Katter som lämnas in för avlivning?
Jag har länge funderat över hur det går till när katter som "lämnas in" till veterinären för avlivning kommer till ett katthem. Är det alltid så att ägarna godkänner att katten lämnas till katthem, eller sker det lite "i smyg"?.
Då jag själv har en underbar donna som lämnats in för avlivning, men som tack vare veterinären kom till katthem istället, så undrar jag om hennes tidigare ägare vet att hon lever och mår bra. Om jag hade ägt henne tidigare och inte kunde ha kvar henne, skulle jag vara väldigt intresserad av att få veta hur det gick för henne sedan. Alternativt om jag trodde hon var avlivad, skulle jag bli mycket förvånad om jag snubblade över ett foto på henne på ett kattforum t.ex.. Därav min fundering. Hur brukar det gå till och varför?
Ägaren måste nog godkänna skulle jag gissa. Min veterinär har ringt mig vid ett par tillfällen just ang. såna katter eftersom hon vet att jag hjälper hemlösa katter.
Så vitt jag vet så är det överenskommet mellan kliniken och ägaren att katten överlåtes. Ofta får ägaren betala kastrations- och id-märkningskostnaden som brukar vara ungefär samma som kostnaden för en avlivning.
Medarbetare Hittekatter iFokus