10.000 kr i böter om man smiter...
när man kört på en hund! Det är vad du får betala om du åker dit:
Länk till artikeln i Kuriren
Personligen tycker jag att det är en intressant djurskyddsfråga eftersom jag inte hört talas om att någon blivit dömd för smitning efter en kattpåkörning. Man får se om det kanske kommer bli annorlunda i framtiden = kanske krävs en lagändring eller attitydförändring.
Jag tror (tyvärr) att det knappast skulle bli 10000 kr i böter om det istället hade varit en katt, eller vad tror ni?

Knappast! Tyvärr!! Men det vore bra om det kom en diskussion om det!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja. Vad säger vi? En katts liv är mindre värt i "icke" kattälskares ögon. En hund däremot! Oj,oj,oj om ngn. är stygg mot eller kör på en sådan, då blir det väldiga skriverier ( uppfattas ironin?). Missförstå mig inte, jag älskar ALLA husdjur, men det är tragiskt att katter anses vara mindre värda.
Kram Veronika

Om jag läst och förstått rätt får han böterna för att han "avvikit från en trafikolycksplats" och då handlar det väl egentligen inte om vilket djur man kört på utan att det inte anmälts till polisen.
Sen är det ju oftast så att kattägare inte lika lätt hittar sin katt….det jag undrar är om kattägare brukar hamna i tidningen för att katten blivit påkörd och dödad…och om den som kört på katten då anmäler sig…hmm…
Det kunde vara intressant att läsa domen,som sagt tycker jag mig utläsa att det handlar om "försumlighet av anmälningsplikt" och att djuret i fråga inte haft betydelse för domen.

Bilförare får viltvarningslappar att sätta upp om de krockar med älg eller annat vilt som klarar sig och springer iväg. Det står på den lappen att om man kör på en hund så ska man ta den till veterinär bla bla. Men inte ett ord vad man ska göra om man kör på en katt. Så jag har plitat ihop ett brev till dem om den bristen. Vi får se vad som händer. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Då vet jag det.Har aldrig skaffat mig körkort så jag vet inte vad som gäller egentligen.
Den här viltvarningen,vilka vilda djur gäller den?Bara stora eller vad går det efter?Varg?Räv?Grävling?Andra?
Det finns mycket att arbeta för minsann,fint att du skrivit!

#5 Vad jag vet så gäller det större vilda djur, med hov eller klövar: rådjur, älg, hjort mm. Man är skyldig att anmäla till polisen att man kört på ett sådant djur och markera platsen, lämpligen med en viltvarningsremsa. De brukar sedan kontakta markägaren.

Det är ju bra att man får betala 10 000 kronor i böter om man smiter iväg om man kört på en hund, men jag tycker att liknande regler skulle vara för en katt!
Jag måste tyvärr svara som de andra gjorde, att det inte komemr bli lika stor summa om man smiter bort när man kört på en katt :/
Men jag tycker att man borde få ge någon summa iaf..

Bra Vanessa att du skrivit ett brev om denna brist…….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag tror visst att du får betala samma summa om du kör på en katt och avviker från platsen. Dock om man anmäler in så blir kostnaderna en annan.
Men då går också bilförarens försäkring in och täcker olyckan.
I detta fallet var det smitningen som kostade och det spelar ingen roll om det var hund,katt eller iller.
Dock om man stannar kvar blir böterna en liversättning på djuret. och klart att då kan skillnaden ekonomiskt bli stor om man kör på en hund som kostat ägaren 15.000 och som har den livförsäkrad för 15.000 och en katt som man kanske har fått eller betalt 20:- tassen för.
Dock går de ofta efter vad man har för livförsäkringsbelopp på sitt djur.
Ett sätt att höja kattens status och värde är att livförsäkra även de huskatter man har. Och inte bara de med stamtavla.
En livförsäkring ger en viss status konstigt nog.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#9 Menar du om man stannar kvar på platsen så får man betala livsförsäkringen för djuret? Men om man smiter så är kostnaden detsamma för alla djur som man kör på?
Den domen skulle jag också vilja läsa!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#10: Jag tror det är så.
Smitning räknas som värre oavsett vad man smiter ifrån. Tyvärr är det inte många som åker fast när de kört på en katt. Oftast så blir nog katterna överkörda när det inte är så mycket trafik ute, typ natten eller skymning och liknande.
Bara en tanke från mig alltså.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#12 Okej.. Jaja, det är bara bra att man säger vad man tror :)