Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 2301 ggr
Wichita
5

Har tagit hand om en vildkatt..

Han bara fanns där helt plötsligt, Sotis vildkatt, som vi kallar honom. Han är inte min men han kom och han stannade. Han är inte tam utan sticker så fort jag kommer för nära och blir han trängd så fräser han mot mej. Men han blev ändå erbjuden att flytta in i mitt stall och sova på logen i höet. Har även en värmedyna han kan få om det blir kallare. Men han har massor av tät blank päls, så han klarar sig nog ganska bra.

Nu är det bara några frågor. Sotis är okastrerad och behöver bli kastrerad och han behöver ev också märkas (lika bra det om det nu skulle bli lag på det). Men hur fånga honom och få detta gjort? Är ganska övertygad om att han inte kliver in i en fälla, han är ju inte hungrig direkt eftersom han får fri mat av mej sedan flera veckor.Tror inte heller han kommer att låta sig behandlas utan omfattande protester. När han väl är kastrerad, kan man bara släppa ut honom igen? tror inte han skulle vilja bo inne direkt ens tillfälligt.

Jag har ju tamkatter sedan tidigare men det är ju en helt annan sak, de är ju liksom tama från början och när jag kastrerat dom har de bott första tiden i ett eget rum, sedan har allt varit bra.

Har hört att man fångar vildkatter och kastrerar och sedan släpper dom tillbaka, Det är något sådant jag tänkt mej med Sotis. Jag tar naturligtvis hand om honom efteråt och ger honom mat och det husrum han behöver. Bara jag får hjälp med själva fångandet och kastreringen.

Gullimat
0

Var bor du

Wichita
0

Skövde

kattassen
0

Kolla med Evas Katthem i Skara om någon kan ha en fälla att låna ut

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Roslyn
2

Underbart att du tänker så bra om Sotis. Önskar det fanns fler som du. Kyss Jadu klart att han inte går i fälla om du matar honom samtidigt. Om du kan låna en fälla så kan du mata honom i den ogillrad ett tag så att han vänjer sig vid den. Det kan ta tid och det gäller att du är konskekvent. Om du inte kan låna fällan på längre tid så får du svälta honom ett par dagar innan. Låter hemskt, men…

Anlita någon veterinär som har vana av skygga katter. Alexej härinne och Evs katthem kan säkert ge tips på bra sådana.

Efter kastrering bör han ha ett litet utrymme att vila ut. En uppvärmd sadelkammare blir bra. En hankatt behöver inte så lång tid för återhämtning. Sedan är frågan om du ska honom där ett tag så han vänjer sig och känner sig hemtam.

Lycka till. Jag har fälla i Gbg men har svårt att ta mig till Sövde. Kan möta upp på Gbg Central om ingen annan lösning ges.

Mvh Anette

Gullimat
0

Va bra att du tagit hand om Sotis och vill hans väl. De flesta hemlösa skygga katter finner sig i att vara inne, en del vill aldrig gå ut igen. Lycka till med Sotis

Roslyn
0

Putt. Hur går det? Har du fått tag på fälla?

Wichita
0

Hemma igen nu, har faktiskt varit i Göteborg…men jag hade ju ändå inte kunnat ta fällan för den måste ju tillbaka också. Sotis mår bra men är fortfarande skygg. Det blir dock bättre och bättre, nu fräser han bara om jag sträcker fram handen mot honom. Han sitter gärna bakom en dörr eller något och betraktar oss. Vi avvaktar lite och ser vad han gör. Blir han tam så är det säkert inga problem att få in honom i vår stora kattbur. Vi vill inte skrämma honom i onödan nu.