Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8216 ggr
Six10
6

Vart försvinner katter?

Nu ska vi se om jag kan formulera en fråga som legat i bakhuvudet och grott sedan många år tillbaka. Man läser i tidningsannonser och på uppklistrade lappar på stan: "Katt försvunnen" "Har någon sett…" eller liknande. En av frågorna jag, och säkert fler med mig har ställt är; Vart försvinner dessa katter? Troligen inte till ett och samma ställe. Men finns det öht någon slags dokumentation, eller ännu bättre, Forskning på vart en katt tar vägen då den, av olika anledningar, plötsligt hamnar i en miljö den är helt främmande för?

En utveckling av den frågan är: går det att genom ett sammanställandet av information kring den försvunne katten och tex dess boendemiljö, geografiska boendeläge etc, etc (ja nu hittar jag bara på diverse ev. faktorer) Öka sannorlikheten att återfinna den? Ja. Jo. Ni tänker rätt. Ett Polisarbete fast i syfte att finna en katt:)

Tack på förhand

//Urban, Sutix, Sillen och Tvärsöt

P.S. Ställer inte frågan för mina egna katters räkning. De av dem som går ut kommer, hitintills, alltid tillbaka:)

Fjordell
1

Är också väldigt nyfiken på detta.

Lamina
6

Katter hittar väldigt bra, så jag tvivlar på att en utekatt skulle gå vilse av sig själv. Särskilt som dom flesta katter helst håller sig i sitt revir som dom känner till väl. Eller jo, vi hade faktiskt en katt en gång som följde efter främlingar och sen inte hittade hem igen. Men han dök alltid upp igen förr eller senare. Men av dom katter som försvunnit för oss (oss som i min famil, där jag växte upp. Själv har jag hållit mina katter inne länge nu och behandlar dom betydligt bättre än så) har det mest varit så att dom blivit tagna av räven, blivit påkörda eller blivit instängda nånstans av misstag. Någon gång har det hänt att någon katt har blivit bortkörd ur reviret av en annan katt. En annan gång råkade en katt hamna i en bil och kanske hade varit förlorad för gott om inte bilägaren hade vetat vart den hörde hemma.

2 katter flyttade helt sonika till någon annan av egen fri vilja. Den första var min systers katt, han flyttade till en tant ett kvarter bort som trodde han var strykarkatt och brukade mata honom. Vi visste ju iofs om vart han höll hus. Och eftersom han trivdes där och kom på besök hos oss ibland så ville vi inte gärna "tvinga" honom att flytta hem igen. Kanske borde vi talat om för henne att han var våran, men skulle inte det bara ha gett henne dåligt samvete..? Den andra var min högt älskade ungkatt, Diana. Jag visste om att hon levde, för efter bara 2-3 år efter att hon försvann kryllade vårat område av katter med samma märken på baktassarna som hon hade… Men det dröjde 5-6 år innan vi hittade henne igen, och då hade hon bytt ägare igen. Även hon hade det bra hos sina nya ägare, så hon fick också bo kvar.

Jag har även hört om, och faktiskt själv sett, katter som blivit stulna/bortrövade. Min grannes katt råkade ut för det, 2 gånger faktiskt. Ena gången var det 2 tjejer som nog inte var "gamla nog" att skilja på ditt och mitt. Dom fick inte med sig honom längre än till motorvägen, sen slet han sig. Det var nära att sluta illa. Andra gången var det ett gäng ungdomar, gud vet vad dom hade gjort med honom om han inte lyckats slita sig även denna gång. Tyvärr slutade det illa den gången. Men det gick iaf snabbt… Obestämd

Och så det klassiska exemplet, innekatt som kommer ut och inte hittar hem igen. Vi har en sån här hemma, hittade henne ute i 20 minus. Att hon var innekatt var det ingen tvivlan om, hon har aldrig visat tecken på att vilja gå ut, tvärtom. Tyvärr så lyckades vi aldrig hitta ägaren, trots att vi verkligen gjorde allt, så hon bor kvar här.

Katter försvinner därför att deras ägare inte har tillräklig koll på dom. Jag är ledsen att det låter så elakt, men så är det. Min katt som jag har nu är innekatt, men försöker verkligen alla tricks för att kunna ta sig ut. Ändå lyckas hon aldrig, för jag har stenkoll. Kommer hon ut kanske jag aldrig se henne igen, det är en risk jag inte är villig att ta. Så här öppnas varken dörrar eller fönster om risken finns att hon skulle kunna smita ut.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Six10
0

Tack för din utförliga kommentar på mitt inlägg Lamina:)

Lena
3

Stor andel av de katter som springer bort kommer tyvärr aldrig tillrätta igen. Dess ägare får aldrig veta vad som hänt dem.

Många miljöer är idag direkt olämpliga för katter att gå fritt ute i. Trafiken, hundar, elaka människor, rovdjur kan vara anledningen som gör att även katter som är vana att gå ute försvinner.

Genom att ID-märka och registrera sin katt ökar chansen betydligt att den ska återfinnas om den försvinner. Även innekatter bör ID-märkas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
0

Har hört såna som flyttat och direkt släppt ut katten innan den blivit hemtam. Någon har gått tillbaks till sitt gamla revir och några har aldrig hittats igen.

Någon som släppt ut katten nästan direkt när dom fått hem den, då har den heller inte hunnit bli hemtam.

Vet inte om kennelklubben har gjort någon sammanställning på märkta katter som kommit hem igen…

Jag tycker också det är märkligt för man läser i tidningen var och varannan dag om flera katter som försvunnit.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Jina
0

Gissar att många slutar som pannkaka på vägen.

Ett stort problem med det är (många) polisers ointresse gällande katter. En överkörd katt slängs i diket, tvivlar på att samma skulle ske med en jycke.