Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3302 ggr
LindaKarlstrom
0

Vilda kattungar i Älvsbyn

Jag skummade igenom en liten artikel i en av dagstidningarna igår, och där stod det om att det finns några kattungar i Älvsbyn (norrbotten) som inte går att fånga in pga. avsaknaden av fällor för kattungar och att dom nu riskerar att frysa ihjäl.

Finns det något man kan göra för att hjälpa dom?

martdat
0

ja hjälpa dem att hitta fällor låter ju osm att det är det som fattas, om de som skrivit i tidningen har en plan o inte tänker avliva? annars behöver de ju hjälp att ordna hem,

fällor kan man låna av jägare, komunen har nog telnr till någon jägare du kan fråga, katthem brukar ha fällor,.

finns ju även dropptrappfällor som man kan bygga själv,. elr pröva med en transportbur o snöre o sitta o vakta , o locka in dem med nått gott,,

börga med att kontakta de som är omskrivna , redaktionen , reportern som skrev artiklen kan säkert ordna så ni får kontakt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
0

Lägger in några länkar till katthemsföreningar och andra föreningar i Norr. Nu är jag lite dålig på geografin och vet inte riktigt vad som ligger närmast.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LindaKarlstrom
0

Kattakuten har jag kontaktat redan, det var dom som var omnämnda i artikeln men dom har inga lediga fällor för tillfället.

Finns det något att göra för kattungarna medans dom väntar på att få in fällor?

Djungelkottens
0

Kattakuten vill också använda en fälla anpassad för kattungar då vanliga fällor kan skada ungarna. På Kattakutens facebook-sida kan man läsa om det här. Flera människor är engagerade i att fånga ungarna men problemet är att få tag på en lämplig fälla. Det är inte lätt när alla tillgängliga fällor är upptagna på annat håll.

Men jag tänkte det samma som #1. Kanske någon kan börja med att sätta ut en kattbur, låta ungarna bli vana vid den och att man serverar godsaker i den och sedan sätta sig där och invänta att ungarna går in i buren och man rycker igen dörren med snöret man fäst där.

Det man kan göra för kattungarna under tiden är att ge dem värme och mat. Lådor av frigolit ska vara bra. Jag har för mig att man byggde katthus av frigolit på Ellas Katthus. Har du prövat kontakta dem? De kanske kan hjälpa till på något sätt. Visserligen tar man inte in katter längre men de har ju kunskapen och kanske egna kontakter som kan hjälpa till.

LindaKarlstrom
1

Ja att bygga ett varmt hus av frigolit gör att dom får något som är varmt i alla fall. Jag ska höra med Ellas Katthus om tips!

Jag har sett ungarna och dom är väldigt skygga!

Djungelkottens
0

Jag läser på Kattakutens facebook-sida att man försökt fånga dem i en transportbur två gånger och misslyckats. Jag tror att man måste ha tålamod med den metoden. Inte ha för bråttom även om det är kallt ute nu. Det tar längre tid att fånga ungarna på det här viset men det kan nog gå.

LindaKarlstrom
0

Men någon möjlighet att sitta och vakta en transportbur har jag tyvärr inte heller, jag får hoppas att kattakuten fixar detta!

Misan
1

ta en hundbur modell mindre, isolera den och gör den mysig, fäst ett snöre i dörren som får ligga, när de flyttar in så är det så lätt att slå igen luckan när alla är inne. Dessutom så slipper de frya under tiden man letar jourhem.

det gjorde jag när vi  skulle fånga en katt som bodde på kungsholmen.

majvi
0

Man kan ställa ut en stor frigolitlåda och göra den varm och mysig.ev kan man ha värmedyna också.Sen har jag tänkt mig att kattungarna blir vana att ligga där och springer in där och gömmer sig.Då närmar man sig lådan från baksidan dvs sidan mittemot hålet och sen har man nåt som man täpper till hålet med.Man kan ta en dörr från en transportbur och tyg som man binder runt.Sen är det bara att lyfta in lådan i bilen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Misan
0

#9 det var därför det är perfekt med en hundbur, samma princip men mycket lättare när det väl är dags att fånga. :-)

LindaKarlstrom
0

Tack för tipsen!

majvi
0

#10 Det är jättebra med hundbur, men det kanske kan vara svårt att få tag på

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.