jag vill bara skrika rakt ut
Vad är det för fel med att älska katter?!
Jag gosar med mina katter, går ut och går och jag pratar om dom.
Människor tittar på mig som om jag vore galen.
"ehh lotta, du berättar väll inte för främmande människor att du går med katten i sele?"
Vad är det för fel med att göra det då?!
Jag är så förbannat trött på att bli kallad "The crazy cat woman" bara för att jag håller mina två fyrfotingar så kära.. varför kan människor inte bara förstå?!
Två tjejer på jobbet ska skaffa katt nu. Den ena är helt förstörd för att hon måste betala 200kr för en kattunge(!) "men för två år sen kostade det ju bara 10kr" Ja men vart har du gjort av den katten då?!
Den andra har redan bokat en unge och jag frågade henne när hon skulle få hem den… "jaaa det vet jag ju inte riktigt den kanske är två veckor nu så om 8 veckor kanske"
Jag sa till henne att dom skulle vara minst tolv veckor gammla och hon såg helt oförstående ut. "men är dom inte jättestorea då" frågade hon.
Jag berättade för henne om att hon tog kattungen innan 12veckor så skulle den bajsa överallt och aldrig bli rumsren. Skulle snutta på alla hennes kläder och vara allmänt jobbig. Hon såg helt förskräkt ut:
Är jag en elak människa nu?
Tack för att jag fick ventilera mig

Oh my god! Hur tänker människor egentligen?
Jag gör som du och det vet jag andra också gör och anledningen är för att vi älskar våra missar och vill göra dem glada och ta hand om dem på ett bra sätt!
Vilka arbetskamrater som inte ens vill ge 200 kronor för en kattunge och en annan som vill ta när den är 10 veckor..
Åhh det finns för konstiga människor!
Men bry dig inte om människor som håller på att påpeka såna saker! Det finns många andra människor som gör som du för att vi älskar våra katter!
De människorna som säger så och regarera så tycks inte ha ett hjärta..?
Förr tyckte jag det var jättelöjligt att gå med en katt i sele. Nu har jag ändrat mig och tycker det är väldigt bra med innekatter, så länge de får tillräckligt med stimulans.
Jag har lärt mig och ändrat inställning, det betyder att det är inte körd eller meningslös att övertyga andra. Jag tror att det är lite på väg i Sverige att katter får en annan status. Det gäller bara att fortsätter med kattinformation…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rulda…crazy cat woman…gör det till en komplimang hos dig själv!…Ofta så är det så att det man inte vet/kan något om och som då i ens egna ögon ter sig märkligt/annorlunda ut också är lättare att skämta om/driva med, pga osäkerhet och då är det lättare att lägga fokuset på den man inte förstår så att den ska framstå som okunnig/märlig/odd..ja..whatever. Använd dig av detta…och gå inte in i försvar för något som du tror på och kan och som andra inte förstår…det behöver du inte…det du vet om katter har de andra kanske inte en aning om…feed them. Briljera lite och knäpp dem på näsan…allt för den goda saken..;-)….
Hemma hos mig vet inte t.ex inte alla riktigt var de törs sätta sig ner för jag har sagt att det är katternas plats…och de vet inte om jag skämtar eller ej…who´s laughing now?
Hälsningar Efvis

Nej, du är verkligen inte en elak människa. Du pratar ju för djuren. Fortsätt gärna att ge dem goda tips och råd….något kanske går in…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Himmel och tid, Har inte utvecklingen gått ett dugg frammåt på 12 år.
Gissa om vi för 12 år sedan fick skit av folk för att vi var ute med våra katter i sele och koppel. Det var det löjligaste de sett.
Trodde det var så vanligt numera, att folk inte reagerade.
Samtidigt klagar folk för att man släpper ut katter vind för våg.
Så de kan kissa och bajsa vart som helst.
Hur ska de ha det egentligen.
Jenna

The crazy cat women, snyggt smeknamn. Var stolt för att du tar ansvar för dina katter……
Bra att du informerade tjejen. Information, information är det som behövs eftersom de flesta människor inte har en aning om hur det är att ha katter. Dom ser bara en gullig leksak…… som vissa kastar bort när det blir för jobbigt.
#5 Jenna_Gun Dubbelmoral är vad det är……………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag tycker inte att man är galen bara för att man vet mycket och delar med sig av information. Det är helt underbart att det finns folk som försöker lära andra vad som är bra. Önskar att folk kunde vara mer öppna i att ta emot information utan att se det som kritik också.

Jag får oxå stöta på en del taskiga saker.. det som stör mig mest e att så många säger det e bara en katt..Men för mig e det inte bara en katt.. jag älskar mina 2 katter o utan dem hade jag inte levt.. jag e rädd vad som ska hända med dem om jag dör nu.. Att man månar om sin hund verkar alldeles ok o när man pratar om den men hu jeda mig om man skulle prata om sin katt..
Rulda! Var stolt! JAg är allmänt känd som "kattkärring" här! Det är jag superstolt över!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Otroligt hur olika saker kan vara. Alla mina vänner, bekanta, och även främlingar tycker att det är roligt med min kattkärlek. Alla tycker att det är underbart att jag jobbar med hemlösa katter. Till och med beundrande för mitt engagemang.
För när jag är ute och går med min kisse i sele tycker folk att det är underbart att se. Och vi åker runt överallt med honom. Främmande människor pratar alltid med mig och Findus. Har inte märkt av en enda nedsättande kommentar. Om man undantar från en senil man som trodde att han var en papegoja :-). Vägrade lyssna på motsatsen.
Vet inte vad det beror på att det är en sådan skillnad. Kanske för att jag bor i Stockholm, kanske för att folk, både främmande och bekanta inser att vara negativ inte biter på mig, så de ödslar ingen energi på det hela. Jag vet inte. Konstigt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det är det som är så härligt med att kunna gå in här och skriva av sig alla är kattälskare och förstår att det bästa som finns i livet är katter :)
Tack för alla svar och posetiva komentarer.
Nu ska "the crazy cat woman" och hennes Toker gå på en lååång promenad och jaga igelkottar ;)
Det är typiskt svenskt med dylika kommentarer. När jag bodde i Holland var det aldrig någon som höjde på ögonbrynen när man berättade att man hade tre katter vilket vi hade då. Många hade betydligt fler. I Sverige svimmar de flesta om man har mer än två. Nu för tiden kan jag bli snudd på otrevlig när någon ger mig beska kommentaret. "Jaha nu märks det att man är hemma i trångsynta sverige igen" säger jag. Fast ändå bättre är det nog att vara cool och säga "jag har bara 5 katter" när någon frågar om hur många man har vilket de ofta gör.
I det här landet ska allt vara så himla lagom, inte för mycket, inte för lite, inte för annorlunda, inte för färgstarkt, inte för duktig….. Tröttsamt och tråkigt! Dock lever vi i en demokrati och kan själva bestämma vad vi gör så länge vi inte bryter mot landets lagar. Ibland tror jag människor är avundsjuka på den som går sina egna vägar och gör som den känner för. Det skapar ångest hos alla de där som lägger så stor energi på att hålla sig inom lagom-facket. Eftersom katten har så låg status i vårt land bryter vi kattmänniskor mot lagom-normen när vi lägger vår själ på "värdelösa" hittekatter. Men genom att göra det och berätta varför kan vi också förändra på sikt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#12 Håller med typiskt lagomSverige!
ändålänge har jag intr fått några dumma kommentarer är jag e ute med amigo lr de andra i sele, barnen vill hälsa o de vuxna ler. men sedan år han som en hund med(amigo alltså) han kommer när jag säger till honom o går "fot" hihi
#12 bra skrivet!
#14 va skönt för dig :) Toker är så rädd för andra människor så när vi möter nån när vi är ute å går springer han och gömmer sig eller lägger sig platt på marken. Folk tror att jag är ute och promenerar med en buske :S Men när det är folktomt är han underbar att gå ut och gå med :)
#12 jag brukar säga att ja, just nu har jag bara 6 katter;) haha de flesta höjer på ögonbrynen och säger de ngt mer så (ofta säger de "bara, de e väl inte så bara" jo säger jag kom tebax te sommaren när ja ha 10-11 stycken gosbollar:D
just nu har jag 3 egna, 1 på g, 3 stödisar o 3 stödhemsungar.

Nu får vi snart börja kalla dig för "Kattmamma" säger dom med ironi och hånleende inte alls positivt till mig för att jag är med här på hittekatter och börjat förstå vidden av hemlösingar och för att jag börjat virka kattleksaker.
Jag går då in i försvarställning och säger "Jag har bara en katt, kattmammor har många katter….
Jag vill gärna kallas kattmamma men inte av spydighet
Jag vet att det är av okunskap! hur mycket jag än informerar så fattar vissa ändå inte..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Anebit. Du gör åtminstone något åt situationen istället för att komma med spydiga kommentarer, eller hur. Var stolt över det o påpeka gärna det nästa gång de försöker ha roligt på din bekostnad. Katterna upskattar all hjälp de får.
//Pia
Jag vet att jag anses som knäpp för mina katter, typisk, måste hon överdriva igen. Har också fått höra du och dina kattjävlar. Det är inte populär att överdriva, oavsett med vad. Som Lena skrev här ska man anpassa sig, annars är man "ute". Inte heller på "mitt" katthem är det populär, varför tar andras katter (KKS), när det finns katter här. Men här finns inte samma akuta problem som på andra ställe. Att inte se helheten, för mig är alla katter lika viktiga, oavsett om de kommer från Skara eller Skåne. Lika lite som jag kan akceptera att även om vi (DV Skara) sköter oss finns det andra DV-hem som inte gör det. Här ska man hålla sig inom någon gräns, om det är kommunen, familjen eller nån förening.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus