Hotade djur och belgisk blå
I dag har jag skrivit ett brev till ansvariga på Aftonbladet angående deras utfyllnadssaker som de har. Ibland lämpliga, men för ofta olämpliga. Som den kinesiska May day dagen, där cykel stod i fokus. Men denna gång en kragbjörn och en apa som en trevlig utfyllnadsnyhet. Det är bara det att det är djurplågeri, dessom lever de vilt i vanliga fall. och djurens föräldrar har med största sannolikhet blivit dödade av tjuvjägare. Så jag skrev att jag tycker att de som står i fronten för en massa bra saker, ska tänka och istället välja utfyllnad från Sverige, med bra och mindre bra saker som djurhem och föreningar kan bidra med. Vi får se om jag får svar.
Sedan deppade jag ihop fullkomligt när jag läste att Belgiskt blå kött säljs i Sverige. De slaktas här, fast rasen inte är ens är tillåten i Sverige. Sorgligt, sorgligt. Det är väl ett lagbrott för köttet säljs som svenskt, fastän det inte ens är tillåtet här och dessutom tas in här, när rasen inte ens får vara i Sverige. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag hörde på radion att det visst är tillåtet i Sverige med belgisk blå. Däremot är det inte tillåtet att låta para belgisk blå med belgisk blå. Men att para belgisk blå med annan boskapssort är fullt ok. Och det sägs i alla fall att bl a slakterierna inte ska ta emot renrasig belgisk blå, men däremot blandraskött. Så inte ens svenskmärkt kött kan vara säker på vad det är från för slags ras …

P.S Glömde …
Bra brev! Återstår bara att se om de reagerar.

Ja, du har väl rätt, men dubbelmoralen är hög.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=117877
Vanessa
Såg det i ATL, länkar vidare till hela reportaget här….
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=40340&a=Alla%20slaktar%20belgisk%20blå
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Usch, såg bilden och stängde. Tar och kollar senare för då är jag förberedd på bildchocken. Tack Gunilla för länken. /Vanessa
Var inne på vår grannsida och såg att man kan rösta i ATL nu. Gör det alla som ser detta! Gå in på www.atl.nu till vänster på sidan så finns en lite röstavdelning där man även kan kommentera. Inget jox eller jobbiga grejer med medlemskap, väldigt enkelt.

Fick detta från Djurskyddsmyndigheten idag. Är prenumerant av deras nyhetsbrev:
"Hur kan det förekomma avel med Belgisk Blå i Sverige när denna ras bär på anlag för muskelhypertrofi? Förklaringen är att ett renrasigt djur som efter testning är godkänt för avel i ett annat EU-land också automatiskt är godkänt för avel i Sverige. "
Där är nackdelen med EU. /Vanessa
Ja, just därför ska alla gå in och rösta på ATL. Enkelt! Ju fler protester, desto bättre.

Har svarat, men det är väldigt få som svarar på den sidan. Kanske inte syns. Fick titta ett par gånger innan blicken fäste sig på rätt ställe. /Vanessa