Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1213 ggr
[Miwhi]
2

AKUT hankatt måste flytta!

Jag har hittat en katt ute. Han är svart och jag har haft honom delvis inne sen slutet av sommaren. Tyvärr går han inte ihop med min äldre katt då han "snuttar" på honom.

Han behöver ett AKUT hem nu!!! Jag ska flytta 1a december och har ingen möjlighet att ta med honom.

Jag har satt upp lappar om honom men ingen verkar sakna honom.

Han är van vid mindre hundar och andra katter..

Finns det någon underbar liten familj som kan ta honom?

Han finns i Högsby (småland)

Mvh Carola

Mollie2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det MÖJLIGTVIS denna?

sagan
3

#0 Hur menar du att dem inte går ihop för att han snuttar? Han söker trygget på det sättet. Och kommer sluta så småningom. Varför kan du inte ta med honom?

[Miwhi]
0

Jag kommer bo mitt inne i stan och har som sagt redan 2 katter. Att han söker trygghet förstår jag men det vill inte riktigt min andra katt gå me på så han åker på stryk.
Har även 4 hundar med så det går bara inte med en katt till :S

Snart är vintern här och det blir kallare.. Just nu har han fått komma in och ätit och så här men jag flyttar om 2 dagar och då blir han ensam om ingen hjälp dyker upp :(

Han är möjligtvis född i mars-april

Mollie nej tyvärr.. denna katten är helsvart med "osynliga" vita strån på bröstet.

sagan
0

Kan du inte höra med grannar om dem kan fortsätta mata honom? För det är ju hemskt nu när du börjat ge honom mat och helt tvärt slutar. Varför kan du inte ta med honom och ha honom i ett rum med stängd dörr/kompostgaller för tills en lösning dyker upp? Hemskt att bli lämnad när du flyttar. Och enligt vad lagen säger så är det du som äger honom då du matar och låter honom komma in. Du kan om det vill sig illa bli anmäld för att ha lämnat honom kvar.

[Miwhi]
0

Jag har försökt med allt… men ingen verkar vilja ta hand om honom så jag vet inte vad som händer.. Jag kan iaf inte ta honom och verkar som alla katthem är överfulla osv..

får se om nån i sista stund kommer till räddning.. kan inte "stänga in" alla djuren i olika rum då lägenheten inte är så stor.. kan inte heller ta någon annans katt OM nu någon skulle sakna den och flytta 40mil då åker jag lik förb…..t dit för stöld typ så finns väl inget jag kan göra…

sagan
1

Stöld åker du inte dit på. Om det är någon som äger katten och den har försvunnit tror jag ägaren endast blir tacksam. Har du satt på katten ett halsband för att se om den har en ägare i närheten? Skriv att du vill att ägaren i så fall ringer upp dig. Har du satt upp lappar i området och ingen har hört av sig så lär det inte finnas någon ägare till katten där i alla fall. Vad mer har du gjort? Du skriver att du satt upp lappar, det räcker inte. Anmäl till polisen, kolla om kissen har chip, lägg in annons på blocket, lokala katthem.

Hur kan du med gott samvetet lämna kvar katten så den får frysa och svälta ihjäl övergår mitt förstånd. Det är så grymt! Ett rum till låns mot att dö under en tid kan väl ändå inte vara så svårt att ge den?

Tänk om detta var din katt som rymt/kommit bort. Hur skulle du känna om någon lämnade den för att dö?

[Miwhi]
0

men herre gud människa.. Jag har ringt polisen, satt upp lappar, lagt ut MÅNGA ggr på blcoket och klollat om den e chippad men inga svar.. Har hållt på att försöka fixa detta i månader men ingen respons någonstans.. Det bara är så att JAG HAR INTE PLATS.. annars hade jag väl inte tvekat med att ta hand om den själv och tagit den med mig. Jag kan inte ha den kvar så är det och därför letar jag med panik efter nytt hem till den.

Hur du kan anklaga mej för att istortsätt dödat katten innan jag ens flyttat fattar jag inte.. Varför tror du jag sitter på internet och ringer runt som en galning för att försöka hitta ett hem?

förstår iaf att denna sidan va fel att försöka på med tanke på vad du nyss skrivit.. jag skrev inte här för att folk ska behandla mig som efterbliven för att jag inte skrev hela hans livs långa historia och allt jag gjort för honom.. förlåt mej….

sagan
1

Lämnas han inte kvar om du inte finner någon lösning? Det är ju det du skriver. Du flyttar om 2 dagar. Och han har varit hos dig sen i somras men du har inte hittat någon lösning. Jag svarar bara på det du skriver. Och i mina öron är det kyla och svält som väntar honom då du inte kan ta med och ge honom husrum. Men om jag har fel, och du inte lämnar honom där är jag inte sen att be om ursäkt.

Sherwood
0

Nejdå, så kall får ingen människa vara att man bara lämnar en liten misse vind för våg och ev frysa ihjäll. Har du prövat alla möjligheter, Smålandsposten och alla katthemmen där i närheten? Du flyttar in till stan, vilken stad, för jag tänkte på om det är i min närhet, så kunde jag ta honom om det inte är allt för långt bort.

kattassen
1

#9 TS tycks ha lämnat iFokus. Man kan ju dock hoppas att h'n tog till sig lite och att misse får chansen att få följa med till nya boendet.

Har ingen hört av sig sedan i somras på såväl annonserande som polisanmälan etc. då måste misse få följa med. Sannolikt hemlös katt alltså.

Låter man misse bli kvar och har matat sedan i somras är det ett djurskyddsbrott att lämna misse kvar.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

sagan
0

Tyvärr tror jag många gör som TS. Jag kunde inte läsa annat än att hittas ingen lösning före hon flyttar blir kisse lämnad då hon inte kan ta med sig honom. Och det verkar inte bättre då TS lämnat i Fokus.

kattassen
0

Tja om någon bor i närheten av Högsby (som det står i #0 att katten skall bo) kan man väl åka och spana…Flört

http://kartor.eniro.se/m/aAWT3

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Erika91
2

Carola, om du skulle gå in och läsa här igen så kan jag ta emot honom då min ena hittekatt har väntande hem, så det blir en plats ledig. Jag finns i Oskarshamn, alltså inte långt ifrån! Kontakta 076-8443891 om ingen lösning hittas och du ser det här.