Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1555 ggr
Sehvrin
17

Samarbete med förening i V. Götaland önskas

Hej!

Jag skriver detta inlägg som miljöhandläggare i Tranemo kommun (Tranemo ligger 4 mil söder om Borås).

Vi har ju inte hand om djurskyddet, men om det skulle visa sig att katter skulle vara en oangelägenhet, t.ex. en koloni med förvildade katter, så skulle ärendet hamna på vårat bord (om jag förstått det rätt).

Om eller när det händer skulle vi vilja ha bättre lösningar än att tillkalla kommunskytt för avskjutning. Dessa ärenden sker ytterst sällan, men om vi får in ett sådant vill vi vara förberedda.

Därför efterlyser jag en förening som skulle kunna tänka sig någon typ av samarbete med oss.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Katthemsmatten
4

Grattis Tranemo kommun till en så framsynt miljöhandläggare! Hoppas Sehvrin kan få fler kommuner att tänka på samma sätt. Skrattande

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
0

Problemet är ju att det finns för få katthem öht. Och sällan man har flera platser lediga. Och i Borås finns inget sedan Djurens Vänner fick sluta. Närmaste är väl DV Göteborg som har sitt katthem i Hyssna men där är det oklart om Pernilla kan fortsätta eller "urstyrelsen" tar över gården igen.

Alingsås (Råmössen) har tagit in en del vanvårdskatter, har också extraresursplatser.

Ofta har kattpensioner avtal med polisen. det hemska med essa pensionater är att katter avlivas nästan alltid när "betalningstiden" är över. mycket sällan att kattpensionater söker efter nya hem för omhändertagna katter.

Handlar det om kattkolonier funkar det oftast med TNR.

Kolla också, Hemlösa katter i Borås har fått en ganska bra fungerande FB-sida.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sehvrin
0

#2 Jag hittar tyvärr inte "Hemlösa katter i Borås" på facebook. Skulle du kunna länka till deras fb-sida? (Har haft liknande problem med att hitta andra sidor, facebook är inte direkt sökvänligt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus