Lillmissen äter/dricker dåligt
Hej!
Vi har adopterat en liten kille, ca tolv veckor, som äter och dricker rätt dåligt. Vi har en annan katt men det gör ingen skillnad huruvida han är i närheten eller inte, lillkatten försöker ändå inte aktivt hitta sin matskål eller äta ur den om den står bredvid honom. Fodret är detsamma som på stödhemmet: RC för kattungar. Plus det så erbjuder vi Mjau tetra och har två vattenskålar på olika ställen.
Nu är han ju ny här så det kan vara en blandning mellan resan/okänd lägenhet/läskiga människor, men då han redan är smal känns det bäst att fråga om tips så tidigt som möjligt.
Kan tillägga att han ätit både igår och idag, men VÄLDIGT lite och bara någon gång per dag när jag aktivt lagt foder bredvid honom. Vår förra kattunge ville äta mest hela tiden så det märks rätt tydligt.. Sedan igår har han vågat utforska lägenheten så det är inte det att han inte VET att det finns mat. Vi har haft honom i två dygn.

Vem har ni adopterat honom från?

Om han är helt ny hemma hos er så är det nog en stor del flytten som gör honom osäker.
Testa att ge honom lite färs uppblandat i äggula och laktosfri grädde. Brukar inte finnas många katter som motstår det. Hade en väldigt skygg kisse här hemma som inte kunde motstå kokt fisk. Det kan också vara värt att testa.
Så bara för att han inte äter den maten han fick i gamla hemmet betyder inte att man inte kan övertala honom att äta:)
Sen beror det ju också på hur han var i det andra hemmet. Var han minst där så kan han ju vara van vid att ha platsen sist vid maten t.ex.
Han behöver nog lite tid att landa på alla fyra tassarna igen. Men det är såklart viktigt att han får i sig mat.
Har du varit till veterinär med honom? /MH
Kan tillägga: han äter om jag GER honom mat, kladdade in händerna i blötmat och det åt han med glädje. Torrfoder kan han äta om man lägger det i en liten hög framför honom. Men han äter det INTE ur skålarna? Och inte särskilt mycket. Och vatten dricker han alltså inte heller, men får i sig en del av blötmaten. Hur får jag honom att förstå att han får lov att/kan äta ur skålarna? Han hade ju skålar hos stödhemmet också :S.
Det KANSKE kan ha något att göra med att han känt sig lite blyg inför att gå på lådan också. Han höll sig hela det första dygnet, men nu har han varit på toa i alla fall två gånger idag.
#1 Linus katteria, KKS.
#2, tänkte köpa en "kattmjölk" imorgon, mest för vätskans skull. Ungarna hade försökt dia mamman sista veckan men hon lät dem inte (eftersom de är stora) så kanske har han inte fått smak för vanlig kattungemat ännu?
#3 Han veterinärbesiktades i onsdes (?) då han vaccinerades - utan anmärkningar. Men jag vill undvika att åka till veterinären med en liten skygg katt om det inte blir "akut". Känns onödigt med ännu mer stress!

Strunta i det just nu, han är inte säker på att han får äta ur de skålarna ännu. På vilket sätt du än får i honom maten, gör det. Man kan gå vidare med det andra sedan.
Har han bott med många andra katter innan så är det ett normalt beteende för en minsting. Om de inte har haft det massa uppdelat såklart.
Kattmjölk behöver en 12 veckors inte ha längre, kattmamman vänjer av dem tidigare än så.
Blanda vatten med lite druvsocker och ge i doseringsspruta om du tycker han dricker dåligt. Kan blanda druvsocker i vanligt vatten också, men han kan tycka att det är roligt att dricka ur spruta.
Mina blir som tokia om jag ska ge medicin till nån i doseringsspruta. Då vill de också ha, och även om de bara då får vatten i sina så är det lika roligt för det.
Forstätt att truga, fjäska och handmata honom. Han mår nog bra av att få lite extra uppmärksamhet och kontakt. Om han bara äter så speler det ingen roll om det blir utanför skålarna så att säga. Det är viktigt att han inte får vätskabrist vilket kattungar är känsliga för. En spruta med vatten och druvsocker är som redan nämnts fina fisken.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Var köper man sådana sprutor och vad heter de exakt? Måste man till veterinärmottagningen eller finns det på större apotek? Och förklara gärna vad druvsockret är till för :)?
(Anledningen till att jag tänkte köpa kattmjölk var helt enkelt för att slå två flugor i en smäll - vätska och bra protein)
Doseringssprutor finns på apoteket. Min kattunge får kattvälling i spruta nu då hon är sjuk och inte alls vill äta, hon gillar 2ml sprutan bäst, då kommer det lagom mycket så hon hinner slicka i sig det.. Med den större sprutan fäktades det hej vilt. Så ta ett par olika storlekar med dig hem, vissa missar är väl lite kräsna av sig ;)
Jag har fått flera olika storlekar på apoteket (gratis).

Druvsockret är till för att få katten att piggna till lite. Doseringssprutor i alla storlekar finns som föregående skrev på apoteket.
Här hemma finns allting från 0.5ml och uppåt. Bra att ha hemma.
Går till apoteket imorgon och kollar på det i så fall. Problemet är att jag inte får hålla i kattungen och ofta inte heller vara inom armlängds avstånd. Just nu så kan jag lägga fram lite foder som han äter, men när han ätit en väldigt liten mängd så springer han iväg igen. Är det värt att "tvångshålla" honom för att mata honom ett tag eller ska jag bara köra positivt/frivilligt (och riskera att han springer iväg)? Några tips?

Om du ställer fram de olika matsorterna jag skrev så tror jag att han äter själv. Ägg luktar så häller jag upp det på ett fat hemma så kommer alla springandes var i lägenheten de än är.
Om han riskerar uttorkning och tvångsmatning blir aktuellt så är det lättast att sno in katten i en handduk när man ger med spruta, om dom inte är stilla. Lite tonfisk-spad på maten kan också funka för att det ska lukta gott. lycka till!
Har sett honom gå fram och dricka i vattenskålarna två gånger nu, är så glad :). Fortfarande väldigt liten i maten.. Men eftersom han hittat "matplatsen" nu så är det kanske bara att ställa maten bredvid vattnet och så upptäcker han själv att han får lov att äta ur de skålarna. (innan har vi flyttat omkring hans skålar en del eftersom han gömt sig i olika hörn av rummen etc). Jag uppdaterar om hur det går.
Ska nog ändå köpa "sprutorna" på apoteket eftersom det lät som något som alltid var bra att ha. Tack för hjälpen!
Lille fluffis <3
Prova att ge katten rå kyckling och rått kött,rumsvarmt.Han kan dessutom vara däven efter vaccineringen.En del blir väldigt dåliga om de fått levande vaccin.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Kul att han börjar bo in sig!
Ställ inte matskålar och vattenskålar bredvid varandra. I naturen dricker katter inte i närheten av en plats där de ätit. Vattenskålar kan man ha ett par stycken i olika rum.
#14, är nybörjare på att ge annan kattmat än blötmat/torrfoder (och äggula). Hur gör man med färs och kyckling? Ska det ha varit i frysen X antal timmar först och sedan tinas och "värmas" till aptitligt gradtal, eller kan man ge det i princip direkt efter att man köpt det? Och är det någon särskild färs (fläsk? nöt?) och någon särskild kyckling (benfri?) som man ska ge?
#15, ok! :)
#14 Jag ger färskt rått och helst svenskt.Vet jag att det är färskt så ger jag direkt.Du ska inte värma bara låta det få rumstemperatur.Värmer du blir det ju kokt och tappar näring.Katter kan äta ben om de är råa.Jag brukar ge kycklingvinge eller kycklinghals,kan dela och *klappa till *vingen lite..Aldrigt tillagade ben,enbart råa.Köttet behöver inte vara mald färs.Du kan ge fingertjocka långa strimlor,katter har bra tänder.Har givit nöt,fläsk,kyckling,lamm och älg..Börja lite försiktigt med benfri kyckling och vinge.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Åhhh så fin han är!! Varför inte prova med lite kokt fisk, köttfärs o dylika delikatesser..lär också vara bra för magen..för att få igång hoom med ätandet…
Druvsocker kan vara bra för att få igång honom men en sak till som är bra är B-vitaminer det finns lösliga. Det får man matlust av. Tänkte mer på om du vetbes honom och då frågade samtidigt men det kanske inte du gjorde… men du kan ju annars ringa en veterinär istället?
En sak som är kanon är att låta honom slicka smör det är nyttigt samt innehåller fett. Vilket smör som helst duger. Likaså fiskspad räkspad och buljong etc. Det innehåller massor av näring. Lycka till med sötisen!