Kan man låna en fångstbur?
Hej!
Nu undrar jag om man kan låna en fångstbur någonstans? Brukar katthem ha dem?
Som jag vet (hitills) finns bara en helt förvildad katt här och jag vill inte köpa bur för bara en katt.
Han är i väldigt dåligt skick och skulle behöva veterinärvård. Han är väldigt skygg och det är sällan jag ser honom. Men jag har börjat ställa ut mat på nätterna (så inte de andra tar den - när alla andra katter är inne). Han kommer nu regelbundet och äter.
Kan inte ta kort på honom - han flyr vid minsta ljud - men han ser helt gräslig ut. Han är långhårig och helt full med tovor. I somras kunde han knappt gå för tovorna tog emot. Förmodligen har han lyckats skava/bitit av dem för han går bättre nu. Jag tror också han har skabb.
Som sagt, han behöver fångas in och få veterinärvård. Och antagligen släppas ut igen. Har svårt att se att han skulle klara att bo inne.
Så - var lånar jag en bur?

Var i Sverige finns du?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hälsingland

#2 Aha, ja det tips jag kan ge dig är att höra med kattorganisationerna/katthemmen runt omkring där du bor.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jo, jag får göra det. :)
Det allra viktigaste är att du hitta en veterinär som inte avlivar honom direkt utan har erfarenhet av skygga katter. En som jobbar med håv eller klämbur.
Bor du långt från http://www.katthjalpen.se/Katthjalpen/Valkommen.html?
För de har stor erfarenhet av skygga katter. Andra katthem där avlivar allt som ser skygg ut.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bo inne kan han säkert, offta är de här missarna så tacksamma att komma in att de aldrig vill ut ijen, lille kissen, låter inte bra alls med alla tovor,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej: Ett problem är att jag inte hunnit hitta någon vet jag litar på här än (är ganska nyinflyttad). Den jag använt hitills är jag inte riktigt nöjd med.
Mina två egna katter kommer från katthem, men det är nedlagt, så det är inte till mkt hjälp. :) Ska luska lite i vad de har för policy de andra. Ett till tycks bli tvugna att lägga ner sägs det.
Det jag vet är bäst är alltid fullt.
Själv har jag ingen plats just nu - en dagiskatt och en hittekatt i källaren redan. Allihop är hanar (även den tovige) och de "umgås" inte gärna med varandra.
Det är ganska långt till Sundsvall - kanske lite väl långt om han inte är van att åka bil.
Vad bra att du engagerar dig i den nödställda kissen!
Det viktigaste förutom veterinärvård för tovor, skabb och andra åkommor är att han samtidigt blir kastrerad. Särskilt om han kommer att släppas ut igen. Frågan är ju om han klarar att släppas ut direkt med tanke på sitt allmäntillstånd. Han kan säkert behöva återhämta sig lite först om han är i uselt skick.
Det är inte säkert att kissen är så skygg som han verkar. Många hittekatter visar sig snabbt bli tama när de väl kommit in och fått "tina upp" lite. Om han är långhårig har han sannolikt varit ägd av någon en gång i tiden.
När det gäller att låna fälla kan det säkert finnas privatpersoner som har fällor för grävling. De går att använda även för katter i nödfall, även om de inte har de inte har de exakta måtten. Du kankse kan annonsera på blocket eller liknande?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det sägs att det finns "några personer" (vet inte om det är en familj, ett par, eller ensam) som lär "hålla" en hel liten "koloni" med norska skogskatter "utomhus" en bit härifrån (har en granne berättar). De här katterna lever under någon slags trapp och får aldrig gå in. En del av dem söker sig därifrån - vi tror han kommer därifrån.
Jag vet inte var det här är någonstans exakt - och jag tänker INTE lämna tillbaks honom - men det kan behöva kollas upp ändå. Finns troligen fler katter där som behöver hjälp.

Lena: Ja han skulle alldeles säkert behöva återställa sig. Har ett kärrarrum "ledigt" :)
Ett litet tips! kolla även med jägare många har fällor för vilt. Känner du ingen så ring Svenska Jägarförbundet och be om någon kontakt person i ditt område. Norrut finns det många jägare och många sitter säkert på fällor, det är inte pefekta fällor för katt men fungerar.
M-H
Blir katterna kastrerade brukar de blir mycket mer sams. Kolla upp stället med skogkatterna, kanske behövs det en anmälan där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

I vilket fall så har de långhåriga kisarna svårare att leva utomhus med tanke på pälsen.
Debbattia här på forumet bor i Hälsingland, det är kanske i närheten av dig, ta kontakt med henne, tror också hon har fälla
#13 Bra tips. Debattia kan hemlösa katter:)

Alexej: Alla katter ÄR kastrerade! :) (Utom möjligen den tovige, men han bråkar inte med de andra).
#13: Kollar med henne då. Nä, verkar inte lätt med den pälsen utomhus.
Vet inte var i Hälsingland du bor, men kolla med Kattsamariten i Hudiksvall om de har en fälla att hyra ut.
Medarbetare Hittekatter iFokus