Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3736 ggr
itsmedjgo
0

Vit honkatt med 3 kattungar upphittad

**Vit liten honkatt, illa tilltuffsad (avskavd hud på båda bakbenen), skygg, halvlång päls med 3 kattungar (2 vita och en gråspräcklig c:a 7-8 veckor) funnen vid gunnsjön i Norrtälje. Kattungarna var ganska tama men mamman fräste och var rädd. De är ej än infångade men är senast sedda i detta område. Funna lörd 30 juli.

Om någon vet nånting, saknar eller har tagit hand om dessa katter, snälla ring. Jag vill gärna veta att de klarar sig (då jag inte lyckades fånga in dem och nu är tillbaka i stan). :(**

Man kan även höra av sig till Norrtälje Katthem, jag talade med dem på telefon idag och de kan eventuellt ta emot katterna om någon lyckas fånga in dem.

Bella

**0704-678 645
**

Lena
0

Oj så ledsamt det är med alla stackars hemlösa mammor med bebbar! Hoppas att det ordnar sig för den lilla familjen. Bra ändå att katthemet ev. kan ta emot dem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så kämpigt för lilla kattmamman. Det vore underbart om de kunde komma till katthemmet. Finns någon boende i trakten som skulle kunna göra en insats?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

kommer Norrtälje katthem försöka fånga in dem eller?

Hawknestgrove
0

men så underbart i så fall…. Lycka till

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

itsmedjgo
0

Nej det lät inte som att de skulle åka dit och fånga in dem, mer att ifall att jag skulle lyckas med det (och man kan låna en bur hos dem) så skulle de kunna ta emot dem… Men jag vet inte om jag åker ut dit nåt mer i sommar, och om jag gör det, så vet jag ändå inte om jag kommer lyckas hitta dem igen :(

Brukar hemlösa katter stanna kring samma ställe, eller vandrar de vidare? Har de ett fast "bo" nånstans i närheten tro?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Med så små ungar kommer hon nog stanna därrunt iallafall nuu, så tillvida inget stör henne och hon flyttar dem av den orsaken.

annebeate
0

Finns det i någon/några på forumet som bor i närheten som skulle kunna gå samman och hjälp in mammakatt med ungar?

Ankie
0

puttar

Hawknestgrove
0

Putt för dessa med….Gråter

Gullimat
0

Puttar för hjälp i Norrtälje med omnejd

[doobidoo]
0

Puttar upp tråden och hoppas att någon kan fånga in katterna, Katthemmet verkar ju inte vara omöjliga att ta in dom.

[doobidoo]
0

Putt igen, trägen vinner.

Hawknestgrove
0

Putt för dessa……

[Murr]
0

Puttar för hjälp

[doobidoo]
0

Putt

[Fiddelina]
0

Finns det någon i Norrtälje med omnejd som kan hjälpa dessa katter, åtminstone åka o titta om de finns kvar. Jag bor i andra delen av landet och har svårt att göra nåt åt saken tyvärr.
Gjorde ett försök att maila Norrtälje katthem för att höra hur det går men de vill tydligen inte befatta sej med de här katterna. Fick först detta svar: Tyvärr har vi haft och har fullt på katthemmet och har därför inte kunnat ta emot denna kattfamilj än. Vi är också väldigt beroende av att få hjälp med att fånga in katterna.

När jag frågade varför inte hittekatter har företräde på katthemmet fick jag detta svar: De omplaceringskatter vi har tagit in kommer via veterinären eftersom de skulle avlivas och då är valet att hjälpa inte svårt.
En omplacerings katt tog vi emot eftersom ägaren donerade 15 000 kr och det bidraget hjälper många, många fler katter att få mat och bli kastrerade. Visst kan man se det som en muta, men det gör så mycket mer gott för så många fler att jag kunde gå med på det.

Lena
0

#16 Också ett sätt att se på saken! :(

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Fiddelina]
1

Ja, eftersom katterna tydligen anmäldes som upphittade runt slutet av juli, början av augusti så kan man ju undra över deras prioriteringar.

UlrikaD
0

Varför är det ingen som erbjuder mig 15000kr för att ta hand om en omplacering tro? Jisses, vad plats jag skulle haft över då.

[Fiddelina]
1

Ingen som kan kolla om katterna mot förmodan överlevt?

[Alexis78]
1

#16# Men det är väl självklart att de prioriterar på det viset, hur ska de annars göra? De kan inte trolla fram mer plats än de har. Om de har 16 platser och 15 är upptagna, de har plats för en till. Valet står mellan att ta in en mamma med bebisar, eller att ta in en omplacering de får 15.000 för, pengar som gör att de kan hjälpa ett oräkneligt antal katter med kastrering, mat, burar, allt möjligt som behövs till de katter de tar in. Som sagt, det är väl helt självklart vad man väljer då.

[Fiddelina]
2

Okej 21, men katterna var anmälda som upphittade i slutet av juli, början av augusti. Hur många omplaceringar tror du inte fått förtur för för att det är mer bekvämt för katthemmet? Du kanske bor i Norrtäljeomårdet o kan göra en insts för de som går ute? Det borde funnits plats efter nästan tre månader för en hona med ungar som riskerar föda igen o ungarna föröka sig.

Du kanske inte är insatt i djurhemsverksmhet, men oftast är inte ekonomin det stora problemet, det kan verka så utåt, men kolla läget får du se hur många djurföreningar som har miljoner på kontot.

[Alexis78]
1

#22# Ursäkta, men det verkar mer vara du som inte är så insatt faktiskt.

[Fiddelina]
2

#23, men, det är du verkar det som….?
Har du insyn i deras ekonomi?
Har du nästintill skinnat dig själv genom att stötta katthem genom ideellt arbete o skänt o tillverkat saker som nästan få dig själv att gå på knäna sedan blir du varse att föreningen sitter på miljoner som inte får röras, endast avkasningen, några ynka procent varje år går till verksamheten o att det är mer lönsamt att ta in omplaceringskatter än de som går ute?

Vad syftar du på. Har du nåt du vill framföra så gör det o är du aktiv inom Norrtälje katthem så se till att någon hjälper katterna i i värmen, men du kanske har hittat till fel forum?

Alexej
2

Sluta bråka, någon som har kontaktat TS istället?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Issa
0

Om nu inte Norrtälje Katthem kunde hjälpa, blev kattfamiljen anmäld till något av de andra katthemmen i Stockholm?

[Fiddelina]
0

25 bråka? Utveckla mer hur konkreta frågor kan framstå som bråk.

[Fiddelina]
0

26 eftersom tråden legat ute sedan 1 augusti kan det väl inte ha undgått johnnys girl mfl som skriver här inne?

johnnys girl
7

#28   Med tanke på att du blev medlem idag är det märkligt att du är så insatt i vilka personer som döljer sig bakom nick-namen  som brukar skriva hör  och vilka föreningar de verkar i. Jag kan bara tolka dina inlägg hittills som att du är ute efter att skapa bråk och oreda på hittekatter. Jag har svårt  att ta sådant seriöst och undrar hur bråk på sajten gagnar katterna.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[Fiddelina]
0

Ingen som ens kan åka o reka i området om katterna lever?

[Fiddelina]
0

29 ok, man kan läsa utan att vara medlem o bilda sig en uppfattning, men tråden har legat ute sedan den 1 augusti o ingen är fortfarande villig att ens försöka hjälpa. Hur kan du ens kalla det bråk att försöka hjälpa?

Du skriver: Jag har svårt  att ta sådant seriöst och undrar hur bråk på sajten gagnar katterna.

Seriöst? Tror du att katterna är påhittade?

[neveragain]
0

# 22 Du kanske inte är insatt i djurhemsverksmhet, men oftast är inte ekonomin det stora problemet, det kan verka så utåt, men kolla läget får du se hur många djurföreningar som har miljoner på kontot.

Du gav mig precis dagens skratt Skrattande Du verkar inte heller vara så värst bra insatt i djurhemsverksamheten. Det är några få föreningar som har miljonor på kontot, skulle gissa att 90% ständigt går på knäna.

annebeate
0

Sluta och bråka !!!!!

Alla vill väl katternas väl så vet någon något om kattfamiljens situation i dag eller kan ta reda på det själv eller genom annan i området?

UlrikaD
1

Jag vill ha namnet på en djurförening som har miljoner på kontot. Då vet jag vem jag ska ringa och be om omplaceringshjälp direkt på måndag.

Namn och adress så blir det kanonbra.

Hoppas det har löst sig för dessa katterna, eller att någon kan ta reda på det.

[Fiddelina]
0

32 sorgligt attt du ser detta ärende är så komiskt att du skrattar. Katterna går fortfarande ute o lider. Skäms på er, både Norrköping, Stockholm o Göteborg.

johnnys girl
5

Från mitt hem till Norrtälje är det 10 mil. Tur och retur blir det 20 mil. Bensinpengar jag får bekosta själv för att åka till Gunnsjön som jag inte har en aning om var det ligger och var katterna finns någonstans. OM de nu finns kvar. Skulle katterna lokaliseras säger all erfarenhet att fånga in katterna med fälla lär bli ett antal dygns arbete. Troligen får man inte in alla samtidigt, utan det lär bli flera resor fram och tillbaks. Jag har ett heltidsarbete som ofta är mer än 40 timmar i veckan, utöver det jobbar jag minst 20 timmar i veckan för Sth katthem samt Svekatt. Tycker att du begär lite väl mycket. jag har faktiskt egna katter och en familj också.  Min situation är inte unik, utan det är så här verkligheten ser ut för de flesta i kattsvängen.

Skulle katterna fångas in så är åtminstone "mitt" katthem fullt. Vi har precis  tömt en koloni med 39 halskygga och skygga katter. Men de katterna kanske inte räknas eftersom det inte skrivits om dem här på sajten?

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.

UlrikaD
1

#35 Vad är du för en märklig människa? Går in på en sajt, startar ett konto, skriver en massa men struntar i att svara på frågor du får. Och sen avslutar du ditt konto?

Vad ville du åstadkomma med det egentligen? Och vem ska skämmas? De som hjälper katter eller de som slösar tid på personliga vendettor?

[neveragain]
0

Fiddelina har nog avreggat och själv åkt ut istället för att klaga på de som redan har häcken full. ;)

johnnys girl
2

#38  Vem vet, hon kanske är på väg till Norrtälje. Skrattande

Lena
4

Det verkar vara en av dessa tillfälliga besökare som primärt besöker sajten av helt andra orsaker än ett brinnande intresse för katter. Vederbörande verkar nu har dragit vidare på andra äventyr och vi får återgå till ordningen igen! :)

Alexej
4

334 Djurens Vänner har miljoner på sina konto och stiftelse.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[doobidoo]
1

Jag vet med säkerhet tre katthem som har miljoner på kontot. Men det är ju de här katterna det handlar om som fortfarande inte har fått hjälp så jag puttar upp tråden igen.

UlrikaD
0

Då borde de ju kunna hjälpa massor med katter då. Dessa kanske?

[eskils]
0

#42 Vilka tre katthem vet du som har miljoner på kontot?

Eywa
3

Jag har hört att Gbgs djurskyddsförening har miljoner på kontot.

Lena
0

#45 Ja de har mycket i kassakistan. Djurens Vänner är en annan förmögen förening. I alla fall Riksföreningen. Men annars råder nog det motsatta förhållandet för de flesta föreningar inom hittekattsbranschen.

[eskils]
2

OT Så bra att just Göteborgs djurskyddsförening har miljoner på kontot! Då behöver de ju inte fundera vad de ska använda pengarna till, så mycket hemlösa katter som det tycks finnas i Göteborg!!!

Stöder de något eller några TNR-projekt?

Lena
0

#47 Nej de är emot TNR och arbetar inte heller med skygga katter. :(