Katter och bebis - hur förbereder man?
Om allt går som det ska så kommer det att finnas en liten bebis i vår familj i sommar, och nu funderar jag på hur jag kan förbereda katterna på detta.
Min Knytte kom till oss som vuxen och har varit hemlös. Hon är både lättstressad och väldigt beroende av mig och min sambo, det är framförallt hennes reaktion jag oroar mig för. Hon blir stressad bara vi möblerar om. Även Selma kan dock dra sig undan när det blir stökigt. Hur kan vi ge dem båda de bästa förutsättningarna att klara av alla nya lukter, ljud och rutiner?
Alla tips tas tacksamt emot!
Största risken är nog att dina katter reagerar med protest, kissar fel osv. Mycket kärlek och kanske Feliway hjälper.
Grattis till babisen:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

När vår son föddes märkte vi alls inga problem med katterna, men det varierar förstås från fall till fall. Är nog inte fel att ta hem nån filt eller dyl. som "luktar baby" innan ni kommer hem från bb..
Det viktigaste är precis som när man får hem barn nr. 2 att man ägnar de som redan finns i familjen lika mycket tid som tidigare. Lättare sagt än gjort, men om man är två så får den ena parten ta hand om babyn och den andra om katterna (barn nr 1) och så turas om vem som gör vad. Sjasa inte bort katterna från babyns filtar och kläder om de vill ligga där. Låt dem vara med och nosa. Ammar du och katten kommer, ge den uppmärksamhet och kel om den vill. Eller försök leka med en laserpekare för att katten ska få stimulans. När man varit förälder några veckor blir man näst intill expert på att göra två saker samtidigt och med fokus på bägge.
Feliway har du ju redan fått tips om.
Lycka till och grattis till babyn!
Medarbetare Hittekatter iFokus

Jag minns när vi fick vårt första barn, då hade vi 2 schäfrar redan och jag lät dom vara med hela tiden för att dom inte skulle känna svartsjuka.
Jag la bl.a. babyn på sängen när jag bytte på honom och hundarna stod på var sin sida med sina huvuden på sängen bredvid babyn och så smekte jag dom på huvudet mellan bajsbytena. 

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Mina katter var mycket rädda för min bebis i början men jag fick också barn på sommaren och då kunde katterna gå ut när dom tyckte att det blev högljutt och stökigt.
Sen är som sagt feliway suveränt, i alla fall har det funkat bra för mig.
Nu när bebisen är ett halvår har katterna vant sig. Den ena är nyfiken och låter sig klappas medan den andra håller sig på en meters avstånd från babyn.

Tack för kloka råd och gratulationer!
Feliway och bebislukt ska jag komma ihåg, det kan vi ju ordna i förväg för att underlätta.
Låta dem vara med och ge kärlek verkar också klokt. Jag vet att min Knytte kan vara lite hårdhänt när hon blir stressad, men hon kanske ser att det bara är en unge? Låter ju trevligt med djursällskap vid bytena (#4) :)
#5: Gjorde du något särskilt för att underlätta i rädslan, eller gick det av sig själv?
En fundering jag har haft är om det skulle vara bra att bjuda hem familjer med bebisar i förväg. Vad tror ni? Skulle det göra nytta?