Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4278 ggr
animal-lover
6

Hittat en katt, Västerås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För typ 1v sedan så "flyttade" en katt till våran kattkorg ute som vi har till våra 2 katter. Tänkte inte så mkt på det för det är många katter här där vi bor. Och igår så fick jag tag på den för jag var lite fundersam över den då den typ inhalera maten som vi ställer ut till våra och det visade sig att den är JÄTTE smal och tovig så den har nog varit hemifrån ett tag.

Nu undrar jag om det är nån här som bor i Västerås området och har förlorat sin katt. Den är öronmärkt.

Katten fås tillbaks om personen säger rätt nr i örat och vad det är för kön

Bild kommer här

Katthemsmatten
1

Har du kollat med Kennelklubbens resp. Sveraks register för att spåra ägaren? Kollat med polisen om den är efterlyst?

Vore toppen om du kan hjälpa katten med att få bort tovorna. Det gör ont att ha tovor för en långhårskatt. Dessutom så blir pälsen mindre isolerande så den fryser och kan inte heller hålla sig ren. Hoppas du har ett litet utrymme den kan få bo i medan du söker ägaren.

Lycka till!!!!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

animal-lover
0

Jo har kollat men hittade ingen ägare, kan ju skrivit nån siffra fel för siffrorna är väldigt "suddiga" så det syns inte så bra.

Har lämnat in katten till polisen nu för den gick inte att ha hemma för den var livrädd för min hund och så var den väldigt intresserad av fågeln :/

Sa åt polisen att raka katten och se till att den får i sig mat. Riktigt synd att jag inte kunde göra mer som att raka bort tovorna men jag vågade inte riktigt utan dom satt så nära huden att det nog är bäst att vet gör det. Klippte bort lite runt anus då det var torkat bajs i dom tovorna.

Så om det är nåns katt hör av er till Västerås polisstation !

Katthemsmatten
1

Vet du vilket katthem Västeråspolisen samarbetar med? Hoppas det är ett 'no kill' och inte en avlivningsfabrik. Håller tummarna för att missen kommer att överleva mer än 5 dygn.

animal-lover
0

Dom arbetar med Djurskyddet Västerås Huskatten och tror dom har "no kill" där. Här är en länk så ni kan gå in och titta :)

www.huskatten.com/

Katthemsmatten
0

Tack för länken, animal-lover.

Det står ingenting om att de inte avlivar friska djur och heller ingenting i paragrafen om vad som ska ske med katterna om föreningen upplöses. Däremot mycket noga angivet att behållningen ska tillfalla Djurskyddet.

Känns inte helt bra i magen. Djurskyddet har ju en 3 månadersregel som man inte vill skylta med men som man använder sig av för att göra sig av med 'räddade' katter som man inte omsätter tillräckligt snabbt. Rynkar på näsan

animal-lover
1

Oki det var ju inte bra att dom bara har 3 mån. Hur ska jag göra då om jag vill ha ansvaret för katten, vill ju inte att den ska dö :( ska jag kontakta polisen igen då och fråga om jag får tillbaks katten ?

Katthemsmatten
0

#6 Gör i alla fall ett försök. Skönt att du känner så stort ansvar för den lille stackarn.

Katthemsmatten
0

TS, nu  har jag hört mig för litet här och där och har, dessvärre, fått bekräftat att det inte finns ett enda katthem i hela Västmanland som intresserar sig för katter som är det allra minsta skygga. Det blir enkel biljett till Skaparkatten Gråter

Hoppas du kan få tillbaka katten från polisen.

Alexej
0

Västerås gillar inte skygga katter men katten ser ju inte skygg ut när den fotograferades. Men försök att hålla kontakten med katthemmet!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

animal-lover
2

#8 Den är inte skygg, jättegosig. Var skygg i början när vi såg den men sen så gick den typ bara rätt in i huset :) Så jag tror inte det är nåt problem :P

Ska kontakta polisen idag och höra hur det går och se om jag och en till kan komma och raka katten ( en kompis till mig har tydligen stor erfarenhet av att raka riktigt toviga katter då hon är utbildad djursjukvårdare :))

Klart jag känner ansvar, alla djur som kommer in i mitt liv på ett eller annat sätt kommer inte undan min oro eller vård, blev ju djurvårdare av en anledning ;)

#9 Ja ska prata med dom oxå och höra om dom "tagit över" ansvaret för katten än och hur dom tänker göra med den

Katthemsmatten
0

Hoppas det går bra och att du håller oss uppdaterade. Det är spännande att följa den här tråden och ditt arbete.

Slampen
0

Jag har dåliga vibbar av Västerås. Hört om det tidigare. Hoppas du får lös katten, det finns andra bra katthem. Gällande märkningen, så kan man göra att man sätter stjärna efter en siffra. Om man har t ex AS, som syns tydligy och sedan kommer en siffra som är tydlig men resterande inte, så kan man sätta en stjärna efter den. Man får då vid sökning upp en hel del katter. Men då kan man ju köra lite uteslutningsmetoden.

Märkningen kan synas bättre om man smörjer örat med olja och håller en ficklampa bakom. Den kan ju även vara chippad.

Jag vet att polisen i Västerås även samarbetar med en som har djurambulans i Eskilstuna.