Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3667 ggr
wendel83
0

Ringorm på skygg katt hur behandla bäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns en liten misstanke om att en av Landskrona katterna har ringorm då han har fått en stor boll som tvinnat inopa sig i pälsen och han är inte långhårig.Har kunnat klippa bort det värsta nu när han äntligen litar på mig så jag kan klappa honom.Inte på alla ställen där han håller till men där maten finns kelar han för fullt. Han har ev ett jourhem som väntar men där finns andra katter så vill på nåt sett testa.Går de att klippa bort en del av tvinnade pälsen och göra ett test eller måste de skrapa? För då behöver han ev sövas då han kommer säkert inte vara hanterbar hos veterinären i vaket tillstånd. Sedan har jag läst på internet och det står att de ska badas flera ggr.det känns ju inte helt lätt med en skygg katt… Det är ju inte säkert det är det men vill ha en planering innan hur jag ska gå tillväga om. De är ju 4 i kollonin ska alla behandlas?

Sedan står det att textilmöbler osv måste slängas, känns ju helt otroligt att det ska vara så komplicerat med ringorm.Dyr historia med.

Någon som kan ge mig bra svar hur jag bör gå till väga för att få in Willie i sitt jourhem utan att smitta de andra katterna? De andra 3 har troligtvis också det ordnat sig för äntligen.Efter att matat dem i snart 3 år dagligen.Verdi & Viktor fick idag försäkringsfaddrar och har ev ett hem som stallkatter som väntar. Willie har försäkringsfadder sedan tidigare.men Vally vill gärna också ha en försäkringsfadder om någon vill bli det. Han ska till samma jourhem som Willie.

wendel83
1

lägger in en bild på Vally med som söker försäkringsfadder så han också kan få komma in i sitt jourhem med Willie och då vara försäkrad. Står mer om dem på www.kks.nu Angelicas katter Landskrona katterna

Vally är också en riktig goding som jag följt och som gjort otroliga framsteg som Willie.Han kelar nu också med mig som en tok och riktigt pratglad.Från början såg man dem knappt.

wendel83
1

Vill visa hur de andra två ser ut också.Så otroligt söta alla 4.

Ståtliga & Stiliga Viktor

wendel83
1

Verdi flickan  i truppen.

Jourhemmet
0

Varför tror du att det är ringorm? Ringorm visar sig som hårlösa fläckar, inte att pälsen tovar ihop sig.

Josefa
0

Jo pälsen tovar ihop sig innan det blir en kal fläck.

wendel83
0

har fått bort det värsta sedan jag kunde klappa honom.Men undrar om man kan klippa av en bit till och genom det få ett prov eller måste det skrapas.Ja det tänkte jag ringa veterinären imorgon och höra och hoppas att det räcker.

wendel83
0

en till

wendel83
0

han är lite knölig i pälsen på svansen med.

Alexej
0

Kan inget om ringorm. Jag fick det en gång men ingen av mina katter. Runda, röda fläclor som försvann sedan. Kan katten inte fått nån skit i pälsen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

wendel83
0

jo det kan vara det med men vill inte ta några risker då det är flera katter i jourhemmet som tar emot och vad man kan läsa på internet så är det ju en omständig behandling och rengöring för att ta bort.Vet inte om det stämmer men står att all textil bör slängas. Ingen har väl råd att slänga soffor osv. Verkar ju vara en slug svamp som man många ggr inte ens märker.Ett helsike att bli av med också.

piamaria
0

Jag fick in ringorm för några år sedan med en hittekatt. Då behandlade jag den katten och min egen katt som också fick det, det skulle jag inte göra idag om jag fick in det på nytt. Medicinen som fanns då var farlig för katten! Smörj fläckarna med salva mot fotsvamp som finns på Apoteket.

Ringorm är obehagligt men inget livsfarligt, det läker ut av sig själv efter några månader. Det drabbar främst unga och gamla eller sjuka katter. Min katt som fick det var gammal. Mina yngre katter fick inte det.

Jag slängde inget. Jag städade däremot noga med Virkon S, sprayde klösträd och annat som inte gick att tvätta. Sporerna kan finnas kvar i ca 1,5 år om jag minns rätt.

wendel83
0

piamaria om jag förstått dig rätt så kan jag bara smörja in toviga pälspartierna inget mer?

piamaria
0

#12 Ja, enbart där man ser att det finns ringorm. Det där med toviga partier är inget jag känner igen. Dom två katterna här som fick ringorm (konstaterad av vetten genom prover) dom bara tappade pälsen och fick kala fläckar. Det var dom fläckarna jag satte på salva som är mot fotsvamp.

Alexej
0

Såna toviga ställen hade en soptippskatt här som jag rakade bort. Huden under såg inte bra ut men läkte sedan med ny päls. Han fick Aloeverasalva. Men han hade nog fått nån skit på sig, det vara bara på ryggen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Jag har också erfarenhet av ringorm och dom katterna fick inga tovor utan enbart kala fläckar.

[stubbe]
0

Katter,, inte sällan hemlösa, kan få tovor som korvar ihop sig där de inte kommit åt att putsa sig. Äldre katter kan behöva hjälp med borstning bak ryggen när de inte är fullt så graciösa och smidiga, på grund av vikt, ledproblem m.m. Får hoppas det inte är ringorm den fått utan något mer lättbehandlat.

Eine
0

Experimentera inte om du inte vet vad det är,låt en veterinär ta ett skrapprov och även skriva ut medicin.Är det ringorma ska han inte träffa andra katter innan det är utläkt.Det finns tabletter man kan få,det behövs inget annat nu för tiden.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

piamaria
0

Det tar kanske inte lika lång tid att få svar på provet idag som det gjorde för några år sedan? Då tog det om jag inte minns helt fel ca 10 dagar. Och vetten skrev så klart inte ut någon medicin förrän provsvaret kommit.

Och man ska ta ett nytt prov när det utläkt för att vara helt säker på att ringormen verkligen är utläkt. Det skulle man i alla fall då och det har väl inte ändrats antar jag.