Kattstallet snart hemlösa
Det är inte klokt helt enkelt. Blir så arg när jag läser artikeln.
Bra sätt för Hundstallet att 'sko sig' på katternas bekostnad. Man kan ju tycka att de ska lösa ut katterna med 50% av det belopp som föreningarna gemensamt fick (som jag uppfattade det) i bidrag när de flyttade till Åkeshov.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Efter att ha läst artikeln är jag helt mållös. Katastrofalt, Hundstallet.
Frilansfotograf - portfolio & blogg: http://www.shora-ahmadi.se
Har läst en gäng till: 8 (åtta) miljoner för bygget kom som donation för katternas del av det gemensamma huset. Nu tycker Hundstallet tydligen att det är generösa som bara stjäl (hur annars ska man se det) 7 av dessa miljoner! UPPRÖRANDE är bara första stavelsen i hur jag känner:*) Hoppas styrelsen kopplat in jurist i ärendet. Det här låter klart oskäligt i mina öron.

Då har man inte tillräckligt med empati för att ta hand om hundar heller…vilken syn på djuren när man gör på detta vis! Har man hjärta för djur kan man inte låta detta ske! Finns inga ord för hur förbaskad man blir!:-(
Tycker också att detta är galet, tyckte mig läsa i metro att Hundstallet skulle ge dem 1 miljon som kompensation, varför kan de bara inte behålla den miljonen själv och lägga ner på utbyggnad? Det borde ju täcka en hel del tycker man.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
"Snart" var väl att ta i… De har nästan två år på sig att hitta en ny lokal… 
Jo förvisso är två år en lång tid, men det beror väl på lite hur man ser det?
Skulle jag boka en resa till Thailand och åka våren 2014 så känns det ju som en evighet dit. Men min yngsta son fyller snart 2 år och det känns som att tiden har gått i rasande fart.
Och även om två år är lång tid, kanske det är för kort tid för att hitta en lokal som de får ha katter i, till ett vettig pris och kan bygga om den efter gällande regler. Det verkar ju dessutom som om att de går miste om 7 miljoner, vilket hade kunnat vara en stor hjälp i lokalletandet.
Nej, det beror inte på hur man ser det. Två år är inte "snart" hur du än vill vrida och vända på det…
Se till att göra något istället för att klaga… ni har ju gott om tid på er!
Förstår inte vad du menar med att "klaga"? Och vem har gott om tid på sig att göra vad då?
#9 Håller inte alls med dig! 2 år är inte alls särskilt lång tid när det gäller att hitta nya lokaler i Stockholm. Särskilt inte när pengar är en bristvara.
Trisst stil att Hundstallet sviker katterna på det där viset. Hoppas de tänker om och hittar en bättre lösning!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

värtsa är ju de 7 miljonerna,,, var de öronmärkta te katterna så är det ju katterna som ska ha dem. äger hundstallet lokalewrna så är lokalerna upp te dem, men pengarna,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Håller med om att det inte är mycket att göra åt lokalerna. De får inte bygga ut och på något sätt måste de uppfylla de nya burkraven. Men att behålla 7 av 8 miljoner som skänkts till katterna tycker jag är ren och skär stöld.
För dem som tycker att 2 år är en lång tid att skaffa nya lokaler kan jag upplysa om att det inte finns lokaler som står tomma i Stockholm och skulle det mot förmodan finnas någon så är inte området klassificierat så att det är OK att ha djur där. Tiden ska dessutom räcka till att bygga om lokalerna i enlighet med regelverket för djurhållning och hantverkare som inte kostar en förmögenhet växer inte heller på träd. Hantverkare öht som tar vad som betecknas som mindre arbeten är svåra att få tag på. Det innebär att det är volontärer som ska göra mesta jobbet vid sidan av sin dagliga gärning för att få ihop till brödfödan.
Katthemmen i Stockholm sköts av volontärer som i de flesta fall inte har tillgång till vare sig körkort eller bil. Det är därför viktigt att katthemmet ligger inom gångavstånd till kommunikationer och att det inte är en oupplyst väg genom park t ex. Jag tror inte att någon kvinna frivilligt går igenom en park kl 21 på kvällen i Stockholm.
Så 'kryddis', innan du säger att Kattstallet överdriver när de skriver 'snart' sätt dig in i situationen i Stockholm när det gäller lokaler. Vi har inte övergivna gårdar som bara väntar på att få en ny verksamhet. Överetableringen är enorm och inte blir det lättare av att inflyttningen från mer glesbefolkade delar av landet ökar. Trots det välkomnar vi infödda stockholmare våra nya grannar. 
Vad som förvånar mig är när föreningar (eller äkta par) inte har bättre avtal med tex hyresvärden. En uppsägning kan vara katastrofalt för ett katthem. Man måste alltid räkna med det värsta -att man blir osams och uppsagt. Så alla eventualiteter måste vara reglerade i ett kontrakt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#14 Där håller jag fullständigt med dig! Och har man ett kontrakt ska man ha läst igenom det innan man signerar så att man inte sedan är fullständigt överraskad av att man fått ett besked muntigt medan det skriftliga och signerade avtalet talar om något helt annat.
I Sverige registreras ungefär 40 000 giftermål per år, och runt 20 000 skilsmässor.
Och de flesta gifter sig av kärlek och tror att just de aldrig kommer att skiljas. Och sedan börjar bråket om allt.
Så varför tror en kattförening som hyr lokaler att det aldrig kommer bli problem? Jag tycker det är oansvarigt för det är de hemlösa katternas liv som äventyras.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
I början av Aftonbladets artikel i #0 står det att Hund- och Kattstallet byggdes tack vare bidrag på 8 miljoner kronor från Djurskyddsföreningen. DET ÄR FEL.
Hela huset kostade 19 miljoner kronor att bygga. Bara övervåningen kostade 8 miljoner kronor. Denna del av huset bekostades av Svenska Djurskyddsföreningen med den uttryckliga avsikten att övervåningen skulle användas som katthem. Detta enligt http://www.kattstallet.se/kattstallet/nyheter.php#flytt Troligen hade Hundstallet råd att betala bygget av nedervåningen själva, eftersom de tillhör en gammal och relativt förmögen förening…
Att Hundstallet nu kastar ut katterna och erbjuder Kattstallet futtiga 1 miljon för att hitta och bygga ett nytt katthem är ett hån!! För den summan får man möjligen en enrumslägenhet på 30 kvm i Stockholm idag.
Kattstallet behöver en lokal på ca 450 kvm för att kunna fortsätta hjälpa flera hundra hemlösa katter om året till ett nytt liv.
Snacka om djurvänner!! 
Deet är just det att hundmänniskorna formlien stjäl katternas pengar på det här viset är det mest upprörande. Jag undrar hur sjutton kontrakten de två föreningarna emellan är skrivet om det är möjligt att göra så här.
Om de där 8 miljonerna var öronmärkta till katter borde antingen Djurskyddsföreningen kunna återkräva de 7 miljoner som nu inte kommer gå till katterna eller så borde Kattstallet kunna stämma Hundstallet på de miljonerna.
Var pengarna öronmärkta bör det finnas på papper någonstans. Det är ju inget mindre än STÖLD av Hundstallet att sko sig på det här sättet. Jag kan absolut förstå att de prioriterar sin egen verksamhet och utökar sin verksamhet i den byggnad de äger, men de bör absolut erbjuda Kattstallet full kompensation.
Jag kan visserligen håla med om att det är fruktansvärt hemskt dethär. Men till att börja med är det ju inte hundstallets fel i grunden, utan nya regler, som säkert är helt onödiga, från Jordbruksverket. Eftersom hundstallet äger stället måste dom ju se efter sig själva först, det vore lika synd om hundarna om det vart dom som vart utkörda. Vad gäller domdär 6 miljonerna så var det 5-6 år sen dom fick dom, hur mycket tror ni seriöst finns kvar av dom pengarna nu..? Nej, ska ni skylla på någon så skyll på Jordbruksverket… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Om de pengarna var öronmärkta för att en våning till katter skulle byggas spelar det ingen roll att pengarna är förbrukade. Genom att inte förnya Kattstallets hyresavtal så används ju tillbyggnaden inte längre till det ändamål som det var avtalat om.
Om det kostade 8 miljoner att bygga den tillbyggnaden får man väl tänka sig att den kan komma att kosta ungefär detsamma för Kattstallet att bygga nya lokaler vilket kanske inte är en omöjlig utväg eftersom det inte direkt regnar lämpliga lokaler.
Hundstallet "får" nya lokaler värda 8 miljoner genom att inte förlänge hyresavtalet. En lokal de inte skulle haft om det inte vore för katterna först och främst.
De pengar som det kostade att bygga övervåningen bekostades av en donation till kattstallet om jag förstått rätt. Det är dessa pengar som nu inte återbördas till katterna så de kan köpa nytt boende.