som heter Shelter Manager, den är helt riktad på djurhemsverksamhet. Allt ingår: journalföring, jourhem, omplacering, kölista mm. Problemet var/är att jag inte lyckades kopiera programmet inkl allt inmatat information till min nya dator och att det innan des krashades mer eller mindre regelbunden…. tror att det finns en uppdaterad och förbättrad version nu.

det verkar ju helt perfekt om man kan ha det på ett webhotell istället för en specifik dator! ska verkligen kolla upp det mer, tack för tipset!!

kolla in här Radisa!

Vi har dels databas program speciellt utformad för oss, som en volontär skapat. Vi kan sitta var som helst och knappa in ändringarna. Sedan så har vi ett låst intranät som man måste söka in till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det sista programet verkar kosta pengar hur får ma det gratis eller går inte det
Någon som vet något sådannt program som är på svenska är lite dålig på engelska, snälla hjälp mig hitta ett sådannt
Malin
puttar upp

dotProjekt har svensk översättning som man kan ladda ner och det är enkelt att själv gå in och ändra i översättningen för att ändra namn på saker, tyvärr är det ju väldigt begränsat jämfört med tex shelter manager som Miranda tipsade om. Jag har inte hunnit sätta mig in i det mer, men eftersom man kan betala för att få en databas på internet borde det inte vara omöjligt att själv lägga det på sin domän och själva programmet är ju gratis. Jag tycker det är väldigt intressant med opensource och programmering men kan tyvärr väldigt lite om det än så länge, men får jag nån ordning på det kan jag säkert hjälpa till om nån annan också villa använda sig av det.

Vanessa, har du nån koll på var ni har databasen? jag har läst på lite om shelter manager nu men körde fast på att vårt webhotell inte tillåter att man har tillgång till databasen direkt från sin egen dator. Och det verkar jättedyrt att betala för att ha den någon annanstans. Så om nån har ett tips på hur man löser det på ett billigt sätt skulle jag vara oerhört tacksam!

#12, precis, sa ngt om att likn. Kunde inte få kontakt med nätet på ngt sätt… Jaja, jag vet inte men ska kolla upp dessa program. Finns svensk översättning, ännu bättre.
Morgan

Vår databas är privat, så det kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Men kan kolla med min bror som är bra på allt sådant. Om ni vill. /Vanessa

Ja gör jättegärna det! Det som behövs är en MySQL databas som man har tillträde ifrån även från sin egen dator. Man kan ju betala till han som gjort programmet men det kostade ca 2000 om året att ha den där, så om din bror känner till nått webhotell eller så som är billigare hade det varit toppen.

Nu har jag fått svar från min bror:
MySQL finns i princip på alla webbhotell och är gratis, gratis och åter gratis. Saxat från programmets sida: http://sheltermanager.sourceforge.net
Han fortsätter: Men jag tror frågeställaren har ett webbhotell med Windows och MSSQL-server vilket kostar pengar. Byte av webbhotell fixar nog biffen.
Lite från honom, kanske det hjälper. Hoppas det. /Vanessa

jo, fast problemet är att väldigt få verkar låta en få tillgång till databsen från annat än själva servern. Vi har tex one.com nu som har stöd för MySQL men de tillåter inte att man får tillgång från sin privata dator utan programmet måste kunna installeras på webhotellet (funkar inte med shelter manager). Om du vill får du gärna fråga din bror om han vet ett pålitligt webhotell som tillåter att man kopplar upp sig till datbasen även hemifrån!

Kollar det. /Vanessa

Nu har jag äntligen löst mitt problem med databasen! Men vad jag har förstått får man betala en hel del för hosting när man ska ha tillgång till mySQL från sin dator. Så det verkar som att erbjudandet ASM har är bra (ca 2000/år) om man inte hittar någon som vill låna ut utrymme så man slipper hela kostnaden själv.
Det verkar hur som helst vara ett väldigt användbart program så tack så mkt för tipset Miranda!

Det var så lite Radisa! 
/Miranda