Ett djurskyddsärende? (Göteborg)
Idag gick jag igenom tunneln mellan Nordstan och Centralen i Göteborg. Där satt en man på en filt och tiggde, med sig hade han en hund och en katt. Det var massor med människor som passerade i tunneln och en person stod och spelade gitarr, akustiken där nere gör att ljuden är höga och skarpa, och det är verkligen ingen miljö för djur. Katten satt still men såg inte avslappnad ut, snarare väldigt irriterad. Den hade koppel och halsband på sig.
Jag kände mig illa berörd å djurens vägnar, och eftersom Länsstyrelsen inte tog emot samtal vid den tiden ringde jag polisen. De sa, "jaha, och vad ska vi göra åt det?" och jag fick förklara lite närmare varför tunneln är en olämplig miljö för djur. Jag fick då svaret att "det är ingenting vi kommer göra nåt åt, de får bo därnere så länge, men hjärtligt tack för att du ringde".
Jag upplevde att polisen som tog emot mitt samtal var nonchalant, men kanske räknas inte detta som ett djurskyddsärende alls? Speciellt katter borde ju kunna bli väldigt stressade av att sitta på ett sånt ställe. Jag såg ingen möjlighet till toa för katten eller vattenskål, men jag hann inte se så noga. Imorgon tänkte jag ringa Länsstyrelsen och fråga hur de ser på saken, men det hade ju varit bäst om någon kunde åkt dit när de faktiskt var där.
När jag var i USA såg jag flera tiggare som hade med sig en kattunge eller liten hund, jag antar att det får djurvänner att kanske ge lite extra och gissar att det var anledningen till att han hade med sig djuren, men jag vet inte. Jag hann tyvärr inte gå tillbaka och prata med honom. Är de fler som sett denna trio i Göteborg? Det var en helvit katt och en ljusbrun hund.
Det låter ju inte så vidare bra! Ingen bra miljö för djur att vara i den tunneln. Just tiggarna har börjat köra med allehanda knep för att få folk mer givmilda. Ingen höjdare dock när de börjar använda sig av djur. Man kan ju undra varifrån katten och hunden kom?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
hej. jag bor i göteborg men har aldrig sett en "uteliggare" med katt , bara hund med sig. Vet dock att soc kan ge "hemlösa" en hund för att dom ska ha någon att ta hand om osv.. men kanske är samma med katt?
Förfärligt. Bra Persikahallon att du agerat, och att du ringer Länsstyrelsen imorgon. Låter som en horribel miljö för en katt. Har inte sett själv. Hoppas på uppdatering.

#2 stackars hundar, har du nån länk så man kan läsa om detta o hur de resonerar? har man inet ens mat o tak över huvet att sköta sig själv så undrar ju jag hur man kan ge ett djur ett bra liv.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hund är väl okay men en katt har inget att göra där!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#2 Soc verkar ju inte ha så mycket innanför pannbenet. Kan de inte ge de hemlösa en tamagotchi istället? Fast de kostar kanske mer än en katt i inköpspris.
4# jag ska kolla om jag hittar! pratade med en hemlös på vagnen som hade en schäfer och han sa till mig att han fått hunden av sociala men han får även mat och veterinärbesök som dom betalar också.
Nu har jag ringt Länsstyrelsens djurskyddstelefon. De kunde inte göra något om jag inte hade vederbörandes adress, för det var inget som räknades som så akut att de skulle åka ut direkt om jag såg det igen. Möjligen om det var garanterat att det pågått under många timmar. Den jag talade med ville helst inte ta emot en anmälan "eftersom risken är att vi måste lägga ner den när det finns så lite att gå på".
Jag borde nog ha pushat och gjort en anmälan ändå, så att det finns dokumenterat om fler skulle ringa. Jag fick rådet att skriva ut broschyrer om katt- och hundhållning på jordbruksverkets hemsida och ge till mannen om jag ser honom igen.
Om någon mer ser trion tycker jag att ni ska ringa Länsstyrelsen, om inte annat så kanske de är ute i något annat ärende och kan ta sig en sväng förbi. Det är ju svårt att avgöra graden av vanvård efter att bara ha sett dem ett kort ögonblick en enda gång, men om detta är något som sker frekvent så borde det ju väga tyngre kan jag tycka. Alternativt kanske katten tycker att detta är helkul och min oro är obefogad, men det var inte vad den såg ut att tycka just när jag gick förbi. Ser jag dem igen ska jag också försöka prata med mannen såklart, och det hoppas jag att fler kan tänka sig att göra, på ett trevligt sätt.

Bor i Göteborg men har aldrig sett en tiggare med djur. Men jag ska ju hålla ögonen extra öppna nu.
Att socialtjänsten skulle bekosta inköp av hund och dess foder verkar inte sannolikt. De brukar nämligen inte tycka att folk som behöver försörjningsstöd ska ha djur över huvud taget.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är det någon som är duktig på lagstiftning som vet vad som gäller för djur som används i näringsidkande aktiviteter? Ponera att mannen har med sig katten medan han tigger för att smälta hjärtat på djurvänner, vilket inte är helt otroligt, kanske kan det få LST att agera utifrån en annan angreppspunkt? Jag vill inte vara missunnsam mot honom som säkert har det svårt, men jag tycker inte att det är acceptabelt att ett djur far illa för det. Är det någon som vet? LST var uppenbarligen inte intresserade av att fundera kring ärendet själva så man får väl hjälpa dem på traven om det går.
Här var det nån hemlös man som cyklade rund och sov ute med en stulen katt i buren. Kom inte mer riktig ihåg men katten hamnade hos oss och mannen fick djurförbud.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#10 Låter märkligt men jag har faktiskt "hört" (läst?) alldeles detsamma som #2 och #7 skriver här, nämligen att hemlösa eller socialfall av olika slag får en hund för att ha något att ta hand om, som terapi och träning (i Göteborg). Mestadels schäfrar, som sagt. Nu när det verkar helt obekant för övriga här, börjar jag också undra. Vet egentligen inte var och när jag "hört" det. Trodde det var allmänt känt.
Men aldrig KATT.
#11, tiggeri kan väl inte betraktas som näringsidkande verksamhet? Men alla angreppssätt är bra, så länge det gagnar djurstackarna. Fattar mycket väl, liksom alla andra här, att du inte vill åt mannen som i det här fallet säkert har det svårt (liksom de eventuella socialfalls-hundägarna) men man får gräva där man står. Och här gräver vi för katterna i första hand ;-) Hoppas också på någon duktig i lagstiftning!
13# JO samma här trodde också det var allmänt känt… för hur kommer det sog annars att väldigt många hemlösa har djur då?
#14 Jo men du vet ju hur det är med det där man bara tror sig veta ;-). Har uppriktigt inbillat mig att detta (med hund från socialen) var verklighet men när jag läser här måste jag betvivla sanningshalten. Du har i alla fall talat med en människa som berättat att det är så, eller? Det har inte jag.
Hur som. Kissekatten i tunneln behöver följas upp. Bravo persikahallon! Undviker området (och har aldrig naturlig anledning att finnas där) men drar dit i helgen och kollar. Och yes, pratar trevligt isf. Där har du alldeles rätt. Allt annat drabbar endast djuret/en.
15# ja det har jag gjort. han hade en jätte fin stor schäfer och han sålde faktum.. jag frågade om det var hans och han sa att soc hade gett honom hunden …

#16 Men vem vill ge ett djur ett liv som hemlös?
Om vi nu bortser hela diskussionen om att mannen är hemlös vilket naturligtvis är hemskt. Men sätter man djur i den situationen?
Jag tvivlar stark på att socialen skulle GE hemlösa en hund. Däremot försöker de säkert att hjälpa till när det redan finns en hund med i bilden. Göteborg (Djursjukhuset) erbjuder också gratis vård för djuren: http://www.hanskarlsson.se/Vastra.pdf
ok.. det var vad han sa iallafall. Ska höra med min kompis som jobbar påå soc angående detta!!! :)

Insamlingar tror jag inte räknas till näringsidkande verksamhet - i alla fall inte i föreningssammanhang. Vi har ju med oss Baffe (storkatten;-) och insamlingsbössa på marknader odyl men det är ju naturligtvis en annan sak. Det är ok utan att vi behöver skatta eller så.
Då råder också kontrollerade former - katten har korg, mat och kisselåda bakom så han får lugn och ro mellan varven. Sören (vildahildas) tjusige "marknadskatt" har ju också den uppgiften. Men jag skulle aldrig sätta mig i "pissetunneln" i Nordstan med katten…
Som några skriver ovan - så vet jag att en del veterinärer har vaccinationskampanjer och undersökningar för hemlösas husdjur ibland. Det är positivt. Tror nog också att många hemlösa hellre köper en burk mat till katten än något till sig själv
Men visst - det är säkert en hel del hundar och katter som blir lidande av ägarens ekonomiska situation.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Här i stan (Norrköping) bekostar inte soc vare sig hund eller katt och de som har socbidrag får bekosta det själva utanför försörjningsstödet!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
#21 Så är det även i de kommuner som jag känner till.