Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 1204 ggr
Rafflan
10

Tillsammans klarar man mycket!

Måndag den 19/3 togs en hittekatt till veterinären. I början av vintern hade den börjat vandra runt i ett lägenhets område, folk började så småningom ge den mat, och en dag upptäckte en kvinna att katten hade en skada i ansiktet och tog då katten till veterinären.

Veterinären kontaktade polisen och anmälde katten upphittad, den var omärkt och kastrerad. Hos veterinären konstaterades att katten behöver operera skadan i ansiktet och man börjande leta efter en ägare, den 21/3 var kattens tid över, den skulle avlivas då ingen ägare hittats och katten behövde vård. Men veterinären tyckte katten var för tam och ville inte ge upp utan katten fick sitta medans man försökte hitta ägaren eller någon annan som var villig att betala operationen. Och under denna tid upptäckes även att katten har forl och operationen blev dyrare och svårare att hitta någon som kunde betala.

Men ingen hade råd eller ville ha katt, sen började personer komma fram och ville gå ihop och hjälpa katten, på torsdag/fredag hade man pengarna, men så kom nästa problem, ingen kunde eller ville ta katten! Och man ville inte operera utan att veta att det fanns ett hem till katten.

Tveka inte en sekund utan sa ja, katten kunde få komma till mig.

Idag fick dem tid över och katten opererades och hämtade den för en liten stund sen :)

Dem fick sy skadan i ansiktet men det ska läka fint och om 10-14 dagar kan vi ta stygnen, fick med mig smärtlindring hem och ge över helgen + recept på andra mediciner jag ska hämta ut imorgon :)
Och så blir det mjukmat i 2 veckor :)

Hoppas bara han kommer trivas som innekatt nu och att han kommer funka bra ihop med hunden :)

Han fick köket som "sitt" rum tills stygnen är tagna, ikväll/natt får han vara där i lugn och ro och imorgon ska jag ha kompostgaller emellan så han kan börja bekanta sig med hunden :)

Är en svart bondkatt, korthårig med tätt och mjuk päls, kastrerad hane på ca 6 år trodde dem :)
Hans namn är Ninja ^^,

[Linda240]
0

Kul hoppas han kommer att trivas.

Josefa
0

Grattis till ditt nya liv Ninja!

Katthemsmatten
0

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
0

Underbar historie men så tragiskt att ägaren inte hörde av sig. Var katten inte id-märkt?

Hur gick det med forltänderna?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
0

#4 nepp omärkt :(

Dem drog ut dem angripna tänderna i samband med att dem sydde ansiktet och gjorde även en munsanering :)

Sidentass
0

Men vilket fint slut ändå, på denna historia…så fint att du finns för kissen!!!

Krullsvans
0

Blir varm i hjärtat! :-)

Rafflan
5

Känner att man har många att tacka för denna underbara katt, den snälla kvinnan som lämnade in katten, veterinären som inte vill avliva, personerna som gick ihop och betala och veterinären som gjorde operationen :D

Och nu ligger han här i mitt knä och spinner och ålar sig och vägrar låta mig sluta klia honom :D

Han är även totalt orädd för hunden, kollar lite på hunden och sen skiter han i honom :P

[Linda240]
0

Vad kul!

Grattis till er båda.