Hjälp inom GÖTEBORG
Hej!
Skrev tidigare i en tråd ang. katten Lucas som kommer till oss och äter regelbundet. Han är hemlös och behöver komma in på ett eller annat sätt, men eftersom vi inte kan ta honom pga olika omständigheter söker jag med ljus och lykta efter ett pemanent- och/eller jourhem. Han behöver komma till veterinären för att få vård och bli kastrerad, och detta är vi villiga att hjälpa till med men huvudfrågan är nu ett ställe han kan komma in till! Finns någon som kan tänkas vara eller vet om ett jourhem inom Göteborg? Han är absolut inte vild, men dock lite skygg och försiktig så han behöver komma till någon som ge honom lite mer tilltro till människor.
Har blivit erbjuden hjälp av djurens vänner Göteborg. Pratade med en jättesnäll och trevlig kvinna som jobbade på katthemmet i Guldheden, och de sa att de kunde låta honom komma dit och även få veterinärvård. Där skulle han i så fall få vara några veckor innan jakten på permanent hem fortsätter. Själv tycker jag det låter jättebra, men jag är inte alls insatt i den soppan djurens vänner är delaktiga i. Men, som jag sa, kvinnan ver genuint trevlig och ville verkligen hjälpa till så nu känns det som att det är den bästa lösningen om inte någon annan vet en ännu bättre.
Men varför vill du ha hjälp av DV? Ingen förening jag skulle litat på. Här finns ju andra som har erbjudit sig att hjälpa till.
#1 Jag vill ha hjälp för att hjälpa katten och som jag sa, jag är inte insatt i DV men jag vill att katten som ska komma in och just nu är de de enda som verkar kunna ta emot honom. Och om kvinnan som jag pratade kan hjälpa katten på ett bra sätt förstår jag inte varför man ska avvisa det? Har blivit erbjuden hjälp från en annan organisation här på hif men inte fått svar på ett tag. Men finns det en annan lösning som är bättre och som du vet så får du jättegärna komma med den.
Har svarat dig i den andra tråden. Vill du att katten överlever ger den inte till deras "gamla" djurhem på Dr. Bex gatan! Har du sett bilderna på deras FB-sidan hur det ser ut i lokalen? Och inte många katter som kom levande därifrån.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#3 Såg det, tack! Har du själv varit där och sett stället? Tycker det är så konstigt med tanke på att jag fick en helt annan bild av kvinnan jag pratade med idag.
Men hur tror du att DV har fått ta hand om alla de djuren som de sedan tagit död på? Genom att vara otrevliga? Naturligtvis har de varit trevliga och hjälpsamma så länge ägaren varit i närheten. Men det har knappast djuren varit hjälpta av.
Jjudith, vargen i Rödluvan var väl också snäll:) Pernilla kan ta katten.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Minns själv hur jag (för 11 år sedan) lämnade av 3 kattungar som grannen funnit i sin trädgård - dumpade. Körde dem till DV guldheden i god tro…
F-n vad jag ångrat den händelsen. Aldrig mer DV göteborg för min del!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Okej, som jag sa: vet själv ingenting om att katter dött osv och därför frågar jag om råd. Då lät inte DV som ett alternativ då.
#6 Vart bor Pernilla någonstans? Försöker hon placera katterna i permanenta hem? Finns det ett nummer man kan få tag i henne i?
Kolla "hennes" hemsidan: http://www.djurensvannergbg.se/
och katthemmet: http://www.djurensvannergbg.se/index-3.html
Under alla datum till höger kan du se bilder:)
Och vill du veta mer om kattmördaren Ekelund -DV Göteborg: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=411&Itemid=61
Jag har svarat både i tråden och i PM om att vi tar hand om katten men ni måste ta in den nästa gång den kommer å äter så att vi antingen kan hämta eller att ni kan få in den i transportbur och ta den till oss.
Vi har även sagt att vi kommer se till att katten får veterinärvård, kastrering, iodmärkning och vaccination för att sedan hitta nytt hem till katte, har även ett jourhem som står ledigt för just Lucas.
Så förstår inte riktigt varför skapande av tråd där du ber om hjälp som redan finns tillgänglig?

Den här fina katten har verkligen haft tur, Tissetassarna som kan ta in den i jourhem och Sarasvati som betalar kastreringen. JJudith, det är ganska sällsynt att det finns hjälp, plats och pengar så här snabbt så jag tycker verkligen du ska ta tag i saken nu och ha en konversation med Tissetassarna så att katten kan få hjälp. Varför du börjar fundera på att blanda in DV när du redan fått så bra erbjudande om hjälp förstår jag verkligen inte.
Jag är säker på att du kan få hjälp att fånga in katten också om du bara börjar kommunicera med dom som vill hjälpa!
#10 Har mailat dig men inte fått svar så därför har jag antagit ett det inte funnits ett jourhem som kunnat ta emot honom? Men här skriver du att det verkar finnas (?) så uppenbarligen har det blivit ett missförstånd. Hos er hade varit det bästa känns det som så om det går att fixa vore det toppen. Ringde dig men fick inget svar, provar lite senare helt enkelt.
#11 Känns som att du fått lite fel sida av mig då jag tar tag i saken, det är ju därför jag skriver här på hif för att få hjälp. Som jag skrev ovan svarade inte västerkatten och därför antog jag att det inte fanns plats, men eftersom hon nu skriver att de verka kunna ta emot honom fattar ju även jag att det vore det bästa. DV kontaktade mig, men eftersom jag hört att de är ute i blåsväder skrev jag det här inlägget för att be er om råd om vad som är bäst då jag tyckte själv att hon jag pratade med var jättetrevlig och verkade vara Lucas enda chans för tillfället, men med tanke på det jag fått höra här i tråden anser jag också nu att det inte är lämpligt att lämna honom dit. Så, att du skriver att jag inte kommunicerar med andra känns lite tråkigt då jag verkligen försöker göra allt jag kan för att hjälpa fina Lucas.

Jag tycker det är jättebra att du försöker hjälpa katten, men det är 12 dagar sedan Tissetassarna la ut sitt nummer i den andra tråden och bad dig ringa. Om du inte fått tag i henne kanske du kan pma henne ditt nummer så kan hon ju ringa dig. Jag tycker väl att bristen på kommunikation ligger just där samt i att du vill starta en insamling när det redan finns erbjudande om pengar.
Men jag hoppas ni får tag i varandra nu så att Lucas kan få hjälp snabbt :)
Jag ringde henne den dagen hon la ut sitt nummer, men då fanns inget ledigt jourhem så efter det hade vi PM-kontakt och idag förstod jag att det fanns ett jourhem till honom. Insamlingen frågade jag om råd i den förra tråden då jag inte hade någon aning om hur eller vad som skulle hända, det enda jag vet är att han behöver kastreras och ev. veterinärvård. Fortfarande tråkigt att du har den uppfattningen!
Har pratat med Västerkatten idag och han ska nu få komma till ett jourhem, så nästa gång han kommer hit fångar vi in honom och trnsporterar honom till hans nya 'hem'. Känns jättebra!
Tack Västerkatten.
Bra att missförstånden nu verkar ha rett ut sig och att det finns en lösning för kissen.
DV Göteborg är tyvärr inte ett ställe att rekomendera. Inte om man vill att katten ska få ett fortsatt liv.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Härligt!
#14 "Nästa gång han kommer hit fångar vi in honom och transporterar honom till hans nya 'hem'" Tack JJudith för ditt initiativ och tack Tissetassarna. Så glad.
Bara ett PS. Missen är tydligen inte skygg, men säkert misstänksam. Här gäller ändå bestämda grejor. Du behöver ingen fälla vad jag förstår. Men du måste ju locka in med mat i hus/lägenhet? Och så stänga. Och så inte ge dig. Lite skit får han ta för chansen till ett gott liv. DU vet att du hjälper katten. Så inget trams. Han kan blir sur. Ge dig inte. Det är för missens bästa. Han kommer att tacka dig så småningom ;-)
Hur går det för Masthuggskillen?
Det här började likna en riktig solskenshistoria. Fin misse med underbara prickar och ett stort gensvar efter en utmärkt blocketannons.
Vi får inte glömma TS eller katten!!
Hopppas det ordnat sig !
eller? 
Lucas jourmatte väntar på att få in honom! men han har inte dykt upp hos sina matare än!
Lucas är inne och hos jourmatte!
Kastreringstid ska bokas snarast!
Kanonbra jobbat alla inblandade
Men så bra att han har fångats in nu Kisse Lucas! :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lycka till Lucas 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Just det, har helt glömt att uppdatera! Men som sagt, i måndags lyckades vi äntligen fånga in Lucas och köra honom till hans nya jourhem. Tror han får det jättebra tills vidare! 
#23 Det var goda nyheter som sagt!
Ser att Lucas är hos Västerkatterna nu
. Men jag har ju inte betalat någon kastrering (som utlovat ovan) … Ser också att han utannonseras som lite människoskygg och lämplig som stallkatt. Undrar det? Han var ju en Masthuggskatt som rörde sig ganska fritt bland människor och ser så trygg ut på dessa tidigare foton (Masthugget, Gbg, är en stadsdel). Hur som, jätteglad att han blivit omhändertagen! Och då får jag trycka in en summa i efterhand till Västerkatter. PM:a gärna om Lucas kostnad och läge. Har tyvärr varit sjukt upptagen (med jobb) länge. 
Saravati
Lucas läge är ändrat nu. Så skriver jourmatte nu:
Jourhemmet säger:
Det har hänt en hel del med Lucas. Han har börjat komma fram mer o mer. Sitter tom och äter bredvid de andra katterna, bara dom inte blir för närgågna. Han litar inte riktigt på dom så jag tror att han borde få komma till ett där han kan få vara ensamkatt. Han älskar att kela.När jag kommer ut i köket (där han fortfarande känner sig tryggast) slänger han sig på rygg framför mina fötter och vill bli kliad på magen. Det har även hänt att han har legat hos mig i soffan. Han kommer fram när jag kallar på honom. Kommer Zorro eller Zelma för nära klappar han till direkt. Han har nog tråkiga erfarenheter av andra katter sedan han var ute och var tvungen att försvara sig och sitt revir. Nästan alla hans sår har läkt nu. Jag tror numera på att han kommer att bli en underbar innekatt hos någon som lever ett rätt lugnt liv utan egna barn eller andra fyrbenta. Han ska inte bo ute. Vad han behöver är trygghet och kärlek. Han är väl värd att bli älskad för goare får man leta efter. Jag börjar bli väldigt fäst vid honom o vill att han ska få det bästa. Hör av dig när du har tid. Men ändra hans annons. Han ska inte vara stallkatt utan om möjligt få ett gott hem där han kan ligga i knät o bli kliad.här
#26 Det låter ju som han har utvecklats riktigt mycket sista tiden. En sådan go kisse!
#26 Så underbart! Tror jag känner till denna katt sedan tidigare - kände igen fotot här på HiF. Väldigt speciellt teckning, och så lokaliteten. Han var aldrig en skyggis. Men okastrerad. Vi försökte få fatt på ägare för att övertyga till kastrering men lyckades inte. Tydligen blev han övergiven av ägare, flytt och andrahandsuthyrningar, tror vi nu. Och så dök missen inte upp mer. Om det är "rätt" misse (kallades "Kompis") så är han pappa till några kattungar som vi tagit hand om här i grannskapet, och de är 6 år nu - toppenkatter, svartvita skönheter med underbara temperament - alla kastrerade, id-märkta och försäkrade så klart! Och mycket älskade! (Mammakatt tillhörde för övrigt en vänlig, klok och på många vis god, men socialt utslagen, äldre man som inte klarade av det hela, fast han älskade sin kattflicka och det var högst ömsesidigt; mannen är avliden nu - mammakatt är kastrerad sedan länge, har fått ett nytt gott hem och mår prima. Liksom ungarna, som sagt.) Hoppas så att det går bra för Lucas. Han hade bara oturen att få en skit till ägare.
Jourhemmet låter underbart! 
Och jag sänder över en penninghjälp till fantastiska Västerkatter.
(Nyligen hemkommen efter Valborgsfest, inte spiknykter men kunde inte hålla mig från att kolla här. Hoppas stavning och annat stämmer. PM:ar om mer if needed :-) Tack för ditt svar!)
#28 Det där ärendet med mannen och mamma katt låter bekant. Känner till ett liknande fall i Göteborg. Det var i början av 2000. Tog själv hand om och omplacerade två avkommor till den kattmamman. (Om det nu är samma fall)
#29 Aj då flera sorgligheter som ändå fått gott slut… Men inte samma fall. Dessa ungar föddes i juni 2006 (kattmammas första och enda kull; hon var bara dryga året själv då), och de inklusive kattmamma bor kvar hos olika familjer här i grannskapet. Kanske är inte heller denne "Lucas" rätte pappan, men väldigt likt och så är det ju i samma område - spelar ingen roll egentligen, huvudsaken är att han också får det bra!
#30 Nej då var det ett liknande fall. Eller möjligen samma man med nya katter. Vederbörande blev vräkt där han bodde då. Gick inte att prata med honom om kastrering.