Nytt(?) katthem säljer okastrerad honkatt...
Ser en blocketannons från ett djurhem i Värmland som jag inte hört talas om tidigare, som enligt verksamhetsbeskrivningen tar han om herrelösa katter och enstaka hundar som folk tröttnat på.
Men den långhåriga katthonan i fråga är varken kastrerad eller vaccinera (dock id-märkt). Har någon av er hört talas om detta djurhem förut? Är det seriöst? Får ju lite dåliga vibbar av att katten inte är kastrerad…
Efterrsom vi inte får länka annonser kan jag skicka PM, annars lades den upp 19dec kl 19:23, Värmlands län.
Har mejlat.
Vet bara att Djurhemmet Xhiro funnits länge men att det kan ha bytts folk som driver det. Det stod Arvika nu och tidigare var adressen Brunskog.
#2 Aha, jag hade aldrig hört talas om det tidigare, men såg nu att företaget var reggat 2002.
Absolut inte bra när ett katthem säljer okastrerade katter:(((
De tar ju ändå betalt som för en färdig katt. Sedan vet de inte ens att inga honor steriliseras längre utan kastreras. Det borde man veta som djurhem:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Puttar upp den här tråden då det nu ligger ute en annons från samma djurhem, med kattungar för 100 kr. Får inga bra vibbar av detta.
I den nya annonsen (Värmland 5 januari 23:22), står inget om att kattungarna är vaccinerade, bara att de går på lådan och är skygga men att de snabbt kommer bli tillgivna om de får mat och kärlek…
#5 Har mejlat igen. Otroligt oseriöst.
Det låter ju inget vidare det där! Dels att vuxna katter säljs okastrerade, dels att de säljs så billigt.
Har ni fått några svar på era mail?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har skickat ett sms till min kontaktperson på Djurskyddet om det här nu, är ju jourhem för dem, och de kanske vet mer. Om inte annat tycker jag att det är något som borde ligga i föreningens intresse att titta närmre på.
Inte fått svar på något mail, i annonsen står det att mailen är "lånad" och de vill endast ha telefonkontakt.
Djurskyddet Landskrona säljer ovacc. okastrerade ungkatter för 300:- på Blocket.
Eller har dom bara glömt skriva det kanske? Man kan ju hoppas….
#9 Ja det får man ju verkligen hoppas att det handlar om glömska!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tyvärr inte 
Tittade på deras hemsida och där står priserna. 300:- för okastrerad ovacc. katt.
Vill man ha den kast. vacc. och id-märkt kostar den 1000:-
Varför inte sälja katten när den är färdig då för 1000:-, hade känts mer seriöst.
Blir alltid så ledsen, frustrerad och arg när jag läser om dåliga/oseriösa katthem.
Om folk som inte vet hur ett bra katthem jobbar, kanske inte vet något alls om katthem, inte har en aning om vilket jobb som läggs ner för första gången får kontakt med ett dåligt/oseriöst tror jag risken finns att alla dras över en och samma kam.
Man kanske inte skulle ha en svartlistad lista över dessa men då det finns en lista för bra och seriösa katthem vore det bra om det även fanns en motsvarande lista.
Är så otroligt svårt i dagsläge för någon ( som t.ex mig ) som inte vet något direkt om olika katthem att veta så man inte stödjer ett katthem som är dåligt.
#11 Men fy, så dumt! Det skickar ju tydliga signaler att vare sig kastrering eller vaccinering är särskilt viktigt om de säljer katter som detta inte är gjort på! Som att det är någon sorts "extraservice" att välja till om man har råd. :(
#12 Svekatt kommer förhoppningsvis bli en hjälp på vägen när det gäller att sålla agnarna från vetet.
#11 Instämmer till fullo: "Varför inte sälja katten när den är färdig då för 1000:-, hade känts mer seriöst".
Det blir ju himla dumt om man ger "kattköparna" möjligheten att välja mellan en kastrerad och en okastrerad katt! Där är det kanonviktigt att katthemmen sätter normen och föregår med gott exempel.
Problemwet är att väldigt få människor i Skåne är villiga att betala 1000kr för en katt. Även om den är vidgjord. Såvida den inte är långhårig "skogkatt" eller har den "rätta" färgen. Det finns flera föreningar som säljer inte vidgjorda katter här nere i södra Sverige. Finns inte pengar så får de antingen sälja dem okastrerade eller låta dem gå kvar ute. Eller anlite jägarn.
#15 Det blir dock galet om man av den anledningen som förening inte kastrerar katterna. Då blir det ju liksom en ond cirkel som vi aldrig kommer att komma ur. Och läget i Skåne eller resten av landet lär ju näppeligen bli bättre av att det heller.
Priset får man väl försöka hitta en lämplig nivå på. Men den ansvarsfulle som ändå tänker kastrera sin katt inser förhoppningsvis att det kostar en slant och borde ju inte backa om han får betala för att kastreringen redan är gjord. Vill man bara ha en katt utan att ha tänkt sig kastrera den då är det lika bra att man inte blir kattägare.
Jo, det är sant. Men det innebär att katterna isf får gå ute istället. Jag får inte iväg mina kastrerade töser för 300 spänn ens.
#15 Det blir ju ändå dyrare i slutändan för kattköparen. Först katt 300:- sen vacc. ca 700 och kastrering + id-märkning 500-1000:- beroende på kön.
Vår förening har rabatt hos vet. vet inte om alla har det men vi tar 700:- för en färdig katt.
Känns som risken att kastreringen inte blir av om man hellre köper en okastrerad katt för att man inte har pengarna.
#17 Hoppar man över kastreringen är det lätt att det blir ogjort arbete i slutänden. Problemet är väl att marknaden på huskatter är mer eller mindre mättad i södra Sverige. Desto viktigare att dem vi tar in blir kastrerade.
Skulle önska vi kunde starta en kastreringsfond för dem som jobbar ensamma med hittekatter och med kattkolonier. Att den biten inte skulle var hinder rent ekonomiskt.
Jag köpte min genom Kattjouren, okastrerad, ovaccinerad och ej ID-märkt hona
Jag trodde man gjorde det när man fångar in katterna och innan de placeras i katthemmet/jourhemmet, det måste vara det bästa för katterna. Borde jag ha krävt det?
Självklart är det bäst om katterna är vidgjorda innan de flyttar till jour eller permanenta hem. Men finns inte pengar så finns de inte. Det finns inga veterinärer, mig veterligt, som nöjer sig med att få betalt efter att katten fått ett permanent hem. Och när det handlar om hemlösa katter så är det oftast brådskande med att få in dem. Annars finns det ännu större risk för att de förökar sig och far illa på olika sätt.
#21 Jo, men grejen är väl att få in dom för att kunna kastrera? Och så är det skillnad på att som djurskyddsförening sälja okastrerade katter eller söka jourhem som kan tänka sig att betala för kastrering, mat och sand om inte föreningen har råd.
Det går ju inte att plocka in hur många katter som helst varken på katthem eller i jourhem och sen inte kastrera. Inte skulle jag vilja ha hemmet fullt av fertila katter!
Vi kanske har tur som har en veterinär som ger oss bra priser, kredit och möjlighet att dela räkningen om det inte finns tillräckligt på kontot.
En kastreringsfond vore ju toppen! Det är många som jobbar med hittekatter helt privat utan en förening bakom och betalar allt ur egen ficka.
Jag är en tjatig människa för jag pratar nästan bara kastrering känns det som. Det är dock där vi måste försöka lägga mera fokus framöver om vi ska komma vidare. Problemet är att det kostar pengar, men med kastreringsfonder och etablerade kontakter med veterinärer skulle det kunna gå. Vi behöver dock bli ett stabilt gäng som kan jobba fram en sådan modell. Men någon gång ska det väl kunna bli verklighet.
#23 Det är ju den här balansgången mellan kvalitet och kvantitet i hittekattsarbetet - kastrera, vaccinera och ta in färre eller få in så många som möjligt? Men jag tror, som du att det är där fokus behöver ligga, det är en så grundläggande åtgärd.
Angående katthemmet ifråga har jag inte fått något svar vare sig på mail eller från personen på djurskyddet som jag kontaktade än.
#24 Det är naturligtvis inte alltid lätt att välja väg. Men om man tänker större och ställer sig frågan: Vill jag att det ska bli bättre i framtiden eller vill jag det inte? Då kanske det blir lättare att tänka i andra banor.
Men på vilket sätt blir det bättre i framtiden om man låter katterna gå kvar där ute? Vilket blir fallet om det inte finns pengar till kastrering innan omplacering.
#26 Om ingen kasterar katterna - om vi slutar se vikten av det - ja då blir det ju verkligen inte bättre. Därför måste katthemmen ta sitt ansvar på den punkten. Och det gör ju också de flesta idag.
Det kan inte heller fungera om man tar in och har massor av fertila katter i katthemmen/jourhemmen. Det finns ju inga garantier att alla katter blivit omplacerade innan de blivit fertila.
Jag trodde du också var inne på den linjen? Hur viktigt och centralt kastrering är. Förstår nog inte riktigt här?
Jag tycker också att kastrering är viktig, men det blir ju knappast färre katter om man låter bli att ta in katter för att det inte finns pengar till kastrering. Jag tycker faktiskt man kan kräva lite av de nya ägarna när katterna blir omplacerade.
Jag har sedan december-10 sett till att ganska exakt 30 kattungar/ungkatter blivit kastrerade. En av katterna erbjöd sig en av medlemmarna här inne på HiF att betala kastreringen för. Tack!! De andra kastreringarna har jag betalat med pengar ur min egen ficka. Aldrig att någon som varit här och lämnat kattungar har erbjudit sig att betala för någons kastrering. Hela mitt jäkla farsarv har gått till dessa katter. Jag har inte några insamlingar eller några sponsorer. Och jag sk..er inte pengar heller. Jag tycker inte jag ska behöva ha dåligt samvete för att jag lämnar iväg kattungar som inte har blivit kastrerade ännu. Det känns lite som att hur mycket jag än försöker vrida mig ut och in så finns det folk som tycker att jag borde gjort lite mer. Men nu vt jag hur du/ni tycker. Det är bättre att lämna katterna ute. Det kommer att bli bra mycket enklare för mig.
Det är enkelt för någon som inte betalar kastreringen själv att predika om dem. Hur många kastereringar har du själv bekostat der senaste året?
Väldigt ofta när jag får in kattungar så är de i ett ganska bedrövligt skick också, och då behövs ev pengar till annan veterinärvård först.
#28 Nu tycker jag inte att du ska ta åt dig personligen av det här resonemanget. Det är ingen som klankar på dig och det arbete du gör på helt egen hand. Dessutom försöker du ju kastrera katterna i den mån det är möjligt och inser vikten av det så att säga.
Det här handlade ju om ett katthem som har ett konto för insamlingar/bidrag, en förening och medlemmar (troligen) bakom sig. Som förening har man stadgar där men klargör någon form av policy.
#29 Jo jag vet ju att du kämpar på och lyckas rädda livet på många småttingar som inte skulle överlevt om inte du varit där. Och det ett riktigt bra arbete du gör, vilket du också vet att jag tycker.
Du får dessutom gärna starta en insamling här på sajten. Det är jag säker på att många kommer att stödja. Självklart kan ingen ur egen ficka bedriva kastrering och kastreringskampanjer. Det skulle inte jag heller kunna.
#28 "Det känns lite som att hur mycket jag än försöker vrida mig ut och in så finns det folk som tycker att jag borde gjort lite mer."
Så sant!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#20. Ja, du borde krävt att en katt du köper via ett katthem, eller för den delen någon som påstår sig värna katter, ska vara kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Men du är långt ifrån ensam om att ha köpt en katt som inte är kastrerad. Det är inte du som gjort fel som köpt katten. Speciellt inte om du tagit ditt ansvar som kattägare och låtit kastrera din katt. Det är s.k. katthem/-räddare som säljer okastrerade djur som borde skämmas!!!!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Fick svar på mitt mail:
Pris: 700:-
Typ: Katt
Långhårig katthona ca 9-12 månader söker seriöst hem.
Är ID-märkt men hon är inte steriliserad eller vaccinerad.
Mycket snäll, go och kelsjuk.
Är rumsren.
Endast telefonkontakt.
Hej, inte bra när ett djurhem säljer okastrerade och ej vaccinerade
> katter. Vi måste få upp katternas status. Ni tar ju ändå betalt som för
> en färdig katt??
> Inga katter steriliseras längre utan kastreras.
> Hälsningar Alexandra
Ring så får du svar på dina frågor. Mailen är lånad. Katten är ID märkt och därav priset.
Kvinnan från djurhemmet ringde upp mig. De tar inga hemlösa katter bara katter genom polisen. Mailadressen går till hennes dotter.
Hon får "bara" 80 kr/dagen för katter och det går åt för annat. Bl a kostar Profender och Stronghold över 2000 kr…Hon är pensionär och har inte samma inkomst som innan (35 000-40 000 kr/månaden). Nu räcker det inte mer för att kastrera en katt. Hon kastrerade, vaccinerade och id-märkte en katt på Jordbruksverket i Arboga och fick betala 1800 kr. Andra veterinärer finns inte där…. När jag påpekade att Jordbruksverket är en myndighet och kastrerar inte blev hon sur och ska anmäla mig nu….
Ja men suck!!
Hon måste väl ha sagt Arvika? Arboga ligger väl i Närke? Men här i värmland finns ju massvis med duktiga veterinärkliniker. Bara i centrala Karlstad finns tre stycken och ytterligare en i utkanten med riktigt förmånliga priser, som "mitt" katthem alltid åker till.
Stackarn, som bara får 80kr om dagen… Det är 80kr mer än vad vi får varje dag i alla fall…
Jag fick också svar. Efter att beslut från länsveterinären givits om ägaren ska få tillbaka sitt djur eller ej så får hon en vecka på sig att hitta nytt hem åt djuret annars avlivas det????
#36 Nånting med A var det;) Nästan lika förvirrad som kvinnan där. Hon sa att det bara fanns Jordbruksverket i Arvika och att de tar 1800 kronor för en kastrering…
#37 Till mig sa hon 3-4 dagar. När jag påpekade att katten kan skrivas över till henne efter att beslutet har kommit (så som det brukar göras på katthem med katter som går genom polisen) lyssnade hon inte ens. Vad ska man säga? Det finns många kattpensionater som tar emot katter från polisen och INTE söker nya hem sedan….
#38 Undrar om det verkligen är ett katthem och inte en privatperson med psykiska problem som fabulerar. Låter verkligen märkligt att en myndighet skulle ägna sig åt kastrering.
Medarbetare Hittekatter iFokus

låter märkligt,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#37 Ja det var ju ingen höjdare det där. Det finns djurpensionat och liknande som tar emot katter från polisen. Det brukar då handla om 1 veckas betalning sedan är det tänkt att katterna avlivas om ingen ägare hört av dig. Såvida inte pensionatet står för katten utan betalning, vilket de oftast inte brukar göra. :(
#38 Hon menade antagligen att hon varit hos distriktsveterinärerna. De går under Jordbruksverket. Man betalar i regel besöket via faktura och den kommer från Jordbruksverket.
Äsch, det här lät ju inte vidare bra. Hade hoppats att de dåliga vibbarna var obefogade. 
#42 Ja det hoppas man ju alltid! :)
Mitt namn är Eva och jag är dotter till Måna som har Xhirodjurhem.
Vi är tydligen mycket omtalade på denna sidan och jag ska bara klarlägga vissa saker.
Xhiro djurhem upprättades i Brunskog strax utanför Arvika för att ta hand om herrelösa hundar och katter och förmedla ut dessa till andra hem. Vi har funnits i flera år.
Vi har inte fått statliga bidrag eller kommunala bidrag. Vi har fått bidrag iform av katt och hundfoder från enstaka privatpersoner,affärer och företag. Vi ingår inte i nån förening.
Vi såg till att djuren var veterinärbesiktigade innan de lämnade oss.Pengarna till detta kom ifrån den privata ekonomin. Djuren såldes sedan för veterinärssumman och inget annat. Vi har aldrig gjort vinst på djuren och det har heller aldrig varit vår mening. Vårt mål är att djuren ska få det bra.
Många av de djur vi ej fått ut till hem har min mor tagit som sina egna och nu finns det inte längre plats att ta till sig fler även om man gärna vill rädda alla som finns.
Nu är det så att mina föräldrar är pensionärer och har inte längre samma ekonomiska förutsättning som tidigare.Vi tar ej längre emot herrelösa djur i egen regi utan samarbetar med polisen då de behöver vår hjälp. Polisen kostar ej på djuren annat än inackorderingsavgiften som vi har.De pengarna går till värme, mat avmaskning, behandling mot öronskabb och till försäkring under tiden då de finns i vår vård.
Polisen kontaktar oss då de frihetsberövat ägaren och det inte finns någon annan som kan ta hand om djuret eller om ägaren fått beslut om att inte få tillbaka sina djur. Då har vi fått i uppdrag av polisen att finna hem inom en viss tid annars så avlivas djuren. Ibland några dagar ibland en vecka.
Vi har blivit mycket omtalade för just 2 annonser som lagts ut. Då min mor ej är datakunnig så har jag hjälpt henne med annonserna. Ang långhårig katthona så skrev hon klart och tydligt på lappen till mej EJ KASTRERAD men jag råkade skriva ej steriliserad i annonsen av misstag. Misstaget är mitt och skall inte tas ut på min mor.
Om jag vore en av er som ser en annons och anser att den ej ser så bra ut och jag blir upprörd utav detta då sätter jag mej ner och skriver ner det som jag vill ha svar på och sedan kontaktar jag annonsören på det sätt som denne vill bli kontaktad på. Sedan ställer jag mina frågor på ett trevligt sätt för att undvika missförstånd och för att få rätt fakta.
Längst ner i våra annonser så står det att vi vill bli kontaktade via telefon. I den ena står det tom att enbart telekontakt då mailen är lånad.
Jag blir ändå kontaktad av 2 st via mail. Deras mail är inte trevligt ställda men jag besvarar dem vänligt att de ska ringa min mor för att de ska få svar på sina frågor, Den ene av dem kontaktar mej igen och jag ber henne åter kontakta min mor då jag inte är riktigt insatt i detta.
Ingen av dessa ringer för att få fakta utan jag får reda på att det skrivs på denna sida det DE tror om oss i negativa termer. Min mor ringer då en av dessa för att förklara. Då denna ej vill lyssna och är otrevlig så väljer min mor att avsluta samtalet. Eftersom denna ej lyssnat ordentligt så spreds felaktiga uppgifter här. Bland annat-- Jordbruksveterinären vi besökte är ju naturligtvis i Arvika inte Arboga.
Vi är kollade av både polis och länsvetrinär. Skulle verkligen polisen anlita oss om de inte kollat upp att vi är seriösa?
Angående att mailen inte blivit besvarade med en gång beror på att jag har ett LIV som inte alltid innefattar datorn.
Detta här känns ju inte roligt då allt vi vill är att rädda djur . Man ska inte tala illa om andra o deras verksamheter när man inte har rätt fakta. i detta fall hoppas jag att det rör sig om ett missförstånd.
Samla energin på att få fast de som missköter,misshandlar och som skadar djur istället.
Vi beblandar oss inte med hot eller förtal. Vi är här för djurens skull även om vår ekonomi just nu begränsar oss.
Polisen har tagit del av detta.
Ring gärna Måna om ni har fler frågor på tel 0767737177
Tack för ordet
Eva
#44 Jag var inte otrevligt varken i telefon eller mail. Ni säljer som djurhem en okastrerad hona för 700 kr och vi undrade över det. Och det var jag som tipsade er om tråden här….
Din mamma sa att det inte finns billigare veterinärer än Jordbruksverket och att en kastrering som hon en gång fick betala var 1800 kr.
Jag skrev det varken i mail eller sa det i telefon men nu: jag tycker det är oseriöst att sälja okastrerade katter till fullpris framförallt när man är djurhem.
Angående tillstånd är det länsstyrelsen och djurskyddsinspektörer. Sedan kan man ansöka om samarbetsavtal med polisen för omhändertagna djur.
"Polisen har tagit del av detta." Om vadå?
Har inte läst hela tråden utan bara de sista inläggen och kan ge svar på att ja polisen kan anlita oseriösa personer att ta hand om djuren, har sett hundpenionat som haft hundar från plisen och de har fått stå i sin egen skit och aldrig komma ut.
Sne att sälja katter till fullpris när de inte är kastrerade tycker jag är galet. Däremot så läste jag idag att katthemmet i min stad gör så med kattungar att de går för samma pris som en kastrerad vuxen. Skillnaden där är att i just det priset på kattungen ingår kastreringen när ungen är tillräckligt gammal och det accepterar jag.
//Pia
Faktum är att detta djurhem inte är det enda som tar 700 kr för okastrerade långhåriga katter. Finns iaf en stor förening som gör det samma.

Hur orkar man ta emot katter när man vet, att om några dagar eller en vecka, skall de avlivas.
#44 Bra att du skriver och ger din syn på saken. Vi brukar alltid kontakta katthem/föreningar när det blir en diskussion om deras verksamhet, vilket också har gjorts av en medlem denna gång.
Jag kan inte se att det har förkommit något som bryter mot lagen i den här tråden. Har redigerat bort en länk till en annons vilket inte är lämpligt enligt våra Skrivregler.
Vi skriver inte av elakhet. Istället handlar det om en del frågor som annonsen väckte. Frågor som det inte är olagligt eller fel att ställa. Nu har vi ju även fått svar på dem vilket jag tycker är bra och tackar för.
#46 Det tycker jag var en bra idé av katthemmet att sälja kattungar så att kastreringen ingår i priset. Har du några uppgifter om hur det fungerar. Jag menar hur många kattunger som blir kastrerade sedan. De flesta borde ju uttnytta möjligheten kan man tycka.
Jag personligen skulle inte vilja köpa en okastrerad katt oavsett hur billig den en skulle vara. Katten skall ju ändå kastreras, kommer ändå att kosta mig så i slutändan blir det ju inte billigare för mig som köpare att köpa en okastrerad katt.
Dessutom slipper jag att boka tid, och jag utan bil och körkort slipper leta chaufför, åka till veterinär, och dessutom om det gäller en hona slippa vara orolig för att stygn går upp etc.
Så för mig personligen ser jag bara fördelar med att köpa en kastrerad katt som är "färdig"
#51 nej tyvärr jag läste det nyligen på deras hemsida. De har ju ganska bra kontakt med sina köpare vad jag fattat det och verkar som när jag varit på besök. Men visst man kan ju inte vara garanterad att köparen kastrerar men varför inte när man ändå har betalt för det och får hjälp att få det gjort. Tror många utnyttjar den möjligheten.
De tar inte heller olika priser vad gäller långhårig eller inte, likaså raskatter vad jag vet.
//Pia
#50 Bill och Bull gör så.
Vi försökte också men det var finansiell ohållbart. Vi säljer kattungar över halva Sverige. Då går det inte att kräva att de kastrera hos vår veterinär. Vill de anlita Blå Stjärnan är det okay men inget vi kan betala. Då skulle det bli alldeles för dyrt för oss, för kattungar dubbelvaccineras också innan de flyttar.
#50 Ja vi på Bill & Bull betalar kastreringen av de kattungar vi adopterar ut men bara om det bokas genom oss och hos de veterinärer vi har rabatt hos.
De flesta kattungeköparna är duktiga och hör av sig direkt kattungarna är 6 månader då veterinärerna här vill kastrera dem som tidigast, i andra fall får vi ringa runt och höra oss för, har de kastrerat själva vill vi ha något slags bevis på det så som en veterinärräkning.
Vi har även adopterat ut nedåt Sverige, och då betalade vi också kastreringen men tog det under en tid som veterinärkliniken där hade kampanjpriser, vissa är även villiga att ställa upp på att betala hela eller en del av priset om de använder andra veterinärer än våra :-)
Så nog fungerar det allt även om man får jobba lite med vissa för att få kattungarna kastrerade.
Visst kostar det mer än vad vi får in på katterna (det gör det på alla våra katter) så vi får hitta andra sätt att få in de pengarna på för katterna ska kastreras i vilket fall.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#44 Intressant att få svar från någon inblandad. Jag tycker emellertid att det är synd att inta en defensiv ställning, att förhindra oseriös katthemsverksamhet (för den existerar) är också en mycket viktig del i arbetet för en höjning av kattens status, det tror jag att du också förstår?
Att sälja vuxna katter okastrerade fast till fullpris, samt kattungar för ett så billigt pris som bara hundra kronor får faktiskt mina varningslampor att lysa, därför ställde jag frågan öppet på forumet - någon här kanske visste mer. Och det gjorde ju just du, så det var ju toppen.
I tråden har vare sig hot eller förtal förekommit, och jag förstår inte riktigt vad du menar att polisen har tagit del av? Det är inte olagligt att fråga.
Hur som helst hoppas jag att ni trots allt tar med er något av de synpunkter som kommit fram, vad man sänder för signaler när man säljer djur väldigt billigt, och att okastrerade huskatter riskerar att leda till fler hemlösa katter i förlängningen - därmed jobbar man emot sig själv.
Tipsar om hemsidan kattstatus.se
Väl mött.
Javisst kan det vara oseriöst att sälja en okastrerad katt. Men de gör en vetbesiktning, vilket faktiskt enligt föreskrifterna, skall göras innan omplacering. Sedan är det så att distriktsveterinärerna är dyra och de kan inte ge reducerade priser pga att de styrs av Jordbruksverkets fastställda priser.
Hur vore det att starta med en insamling i detta fall och även försöka att hjälpa detta par att söka en veterinär, som kan ge bättre priser.
Läste en liten tankvärd berättelse i en bok, som heter: En konstnärs läxa…Av sin lärare fick hon i examensarbete att göra den bästa tavlan hon någonsin gjort. När hon gjort den gavs uppdraget att hänga upp den på stan med en lapp om att alla som ville skulle sätta ett kryss för vad de tyckte vara fel i tavlan och vad de ville ändra på. Efter en tid kom hon tillbaka och blev mycket ledsen. Hela tavlan var översållad av kryss….
Åter igen fick hon uppdraget att måla en ännu bättre tavla och än en gång hänga ut den till allmänt beskådande. Men med en skillnad. Alla fick nu möjligheten att få göra förbättringar av tavlan på basis av de kryss de satte. Efter en tid återvände konstnären till tavlan. Det fanns inga kryss över huvud taget. Läxan hon lärde sig av sin lärare, var att hon skulle lita på sitt eget omdöme och ej låta styras av vad andra såg för fel och brister i det hon målade….
Vi som är i denna sväng, kan ibland lite för lätt sätta kryss på andras arbete, ibland utan att ens ha sett tavlan…När skall vi sluta med det?
Här handlar det om katter bl a som kommer från polisen. Snabba beslut, så billigt som möjligt. Allt enligt Förvaltningslagens principer. För det är vi som skattebetalare, som får vara med och betala detta. Här slås det på budbäraren och inte de som fattar besluten. Jag berättar gärna om hur polisen lade ut 13 katter i åldrarna 4 månader upp till några år, för 100 kr styck på Blocket. Länsstyrelsen sa att det behövdes ju inte tas betalt av vedebörande som ville ha katterna.
Dessa katter var inte könsbestämda, veterinärbesiktigade…Tack vare att någon hade ögonen öppna för detta, så kunde jag åka till pensionatet där de satt och gå genom alla. Alla hade skabb. En kattunge var det att göra utgrävning på. Jag ålders- och könsbestämde alla, samt fotograferade dem. Inga vaccinerades, id-märktes eller kastrerades….innan försäljning
Vem av er vågar att ta en titt på Blocketannonserna och ser om polisen annonserar om katter för 100 kr styck och ta en dust med dem!

Om man inte har tid, pengar eller möjlighet att ta emot katter så varför gör man det då?
Och varför lämnar polisen katter dit?
Jag skulle jättegärna vilja ta emot hundar som inte har något hem, men jag har ingen möjlighet att hålla hundar i min lägenhet så då gör jag inte det.
Jag förstår inte riktigt situationen tror jag. Jag förstår inte varför man tar emot djur när man vet att det inte går ihop ekonomiskt osv.
Det är klart att det blir jobbigt då.
Stackars katter som hamnar hos dessa avlivningsanstalter :((( vad har dom gjort för att förläna det. om det enda ni gör är att ta in katter åt polisen och avliva systematiskt varenda gång tycker jag faktiskt inte ni ska ta in djur alls. Så gör inga djurvän er :( Jag mår otroligt dåligt varje gång jag måste tvingas till det svåraste och mest genomtänkta beslutat att avliva en MYCKET SJUK katt , hur man systematiskt kan tillåta avlivning av friska katter är för mig hel obegripligt :((
#58. Hur får du det till att ovanstående skulle vara en avlivningsanstalt? Det berättas om vad polisen beslutar. Skjut inte budbäraren! Ni tar inte reda på fakta gällande. Om dessa inte tar emot djuren avlivas de omgående och sedan är de facto polisen som är ägarna till katterna och de har sin fulla rätt att fatta beslut om avlivandet av friska djur! Här handlar det alltså om att ta en dust med lagstiftare om att friska djur ej får avlivas. Det är en högre prioritet för mig än att katterna i första hand är kastrerade!
Som ni ser i inlägget från detta hem, så handlar det om några dagar upp till en vecka ca, för dessa katter att få nya hem. Då hinner man definitivt inte kastrera innan de ska vara sålda!
Jag kommer att ringa Måna!
Fast det är inte riktigt sant. Polisen beslutar att katterna ska avlivas om katterna inte har fått något hem under dessa dagar. Katthemmet kan ta över ägandet och samtidigt fortsätta att leta efter hem till dem. Då behöver de inte avlivas. Men då uteblir förstås betalningen för katternas uppehälle.
Om jag meddelar till polisen att jag hittat en katt, så tas samma beslut efter 5 dagar. Säger jag att katten får stanna hos mig så behöver avlivningen inte verkställas.
#60 Precis och det är ju så som katthemmen brukar jobba som får in just ne katt från polisen.
//Pia
#59 Som andra redan har skrivit är det katthemmet/djurpensionatet som beslutar om katten kan vara kvar där efter de dagar som polisen slutat betala de 80 kronorna per dygn. De djurpensionat som driver verksamhet brukar i regel inte ha kvar djuren efter att perioden med betalning gått ut. Vet det då jag själv varit med och räddat katter från den avlivning som väntat. Det var i Skåne och då handlade det om 10 dagar. Det hängde på håret kan jag berätta.
Jag samarbetar också med polisen, ni är inte unika. Däremot skiljer ni er från den seriösa kattverksamheten då de flesta är EMOT avlivning av friska katter, och tar över katten vid ett sådant beslut.
Vad ska man göra när man INTE HAR PLATS för fler katter att ta över själv? Eller ekonomi?
Xhiro vill inte heller avliva katterna och kämpar åtminstone för att hitta hem åt dem - något hem så fort det bara går, prio blir att rädda katten över huvud taget, att kastrera mm blir sekundärt.
Xhiro är INTE ett katthem eller förening, och har inte något nätverk med jourhem som många kattorganisationer har. De har dock lokaler som kan ta emot polisdjur, och anlitas därför av polisen. I de fall djuren inte ska förvaras tills ägaren kan hämta ut dem, så får Xhiro bara en begränsad tid att försöka hitta nya hem.
Kan vi istället för att lägga krut på att diskutera etik i fråga om kattförsäljning istället nyttja energin på att hjälpa dem att få hem eller stödhem till sina nuvarande inackorderingar?
Kan vi hjälpa Xhiro att få larma här också när de har katter som behöver räddas från avlivning?
Kan vi hjälpa till att leta upp ett nätverk i Arvikatrakten som kan avlasta och stötta? Arvikabor, var är ni? Finns något annat katthem i närheten som kan hjälpa Xhiro?
Vem kan ge Xhiro hjälp att t ex skapa underlag för kattavtal där en köpare förbinder sig att kastrera om det sker köp av en okastrerad katt/kattunge. Eller en bra mall för hur man skriver bättre hjärteknipande kattannonser som berör hjärtat på en kattköpare! Hjälpa dem att samla in perngar så det går att rädda katter och sälja dem enligt en bra standard?
Av alla er här som pratat med och om Xhiro, hur många av er erbjöd dem stöd? FÖR KATTERNAS SKULL? För det här är människor som i grund och botten vill katterna väl!
Kan vi inte starta tråden "Hjälp Xhiros katter!" istället?
#64 fast samtidigt är det här ju viktiga frågor som rör kattstatus och som uppenbarligen engagerar. Ja, det finns flera djurhem runtom i Värmland, bland annat ett i Arvika. Har man inte pengar själv att driva sitt djurhem på ett kvalitativt sätt kanske man istället kan fundera på att ansluta sig och vara jourhem åt en etablerad förening. På så vis kan man hjälpa till ändå.
Det är bra att någon ta emot polisens katter. Annars brukar det vara kattpensionater som vill förbättra ekonomin mellan lovdagar och pensionskatter. Polisen betalar för en viss antal dagar, sedan kan djuret gå över till katthemmet/kattpensionen när man vill det. Det är inte polisen som vill att en katt ska avlivas efter tex 8 dagar. Men både dagspenning och avlivning betalas genom polisen.
Jag tycker det är oseriöst/kriminellt att ta över katter för att sedan avliva djuren. Nästan inga pensionater söker ens efter nya hem eller en ägare. I Skåne hittades en katt som skulle avlivas på ett pensionat med id-märkning. Varken polisen eller pensionatsägaren hade kollat katten.
Xhiro har åtminstone försökt att hitta nya hem. Vad som kritiserades var att de ta 700 kr fast katten inte ens blev kastrerad. Här vill man rädda en katt men samtidigt tjäna på den genom en förmedling.
Skulle ett katthem göra så skulle det bli stor skandal. Det finns katthem/kattföreningar som förmedlar okastrerade katter men här är det katter som redan fått en betalning genom polisen. Då känns det oseriöst att ta betalt igen men katten får inte ens en kastrering. Varför tar man polisens katter och inte andra hemlösa?
Jag tycker inte det är fel att ta bra betalt för en vuxen katt även om den inte är kastrerad. Det hjälper ju till att höja statusen på katter,däremot 100 kr för en kattunge låter som att de kanske köper som är ute efter slit och släng.Varför inte bygga upp ett samarbete med en djurskyddsförening så att ni kan ta hand om katterna i stället för att avliva dem.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#67 Men varför inte kastrerar en katt först? Kostnader för kastreringen ska ju också täckas av försäljningen. Om man köper en katt från oss tex för 800 kr då är den vaccinerad, id-märkt och kastrerad. Då känns det inte seriöst att ta 700 kr för en okastrerad katt….Så höjer man definitiv inte statusen på djurhem…
Men det ena dilemmat med att sätta priser på katter (Oavsett ålder och skick mm) är att den som vill ha en "slit-å-släng-katt" fixar sig en så gott som gratis ändå. Tyvärr.
Självklart ska vi som jobbar regelmässigt med katthem inte släppa iväg en okastrerad katt/kattunge utan avtal om att den ska kastreras när så är lämpligt. Ibland måste ju en katt upphittad/räddad i dåligt skick få hämta sig/bli frisk innan det går att fixa den. Men som sagt, det går att teckna avtal och likaså kan man vara noga med information och kommunikation med köparen.
Det andra dilemmat är att även om vi annonserar ut katter "korrekt" till skäliga priser och i hopp om att ge katten den status vi drömmer om, så är marknaden inte säljarens, eftersom det finns ett överskott på katter till salu!
Xhiro följer upp de katter de säljer och begär också att köparen ska ID-märka, kastrera och vaccinera. Men har inte resurser att själva ordna kastreringen innan dess. Att därför prissätta en hyfsat attraktiv katt högre för att kanske få in resurser att hjälpa ytterligare en katt kan därför vara förklarligt. Precis som en del katthem tar ut några kronor mer för vissa typer av katter och marknadspris för raskatter.
Alla är som sagt inte lyckligt lottade att kunna få ID+kastrering+vacc täckt med 800 kr. Och Xhiros 80 kr per dygn räcker sannerligen inte dit!
Så hör ni, hur hjälper vi de här katterna istället?
Men hur stor är chansen att sälja en okastrerad katt för 700 kr när det finns "färdiga" katter för 800 kr? Vill man rädda en katt och hitta en seriös köpare måste man också erbjuda nåt…mer än katten.
Många katthem får in ofantligt med mängder av katter och har inte ekonomin till att kastrera alla katter då deras verksamhet oftast drivs av donationer eller pengar ur egen ficka.
Vetrinärkostnader för skadade och sjuka katter blir oftast prioriterade och då dom är oförsäkrade så blir det plötsligt väldigt dyrt.
Om du ett katthem får ut 1 katt per dag så är det ca 3500kr i kastreringar på 1 vecka. dvs 14000 i månaden det innebär en omsättning på minst 168000 per år och då dessa kostnader bara går till kastreringar.
Då är inte transporter, vetrinärvård mm inkluderat.
Vi tar 400kr perkatt oavsett vaccination/kastrering/idmärkning/försäkrning dvs UNDER kastreringskostnad som ligger på ca 500kr.
Därav så kan iallafall inte vi kastrera varje katt vi får in, DÄREMOT skrivs alltid kontrakt med blivande ägare där obligatorisk kastrering ingår i avtalet samt att katten ska hållas inom hus tills detta är gjort.
Om detta missköts så återtar vi katten.
Det är oftast väldigt svårt att få sålt katter som ligger över 500kr i grundkostnad då det finns ofantligt mycket billigare att få tag på på blocket.
Och bara för att man väljer de "billigare" katterna så betyder inte det att man inte är sann djurvänn.
Vissa kanske inte har ekonomin till att trycka ut 700-1000kr på kort tid men har ekonomin till att spara ihop till en kastrering över 1-2 månader. och väljer då en billigare katt oavsett vad som är gjort tidigare.
#72 Era avtal är inte juristisk bindande så ni har inga möjligheter att ta tillbaka en såld katt. Om någon kan spara 700-1000kr ihop efter att man köpte en katt varför då inte väntar och sparar först?
Jag har inte fullkoll på vad som gäller Juristiskt men då det är en Jurist som sitter som en av de "högsta hönsen" i Kattjouren så gissar jag på att hon vet vad hon håller på med.
Många jourhemskatter blir ju placerade ganska akut då det ofta är det bästa för katten att hamna i sin permanenta miljö så fort som möjligt. Då är det även vissa som inte haft tanken på å skaffa en till katt (vi placerar aldrig ut ensamkatter) eller 2 katter på en gång som ser en katt i behov av ett hem och bestämmer sej just DÅ att hjälpa till och ge ett förevigt hem.
Därav har kanske inte alla råd med 1000 eller 1500 kronor som vissa även tar.
Men hade haft råd över en 2 månadsperiod.
Kvalitet lönar sig alltid i längden. En massutdelning av katter till spontanköpare är sällan bra. Då kan man varken ha uppföjlningar eller ordning i bokföringen. Kattjouren vet ofta inte ens var katterna hamnar (har sjäjv 2 katter från Kattjouren Malmö…)
Och vi har haft många diskussioner omkring köpesavtal. Det finns jourhemsavtal som kan vara juristik bindande men du kan inte ta tillbaka en såld "vara". Det finns tex raskattsäljare som har såld sin defekt okastrerad katt som sällskapskatt. De kunde inte göra nånting när det avlades ändå på katten.