Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1388 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Skyggis hos veterinären?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min första katt har inte haft några problem med vare sig gäster eller veterinärer, då han varit normalt modig och därmed hyfsat lätt att hantera. Min andre katt, en adopterad pojke på cirka tretton veckor, gömmer sig under sängen vid minsta ljud eller rörelse från en gäst och kan ibland gömma sig även för mig och sambon om vi gör något "läskigt" som att gå snabbt mot honom.

Jag undrar hur vi ska göra det så enkelt och smärtfritt som möjligt när lillen nu om någon vecka ska till veterinären för att få sin andra vaccination? Osäkra hundar sätter man ju munskydd på men vad gör man med katter? Det känns som att han kommer göra allt för att klösa sig därifrån, och än så länge har jag inte lyckats klippa mer än en klo ;). Finns det något vi kan göra för att lugna honom innan/under/efter?

Bäst att gömma sig ordentligt så ingen ser mig!

piamaria
1

Jag brukar ha en bur där taket är lätt att ta av. Tar av taket hos vetten och låter katten sitta kvar i buren halvgömd under sin filt. När det gäller andra vaccinationen behövs det ju ingen undersökning.

sagan
0

Avtagbart lock, dra en filt bakifrån över kissen mellan lock och botten. Kissen sitter nu under filten. Lokalisera vart huvudet är, dra sen bort filten sakta över baken så att bara huvudet är gömt. Ge sprutan och sen är det klart. Svårare än så behöver det inte bli Glad Kolla även om du har någon veterinär i närheten som är van vid skyggare/räddare katter. Absolut inga klämburar!

Jourhemmet
1

Blyga kissar är ofta så rädda hos veterinären så att dom ligger alldeles stilla i lite chocktillstånd.

sagan
2

Inte alla, därför är det bra att ha filten över. Det händer att en del flyger rätt upp och far runt. Och det vill man undvika.