Krav på kattlådor även utomhus...
Nu har Norrköping satt krav på att katter skall ha kattlådor även utomhus…
Bygg- och miljönämnden Norrköping har tagit beslut om detta…dock bara i tättbebyggt område…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Tror det blir svårt att få katterna att gå till rätt låda!Tänk om kommunen istället erbjöd gratis kastrering med villkoret att de ID-märker samtidigt,tror det skulle ge mer.

Det skall bli "intressant" att se vad det hela ger…
Håller med dig fullt ut #1…bättre lägga pengar på kastrering och id-märkning!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Fast jag tycker att det är bra att de sätter vissa riktlinjer. Som att de ska kastreras, att de ska ha halsband på sig, bor de i tätbebyggt område så ska de helst hållas som innekatter. Däremot så ställer jag mig frågan till varför de anser att innekatter ska få gå ut med jämnamellanrum. Vissa katter som har sele på sig skulle ta sig ur den och försvinna. Och utan sele så finns det risk att de också försvinner. Vissa katter skulle aldrig sätta en tass utanför dörren.
Rent generellt tycker jag att det är bra att de ställer krav på kattägare. Även om det inte är fullkomligt, ännu, och bitvis lite löjligt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ja,krav är bra.
När en katt inte hålls kopplad utomhus ska den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Katten kan alternativt vara ID-märkt och registrerad så att kontakten med ägaren möjliggörs.
Katt som hålls inom tätbebyggt område ska huvudsakligen hållas som innekatt.
Innekatt bör regelbundet få vistas utomhus och ska då hållas under uppsikt eller i koppel.
Katt som har möjlighet att fritt vistas utomhus och inte är tänkt att användas i avel ska kastreras.
Lösgående katt i tätbebyggt område ska ha tillgång till en kattlåda även utomhus.
Saxade ut dessa regler från länken/ tidningen. Tycker att de är väldigt bra!
Tänk så mycket groll som kan undvikas genom dessa enkla regler!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag tycker att det är enbart positivt att man sticker ut hakan och pekar på problemen med lösspringande katter. Att de skulle gå till "sin egen" sandlåda är ju knappast troligt och var skulle dessa sandlådor stå någonstans? Men i stort så tycker jag att det är bra eftersom man också trycker på detta att man ska kunna identifiera ägaren och det är det ju många som helst vill slippa i dag. Bra initiativ, även om det skulle vara ännu bättre att erbjuda kastrering med obligatorisk ID-märkning.
Ja, jag tar en sån sak, förlåt liknelsen, som att jag röker(fy på mig, syndiga människa). JAg får finna mig i att andra människor inte gillar röklukt och fimpar och att dra in tobaksrök. alltså, ser jag till att jag aldrig röker i närheten av barn, eller där någon ickerökare är i närheten. jag slänger aldrig mina fimpar ute, har en liten plåtask i handväskan där jag lägger dem. Mina laster skall m a o inte drabba andra, som inte gillar det. Samma sak gäller djurhållning. Att se till att andra inte blir störda av mina djur, är en naturlig sak. Förstår fullt ut att folk blir knäppa på att katter hoppar upp i trädgårdsmöbler, pinkar, klöser och eventuellt repar lack på bilar som kostar mer än 100.000kr.likaså om de får sina rabatter med kanske nyplanterade dyra blommor.

Som jag ser det är det inte bara ett kattproblem. Det är nästan mer ett Ägarproblem.
Bodde i villa för några år sedan och vi hade problem med att en viss katt rev upp blommor i rabatter, hårade ner i våra utemöbler och mycket mer. Dessutom har vi kattallergi i familjen och det höll på att sluta riktigt illa en gång när grannens katt var inne och hälsade på hos oss.
Vi visste vems katten var och gick för att prata med ägarna. De ställde sig helt oförstående till problemet. Katten gjorde ju aldrig sina behov i DERAS rabatter, nej hon var ju sååååå snäll. Inte gjorde hon mycket i lådan heller. Den tömdes bara en gång i veckan! Och att hon gick in till andra… Skulle det vara ett problem, det var ju bara att hålla altandörren stängd.
Men hallå! Var trodde de att hon gjorde sina behov då??? Och ska vi behöva stänga våra dörrar för att slippa katthår i sängen!
Hela historien fick ett tragiskt slut. Katten blev överkörd av en lastbil på gatan utanför huset och dog ögonblickligen…
Jag vet att det finns massor av bra ägare därute, men det är ju tyvärr de dåliga som fastnar i minnet…
"... katt i tätbebyggt område ska ha tillgång till en kattlåda även utomhus." Den punkten är inte genomförbar i praktiken.
( kunde inte låta bli att skratta när jag läste den punkten ) Ibland funderar jag vad vi människor tänker med - Lilltån? För vissa saker är helt horibla, som t.ex sandlåda ute.
För hur ska en "fritt gående" katt se skillnad på sandlådan som är ämnad åt kattor och sandlådan som är för barn?
Men det där andra med ID-märkning och koppel… Det skulle även min katt få ha om hon varit en innekatt inne i stan och självklart skulle hon även då vara kastrerad.
Alltså, de 4 första punkterna är genomförbara, men inte den 5e.
Haha, men se det så här… Vill de ha sandlådor för katterna ut så låt dem få det… Problemet är faktiskt, hur ska man få småungarna att gå och leka i sina egna sandlådor och inte i kattlådorna? Haha, problemet blir liksom bakvänt…. sedan så tycker jag, att kattägarna skulle få bekosta nät att lägga över barnens sandlådor. Sedan är det föräldrarna som får se till, att nätet kommer på på kvällen… Men det kommer väl inte funka det heller, då har vi säkert "tvättstugesyndromet" igen….
Tanken är väl god - fast hur fungerar det i praktiken? Bättre om de infört ID-märkning som lokal stadga i kommunen, samt verkade för att folk kastrerar sina katter. Det skulle lösa det mesta.
Föll för detta citat i tidningsartikeln:
"Det största problemet med den bristande katthållningen idag är katternas ägare och myten om att katten klarar sig själv. Kattägare låter okastrerade katter gå vind för våg vilket resulterar i allt fler oönskade katter",
#8 Det är trisst när kattägare inte visar sina grannar respekt. Tyvärr slår sådant beteende tillbaka på katterna själva och gör att katter fortsätter att ha låg status. Det är ledsamt! Du har helt rätt när du skriver att det är ett ägarproblem, det är precis vad det är.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"