Hills k/d ingen bra mat?
Hittade följande info om Hills foder, skrivet av en amerikansk veterinär, tror att det är sant …..
"Please also note the following list of the first four ingredients of Science Diet dry k/d after reviewing this section on reading a pet food label - and bearing in mind that your cat is a carnivore. The first three ingredients are not even meat and the fourth ingredient is a by-product meal.
Brewers rice, corn gluten meal, pork fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), chicken by-product meal
The purpose of this prescription diet is to restrict protein which it certainly does. Unfortunately, it restricts it to the point that the cat will often catabolize (use for fuel) his own muscle mass which results in muscle wasting and weight loss. The level of protein in this diet is not only at an extremely low level, it is in an incomplete form for a carnivore. Note that it is made up mainly of plant proteins - not meat proteins."
Mycket intresstant "website" har hon: http://www.catinfo.org/
/Miranda
Knepigt Hills brukar ju göra bra dietfoder. Men vid njursvikt är det inte lika mycket animaliskat protein, om man gör sin egen dietmat sak det bara vara små mänder kyckling eller fisk som sedan blandas med mycket ris eller potatis. Kommer inte ihåg de exakta proportionerna nu men 1 del kyckling/fisk och 3 delar potatis /ris har jag för mig det var.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tror att vi inte ska glöma att även djurmatsindustrin drivs av pengar, som allt annat i världen. Icke animaliska proteiner och slakavfall är biligare än kött av högre kvalite….
/Miranda

Jag tror att det är bra, i jämförelse med mycket annat. Däremot så tror jag mer på barf-mat i många lägen. Dock är jag insatt i njur- och leversjukdomar. Så jag vet inte riktigt varför jag skriver detta alls. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

jag tror inte att maten är så bra. Då har vi olika åsikter för en gångs skull Vanessa! 
Från samma sida:
It is also important to note that Hill's - the maker of Science Diet - continues to use extremely questionable preservatives such as BHA, BHT and ethoxyquin in many of their products. The reported effects include allergic reactions, skin problems, major organ failure, behavior problems and cancer. Other companies have abandoned the practice of using these chemicals as preservatives - opting for more natural and safer methods.
According to literature provided by the FDA / CVM, only when a pet food company uses ethoxyquin does this preservative have to be listed on the label. The suppliers of the raw material, feed grain mills and rendering plants can add ethoxyquin but this will not be listed as an ingredient on the label because they are only the suppliers not the producers of the finished pet food product.
/M
Svårt att veta vad man ska ge sina katter. Barf är nog det bästa - men annars har vi tyckt att Hills fungerat väldigt bra på våra katter samt att de verkar må bra av det. Men vad vet man egentligen?
Fast just vid njusvikt är det just proteinet som måste justeras då de inte tål det. Därför verkar det stämma med hur sammansättninga ska se ut - i alla fall vad jag fått lära mig.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det är inte bara sak att maten innehåller mindre proteiner. De proteiner som finns i maten ska vara av bra kvalite, alltså av den sorten djuret har mest nytta av. Detta är i kattens fall animaliska proteiner och inte spannmål, gluten mm.
Som den amerikanska veterinären skriver om k/d:"The purpose of this prescription diet is to restrict protein which it certainly does. Unfortunately, it restricts it to the point that the cat will often catabolize (use for fuel) his own muscle mass which results in muscle wasting and weight loss. The level of protein in this diet is not only at an extremely low level, it is in an incomplete form for a carnivore. Note that it is made up mainly of plant proteins - not meat proteins"
Intressant att diskutera om det tycker jag 
/Miranda
Jag har övergått från torrfoder (RC, Hill's och Eukanuba) till Mjaus blötmat just av denna anledning: Slippa spannmål och därmed högt kolhydratinnehåll till förmån för animaliska proteiner och mer fett. Den ena kissen hurrade och började käka blötmat på stört. Den andra har det tagit tre månader att övertyga (hon har nog bara ätit torrisar hos sina tidigare ägare).
Mina katter är friska och har inga allergier el. dyl. så det har aldrig varit några problem att byta mellan olika (torr)foder. Hade jag katter med allergier eller andra medicinska problem skulle jag naturligtvis följa vet:s rekommendationer.
Rent generellt har jag helt ändrat uppfattning om torrfodrets förträfflighet. Praktiskt för människan, men inte det optimala för katten. Jag valde kattens hälsa före min bekvämlighet.
Torrfoder är numera enbart "godis" i detta hushåll.
#6 Helt klart det viktiga när det gäller njursviktsdiet - att proteinet är av den arten att det är snällt mot njurarna. Fast vad jag förstår används en kombination med vegetabiliskt protein och animaliskt där kyckling eller fisk sägs vara det bästa animaliska proteinet för njursjuka katter. Men ger man bara fisk eller kyckling blir även det för tufft för njurarna så därför måste det blandas upp med vegetabiliskt beståndsdelar. Kan dock inte utala mig om hur de vegetabiliska beståndsdelarna i just Hills K/D är till kvaliten. Vet bara att Lill-Pelles liv förlängdes med 4 år tack vare att han fick diet foder. Vi använde Specific och Wiskas veterinärfoder. Hills K/D gillade han inte.
#7 Vi prövade med Mjau, men våra katter mådde inte bra av det. Pälsen blev matt och sträv, magarna krånglade (trots smygande övergång) och en av katterna blev fet. Nu har vi gått tillbaka till Hills Oral Care och de mår prima. Det bekvämaste hade naturligtivs varit att ge Mjau för det finns ju i närmsta livsmedelsbutik. Men eftersom katterna mår så bra av Hills maten håller vi oss till det nu. Vi har gjort samma val som du - katternas hälsa framför vår egen bekvämlighet. Tänk så olika det kan vara…..
Jag vill inte försvara Hills foder med hull och hår, men jag kan inte hjälpa det att vi har en enormt positiv erfarenhet av det.
Det allra bästa vore nog att gå över till Barfmat. Det blir väl även billigare?
//Lena
Jag är på intet sätt kritisk till Hill's (Alice gillade det!) - eller ens till de som väljer att bara ge torrfoder. Var och en måste själv bilda sig en uppfattning om hur de vill utfodra sin katt. Det är väl snarare så att ju mer man läser och lär sig, desto säkrare blir man på att just det val man själv gjort är det bästa! 
Eftersom det har funkat för oss att gå över till Mjau utan problem, så är jag själv glad över att jag tog steget. Mjau blir för övrigt billigare än Eukanubas torrfoder (som jag valde för att det har högst proteininnehåll/minst spannmål av de så kallade kvalitetsfodren). Men mina kissar har uppenbarligen magar av järn, det enda som hänt är att bajset blivit lite lösare och ofromligare. Inga diarréer, inget annat krångel (annat än att Alices entusiams varot begänsad, så i hennes fall tog det tre månader att byta foder).
Grrrrrrrrrrrr
Allt som man behöver veta står på engelska.
#9 Det är inte helt lätt annars det här med foder. Ibland känns det som att man har ändan bak hur man än gör.
//Lena

Min Chicko, 13 år, äter Hills k/d och mår bra av det. Veterinären sade att jag kunde prova ett annat foder för seniorkatter men han blev dålig i magen och började kräkas, har också provat Mjauu blötmat men det blev samma resultat. Svårt att veta vad som är bra!
Laddy, sambo med 4kissar
www.katta4strof.blogg.se
Vill rapportera, att Arne tycks gilla Hill´s Kd skarpt. Han äter mer av det än han gjorde av Hills Kitten. Sen är jag av lite annorlunda åsikt när det gäller slaktavfall. Jag märker ju det, när vi styckar älg. Allt det som vi ratar, dvs sönderskjutet och blodigt kött och sk slittror är ju egentligen mer värdefullt än det fina vi behåller.
Det du säger, Lena, om käkets proportioner är ju jätteenkelt att hålla i huvudet. så det är vad även en kisse med lite njursvikt grejar? En tredjedel kött och två tredjedelar annat? OK, har försökt med kokt potatis här och med korngryn, men det vill inte tjejerna ha. Esther gillar bara potatisskal om hon får sno det från husses tallrik.Det enda som funkar är ris. MEn, ni som vet, är Mjaus blötfoder tillämpligt även på Arne? DVS om det passar den kräsmagade herrn, får han bullar i sås eller gele, så slickar han bara i sig såsen och struntar i bullarna.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#13 Men det är ju kanon att Arne gillar fodret! Då är det bara att fortsätta ge honom K/D. Det kommer helt säkert att bromsa viktnedången och göra att han känner sig bra till mods.
//Lena

Har själv använt bla. Hills till mina katter och de verkar må bra av det. Vill dock tipsa om ett nytt foder som heter ORIJEN, som innehåller 0 % spannmål, 70 % kött & 30% grönsaker och frukt, För dom som inte vill ge sina katter torrisar med spannmål… ska själv testa det nästa gång det är dax att köpa nytt tänkte jag. Tror att dom har en hemsida att läsa mer på www.orijen.se
Ja, Arnebarnet verkar må bra. JAg tycker mig redan kunna känna att han inte är så vass i ryggen mera. MEn jag försöker truga i honom en liten liten klick Ad varje dag. Knäppa Gunilla köpte ju 24 burkar för ca 1 år sedan, så det är till att göra slut på det inom rimlig tid. HAr 12 kvar….Men ni som vet, är MJaus mjukfoder bra för kissar med njursvikt? Camilla, verkar vara ett toppenfodeer, men oj så hög proteinhalt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#16 Är inte det bra !? med hög proteinhalt menar jag :-) Deras naturliga föda är väl kött // Camilla
#16 Nej inget annat foder än de speciella dietfodren för njursvikt är att bra för katter som drabbats av detta. Allt annat foder är på njurarna och orsakar viktnedgång. Därför är det viktigt att vara mycket strikt i sin utfodring annars gör man sin katt en björntjänst.
//Lena

Håller med Lena. Du ska inte ge Arne Mjaus burkmat för det innehåller alldeles för mycket protein för hans njurar. Det bästa är att inte ge något annat än K/D öht om du ska vara säker på att inte anstränga njurarna för mycket. Allt som innehåller salt t.ex räkor och mycket kött är inte bra för honom. Eftersom han nu bara har lite dåliga värden så är det ju ännu mer angeläget att bara ge dietfodret så tar det ju mycket längre tid innan han blir sämre. Skulle du ge t.ex Mjau så snabbar du på försämringen av njurarna och det vill du ju inte. Du kan prova att köpa Specifics K/D också för det är likvärdigt med Hills men jag tror att det är något billigare.

Ett diet som innehåller låg protein, som k/d, är absolut nödvändig för katter med njursvikt! That's not the point! 
Vad jag tycker är märkligt med foder av "hög kvalite" och veterinärdieter är att de användar för de mesta spannmål som första ingredient, vilket katter har svart att smälta för att de saknar vissa enzymer. Enzymer som t ex vi och gräsätare har. Första tre ingredienser i k/d är inte ens animaliska och den fjärde är ett köttbiprodukt. Med tanke på att man inte vill belasta njurarna kan jag tänka mig att ett lågt innehåll av kvalitativ högvärdiga proteiner (muskelkött från tex kyckling) skulle belasta njurarna mycket mindre.
Spannmåll ger för mycket intag av kolhydrater, något som rena köttätare inte har mycket nyta av (de saknar enzymer som sakt). De får höga sockervärden i blodet, ständig hög blodsocker ger ökad risk till diabetes. Antalet veterinärer som misstänker att hög innehåll av spannmål i kattmat bidrar till diabetes och övervikt växer. Största anledning till att fodertillverkare använder spannmål och köttbiprodukter är att det är billigt. De skiljer sig inte från andra producenter, de vill tjäna pengar!
Jag köpte idag en säck Orijen efter att jag har läst en del om denna maten, verkar vara "topp of the bill" när det gäller torrfoder. På engelska kallas maten för BARKmat: Biologically Appropriate Raw-food Kibble (ung. Biologiskt anpassade råvaror)
Är väldigt nyfiken vad mina katter tycker om den!
/Miranda

#20 som jag skrev lite högre upp #15 #17 har jag också läst om Orijen och ska testa det nästa gång jag köper torrisar, låter mycket bra och sunt :-) Du kan väl 'putta' upp om ett par dagar och tala om vad dina kissar tyckte !!! :-)
#20 Var kan man köpa Orijen här i Göteborgsområdet? Verkar ju helt klart intressant!
//Len

just nu är det bara huvuröds (eller vad heter den?) på backaplan som säljer den.
/Miranda
Min Alice åt Orijen med god aptit i en vecka. Sedan totalvägrade hon. Tyckte till och med Orijen ar så äckligt att hon börjad norpa av kompisens Soysas blötmat. Detta utnyttjade dumma matte så att vi skyndade på konverteringen av Alice från torrkatt till blötdjur (vi har kämpat i tre månader).
Skulle gärna ha fortsatt med Orijen på grund av dess höga proteininnehåll och att det inte innehåller spannmål. Man ska också ha klart för sig att Orijen innehåller mycket fisk, så har man en katt som är fiskallergiker är det inget alternativ.

putt
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna