Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 4422 ggr
Valkyrie
0

Vildkatter söker hem snarast!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

2 jättesöta unga katter bor i vår trädgård! Svarta vildkatter från grunden och bott här sedan september. Jättetrevliga och söta men kan tyvärr inte ta in de då vi har allergi i familjen. Inte helt tama men går att klapa när de äter. Klarar troligtvis inte vintern och behöver alltså få ett hem snarast!

Vill helst bo tillsammans!

Troligen födda nu på sensommaren!

Behöver hem snarast möjligast då det bara blir kallare och kallare, Har tidigare erfarenhet om katter som bott på vår tomt och inte klarat av vintern.

Matar de varje dag dagligen med torrfoder/mjukmat och mjölk men de skulle behöva komma till ett hem nu.

Ingen aning på kön.

Ring Jannike 0760508368 eller pm:a. Fråga för info :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Marad
1

Vad bra att du vill hjälpa katterna Glad. Finns det ingen stans som katterna kan få gå in och få skydd från väder och vind? en bod el dyl? Har du kontaktat katthem där du bor? Vart finns katterna?

Valkyrie
0

Hej! Katterna har inget skydd tyvärr. Ja många men ingen tar emot :( Saltsjöbaden! Lite brådis :(

Rest in peace Valkyrie!

flis
6

Du kan ta en papplåda och isolera den med frigolit, det skyddar mot vind och ger värme, tills du hittar någon som kan ta hand om dom.

sagan
13

Se även till att få dem kastrerade så det inte blir flera katter. Är dem födda i år lär dem snart vara könsmogna och då har ni snart flera katter där. Ta dig till en fiskhandlare och be att få frigolitlådor. Gör sedan i ordning en sådan och låt dem få värma sig däri. Ni verkar inte ens ställt ut något åt dem utan låter dem ligga i lövhögar på altanen, och det är ju inte vidare varmt. Gör hålet på långsidan, så har dem iaf en sida där det inte blåser in på dem. Ring tillbaka till katthemmet och be att få ställa kissarna på kö. Kanske kan dem även hjälpa till med att fånga in kissarn så dem kommer till veterinären för kastrering.

Hur kan ni se på när katterna ni tidigare haft på er tomt inte klarat vintern? Ni hade kunnat ge dem värme på ett eller annat sätt utan att ha tagit in dem Gråter Såg ni på när dem frös ihjäl?

Alexej
5

Du måste göra mer för att hjälpa de nu. Ta bilder, lägg ut på Blocket, häng ut lappar på Ica osv. Ring igen till alla katthem, ställ katterna i kö, det börjar lugna sig nu hos de flesta.

Egentligen borde de komma till veterinären för att vaccineras. Bygg nån koja för de. Bäst är frigolit, annars en koja med filtar och preseningar. Ge bara laktosfri mjölk-annars får de diaré.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Valkyrie
1

4# Ursäkta? du tror att du ser hela tomten i bilden eller? det är en bild, bara för att katterna ligger vid fönstret och vill ha mat betyder det att man låter de ligga i en lövhög? Det jag menar med inget skydd är ett hus att krypa in i men de har en stor altan som de kan gå under och är medvetna om!

Försöker så gott det går hjälpa dessa katter då det är min kompis som har de på sin tomt!

Min kompis har så gott de kunnat tagit hand om katten som tidigare varit där men helt plötsligt var katten borta (då troligtvis inte klarat av vintern då det dessutom var väldigt kallt. Katterna får mat och näring så var glada för att det finns någon som är villig att hjälpa dem!

Rest in peace Valkyrie!

UlrikaD
7

Skrev du första inlägget för din kompis? Där står det att de bor i din trädgård, lite svårt att förstå hur det ligger till då.

Sherwood
0

Dessa finns alltså utanför Stockholm någonstans, Saltsjöbaden eller?

sagan
9

#6 Om man inte ger katter något skydd så är det ganska självklart att dem inte klarar vintern. Tror helt ärligt inte att katterna skulle ligga i en lövhög om dem hade något varmare att ligga på. Under en altan är det bättre än en lövhög menar du? Hur varmt tror du det är där på bar mark? Att din "kompis" så gott dem kunnat tagit hand om katten som försvann tycker jag inte. Att låta en katt bo under en iskall altan är inte att ta hand om. Tycker det är konstigt att du tycker det är något positivt i att låta dem bo där utan att ge dem något varmare. Hur menar du att någon är villig att hjälpa dem? Genom att ge mat och näring? Det räcker inte långt. En katt är ett ökendjur som inte är anpassad för vårat kalla klimat. Sätt dig själv ute med mat och se om du klarar dig där själv.

Ditt Ursäkta kan jag vara utan!

Sherwood
0

Puttar för denna som jag har svårt att släppa.

[eskils]
5

Att bo under en altan kan nog vara ok för en ekorre eller igelkott eller annat vilt djur, som är van att leva ute i svenskt klimat.

Men KATTER ÄR INTE VILDA DJUR och förekommer inte naturligt i svensk natur!!! De är tamdjur från Nordafrika och ska bo hos människor, i värme och kärlek.

Du talar om vildkatter - den enda vildkatten i Sverige är lodjuret. De där två små stackarna utanför ditt fönster är hemlösa tamkatter som tyr sig till dig för att du matar dem. Men kylan kommer att bli deras död om du inte hjälper dem! Du har fått jättebra råd i #3-5.

Madameh
5

Hur kan du veta att det är vildkatter i grunden när de sökt sig till beboeliga områden? Som tidigare talare så finns bara lokatten i vårt land som är vild. Katter är husdjur. Det tyder ju på att de är tamkatter som behöver någonstans att bo. och det NU. Du får väl släppa in dem i ditt hem. Allergin finns det tabletter mot. Jag har 4 katter och kattallergi och nu finns det ju även bra vaccin mot allergin. Prata med Vårdcentralen.

Du kan ju även släppa in dem i ETT rum över natten om du har stora besvär… (badrum eller tvättstuga) och ge dem mat så får de gå ut på dagen.  Iallafall tills du hittar något hem till dessa små. Du kan väl bygga en liten koja åt dem annars där de får bo (ni hade ju stor tomt?) med filtar lite frigolit tidningspapper och sådant. Men helst bör ju katterna få komma in i huset och få mat och värme. Skrattande

sweety92
0

Bor i Malmö annars hade vi ev kunnat göra plats tillfälligt….

tycker du jobbar på bra! men ett tips, ge dem inte mjölk, katter är laktosintoleranta :) Det finns speciell kattmjölk som brukar uppskattas, tror märket är vitakraft, finns i djuraffärer :)

frigolitlådan är ett bra tips, jag kan lägga ut på fler ställen, men får jag kopiera bilden?

Jobba på :)

sweety92
4

sen måste jag säga att ni behöver inte hoppa på henne/honom så på det sättet ni gjort, ni skrämmer bort nya människor härifrån :( Alla är inte beredda att gå så långt för katterna som vi här inne är, det måste vi acceptera. hon gör ju nånting iaf det är bättre än inget? :)

sweety92
0

Har lagt ut på min fb, och på kattjouren och mina vänner delar så ser vi vad som händer. har en del kontakter i sthlm :)

sagan
6

#14 H*n har fått tips. Men skriver sedan att katterna kan söka skydd under en iskall altan. Då kan man inte förstå riktigt vad det handlar om. Klart man reagerar, konstigt vore väl annars? Det handlar om katter som ligger ute och fryser.

Valkyrie
0

Vad vet ni om hur altanen ser ut? Tänker inte änns fortsätta denna tråd nu pga er! Ni är långt borta ifrån att veta hur det ligger till.

Tack sweety, jag mejlar dig :)

Ska hitta ett bättre forum, hade större förväntningar!

LÅS INLÄGG TACK!

Rest in peace Valkyrie!

[eskils]
14

#17 Förstår inte varför du blir så upprörd. Det är väl självklart att vi antar att de små katterna fryser under din (kompisens?) altan, när du själv skriver:

"Klarar troligtvis inte vintern och behöver alltså få ett hem snarast!"

"Behöver hem snarast möjligast då det bara blir kallare och kallare, Har tidigare erfarenhet om katter som bott på vår tomt och inte klarat av vintern."

Jag tycker nog du borde tacka för alla goda råd du fått. Alla här vill bara katternas bästa.

sagan
6

#17 Tråkigt att du inte tar till dig de råd du får. Och kanske ser över vad du själv har skrivit. Så kanske du kan förstå varför du får de reaktioner du får.

Kan inte annat än hålla med #18

sweety92
2

men ni begär att hon ska offra massor för katterna, alla är inte villiga att göra det och ska inte behöva det heller. man kan inte begära att folk ska lägga pengar och massor med tid på katter som inte är deras egna, jag anser att h*n gjort kanon mkt redan. ni borde peppa ist för o klanka

UlrikaD
4

#20 Naturligtvis ska man söka nya hem till katterna på alla möjliga vis för att få dem inomhus.

Men jag förstår inte riktigt denna meningen:

"man kan inte begära att folk ska lägga pengar och massor med tid på katter som inte är deras egna"

Fast vem ska göra det? Det är ju ingen som äger katterna så ägaren är ju uteslutet. Då är det ju någon annan….som vanligt som ska komma och rädda.

Saker och ting kan inte alltid lösas på en kvart. Antingen för man ha mer framförhållning när man söker nya hem, eller så får man lösa någonting annat under tiden medans man letar.

Och om detta inte heller är första hösten/vintern katter fryser ihjäl i trädgården så har man ju haft ännu längre tid på sig att ordna någonting.

Josefa
8

Men TS förväntar sig samtidigt att någon annan ska lägga en massa pengar och tid på katterna. Katterna som de själva har fått till att stanna hos dem, genom att mata dem.

sagan
7

#20 Undrar vad som fattas dig? Hur kan du allvarligt mena att hon ska låta katterna frysa ihjäl? När hon med enkla medel kan hjälpa dem få värme.

Sherwood
0

Det är ju så också att är man en godhjärtat människa som känner mycket för dessa utsatta katter som vi har idag och med en tjock plånbok så ställer man naturligtvis upp på det ena och det andra, men är det ebb i kassan så hoppas man ju att det skall dyka upp en person till det först nämnda här uppe. Men rådet är som alla andra här, sök hem på alla möjliga vis till missarna och under tiden ge dom lite värme och mat.

[neveragain]
11

"men ni begär att hon ska offra massor för katterna" skriver Sweety. Hon har för fan börjat mata de katterna och de vet inget annat än att de får mat av henne och nu vintern kommer tycker hon att de kan frysa ihjäl om ingen annan gör nåt? Vem är det som ska offra massor här???? Det är väl i första hand djuren som offras pga hennes brist på empati.

SÅLÄNGE det inte finns någon som kan hjälpa henne så är det HON som har ansvaret att se till att katterna inte fryser ihjäl. En frigolitkoja kostar inte hela världen.

SUCK!

Kajsa77
0

#0 Har dom fått någon koja ännu? Sjukhus slänger dagligen frigolit…

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

BaraLisa
2

Ingen förälder vill att ens ungdomar super. Men det kommer de göra ändå. Vill vi då att de ska kunna lita på oss utan utskällningar och fördömningar när de vet att de gjort fel, eller ska de sova ute för att morsan blir så arg.

Vissa kanske tycker att det där är långsökt, men vi som bryr oss om katter får uppfostra alla andra som inte ser dem som mer än en hamster (för det är skillnad hur folk ser på deras status). Det kan vi inte göra genom känsloutbrott för då vill de ge igen och katternas liv kanske inte kan räddas. För att vi rider på paragrafer. Lika lite som man kan lösa någon annan konflikt i en relation, med känsloutbrott. Det funkar aldrig, man får hata sen. Vara en bättre människa, tänka långsiktigt.

Och jag vet på flera sätt vad jag talar om.

Med vänliga hälsningar Lisa

sweety92
0

är hamstrar mindre värda än katter? Är det det du säger?

BaraLisa
0

haha jag visste att nån skulle säga så. kan du inte försöka se saker utifrån verkligheten? hur det ska vara och hur det är är två skilda saker.

Med vänliga hälsningar Lisa

marieborg
1

Har läst på Kattjouren sida på Facebook att katterna har fått ett permanent hemGlad Tyvärr har bara en katten låtit sig fångas men de försöker hela tiden med att fånga in honom.

Kanske någon van "kattfångare" kan hjälpa till om det behövs.

anebit
0

#30  Å va bra marieborg att du berättar det. Hoppas att den andra snart blir infångad.

Hej föresten, det var längesedan jag såg dig på sajten.  Kram!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Valkyrie
0

Katterna är infångade och bor tillsammans hos en tjej i stockholm nu och det har gått jättebra!

Har haft fel ang skydd till katterna, de har haft skydd hela tiden bara det att jag inte visste det. Det är min kompis som haft katterna och jag har varit otydlig och inte haft en aning om det då jag helt enkelt inte blivit visad det men nu har jag fått förklarat att de bott i ett skyddsrum med värme och plädar som varit bra skydd! ursäktar för det! Men måste ge minus här för så mycket påhopp! trevligare kunde det gått till?!

Nu är det bara mamman kvar, dock är hon skygg och "aggresiv" mot människor och väldigt svårfångad. De skulle behöva hjälp med någon bra expert för att få in henne om det kanske finns någon här i stockholm? & försöka kastrera henne och hitta hem.

Vill inte ha kommentarer om hur dumma ni tycker man , jag tar inte åt mig :)

Rest in peace Valkyrie!

Jourhemmet
0

Aggressiv tvivlar jag på att hon är , utan endast mycket rädd.

Hennum
2

33: kanske därför valkyrie använde citationstecken? :) 

32: hoppas någon kan hjälpa er att fånga in en besvärliga morsan! vissa katter är verkligen svårfångade och det kan ta månader att få fast dem.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Valkyrie
0

34# Precis därför, tur att det finns vissa smarta ;) Ja vi får verkligen hoppas! :))

Rest in peace Valkyrie!

[stubbe]
1

Det är trots allt milsvid skillnad på att vara skygg och vara arg, så bättre skippa det där trista uttrycket kring våra rädda små. Hoppas ni får in mamman snart och att ni hittar ett förståeligt hem till henne. Det kommer gå bra med lite erfaren hjälp :-)

Madameh
0

Har ni fått in mamman?? Kan ni inte ta ut en kattunge och visa henne den (om det går att ta med en av dem ut i bur och ställa ner där hon brukar visa sig? men hon kanske blir rädd för buren…eller har hon inte synts till alls? Isåfall försök lägg ut en matfälla med nåt som bara katter äter… svårt kanske men det borde gå att räkna ut. Fåglar och rävar råttor etc kan ju ta annars men går det inte lägga ut kattungarnas avöfring nånstans så känner hon kanske ….och man kan kanske göra ett bo i närheten där det är deras lukt av filt eller nåt o sen invänta… om det inte blir för kallt men kanske kan man ha en kartong med filtar med kattungarnas lukt på nära där de är som t ex en bit utanför skyddsrummet? Vet ju inte hur det ser ut där men….så kanske du kan vara i skyddsrummet och fästa en lång tråd med en pingla på i din ände det går att sätta tråden framför ingången till kartongen på nåt vis så hon nuddar den när hon går in i den…. sen smyga iväg o kolla om det är nån i den men ha ingången åt det håll ni inte kommer från…om du fattar och det måste vara mat i kartongen också gärna makrill det luktar lite starkare eller kokt torsk … typ. Ja det är värt att prova.

Good Luck!

Lena
3

#32 Att en honkatt uppträder aggresivt i en situation som denna får betecknas som normalt beteende för en katt med ungar. Det blir en enorm stress i samband med infångandet. Tyvärr förstår de ju inte att vi vill hjälpa dem utan tror att deras sista stund är kommen. Man kan därför inte bedöma skygghetsgraden på en katt i den situationen. Den kan mycket väl visa sig vara mycket tamare än vad man trott sedan den väl kommit sig till ro.

Vad som behövs nu är en fälla som ni har kontroll över och mycket tålamod. Som du skriver är det viktigt att hon blir kastrerad och får komma in i värmen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Valkyrie
0

Tack för alla vänliga svar! Om jag minns rätt var hon på detta vis även innen ungarna fanns :/ Men jag ska prata med de och försöka få in henne :)

Rest in peace Valkyrie!