Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 4344 ggr
Mari
3

Rabatter hos veterinärer

Läser i tråden Nytt(?) katthem säljer okastrerad honkatt.. och börjar fundera på detta gällande rabatter hos veterinärer. Tänker mest på rabatter för oss föreningar.

Hur stor rabatt har ni? Den uppfattning som jag har fått är att det är stora skillnader på vart i landet man bor och vilken sorts veterinär man har att göra med.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
1

Bra och intressant fråga! Jag har också uppfattat att det råder stora skillnader mellan hur det är på olika orter och med olika veterinärer. Även för en vanlig kattägare varierar priserna mycket mellan olika kliniker. Här kan vi nog komma framåt och hitta vägar med tips av varandra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Vet inte om man skall gå ut öppet forum vad kliniker ger för rabatter till sina kunder. Det är ju lite känsligt eftersom veterinärerna är affärsdrivande och har andra kunder också.

Pm.a varandra om ni vill veta istället. Tror det är bättre.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Mari
0

#2 Det tänkte jag inte på :-)

Då ber jag er som vill dela med er att skicka ett PM till mig, är grymt nyfiken på hur ni andra har det med rabatter :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
0

#2 Det har du rätt i att det nog kan vara lite känsligt det där. Tänkte inte heller på det. PM kontakt är nog bättre.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Highonbluetomorrows]
7

#2. Nja. Om något så blir det ju reklam för veterinärklinikerna i fråga. Förstår inte hur det skulle drabba konkurrensen? Marknadsekonomin bygger på "den ekonomiska människan" och denne människa är en upplyst konsument, inte en ovetandes sådan.

Att hemlighålla priser och ge vissa personer förmåner i det dolda… där snackar vi dåligt ekonomiskt system och tja.. se vad som hände i Italien ;).

Så till vida veterinärkliniken i fråga inte bett en att hemlighålla rabatterna så finns det väl ingen anledning att göra detta. Mängdrabatter finns det ju överallt och om en vetklinik "sponsrar" en kattförening eller dylikt genom billigare priser så är det ju superbra!

Alexej
0

Vi betalar 350 för en hankatt, 700 för en hona. Vaccinering 150 kr. ID-märkning gör vi själva.

Det är katthemsrabatt men privatpersoner betalar inte mycket mer. Men vi har också flera veterinärer rund omkring som tar mycket mer, bl a djurskjukhuset i Skara. Det gäller att ringa runt och kolla priser. Min första katt i Skara kastrerade jag på den fd Blå Stjärnan och fick betala 1300 kr (tror jag) för kastreringen. Distriktsveterinärer är också ofta billiga och kastrerar på räkning.

På landet är veterinärer ofta billigare än i storstaden. Samtidigt kan vi inte heller ta lika mycket för en färdigbehandlad katt som tex Stockholm kan.

Vi tar 800 för en vuxen och 600 kr för en kattunge. Och då är vi nog dyrast bl andra katthem rund omkring.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#6 Mycket bra priser!

Här i Dalsland var det mycket billigare att gå till Distriktsveterinärerna tidigare. Sedan de flyttat till andra lokaler har de höjt radikalt. Sista vaccineringen gick på drygt 400:- med sedvanlig undersökning. De har inte heller mängdrabatt som andra veterinärer har. Allt är tydligen relativt. OBS! Nu är ju vi inget djurhem utan vanliga privatpersoner - därför lite OT.

Mari
0

#6 Oj vilka underbara priser! Förvånad Här har vi en viss procent hos två olika veterinärer men det kommer aldrig i närheten av era priser.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
0

Vilka bra priser!! I Helsingborg kostar en hankattkastrering 500 och en honkatt mellan 800 och 1000. Det är väl en av orsakerna till att här finns så många hemlösa i här nere. Öronmärkning går på 300 och vaccinering 350-400 beroende på var man vaccinerar. 150 är jättebilligt för en vaccinering. Mindre än vad tom Veterinärer utan gränser tar.

Lena
0

#9 Ja det borde införas subventionering på kastreringar kan man tycka. Det skulle alla tjäna på. Staten kunde t.ex. ta bort momsen på det så skulle det genast bli 20% billigare.

Vi har ungefär samma priser i våra trakter.

ChristinaSwe
2

#5 Helt rätt, marknadsekonomi bygger tillgång och efterfrågan och där priset är en styrande faktor varför ska våra vetrinärer vara undantaget konkurans med dolda priser.

De flesta privatpraktiserande läkare, tandläkare visar helt öppet sina priser på deras hemsidor.

Under de 35 år jag har haft djur har jag fått en känsla av att konstnaderna för vetrinärbesök har ökat enormt, vilket ger högre försäkringspreimier, ett bra sätt att hålla nere prisökningar är öppen konkurans.

Högt pris är inte alltid lika med bra kvalitet

Lena
0

#11 Vad #2 nog tänkte på var inte de priser som klinikerna har på sin prislista, utan de eventuella överenskommelser de har gjort med olika katthem/föreningar - att det kan vara lite känsligt kanske.

Att jämför prislistorna i vanlig bemärkelse är ju dock inget som hindrar.

Någon gång i början på -90 talet infördes moms på veterinärvården. Tror det var 1993-94 någon gång. Det gjorde att priserna steg 20% från en dag till en annan.

kattassen
0

#12 Ja det var så jag tänkte. Alltså inte generella priserna utan ev. rabatter och specialofferter.

Men det är ju fritt fram att presentera sina överenskommelser om man känner för detFlört

Alexej
0

En vaccinering kostar ca 50 kr. Ska en veterinär verkligen tjäna så mycket på en liten injektion?

http://www.djurfarmacia.se/vacciner/

Nobivac Tricat vet inj 8x25x1 doser = 45,43  kr

9 086,00  

45,43

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

#14 Hm.. ja det är ju deras inköpspris för vaccinflaskan. Sedan tillkommer injektionsutrustningen och arbetskostnaden för själva utförandet.

Ofta är det dock en djursjuksköterska som vaccinerar. När det är drop-in så är inte veterinären med om man inte har bokat veterinärtid.

Tänker man så kanske man kan tycka att i runda slängar 200 kr för en vaccination är i överkant.

Men jfr vad det kostar att själv gå till vaccinationscentral och sticka hela familjen i gumpen innan man åker utomlands. Då är en kattvaccination inte dyrt.Flört

Alexej
0

#15 Nej, inte om du har en katt. Men ett katthem som kanske vaccinera 150 katter, hälften av de kattungar med dubbelvaccinering betyder det mycket pengar.

Bara för oss med vaccineringskostnader på 150 kr och ca 250 vaccineringar/år blir det 25 000 kr/år i veterinärkostnader om man räknar med materialkostnader på 50 kr/vaccinering.

I Tyskland kan du som katthem tex köper själv vaccinering och vaccinera själv. Räcker att vara kattkunnig.

line84
0

Här kommer min veterinärs priser. Jag får ingen särskild rabatt men tycker priserna är helt ok!

Vaccination

Hund (valpsjuka/parvo/HCC)

280

Katt (parvo/kattsnuva)

280

Rabies

300

Grupprabatt (2 eller flera djur)

250/st

Kastration

Hankatt
 Kampanj t o m 29 Febr 2012

450
 250

Hankattspaket (kastr/vacc/öronmärkning)
 Kampanj t om 29 Febr 2012

650
 450

Honkatt

750
 500

Honkattspaket (kastr/vacc/öronmärkning)

950
 700

Röntgen/Ultraljud

Höftledsröntgen SKK

1.250

Höft- och armbågsledsröntgen SKK

1.675

Röntgen dräktighet

580

Ultraljud dräktighet

580

Tandsten

Katt

650

Hund enkel

950

Hund svår

1.500

Alexej
0

#17 Det är väldigt bra priser. Vilken veterinär är det?

Men tandsten katt 650 kr? Vår veterinär kollar alltid upp tänderna samtidigt med kastreringen och ofta blir det lite skrapning. men det kostar inget extra.

line84
0

#18 En veterinär i de smålänska skogarna! ;)

Alexej
0

#19 Men du skrev ju tydligen av prislistan från internet och det handlar inte om "hemliga" katthemsrabatter. Så varför skriver du inte vilken veterinär. Kanske andra här kan också få nytta av det.

line84
0

#20 Husängens.

Lena
1

#17 Du det där var en riktigt trevlig prislista som jag önskar flera kunde komma åt! ;)

martdat
2

hihi, har med husängen!!! tyckte väll priserna var lika min,

att han tar 600 för tandsten så ingår en lätt sövning och det rensas ordentligt, o ingår alltid att klämma ijenomkisse o kolla lite anmält .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Atiz
0

Hos Haga har vi 10% för alla skyggisar men ingen rabatt på privata katter. Helt ok tycker jag.

Lena
0

#23 Ni är lyckligt lottade! :)

#24 Så bra att de prioriterar skyggisar!

Debattia
0

Vilken bra tråd. Sist jag kastrerade,vaccinerade och märkte några kisar så fick man märkningen gratis för dom tyckte alla katter skulle vara märkta.Detta är i Söderhamn.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Mari
0

#26 Det var öronmärkningen väl? Chip får iallafall vi betala extra för.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
0

#25 ja det e vi, man behöver inte vara rädd för höga priser där, när lisa hadde njursvikt var hon inlagt i tre dagar på dagtid, massa prover togs i omgångar på njurar , o dropp o sprutor o jag vet inet vad, inkl avlivning gick det på 2000kr,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mgnusson
0

Jag bruka får lite rabatter när jag tar med mer djur då.